خلعت پوشان، برجی برای پاداش حکمرانان در تبریز!

4.1
از 11 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
برجی که برای پاداش آقازاده های ایرانی ساخته شد! +تصاویر
11 تیر 1399 08:00
9

معرفی خلعت پوشان

در پنج کیلومتری تبریز و در همسایگی رودخانه میدان چایی، برج خلعت پوشان قرار گرفته است. خلعت پوشان یک برج آجری است که که قدمت آن به زمان صفویه برمی‌گردد. در ادامه قصد داریم بیشتر با این برج و تاریخچه و علت ساخت آن آشنا شویم، پس همراهمان باشید.

                                                              خلعت پوشان ، برجی برای پاداش حکمرانان در تبریز

 

تاریخچه خلعت پوشان

با توجه به نام بنا و اسناد تاریخی، این برج مخصوص اهداء خلعت و انعام و نشان و مقام در دوره قاجاریه و قبل از آن به کسانی بود که در خدمت حکومت بودند. ولیعهد مقیم تبریز طی تشریفاتی به محوطه بسیار زیبا و پوشیده از گل و درخت و چمن وارد می شد و کسانی که قرار بود انعام یا خلعتی از طرف حکومت دریافت کنند در مقابل این برج زیبا می ایستادند.

                                                              خلعت پوشان ، برجی برای پاداش حکمرانان در تبریز

هنگامی که انعام و خلعت و کمر و شمشیر جواهر نشان به خدمت گذاران حکومت اهدا می شد و شال و عبای ترمه به دوش آنها انداخته و شمشیر مرصع به کمرشان می‌بستند، این افراد به طور دسته جمعی به طرف شهر حرکت کرده و وارد درگاه محل اقامت ولیعهد در عالی قاپو (استانداری امروز) می‌شدند و به رسم دیرین و ادای احترام ابتدا به زانو در آمده، درگاه عالی قاپو را بوسیده و سپس منتظر نزول اجلال بزرگان می شدند و در پایان این مراسم از طرف شخص دریافت کننده خلعت و انعام و القاب با افتخار این موهبت بزرگ!! مهمانی با شکوهی ترتیب می‌دادند.

                                                              خلعت پوشان ، برجی برای پاداش حکمرانان در تبریز

 

معماری برج

برج خلعت پوشان برج آجری منشورشكل بلندی است كه یك قاعده كثیرالاضلاع شانزده ضلعی دارد و  قطر قاعده آن نه و نیم متر است. برج دارای سه طبقه است، طبقه اول گنبدی و طبقه دوم که سقف آن ریخته بعدا با تیرآهن آن را پوشانده اند. طاق نماهای اصلی, به شكل طاق جناغی هستند. راه پله طبقه همكف به طبقه اول و پشت بام در گوشه شمال شرقی بنا قرار گرفته است. طبقه سوم برج فاقد سقف بوده و بالای ديوار آن کنگره دندانه‌ای ساخته شده است که در آيين‌های ويژه از آنها استفاده می‌شده است. 

                                                              خلعت پوشان ، برجی برای پاداش حکمرانان در تبریز

                                                              خلعت پوشان ، برجی برای پاداش حکمرانان در تبریز