غار قوری قلعه یا قوری قلا، یادگاری 65 میلیون ساله در کرمانشاه!

3.8
از 6 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
اعجوبه ای کرمانشاهی که بیش از 65 میلیون سال عمر دارد! +تصاویر
11 خرداد 1399 08:00
11

گردشگران اغلب کرمانشاه را با بیستون و نقش برجسته‌های باشکوه‌ش می‌شناسند، اما در میان آثار تاریخی و برجسته‌ی این شهر، جاذبه‌های بی‌نظیر دیگری وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست. یکی از این جاذبه‌ها غار قوری قلعه یا قوری قلا می‌باشد. امروز در بخش پیشنهادات ایرانگردی لست‌سکند به سراغ این جاذبه رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

 

معرفی غار قوری قلعه

غار قوری قلعه یا قوری قلا در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر در استان کرمانشاه قرار دارد. غار قوری قلا در دامنه کوه شاهو واقع شده و در نزدیک آن روستایی به همین نام نیز دیده می‌شود. طول غار قوری قلعه در حدود ۱۲ کیلومتر و عمق آن ۳۱۴۰ متر می‌باشد.

غار قوری قلعه یا قوری قلا، کرمانشاه

غار قوری قلعه یا قوری قلا، کرمانشاه

 

غار قوری قلعه یا قوری قلا را بزرگترین غار آبی خاورمیانه می‌دانند (البته برخی اعتقاد دارند بعد از غار علیصدر بزرگترین غار آبی می‌باشد) که بیش از ۶۵ میلیون سال قدمت دارد. این غار همچنین به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسیده است. بخش‌هایی از غار قوری قلعه در سال ۱۳۵۵ توسط گروهی غارشناس از انگلیس و در سال بعد آن توسط گروه غارشناس دیگر از فرانسه کشف و بررسی شد. غار بعدها توسط غارشناسان ایرانی مورد بررسی و اکتشاف قرار گرفت.

غار قوری قلعه یا قوری قلا، کرمانشاه

 

دمای داخل غار بین ۷ الی ۱۱ درجه در نوسان می‌باشد و این دما در تمام طول سال ثابت است. رطوبت غار نیز بین ۴۰ الی ۶۰ درصد می‌باشد که با این دما و رطوبت به این نتیجه می‌رسیم که غار در تمام طول سال دارای هوای خنک است.

غار قوری قلعه یا قوری قلا، کرمانشاه

 

نام غار قوری قلعه از کجا آمده است؟

نام غار قوری قلعه روایت‌های متعدد دارد. گفته می‌شود در گذشته قلعه‌ای به شکل قوری در یک کیلومتری غار قرار داشته به همین دلیل نام غار را به شکل ظاهری این قلعه ربط داده‌اند و آن را قوری قلعه می‌نامند.

غار قوری قلعه یا قوری قلا، کرمانشاه

اما این غار در میان کرد‌های منطقه به غار گورا قلا معروف بود. گورا به معنی بزرگ و قلا به معنی قلعه می‌باشد و این نام اشاره به قلعه‌ای بسیار بزرگ در نزدیکی غار دارد. امروزه اما در میان مردم محلی غار به غار قوری قلا مشهور می‌باشد که قلا به قلعه اشاره داشته و قوری هم شکل ظاهری قلعه را بیان می‌کند.

 

بخش‌های مختلف غار قوری قلعه

در اکتشاف مختلفی که طی سال‌ها در غار قوری قلعه انجام شد، بخش‌های مختلفی کشف و نامگذاری شد. از مهم‌ترین این بخش‌های تالارهای زیبا و تونلی عجیب است که در ادامه به برخی از این بخش‌ها اشاره می‌کنیم:

 

تالار مریم، غار قوری قلعه

بعد از ورود به غار اولین تالاری را که در آن قرار می‌گیریم، تالار مریم می‌باشد. این تالار به مانند دریاچه‌ای بزرگ است که اطراف آن قندیل‌های زیبایی با اشکال مختلف وجود دارد. کمی بعد از تالار مریم بر روی دیوار نقاشی‌ها و آثاری دیده‌ می‌شوند که این آثار نیز تماما دارای نام‌های زیبا و متعدد هستند، برای مثال فردوسی، امیرکبیر، بابانوئل و دیگر نام‌ها که می‌توانید از راهنمایان محلی غار سوال بپرسید.

غار قوری قلعه یا قوری قلا، کرمانشاه

 

تالار بتهون، غار قوری قلعه

یکی از بخش‌های عجیب و خارق‌العاده غار، تالار بتهوون است. این تالار در عمق هزار متری تالار قرار دارد و حوضچه آبی در میان آن دیده می‌شود. در اطراف تالار قندیل‌هایی نیز وجود دارد. نام این تالار به این دلیل بتهوون شده زیرا اگر بر روی هر قندیل آرام دست بگذارید، هر کدام نوعی خاصی از صدا را تولید می‌کنند (توجه: هرگز به قندیل‌های غار دست نزنید، بیان این مورد صرفا برای دانستن شما از علت نامگذاری می‌باشد).

