چندی پیش یک فروند هواپیمای مسافربری ایرباس A330-200 در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. این هواپیما دومین فروند از ازسفارش 100 فروندی ایران ایر به کمپانی تولیدکننده است که تحویل داده شد. با توجه به رویداد مذکور، در مطلب حاضر ابتدا با پلتفرم اصلی این هواپیما یعنی A330 و تاریخچه آن آشنا شده و سپس نگاهی خواهیم داشت به مشخصات و قابلیت های مدل تحویل شده به خطوط هوایی کشورمان خواهیم پرداخت.
یکی از پلتفرم های موفق کمپانی هواپیماسازی ایرباس به خانواده A330 اختصاص دارد. این جت مسافربری پهن پیکر با توجه به قابلیت های خاصی که در طراحی آن لحاظ شده است کابرد بالایی در سفرهای بین المللی و مسافت های طولانی دارد. سابقه طراحی این پلتفرم به اواسط دهه 70 میلادی و ایرباس A300 باز می گردد که اولین گونه از جت های تجاری دو موتوره پهن پیکر ساخت ایرباس محسوب می شود. آنطور که به نظر می رسید A300آینده ای درخشان در برابر خود داشت زیرا ایرفرانس به عنوان اولین مشتری مطرح از ماه می سال 1974 این هواپیما را در پروازهای خود به خدمت گرفت و پس از یک دوره کوتاه تقاضا برای مدل مذکور آنچنان زیاد شد که حتی مدیران وقت ایرباس هم انتظار آنرا نداشتند.
باتوجه به واکنش مثبت بازار؛ حدود دو دهه تحقیق و توسعه در نهایت منتبج به ارائه نمونه پیشرفته تری از پلتفرم مذکور با نام A330 شد که اولین پرواز موفق خود را در 2 نوامبر 1992 به ثبت رساند و دو سال روی خط تولید قرار گرفت. پیش بینی موفقیت A330 چندان دشوار نبود زیر همان ویژگی های نمونه قبلی را به علاوه بروزرسانی های متعدد همراه خود داشت و این عاملی برای تضمین فروش ایرباس مذکور در بازارهای جهانی بود.
ایرباس A330 در مقایسه با نسل پیش از خود دارای برد پروازی از 5000 تا 13400 کیلومتر است که البته این تفاوت به نوع بهره برداری از هواپیما یا مدل آن بستگی دارد. ظرفیت حمل مسافر برای این پلتفرم بیش از 335 نفر در دو کلاس(بیزنس و اکونومی) تعریف شده است. A330 همچنین ظرفیت حمل 70 تن بار را دارد. ترکیش ایرلاینز(ترکیه)، ایرچاینا(چین)، خطوط هواپیمایی شرقی چین و کاتای پاسیفیک(هنگ کنگ) از جمله استفاده کنندگان اصلی این هواپیما هستند.
مدل ها
پلتفرم A330 با توجه به نوع استفاده و در اختیار داشتن بازار در بخش های مختلف در مدل های مختلفی توسعه یافته است که در ادامه به نام آنها اشاره می کنیم.
A330-200
از سال 1998 و اولین بار توسط هواپیمایی کورین ایر(کره جنوبی) مورد استفاده قرار گرفت. این هواپیمای پهن پیکر دارای برد پروازی معادل 13450 کیلومتر است. بدنه و بال ها در این مدل تقویت شده تا برخاست و پرواز آسوده ای را برای آن تضمین کند.
تعداد صندلی ها: 247 در حالت عادی و 406 به عنوان بالاترین میزان ظرفیت
طول: 58.82 متر
طول کابین: 45 متر
پهنای بدنه: 5.64 متر
طول بال: 60.30 متر(فاصله نوک دو بال)
ارتفاع: 17.39 متر
فاصله بین محور چرخ های جلو و عقب: 22.20 متر
سرعت کروز: 566 مایل بر ساعت
بیشینه وزن برخاست: 242.9 تن
بیشینه وزن فرود: 182 تن
وزن هواپیما بدون سوخت: 170 تن
نهایت گنجایش سخت: 139090 لیتر
سقف پرواز: 13000 متر
بیشینه سرعت: 913 کیلومتر بر ساعت موتورهای قابل سفارش: 2 موتور توربوفن از سه شرکت مختلف که نام آنها آمده است.
