جاهای دیدنی سرعین؛ معرفی بهترین ها با آدرس و عکس

5
از 2 رای
آگهی الفبای سفر - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین جاهای دیدنی سرعین + عکس و آدرس
03 مهر 1403 08:00
1

جاهای دیدنی سرعین بسیار چشم‌نوازند. شاید تاکنون فقط نام چشمه‌های آبگرم سرعین را شنیده باشید؛ اما مکان های دیدنی سرعین فقط به چشمه‌های آبگرم محدود نمی‌شود و سرعین، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. در این مطلب از لست‌سکند دیدنی های سرعین را به شما معرفی می‌کنیم.

جاهای دیدنی سرعین که نباید از دست داد

  • روستای کنزق
  • دهکده سنگی ویند کلخوران
  • روستای آلوارس
  • پیست اسکی آلوارس
  • آبشار گورگور
  • آبشار ورگه سران
  • تپه آناهیتا
  •  آبگرم گاومیش گلی
  • روستای ویلا دره
  • روستای ارجستان

لیست قیمت امروز تورهای سرعین

روستای کنزق

در ابتدا، یکی از تاریخی‌ترین روستاهای نزدیک به سرعین را معرفی می‌کنیم. روستای کَنزَق را می‌توانیم یکی از نزدیک‌ترین جاهای دیدنی به سرعین بدانیم که با قدمت زیادش، به یکی از جاذبه های گردشگری سرعین تبدیل شده است. این روستای تاریخی با دستکندهای کهنش توانسته گردشگران زیادی را جذب کند. تخمین زده شده که این دستکندها متعلق به هزاره قبل از میلاد باشند. علاوه‌بر غارهای دستکند، معماری صخره‌ای روستا هم گزینه جذاب دیگری برای بازدید از کنزق محسوب می‌شود. این روستا، آب‌وهوای خنک و مطبوعی دارد و برای یک سفر تابستانی بسیار جای جذابی خواهد بود. روستای کنزق، طبیعت سرسبز، مناظر شگفت‌انگیز و باغ‌های زیبایی هم دارد که می‌توانید ساعت‌ها در آن‌ها گردش کنید و لذت ببرید.

  • آدرس روستای کنزق: 3 کیلومتری شرق سرعین، جاده سلامت

روستاهای تاریخی ایران کدام‌اند؟

موقعیت دقیق روستای کنزق روی نقشه

Kanzagh.jpg
عکس جاهای دیدنی سرعین، روستای کنزق

دهکده سنگی ویند کلخوران

یکی دیگر از جاهای تاریخی سرعین، دهکده سنگی ویند کلخوران است. طبق آثار باستانی به‌دست‌آمده از این دهکده، قدمت این روستا به دوره‌های اشکانی و ساسانی می‌رسد. علاوه‌بر آثار تاریخی، در این روستا شاهد یکی از عجیب‌ترین معماری‌ها نیز خواهید بود؛ خانه‌هایی سنگی که زیر تپه‌ها ساخته شده‌اند و بسیار آثار حیرت‌انگیزی هستند که هنوز هم در اغلب آن‌ها نشانی از خانه مسکونی باقی مانده است. در این خانه‌ها هنوز هم می‌توان جای طاقچه‌ها، جای رختخواب و محل گذاشتن چراغ‌ها را دید. این خانه‌های سنگی نمایانگر زندگی و هنر مردم دوران کهن منطقه محسوب می‌شود. دهکده سنگی ویند کلخوران را می‌توان یکی از بهترین جاهای دیدنی سرعین دانست که بازدید از آن برای علاقه‌مندان به تاریخ جذاب خواهد بود و می‌توانید هنگام سفر با تور استان اردبیل از آن بازدید کنید.

