احتمالاً بهزودی پرواز با جتهای مافوق صوت در اکثر نقاط جهان امکانپذیر میشود، اما پرواز در چنین سرعتی 3 چالش عمده را به همراه دارد. این 3 چالش عبارتاند از؛ اول از نظر مهندسی، دوم از نظر محیط زیستی و سوم از نظر اقتصادی. هواپیماهای باریک مافوق صوت میتوانند مسافران را در زمانی معادل نصف زمان پرواز هواپیماهای تجاری معمولی به مقصد برسانند. ولی از نظر محیط زیستی هنوز استاندارد لازم را در اختیار ندارند و از طرفی هزینه اقتصادی آنها نیز بسیار بالا است. با ما در لست سکند همراه باشید تا ببینیم با این شرایط حساس محیطزیست برای انتشار کربن و لزوم سودآوری شرکتها و صرفه اقتصادی هزینهها، بالاخره هواپیماهای مافوق صوت وارد صنعت گردشگری میشوند یا خیر!
جهان نمیتواند منتظر بماند
دو شرکت آمریکایی برنامهریزی کردهاند که این هواپیماها را تا اواسط سال 2020 به بازار عرضه کنند. قبل از این، چند هواپیمای کنکورد بهعنوان نمونهای آزمایشی وارد صنعت هوایی شده بودند که به دلیل مشکلات محیط زیستی و هزینههای بالا از رده خارج شدند و در اختیار موزه صنعت هوایی قرار گرفتند. اما شرکت اِریون (Aerion) اعلام کرده است قصد دارد جتهایی متفاوت را عرضه کند. این جتها ظرفیت مسافری 8 تا 12 نفر را خواهند داشت.
142 ساعت صرفهجویی برای مشاغل
طی یک بررسی مشخصشده است که صاحبان مشاغلی که از پرواز معمولی استفاده میکنند اگر از پرواز مافوق صورت برای سفرهای کاری خود استفاده کنند، سالانه حدود 142 ساعت در زمان خود صرفهجویی میکنند.
چه محدوده قیمتی برای بلیط باید تعیین شود؟
هواپیمای کنکورد که قبلاً از آن بهرهبرداری شده بود، هزینه هر صندلی خود را حدوداً معادل 4 برابر یک صندلی کلاس تجاری (business class) هواپیمای معمولی تعیین کرده بود؛ اما الان چه قیمتی برای این نوع از پرواز باید تعیین شود؟! احتمالاً از نظر اقتصادی، زمانی قیمتها بهصرفه است که ارتباطی منطقی بین سرعت بالاتر هواپیما (زمان پرواز کمتر) و تمایل به پرداخت مشتریان برقرار شود و عددی تعادلی با این مؤلفهها کشف شود.
هدف خطوط هوایی
یکی از اصلیترین اهداف خطوط هوایی برای استفاده از این جتهای پرسرعت، کاهش ساعات پرواز در مسیرهایی است که معمولاً مسافت طولانی و تعداد مسافر بهصورت قابلتوجهی بالا است؛ مثلاً از جمله این مسیرها میتوان به مسیر لندن - نیویورک و مسیر سانفرانسیسکو – توکیو اشاره کرد.
برنامه عملیاتی
برنامه اجرایی بدین صورت است که از لحاظ آلودگی صوتی تا جای ممکن این پروازها بر زندگی انسانها تأثیر نگذارند و علاوه بر پروژههای کاهش آلودگی صوتی، مسیرهای پروازی هم به صورتی برنامهریزی شوند که بیشتر از روی آب بگذرند. تخمین زده میشود از سال 2020 تا ده سال ابتدایی بهرهبرداری از این جتها، تقاضای بازار به 1000 تا 2000 فروند برسد. این تعداد حدوداً بازاری 256 میلیارد دلاری را شامل میشود.
سفرهای تجاری یکروزه در طول اقیانوس اطلس
با عملیاتی شدن این پروژه سفرهای تجاری یکروزه در طول اقیانوس اطلس امکانپذیر میشود و اگر تاجری در لندن زندگی میکند میتواند برای قرار ملاقات تجاری خود طی یک روز به آمریکا سفر کند و شب به خانه خود بازگردد.
قیمتهای این پروازها نیز حدوداً در حد یک پرواز کلاس تجاری برآورد شده است، قیمت بلیط برای پرواز لندن به نیویورک در حدود 2500 دلار تخمین زده میشود. شرکتهایی که از مشتریان هدف خود نظرسنجی به عمل آوردهاند متوجه شدهاند که زمان برای آنها کالایی لوکس محسوب میشود و حاضر هستند در ازای پرداخت هزینه بیشتر، زمان کمتری را در سفر باشند.
نظر شما درباره این جتها و مزایا و معایب گسترش استفاده از آنها در خطوط هواپیمایی چیست؟ آیا زمان برای شما نیز کالایی لوکس محسوب میشود؟
منبع: cnn.com