غار قوری قلعه یا قوری قلا، کرمانشاه

 

تالار عروس، غار قوری قلعه

تالار عروس در عمق ۱۵۰۰ متری غار قرار دارد و جنس سنگ‌های آن از کریستال سفید و براق است. رنگ سنگ‌ها و شفافیت آنها که مانند الماس می‌درخشند شما را به ناگهان به یاد لباس عروس سفید می‌اندازد و همین امر باعث شد که نام تالار به تالار عروس مشهور شود. از سقف تالار قندیل‌هایی به مانند خودکار آویزان است که جنس این قندیل‌ها از رسوبات آهکی است. ارتفاع برخی از این قندیل‌ها به ۸ متر نیز می‌رسد.

غار قوری قلعه یا قوری قلا، کرمانشاه

 

تونل برزخ، غار قوری قلعه

یکی دیگر از عجیب‌ترین و شاید ترسناک‌ترین بخش‌های غار، تونل برزخ می‌باشد. این تونل دارای طولی در حدود ۲۲۰ متر و عرض آن حدودا ۳ متر می‌باشد. قسمت جالب اینکه نیمی از عرض تونل را آب پوشانده است. باستان‌شنان اعتقاد دارند این غار حدودا ۱۲ الی ۵۰ هزار سال پیش محل زندگی شکارچیان بوده است.

غار قوری قلعه یا قوری قلا، کرمانشاه

 

آبشار‌های غار قوری قلعه

در عمق ۲۷۰۰ متری غار چندین آبشار با ارتفاع‌های متعدد بین ۱۰ الی ۱۴ متر وجود دارد که دیدن آن‌ها در عمقی که قرار دارید، شگفت‌انگیز خواهد بود.

غار قوری قلعه یا قوری قلا، کرمانشاه

 

خفاش‌های غار

غار قوری قلعه یا قوری قلا به لحاظ زیست‌شناسی مسکن گونه نادری از خفاش به نام خفاش موش گوشی است. این خفاش‌ها دارای گوش بلند و نوک‌دار هستند که همین موضوع وجه تمایز مهم آنها با خفاش‌های جنگلی هستند.

غار قوری قلعه یا قوری قلا، کرمانشاه

 

اشیا باستانی کشف شده در غار قوری قلعه

در اکتشافات اولیه که در غار انجام شده، آثاری از دوره ساسانیان در دهانه غار کشف شد. آثار کشف شده شامل ۳۰ شی می‌باشد که برخی از این اشیا ظروف مصرفی و تزئینی هستند، علاوه بر این‌ها چندین کتیبه و جمجه انسان نیز در این محوطه کشف شده است. اما به طور کلی قدمت آن‌ها به حدود ۵۰ هزار سال تا ۱۲ هزار سال پیش باز می‌گردد. باستان‌شناسان اعتقاد دارند این محوطه محل مناسبی برای شکار بوده و همین امر اهمیت غار را بیشتر می‌کند.

غار قوری قلعه یا قوری قلا، کرمانشاه

 

امکانات رفاهی اطراف غار قوری قلعه

در اطراف غار قوری قلعه امروزه امکانات رفاهی متعدد برای گردشگران که به منظور بازدید غار می‌آیند، فراهم شده است. از مهم‌ترین آنها شامل رستوران، محل اقامت، بازارچه کوچک و همچنین سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی می‌باشد. همچنین با توجه به اقلیم و شرایط جغرافیایی منطقه، بهترین زمان برای دیدن غار فصل بهار و تابستان است. در فصل پاییز یا زمستان اگر به این مکان رفتید حتما با خود لباس گرم به همراه داشته باشید.

غار قوری قلعه یا قوری قلا، کرمانشاه

 

توجه: هدف ما از معرفی این جاذبه آشنایی شما با جاذبه‌های زیبا کشورمان است. با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور بهتر است، زمان بازدید از غار قوری قلعه را تا پایان بحران ایجاد شده عقب بیاندازید و بعد از حذف بحران ایجاد شده با تنی سالم به این منطقه زیبا سر بزنید

غار قوری قلعه یا قوری قلا، کرمانشاه

غار قوری قلعه یا قوری قلا، کرمانشاه

 

سخن نهایی

غار قوری قلعه یا قوری قلا یکی از بزرگترین غارهای آبی خاورمیانه و قاره آسیا می‌باشد. هنوز بخش زیادی از غار کشف نشده و همین امر باعث شده که در میان مردم محلی افسانه‌های متعدد در مورد موجودات خیالی غار وجود داشته باشد. شما هم اگر افسانه‌‌ای از این غار شنیده‌اید با ما در میان بگذارید و در صورتی که در گذشته از غار قوری قلا بازدید داشته‌اید، از تجربه‌هایتان برای ما بگویید.

 

 توجه: تمامی تصاویر استفاده شده در این بخش از قسمت نقد و بررسی غار قوری قلعه برداشته شده است که توسط کاربران سایت لست‌سکند ارسال شده‌اند. 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی