در گزارشی به شباهت تبلیغات یک شرکت هواپیمایی خارجی به شرکتهای هرمی اشاره و در آن از سبقت گوی رقابت چنین شرکتهایی از شرکتهای داخلی اشاره شد . پس از چاپ این گزارش، سازمان هواپیمایی کشوری در واکنشی ضمن تایید نمایندگی شرکت هواپیمایی قطرایرلاین در ایران، از ارشاد این شرکت از سوی سازمان برای توقف شیوه تبلیغاتی خود خبر داد.
محمد خداکرمی، معاون هوانوردی و امور بینالملل، با اشاره به اینکه تبلیغات شرکتها و اقدامات آنها بخشی از سیاستهای بازرگانی آنها بوده است و تخلفی محسوب نمیشود، گفت: «با توجه به اینکه شرکت قطر ایرلاین در ایران نمایندگی دارد، به این شرکت برای راهاندازی چنین کمپین تبلیغاتیای بهصورت ارشادی تذکر داده شد، زیرا این شیوه را متناسب با فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی نمیدانیم. برایناساس، این شرکت در یکی، دو روز آینده این شیوه تبلیغاتی خود را متوقف خواهد کرد.»
وی تاکید کرد که چنین روش تبلیغاتیای با اینکه در جهان رواج دارد، برای نخستینبار در ایران به کار گرفتهشده است و اصولا نمیتواند تاثیر شگرفی در رقابت میان شرکتهای داخلی و خارجی در جذب مسافران داشته باشد، زیرا تعداد پروازهای بینالمللی شرکتهای داخلی کم نیست و نه تنها در مواردی برابری میکند، بلکه در اغلب موارد کفه آن نسبت به شرکتهای خارجی سنگینی نیز میکند.
خداکرمی افزود: «سهم شرکتهای هواپیمایی خارجی برای نشست و برخاست در کشور براساس تفاهمنامه شرکتهای هواپیمایی با همتایان خارجی در نظر گرفته میشود. معمولا، براساس سیاستهای بازرگانی، ظرفیت برای هر طرف مساوی در نظر گرفته میشود، هرچند که بسیاری از این شرکتها از تمامی ظرفیتهای خود استفاده نمیکنند.»
در گزارشی که با عنوان دوپینگ قرعهکشی برای اغوای مسافران ایرانی به چاپ رسیده بود، شیوه تبلیغاتی این شرکت چنین عنوان شد: «هواپیمایی قطر یک قرعه کشی رایگان برای ایران انجام میدهد و برندهها در این قرعهکشی سهبلیت رفتوبرگشت با کلاس پروازی بیزینسکلاس یا خیلیلوکس به هر کشور و مقصدی که بخواهند دریافت میکنند که قیمت این بلیتها بیشتر از 70 میلیونتومان خواهد بود. فرصت خیلی محدود است. این خبر را حتما برای دوستان خود ارسال کنید.
هرچه تعداد ثبتنام بیشتر باشد، تعداد بیشتری بلیت داده خواهد شد و شانس برندهشدن بالاتر خواهد رفت. نکته مهم هنگام ثبتنام، واردکردن شماره تماس است تا کد قرعهکشی برای شما ارسال شود.» مشاهده این خبر نمونهای را یادآور میشود که در سالهای گذشته بارها از سوی مسئولان و حتی مراجع تقلید مورد نقد قرار گرفته بود، فعالیت شرکتهای هرمی که با جذب داوطلب های جدید سعی در گسترش شبکه های خود داشتند.
هرچند که براساس اخبار منتشر شده، این شرکتها با شرایطی خاص به حیات خود بهصورت قانونی ادامه میدهند، اما آنچه در این میان مسئله برانگیز شده است به سیستم حمل ونقل هواپیمایی ایران بازمیگردد که بستر را برای جولان شرکت های هواپیمایی خارجی فراهم کرده است. تحریم هایی که در چند سال اخیر گریبان ایران را گرفته، ورود قطعات برای نوسازی ناوگان هوایی کشور را با مشکلات جدی روبرو کرده است. این امر سبب شده است تا بسیاری از مسافران هواپیمایی ایران از شرکت های این مجموعه ناراضی باشند و فرصت برای افزایش سهم شرکتهای هواپیمایی خارجی در کشور مهیا شود. این اتفاقات را وقتی در کنار روشهای وسوسهانگیز جذب مسافران ایرانی به این شرکتها قرار میدهیم، به راحتی میتوان آینده موهومی را برای شرکتهای ایرانی تصور کرد. شرکتهایی که به واسطه مشکلات مالی و کمبود قطعات برای بهبود ناوگان خود دچار ضرر شده اند و از سویی پیشنهاد جذابی نیز برای مشتریان خود ندارند.
منبع :روزنامه شرق