محله بالات استانبول، لوکیشن خانه های رنگی

4.4
از 21 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
محله‌ای هزار رنگ در شهر اوراسیایی دوست‌داشتنی! +تصاویر
26 اردیبهشت 1402 07:00
4

محله بالات از آن منظره‌هایی است که معمولاً در عکس‌های مسافران استانبول به چشم می‌خورد و جلوه خاص خودش را دارد. در تور استانبول دوست دارید چه چیزهایی را ببنید؟ خانه‌هایی نقاشی شده با انواع طرح و رنگهای دوست داشتنی؟ کودکانی که با شادی در محله بازی می‌کنند و مردمی که یهودی، ارمنی و ارتدوکس هستند و با صلح در کنار هم روزهایشان را سپری می‌کنند؟ این توصیف کوچکی از محله‌ی بالات استانبول بود. محله‌ای که حتی فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و امروز می خواهیم قدم‌به‌قدم این محله را باهم ببینیم.

محله بالات استانبول کجاست؟ 

 اگر شما از جمله توریست‌هایی هستید که دوست دارند از شلوغی‌های شهر دور شوند و علاقه‌ای به صرفاً همراهی با برنامه‌های تورهای گردشگری ندارند و ترجیح می‌دهید خودتان به کشف شهرهای جدید بپردازید، یکی از بهترین محله‌ها در استانبول برای شما بالات است. به خصوص اگر در فصل بهار و با تور استانبول خرداد به این شهر سفر کرده باشید که هوا در لطیف‌ترین حالت ممکن است و خیابان‌ها در بالات زیبا هستند، آرامش در هر جایی موج می‌زند.

در حقیقت بالات یکی از معروف ترین محله‌های استانبول و قدیمی‌ترین محله‌هاست که در منطقه معروف فاتح و بخش اروپایی شهر قرار دارد. در گذشته یونانیان و یهودیان در بالات زندگی می‌کردند و هنوز هم رد پای آنان در فرهنگ مردم و چهره محله دیده می‌شود. برخی معتقد هستند که بالات به معنای قصر است؛ اما در این موضوع شک و شبهه وجود دارد. 

موقعیت دقیق محله بالات

محله ی بالات استانبول
بالات، محله خانه های رنگی استانبول

 چرا محله بالات دیدنی است؟ 

اغلب افرادی که تور ترکیه را خریداری می‌کنند پیش از سفر تصورشان این است که شاید تنها دیدنی‌های شهر چند مسجد و مرکز خرید و در نهایت تنگه بسفر باشد اما اینطور نیست و بی‌دلیل استانبول از محبوب‌ترین شهرهای جهان نشده؛ کافی است یکبار هم که شده سری به راهنمای سفر به استانبول بزنید تا نظرتان درمورد آن تغییر کند. درمورد محله بالات استانبول و چرایی جذاب بودنش شاید بهتر باشد اینطور شروع کنیم، نام بالات در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده به همین خاطر شک نکنید که گشت و گذار در این ناحیه ارزش زمان شما را دارد.

یکی دیگر از دلایلی که بالات می‌تواند جذاب و دیدنی باشد، این است که مساجد و کلیساها با فاصله کمی از یکدیگر به چشم می‌خورند و این امکان برای گردشگران وجود دارد که از همه آنها بازدید کنند. ناگفته نماند که در محله بالات دانشگاهی به نام قدیر خاص هم وجود دارد که از جاذبه‌های دیدنی مهم محله به شمار می‌آید همچنین توصیه می‌کنیم که نشستن در کافه و چشیدن یک استکان چای ناب ترک را در محله بالات استانبول از دست ندهید که رنگ خاصی به سفرتان خواهد بخشید. هرچند که این کافه‌ها ممکن است جزو بهترین کافه های استانبول نباشند.

تصور کنید که هر خانه در محله بالات یک رنگ خاصی دارد به این معنا که ممکن است نمای خانه‌ای صورتی و نمای خانه همسایه سبز و ساختمان کناری آبی باشد پس بی‌تردید بالات یکی از بهترین لوکیشن‌ها است، دوربین خود را بردارید که در تک تک کوچه‌های بالات سوژه‌هایی برای عکاسی در انتظارتان خواهند بود و مطمئن باشید خیابان‌های تنگ با ساختمان‌های رنگین و ساکنانی که هنوز لباس‌های محلی‌شان را به تن می‌کنند در بالات شما را راضی خواهد کرد.

بهترین جاهای دیدنی استانبول کجاست؟

محله ی بالات استانبول
محله رنگی استانبول برای علاقه مندان به عکاسی

دیدنی‌های محله بالات استانبول

بالاتر هم گفتیم بالات یکی از محله های قدیمی شهر استانبول است، پس اگر اهل قدم زدن در مقاصد گردشگری هستید به هیچ وجه این محله را از دست ندهید از طرف دیگر چندین جاذبه خاص و دیدنی استانبول در این محله قرار دارد که اگر شما به دنبال لوکیشن های خوب عکاسی در استانبول باشید بدون شک انتظاراتتان را به بهترین شکل برطرف خواهد کرد. حالا باید دید که این جاذبه های خاص بالات کدام هستند؟ 

