گردشگران، دست از تخریب باداب سورت برنمی دارند

3.7
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
31 تیر 1395 10:00
0

چشمه های باداب سورت توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. این چشمه ها که در توابع بخش چهار دانگه در استان مازندران قرار دارند، در خطر تخریب هستند.

با وجود اینکه در ماه های گذشته یک تیم 60 نفره به طور داوطلبانه دور این محوطه را سنگ چینی کردند تا مسیر گردشگران مشخص شود تا گردشگران داخل این چشمه ها نروند و یا بر روی لبه های آنها قدم نزنند اما همچنان گردشگران بی توجه به این موضوع بر روی چشمه ها می روند.

در سایت چشمه های باداب سورت که زیر نظر سازمان میراث فرنگی و گردشگری است در مورد باید ها و نبایدهای بازدید از چشمه باداب سورت بیان شده است که « تردد وسایل نقلیه بر روی پلکان ها و حوضچه ها اکیدا ممنوع می باشد زیرا موجب تخریب این اثر زیبا می شود. با این مورد به شدید ترین وجه ممکن برخورد خواهد شد و توسط نهاد های مسئول وسیله نقلیه توقیف خواهد شد.» و همچنین تاکید شده است که «از راه رفتن و دویدن بر روی پلکان ها و رج آن اکیدا خودداری فرمایید. همچنین ورود به محوطه باداب سورت با کفش و پوتین آجدار ممنوع است. لذا از گردشگران عزیز تقاضا داریم کفش یا دمپائی مناسب همراه داشته باشند.»

اما گردشگران گوششان به این توصیه ها و تذکرها بدهکار نیست و کار خود را می کنند.

منطقه گردشگری باداب سورت نه نگهبانی ندارد و نه تابلوی اطلاعات یا راهنمایی و تنها یک سرباز در این منطقه گشت زنی می کند که به گفته گردشگران همین یک سرباز نیز در اکثر مواقع حضور ندارد و در مقابل بی توجهی گردشگران به حفظ این آثار ملی کار خاصی هم نمی تواند بکند.

چشمه های باداب سورت واقع در روستای ارست بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری به لحاظ شکل، طبیعت و نوع آب معدنی به عنوان دومین چشمه آب شور جهان بعد از پاموکاله ترکیه به شمار می رود. اما تفاوت این دو چشمه در این است که چشمه پاموکاله ترکیه در بهترین شرایط زیست محیطی قرار دارد اما چشمه های باداب سورت در کشورمان در حال نابودی هستند.

چشمه های باداب سورت مشتمل بر دوازه چشمه با آب های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه می باشند.


منبع:اعتماد آنلاین
لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.