اخطار جدی به ایرلاین‌ها

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
07 دی 1393 00:00
0

طبق آمار تاخیرات پروازی ایرلاین‌ها در نیمه اول سال، بیشترین تاخیرات نسبت به کل پرواز‌های انجام‌شده در مهرآباد، در مرداد و کمترین تاخیر پروازها در فروردین‌ امسال بوده است، در این مدت ایران‌ایر و ماهان به‌طور متوسط بیشترین تاخیرات پروازی را داشته‌اند.

جدیدترین آمار سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد در آبان سال جاری ایران‌ایر با 97دقیقه‌ تاخیر در هر پرواز تاخیردارترین ایرلاین است و هواپیمایی معراج با 46دقیقه کمترین میانگین تاخیر هر پرواز را ثبت کرده است.

از سوی دیگر آمار «تاخیرات شرکت‌های هواپیمایی» حاکی از آن است که در آبان سال جاری 4127پرواز توسط 13ایرلاین داخلی در فرودگاه مهرآباد انجام شده که از این میزان یک‌هزا و 573پرواز با تاخیر از باند این فرودگاه بین‌المللی برخاسته‌اند.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی درخصوص برخورد سازمان هواپیمایی کشوری با تاخیرات پروازی شرکت‌های هواپیمایی بر این باور است که سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان نهاد حاکمیتی در گام اول شرکت‌های هواپیمایی را که میزان تاخیر آنها غیر متعارف باشد، احضار کرده و مسوولان آنها باید دراین‌باره پاسخگو باشند.

محمد خداکرمی در ادامه گفت: «مدت زمان تاخیر پرواز شرکت‌های هواپیمایی قطعا پیگیری خواهد شد و درصورت جدی نگرفته شدن از سوی شرکت‌های هواپیمایی، در صدور مجوزهای پروازی آتی آنها و صدور اصل مجوز پرواز ایرلاین، تجدیدنظر خواهد شد.»

همچنین خداکرمی درخصوص آیین‌نامه حقوق مسافر که تا یک ماه آینده ابلاغ می‌شود گفت: «این آیین‌نامه در سه بخش حقوق مسافر هنگام پذیرش در فرودگاه، نرخ بلیت و حقوق مسافر در حین و بعد از پرواز، مطرح شده است که به زودی ابلاغ خواهد شد.»

تجدید نظر در صدور اصل مجوز پرواز

خداکرمی با اشاره بر نقش موثر سازمان هواپیمایی کشور بر توسعه صنعت هواپیمایی و اشاعه فرهنگ هوانوردی گفت: «در درجه اول سازمان هواپیمایی کشور سخت به دنبال این موضوع است که تمام امور از حمل‌ونقل، بار و پست را به‌خوبی انجام دهد، که البته در این راستا سازمان هواپیمایی در این انجام وظیفه نظارت کافی را دارد.»

وی در ادامه گفت: «انتظار سازمان هواپیمایی کشور این است که شرکت‌های هواپیمایی تدابیر ویژه‌یی به کار ببرند که تاخیر در پروازها پیش نیاید و این موضوع در سایه مدیریت کارآمد ایرلاین‌ها به وقوع خواهد پیوست.»همچنین معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی معتقد است که بروز تاخیرات پروازی دلایل مختلفی دارد، ‌تاخیرات به علت شرایط آب و هوایی، نقص فنی هواپیما و شرایط فرودگاه مبدا و مقصد. وی در ادامه اظهار کرد: «البته تاخیر در تمام دنیا نیز وجود دارد اما با مدیریت مناسب می‌توان تعداد این تاخیرها را به حداقل رساند.»

وی باتاکید بر لزوم اختصاص هواپیمای جایگزین توسط ایرلاین‌ها، گفت: این سازمان جهت حصول اطمینان از رعایت قوانین و مقررات، استانداردهای فرودگاهی و هوانوردی و تطابق با الزامات ملی و بین‌المللی در راستای ارتقای ایمنی هوانوردی کشور همواره به‌صورت ماهانه حداقل دو بازرسی از فرودگاه‌های کشور انجام می‌دهد.

خداکرمی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری، در مرحله اول شرکت‌های هواپیمایی را که میزان تاخیر آنها غیرمتعارف باشد، احضار کرده و مسوولان آنها باید دراین‌باره پاسخگو باشند و در مرحله دوم اگر میزان تاخیرات ایرلاین از حد متعارف افزایش یابد، در صدور مجوزهای پروازی آتی آنها از سوی سازمان هواپیمایی کشوری تجدیدنظر می‌شود.

وی افزود: حتی اگر شرکت هواپیمایی میزان تاخیرات بیش از حد متعارف داشته باشد سازمان هواپیمایی در مرحله سوم، در صدور اصل مجوز پرواز ایرلاین تجدیدنظر می‌کند، در این راستا شرکت هواپیمایی برای حفظ اعتبار برند خود باید تلاش ‌کند تا با کاهش تاخیرات، پروازهای منظمی داشته باشد.

«معراج» یکه‌تاز پروازهای سالم

جزییات آماری گزارش سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد که در دومین ماه پاییز امسال هواپیمایی ایران-نفت از مجموع 162پرواز خود، 79پرواز را با تاخیر انجام داده است. کیش‌ایر، کاسپین و ایرتور نیز به ترتیب 273، 155 و 153پرواز در آبان داشته‌اند که سهم کیش‌ایر از پروازهای تاخیری 88(32درصد)، کاسپین23(15درصد) و ایرتور47(31درصد) پرواز بوده است. هواپیمایی ماهان در آبان 757پرواز انجام داد که از این تعداد 39درصد یعنی 294پرواز با تاخیر از باند فرودگاه مهرآباد برخاسته است. هواپیمایی آسمان 567پرواز را به مسیرهای مختلف داخلی انجام داد که از این تعداد 251پرواز یعنی 44درصد با تاخیر 23‌هزار و 193دقیقه‌یی مسافران را به مقصد رسانده است. هواپیمایی ایران‌ایر، زاگرس و آتا هر کدام در آبان امسال به ترتیب 704، ‌373 و 428پرواز را انجام دادند که سهم پروازهای تاخیری هما354(50درصد)، زاگرس101(27درصد) و آتا428(40درصد) پرواز بوده است. شرکت‌های هواپیمایی قشم، اترک، معراج و تابان نیز هر کدام 315پرواز، 62، 51 و 127پرواز انجام داده‌اند که به ترتیب قشم‌ایر 83پرواز تاخیری، اترک 2، معراج9 و تابان نیز 47پرواز را به نام خود ثبت کرده‌اند.

منبع: روزنامه تعادل

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.