  • دانشگاه کادیرهاس : یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی این محله همین دانشگاه است. این دانشکده در گذشته کارخانه تنباکو بوده است و به دلیل منظره زیبایش امروز به جز دانشگاه به عنوان جاذبه گردشگری شناخته می‌شود. 
  • دروازه سیبالی: قدمت این دروازه به دوران روم باستان می‌رسد و به دلیل اینکه این دروازه سیبالی رو به شهر قسطنطنیه از شهرهای مهم در آن دوران قرار داشت. 
  • مسجد گلمسجد گل در گذشته کلیسا بوده است؛ اما در قرن پانزدهم به مسجد تبدیل شد.
  • مدرسه سرخ: یکی از مدارس تاریخی شهر استانبول که امروز تبدیل به یک جاذبه فرهنگی شده است.
  • کلیسای سنت جرج: از کلیساهای بزرگ ارتدوکس استانبول به حساب می‌آید و بیش از 500 سال قدمت دارد.
  • کلیسای سنت استفان: این کلیسا که به کلیسای آهنی هم مشهور است، مربوط به کلیسای جامع بلغاری است.
  • کوچه پلهمشهورترین لوکیشن برای عکاسی از خانه‌های رنگی محله بالات استانبول
محله ی بالات استانبول
 بالات، محله رنگی استانبول

 چطور به محله بالات برویم؟

حالا که از دیدنی ها و گشتنی‌های محله بالات استانبول برایتان گفتیم زمان آن رسیده که به شما بگوییم چگونه از میدان تکسیم به محله بالات برویم و آدرس محله بالات استانبول کجاست؟ برای رفتن به این محله بهتر است  ابتدا خودتان را به محله امینونو، کاراکوی یا اوسکودار برسانید و از آن جا با استفاده از کشتی‌هایی که به فری معروف است به آیوانسرای بروید و پس از یک پیاه‌روی کوتاه در امتداد ساحل به محله بالات می‌رسید البته می‌توانید این مسیر را با اتوبوس هم طی کنید که راه ساده‌تری برای رفتن به محله بالات استانبول است.

نکته‌ای که درمورد گشت‌وگذار در محلات استانبول باید به خاطر بسپارید این است که معمولاً در سفرهای کوتاه‌مدت شما نمی‌توانید با خیالی آسوده شهر را بگردید بنابراین بهتر است برای یک سفر ماجراجویانه شهر و گشت محلی به سراغ تورهایی بروید که مدت زمان بیشتری دارند مثلاً تور استانبول ۷ شب و ۸ روز می‌تواند پیشنهاد خوبی برایتان باشد.

اگر درمورد حمل‌ونقل در استانبول اطلاعات کافی ندارید حتماً سری به مطلب حمل و نقل عمومی در استانبول بزنید و درمورد وسایل حمل‌ونقل در این شهر بخوانید. چرا که به نظر می رسد یکی از چالش های جدی مسافران در زمان سفر به این شهر چگونگی جابه‌جایی باشد. البته اگر لوکیشن محله بالات استانبول را در تلفن همراه خود از پیش ذخیره کرده باشید مطمئناً می‌توانید ساده‌ترین مسیر را پیدا کنید. 

محله ی بالات استانبول
بالات، محله رنگی رنگی استانبول 

خرید تور استانبول ساده‌تر از همیشه

این بار به جای جاهای دیدنی استانبول که به طور معمول سراغشان می‌رویم از یک دیدنی خاص گفتیم و اگر شما کمی ماجراجو باشید، حتماً می‌دانید که این دست جاذبه‌ها در شهر جذاب کم نیست، اما برای داشتن یک سفر خوب حتماً باید انتخاب خوبی داشت، انتخاب‌هایی که ممکن است همه سفر ما را تحت تأثیر قرار دهد. چیزهایی مانند هتل، نوع پرواز و همین‌طور هزینه تمام شده تور. در لست سکند دست شما برای انتخاب باز است و در میان آژانس‌های معتبر، می‌توانید صدها تور به مقصد استانبول بیابید و برنامه‌ای متناسب با سلیقه شخصی‌تان انتخاب کنید. در بخش تورها می‌توانید تور استانبول را پیدا کنید و از میان تورهای متنوعی که در این صفحه هست، تور مدنظرتان را پیدا کنید.

سخن آخر 

هیچ چیز در سفر، حتی بهترین  هتل‌ها نمی‌توانند جای لذت کشف را بگیرند، خوردن یک وعده غذای خیابانی لذیذ، دیدن یک مغازه کوچک و دنج و گشت و گذار در گوشه گوشه شهر می‌تواند سفر شما را به یک خاطره فراموش‌نشدنی تبدیل کند. برای همین هم ما در این مطلب سعی‌مان بر این بود تا از یک جاذبه متفاوت در استانبول برایتان بگوییم. هرچند که محله‌های زیبا و تاریخی استانبول محدود به بالات نمی‌شوند شما کدام محله را می‌شناسید و دیدن آن را توصیه می‌کنید؟  

پوپک کفیلی
پوپک کفیلی

دانش آموخته خبرنگاری و عاشق ماجراجویی‌ام. کشف دنیای جدید، وسوسه همیشگی من است و دوست دارم قبل از اینکه بمیرم، به‌اندازه کافی دنیای اطراف را دیده باشم. فکر می‌کنم بهترین راه کشف دنیا، سفرکردن و خواندن و نوشتن است، برای همین هم سعی می‌کنم دنیای اطراف را بهتر ببینم، بیشتر بخوانم و حتی بیشتر از آن بگویم.