General Electric CF6-80E, Pratt & Whitney PW4000 series and Rolls-Royce Trent 700
سرگرمی و امکانات:
قابلیت ارائه ی مدرن ترین سرگرمی های نسل چهارم حین پرواز به مسافران را داشته که از جمله مهم ترین آن ها می توان به امکان پخش ویدئو به صورت شخصی و مطابق با سلیقه ی هر مسافر علاوه بر اتصال به ایمیل در گوشی های هوشمند به واسطه ی بهره برداری از ماهواره اشاره کرد. در تصویر زیر محل قرار گیری بخش های اکونومی و بیزنس کلاس را به همراه شماره ردیف صندلی ها مشاهده می کنید.
حتی طولانی ترین پرواز ها نیز با وجود طیف وسیعی از امکانات رفاهی و تفریحی، بسیار لذت بخش و در عین حال توام با آرامش می شوند. همان طور که اشاره شد، مسافران می توانند فیلم مورد علاقه ی خود را دنبال کرده و از هر آن چه که در زمین اتفاق می افتد، با خبر شوند. از این رو پرواز با A330-200 تجربه ای کاملا متفاوت را برای تمامی رده های سنی از کودک گرفته تا بزرگسال و مسن و حتی مدیرانی که به سفر های کاری می روند، رقم خواهد زد. قطعا همه ی ما زمانی را به یاد می آوریم که برای ارسال و یا دریافت پیام ها و ایمیل های مهم مجبور به ساعت ها انتظار تا اتمام پرواز بودیم. اما دیگر دوران چنین انتظاری به سر رسیده است!
A330-200 همچنین به عنوان محصولی کارآمد و قابل اعتماد، منافع مسافران و در عین حال خطوط هوایی مختلف را به خوبی تامین می کند. نقاط مشترکی که این هواپیما با دیگر اعضای خانواده ی A330 و سایر هواپیما های ایرباس دارد، منجر به صرفه جویی بالایی در هزینه های تعمیر، نگه داری و همچنین آموزش شده است. با برخورداری از بازده عملیاتی 99.4 درصد، دلیل اعتماد خطوط هوایی مختلف به کیفیت طراحی این هواپیما کاملا مشخص می شود.
سفارش و تحویل:
براساس اطلاعات ارارئه شده از سال 1993 تا فوریه سال جاری میلادی مجموعا 648 سفارش برای هواپیمای A330-200 ثبت و 604 هواپیما تحویل مشتریان شده است. هر فروند هواپیمای A330-200 برابر با 233.8 میلیون دلار قیمت گذاری شده است.
سایر مدل های پلتفرم A330 :
ACJ330
نمونه فرادوربرد A330-200
A330-300
نمونه ای با طول 63.39 متر و ظرفیت حمل 277 تا 440 مسافر
A330-300HGW
این نمونه در سال 2000 با تغییراتی در بیشینه وزن برخاست و تقویت بدنه ارائه شد.
A330 Regional
این مدل ظرفیت حمل 400 مسافر را دارد .و البته برد پرواز آن به 5 هزار کیلومتر کاهش یافته است.
A330-200F
این مدل بطور تخصصی برای حمل بار کاربرد دارد. A330-200F قابلیت حمل 65 تن بار در مسافتی بالغ بر 7400 کیلومتر و یا 70 تن بار در مسافتی بالغ بر 5900 کیلومتر را دارد.
A330 Converted Freighter
این نمونه هم برای حمل بار طراحی شده است. حمل 60 تن در مسافتی برابر با 4 هزار کیلومتر برای آن گزارش شده است.
A330-800neo
این نمونه مشخصات A330-200 را در بدنه حفظ کرده است با این تفاوت که کابین بروزرسانی هایی را به خود دیده که نتیجه آن افزوده شدن 6 صندلی دیگر است. در این مدل از موتور رولزوریس استفاده شده است و ظاهر آیرودینامیک هواپیما نیز بهبود قابل ملاحظه ای داشته است.
A330-900neo
تفاوت این مدل با نئوی قبلی افزوده شدن 10 صندلی جدید است.
برای مقاصد نظامی شامل مدل های:
Airbus A330 MRTT و EADS/Northrop Grumman KC-45
منبع : پول نیوز