  • آدرس دهکده سنگی ویند کلخوران: 5 کیلومتری جنوب‌غربی سرعین

موقیت دقیق روستای کلخوران ویند روی نقشه

Kalkhvoran-e Viyand.jpg
نمایی از خانه‌های سنگی دهکده کلخوران

روستای آلوارس

اگر بخواهید از طریق اسم تشخیص دهید که این روستا در کدام کشور قرار دارد، احتمالاً حدس شما جایی در قاره آمریکای جنوبی باشد؛ اما اشتباه نکنید! روستای آلوارس در سرعین اردبیل قرار گرفته است. این روستا یکی از زیباترین جاهای دیدنی سرعین محسوب می‌شود که در دامنه کوه‌های سبلان واقع شده است. آلوارس روستایی با آب‌وهوای بی‌نظیر است که چشمه‌های آب‌معدنی مشهوری دارد. معماری سنتی خانه‌ها، باغ‌های سرسبز و چشم‌اندازهای بکر، از ویژگی‌های جذاب این روستا هستند. ازآنجایی‌که روستای آلوارس از سطح دریا حدود 2 هزار متر ارتفاع دارد، بنابراین باید انتظار زمستانی برفی را از این روستا داشته باشید. شما می‌توانید پیست اسکی مشهور این روستا را هم در این فصل امتحان کنید و لذت ببرید.

  • آدرس روستای آلوارس: 13 کیلومتری غرب سرعین، دامنه کوه سبلان

موقعیت روستای آلوارس

Alvāresi.jpg
نمایی از روستای آلوارس

پیست اسکی آلوارس

می‌خواهیم بزرگ‌ترین پیست اسکی ایران را به شما معرفی کنیم. مجموعه اسکی آلوارس با مساحت 20 هکتار یکی از بهترین جاهای گردشگری سرعین محسوب می‌شود. این پیست در بیشتر روزهای سال پوشیده از برف است و هر موقع که به سرعین بروید، می‌توانید در این پیست اسکی‌سواری کنید. پیست اسکی آلوارس به امکاناتی مثل تلکه‌اسکی و تله‌سی‌یژ برای حمل‌ونقل راحت به قله مجهز است. این پیست اسکی، تنها جایی است که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم تا تابستان‌های آن را امتحان کنید؛ زیرا در فصل زمستان بارش برف زیادی منطقه را در بر می‌گیرد؛ در حدی که شاید حتی نتوانید خودرویتان را در پارکینگ پارک کنید، چه برسد به اینکه بخواهید در ارتفاعات اسکی‌سواری کنید.

  • آدرس پیست اسکی آلوارس: 23 کیلومتری شمال‌غربی سرعین، جاده پیست اسکی آلوارس، 10 کیلومتری شمال‌غربی روستای آلوارس

موقعیت پیست اسکی آلوارس در نقشه

Alvares Ski Resort.jpg
پیست اسکی آلوارس، بزرگ‌ترین پیست اسکی ایران

آبشار گورگور

حالا که در نزدیکی روستای آلوارس و پیست اسکی آن هستیم، بهتر است آبشار معروف این منطقه را هم به شما معرفی کنیم. آبشار گورگور یکی از زیباترین جاهای دیدنی سرعین محسوب می‌شود که در دره آلوارس، یکی از عریض‌ترین دره‌های کوه سبلان قرار گرفته است. آبشار گورگور سرعین به‌دلیل اینکه آبش را از چشمه‌های متعددی تأمین می‌کند، بسیار پرآب است و با فشار مناسبی از ارتفاعی حدود 12 متر سرازیر می‌شود و مسیرش را از لا‌به‌لای سنگ‌ها پیدا می‌کند. این آبشار که یکی از جاهای گردشگری سرعین است، در دل طبیعت کوهستانی و سرسبز قرار دارد و با صدای دل‌نشین آب و مناظر خیره‌کننده‌اش، محلی مناسب برای تفریح و استراحت خانواده‌ها و علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی است.

