پس از نهایی شدن مراحل فنی تحویل هواپیماهای ATR، امروز چهار هواپیما از این خانواده در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.
به گزارش ایسنا، ایران ایر در جریان مذاکرات با شرکت ایرباس، خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR را نیز در دستور کار خود قرار داد.
پس از آنکه نخستین ایرباس های خریداری شده ایران به ناوگان اضافه شدند، ایران ایر موفق شد قرارداد خود با این شرکت فرانسوی – ایتالیایی را نیز نهایی کند. این در شرایطی است که ایران ایر به طور همزمان قرارداد خرید هواپیما از شرکت بویینگ را نیز نهایی کرده بود.
با تحویل این هواپیماها تعداد هواپیماهای تحویل شده به ایران بعد از اجرایی شدن برجام به هفت فروند خواهد رسید. پیش از این ایرباس یک فروند ایرباس ۳۲۱ و دو فروند ایرباس ۳۳۰ به ایران ایر تحویل داده بود و پیش بینی می شود در سال جاری میلادی روند تحویل هواپیماها به ایران ادامه داشته باشد.
ایران ایر تا کنون قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیما را نهایی کرده که ۱۰۰ فروند آن را ایرباس، ۸۰ فروند را بویینگ و ۲۰ فروند را ای تی آر تحویل خواهند داد.
طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی ایران در طول ده سال آینده به ۵۰۰ هواپیمای جدید نیاز خواهد داشت و بناست در این مسیر شرکت های لیزینگ حمل و نقل و صندوق توسعه ملی در تامین منابع مالی مورد نیاز به ایرلاین های ایرانی یاری برساند.
پیش از اجرایی شدن برجام ایران برای دورانی طولانی از خرید هواپیماهای نوساز و مذاکره مستقیم با شرکت های سازنده هواپیما محروم بود. در جریان مذاکرات ایران و شش کشور قدرتمند جهان بندی نیز برای کنار رفتن تحریم های صنعت هواپیمایی ایران در نظر گرفته شد که با اجرایی شد آن فروش هواپیماهای نو به ایران دوباره کلید خورد.
کمی بیشتر با این هواپیماهای خریداری شده آشنا شوید
۷۲-۶۰۰ ATR که برای خرید توسط ایران انتخاب شده توانایی طی کردن مسافت بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کیلومتر را دارد میتواند در پروازهای داخلی میان فرودگاههای کوچک ایران مورد استفاده قرار گیرد. این هواپیما به راحتی میتواند در فرودگاههای کوچک برخی شهرها مورد استفاده قرار بگیرد و از این لحاظ برای حمل و نقل هوایی در این مناطق بسیار مناسب و ایمن است.
در واقع این هواپیما قرار است در خطوط هوایی داخلی جایگزین برخی از فرسوده ترین هواپیماهای موجود در جهان نظیر انواع فوکر و MD (مکدانل داگلاس) شوند که سال هاست در خطوط پروازی داخلی مشغول رفت و آمد هستند.
از جمله مشخصات عملکردی سری ATR 600 می توان به سرعت کروز (پیمایش طولانی) 509 کیلومتر در ساعت، بُرد پروازی 1500 کیلومتر و نیاز به مسافت 1333 متری برای پرواز (طول مسیر تیکآف) اشاره کرد که استفاده از این هواپیما را در مسیرهای درون شهری و فرودگاه های نسبتا کوچک شهرهای کشور امکان پذیر می کند.
سری 600 ایتیآر از تجهیزات امنیتی و رفاهی بیشتری نسبت به مدلهای گذشته این شرکت برخوردار است و به لطف موتورهای PW127M در حدود 5 درصد توان کششی بیشتری را در زمان تیکآف یا بلند شدت از روی باند پرواز در اختیار خلبان قرار می دهد.
شاید با توجه به ساختار ملخی پیشرانه های توربوپراپ، ظاهر ATR 72 کمی قدیمی به نظر برسد اما باید گفت که در طول قریب به 30 سال تولید سری 72 توسط ATR، تعداد اندک حوادث منجر به سقوط، این هواپیما را در زمره ساخته های ایمن و قابل اطمینان صنعت هوانوردی قرار داده است.
تغییرات اساسی که در این مدل وجود دارد یکی در مصرف سوخت بهتر و همچنین در مورد هزینه های نگهداری از این هواپیما بوده که به نسبت مدل قبلی آن، پیشرفت های محسوسی داشته باشد. این مورد باعث شده تا این هواپیما به مراتب از نظر اقتصادی به صرفهتر شود و شرکتهای هواپیمایی تمایل بیشتری برای به کارگیری این مدل هواپیما را داشته باشند.
یک هواپیمای بسیار ایمن
شرکت ایتالیایی- فرانسوی ATR سومین کمپانی هواپیماسازی است که پس از امضای برجام به طرف قردارد کشورمان برای نوسازی ناوگان فرسوده خطوط هواپیمایی تبدیل شده است. می توان ATR را بزرگترین کمپانی تولید هواپیماهای منطقه ای تا سقف 90 صندلی برشمرد. این کمپانی در سال 1981 به واسطه همکاری دو غول هوایی ایرباس و Leonardo تاسیس شد.
ATR تا به حال بیش از 1500 هواپیما فروخته است و بیش از 200 اپراتور در بیش از 100 کشور دنیا دارد. هر 8 ثانیه یک بار، یک فروند ATR در جایی از دنیا فرود می آید. ٢٠٠ شرکت هواپیمایی در سراسر دنیا از این نوع هواپیما استفاده می کنند.
منبع : ایسنا ، دنیای اقتصاد