  • آدرس آبشار گورگور: 16 کیلومتری غرب سرعین، 5 کیلومتری شمال‌غربی روستای آلوارس، جاده پیست اسکی آلوارس

موقعیت آبشار گورگور روی نقشه

Goorgoor Waterfall.jpg
آبشار گورگور، از مکان های دیدنی سرعین

آبشار ورگه سران

از دیگر دیدنی های سرعین می‌توانیم به آبشار ورگه سران اشاره کنیم. این آبشار در دل طبیعت سرسبز و کوهستانی قرار گرفته و منطقه‌ای مناسب برای طبیعت‌گردی محسوب می‌شود. این آبشار که یکی از جاهای دیدنی سرعین محسوب می‌شود، از تلاقی چشمه‌های قیرخ بولاغ و چهل چشمه ایجاد شده است. اگر کنار این جای دیدنی سرعین باشید، سقوط آب، صدای لذت‌بخشی را برای شما ایجاد می‌کند که روحتان را جلا می‌دهد. علاوه‌بر این‌ها، آب‌وهوای این منطقه، با خنکی خاص خودش، به‌ویژه در فصول بهار و تابستان برای همه گردشگران بسیار دل‌پذیر است.

  • آدرس آبشار ورگه سران: 11 کیلومتری شمال‌غربی سرعین، 1.5 کیلومتری شمال روستای ورگه سران، بعد از دره تاریخی ورگه سران

موقعیت آبشار ورگه سران روی نقشه

Vargeh saran Waterfall.jpg
آبشار ورگه سران، از دیدنی های سرعین

تپه آناهیتا

از دیگر مکان‌های باستانی و جاهای تاریخی سرعین می‌توانیم به تپه‌های باستانی آناهیتا اشاره کنیم که به تپه سرعین هم معروف هستند. این تپه‌ها جزو آثار باستانی ارزشمند منطقه محسوب می‌شوند که به هزاره‌های قبل از میلاد تعلق دارند و برای علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی بسیار جذاب‌اند. طبق برخی منابع، تپه آناهیتا زمانی محل معابد و آتشکده‌هایی برای زرتشتیان بوده که در آنجا عبادت می‌کردند. البته امروزه تقریباً بقایای ناچیزی از این آثار باقی مانده و اسم آن هم از آناهیتا یعنی همان الهه آب برگرفته شده است. با حضور در تپه آناهیتا، علاوه‌بر غرق شدن در تاریخ، از منظره و چشم‌انداز این تپه هم لذت خواهید برد.

  • آدرس تپه آناهیتا: غرب سرعین، کمربندی، خیابان عارف، خیابان آناهیتا

موقعیت تپه باستانی آناهیتا در نقشه

Kültepe By me mo.jpg
تپه باستانی آناهیتا، عکس از me mo

آبگرم گاومیش گلی

می‌خواهیم محلی را به شما معرفی کنیم که برای عده‌ای شاید تنها دلیل سفر به سرعین باشد. آبگرم گاومیش گلی را می‌توانیم یکی از مکان های دیدنی سرعین بدانیم که خواص درمانی زیادی دارد. این آبگرم یکی از غنی‌ترین آب‌های معدنی شهر محسوب می‌شود که برای درمان بسیاری از بیماری‌های ارتوپدی و پوستی مفید است و سالانه هزاران گردشگر به آن سر می‌زنند. نکته جالب درباره گاومیش گلی این است که محل این آبگرم به‌صورت روباز است و می‌توانید زیر آسمان سرعین از شنا لذت ببرید.اگر تمایلی به حضور در محیط‌های شلوغ ندارید، می‌توانید در ساعات اولیه صبح از این محل بازدید کنید.

  • قیمت بلیط آبگرم گاومیش گلی: 20 هزار تومان
  • ساعت بازدید از آبگرم گاومیش گلی: یک هفته درمیان آقایان صبح تا ظهر، خانم‌ها ظهر تا عصر، آقایان عصر تا شب
  • شماره‌تلفن آبگرم گاومیش گلی: 04532222235
  • آدرس آبگرم گاومیش گلی: خیابان دانش، نبش میدان گاومیش گلی

موقعیت آبگرم گاومیش گلی

Gavmish Goli.jpg
آبگرم گاومیش گلی، از مکان های دیدنی سرعین

روستای ویلا دره

یکی دیگر از روستاهای دل‌پذیر نزدیک سرعین که آب‌وهوایی مطبوع و طبیعتی زیبا دارد، ویلا دره است. این روستا که جزو جاهای دیدنی سرعین محسوب می‌شود با داشتن باغ‌های سرسبز، چشمه‌های آب‌معدنی و رودخانه‌های پرآب، محیطی آرامش‌بخش و دل‌نشین را برای استراحت و تفریح فراهم می‌کند. روستای ویلا دره همان‌طور که از نامش پیداست، در عمق یک دره قرار گرفته است و دیدن آن قطعاً تجربه جدیدی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. این منطقه غارهای مختلف، چشمه‌های آب‌معدنی و آبشارهای گوناگونی دارد که برای طبیعت‌گردان بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

  • آدرس روستای ویلا دره: 5 کیلومتری شمال سرعین، جاده ویلا درق

موقعیت روستای ویلا دره روی نقشه

Vila Darre By Babak Haghi.jpg
روستای ویلا دره، عکس از بابک حقی

روستای ارجستان

اگر به شما بگویند که از چشمه‌ای آب گازدار می‌جوشد، تعجب نکنید! ارجستان چشمه‌ای دارد که از آن، آب‌معدنی گازدار بیرون می‌ریزد و طبق شواهد برای بیمارانی که به سنگ‌کلیه هستند، بسیار مفید است. آب‌معدنی این روستا، هم به‌صورت بسته‌بندی و هم به‌صورت چشمه‌ای در دسترس است. البته بهتر است تا آب بسته‌بندی آن را تهیه کنید تا از سلامت آن مطمئن باشید. روستای ارجستان از دیگر جاهای دیدنی سرعین است که با طبیعت بکر و مناظر خیره‌کننده‌اش از کوه‌ها و دشت‌ها، محلی ایدئال برای علاقه‌مندان محسوب می‌شود.

  • آدرس روستای ارجستان: 9 کیلومتری شمال سرعین، جاده ویلا درق، 4 کیلومتری شمال روستای ویلا دره، جاده اردبیل ارجستان سرعین

موقعیت دقیق روستای ارجستان در نقشه

Arjestan By Mehrdad Sarhangi.jpg
روستای ارجستان، عکس از مهرداد سرهنگی

سفر به سرعین با تورهای لست‌سکند

سفر به شهر دیدنی سرعین اردبیل می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین سفرهای شما باشد. به‌ویژه اگر با تور سرعین به این شهر سفر کنید، می‌توانید با برنامه‌ریزی دقیق‌تری از این شهر توریستی بازدید کنید. انتخاب تور از وبگاه لست‌سکند به شما این امکان را می‌دهد تا با مقایسه و بررسی انواع تورها، توری را که مطابق سلیقه و نظرتان است، انتخاب کنید و از سفرتان به سرعین لذت ببرید.

سخن آخر

در این مطلب، جاهای دیدنی سرعین را به شما معرفی کردیم تا در سفر به این شهر دل‌نواز، از تماشای دیدنی های سرعین غافل نشوید. طبیعت سرعین را در کمتر جایی از ایران می‌توانید پیدا کنید و آثار تاریخی‌اش هم دست‌کمی از نقاط باستانی برجسته ایران ندارند. خواندن راهنمای سفر به سرعین به شما کمک می‌کند برنامه‌ریزی بهتری برای سفر به این شهر داشته باشید اگر تاکنون به سرعین سفر کرده‌اید، تماشای کدام جاهای دیدنی سرعین را به دیگران پیشنهاد می‌دهید؟

حسین نادری
حسین نادری

مهندس نرم‌افزاری خسته از کُدزنی هستم که عاشق سینماست و فیلم‌نامه‌نویسی می‌کند. مدتی‌ست که به دنیای تولید محتوا قدم گذاشته‌ام و نوشتن در لست‌سکند کار هر روز من شده است. نوشتن برای لست‌سکند به من این فرصت را می‌دهد تا با واژه‌ها به گوشه‌گوشه دنیا سفر کنم و تجربه‌های تازه‌ای به دست آورم. پس، نوشتن شد فصل مشترک مهندسی، فیلم‌نامه‌نویسی و تولید محتوای گردشگری؛ چیدن و مهندسی‌کردن هنرمندانه واژه‌ها کنار هم و کشف دنیاهای جدید.