آبشار لونک، یکی از زیباترین آبشارهای ایران در نزدیکی سیاهکل!

4.7
از 11 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
ریسمان نقره ای زنده ای که در نزدیکی سیاهکل جاخوش کرده! +‌تصاویر
01 مرداد 1399 08:00
0

 در میان طبیعت بی‌نطیر استان گیلان، آبشارهای متعددی دیده می‌شود که آبشار لونک یکی از آن‌ها می‌باشد. آبشار لونک که در منطقه جنگلی در نزدیکی سیاهکل واقع شده، یکی از دیدنی‌های دیلمان و سیاهکل به حساب می‌آید.  امروز در بخش پیشنهادات ایرانگردی لست‌سکند به سراغ این آبشار زیبا رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

 

معرفی آبشار لونک

آبشار لونک 

آبشار لونک در 20 کیلومتری جاده‌ی سیاهکل به دیلمان در پارک جنگلی لونک واقع شده است. این آبشار زیبا از دو آبشار تشکیل شده که در کنار هم قرار دارند. آب آبشار بعد از اتفاع 6 متری به رودخانه در پایین آبشار می‌ریزد. پهنای آبشار در بیشترین اندازه به 20 متر می‌رسد و ارتفاع آن از سطح دریا 476 متر می‌باشد.

آبشار لونک

آبشار لونک 

آبشار لونک در جنگل و منطقه جنگلی به همین نام قرار دارد. آبشار لونک به مانند ریسمانی نقره‌ای در میان درختان سبز و زیبای جنگل کشیده شده است. همچنین بعد از سقوط بر روی سنگ‌های رودخانه جاری می‌شود. در قسمت‌هایی از دیواره آبشار، سنگ‌ها و صخره‌هایی دیده می‌شود که باعث شده در زمان سقوط آب، موجی به در آب ایجاد کند و قطرات آب در فضا پراکنده شود. در بخش بالای آبشار درختان به صورت سایبان بر روی آب قرار گرفته‌اند و صحنه‌ای بی‌نظیر ایجاد شده است.

 

آبشار دوقلو یا آبشار لونک

آبشار لونک 

آبشار لونک در فصل پاییز و بهار که بارش‌ها شروع می‌شود، پر آب می‌گردد. پهنای آب در این زمان به 20 متر نیز می‌رسد. آبشار لونک از دو آبشار تشکیل شده که آبشارها در کنار هم و به موازات هم به پایین سقوط می‌کنند. برخی به این دلیل به این آبشار، آبشار دوقلو نیز می‌گویند. آب آبشارها بعد از سقوط به رودخانه‌ای می‌ریزد. رودخانه با گذر از میان دره و صخره‌ها به سمت مزارع و شالیزارهای کشاورزان منطقه می‌رود.

آبشار لونک

آبشار لونک

 

جاذبه‌های دیدنی اطراف آبشار

lounak-waterfall-siahkal15.jpg 

آبشار لونک در نزدیک جاده واقع شده و با یک پیاده‌روی کوتاه از ابتدای جاده می‌توان به آن دسترسی داشت. با سفر به این آبشار علاوه بر دیدن آبشار می‌توان به جاذبه‌های دیگر منطقه نیز سر زد. برخی از جاذبه‌های دیدنی در نزدیکی آبشار لونک عبارت است از:

منطقه جنگلی لونک

آبشار لونک

 

آبشار در منطقه جنگلی به نام لونک قرار دارد. در این منطقه گردشگری امکانات و تجهیزات کافی برای گردشگران فراهم شده است. امکانات این منطقه شامل آلاچیق‌ها، منقل‌های برای درست کردن غذا، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، غرفه‌های صنایع دستی و رستوران می‌باشد.

آبشار لونک

 

پوشش گیاهی این منطقه شامل درختان سربه فلک کشیده راش، ممرز، توسکا، خرمندی، انجیری، رستنی‌ها گوناگون و گل‌های رنگارنگ است.

آبشار لونک

 

رودخانه شمرود

آبشار لونک

 

آب آبشارهای لونک پس از سقوط از ارتفاع شش متری به رودخانه شمرود می‌ریزد و فاصله آبشار تا دره لونک صد متر می‌باشد. این مسیر و رودخانه، جاذبه طبیعی است که دیدن آن خالی از لطف نمی‌باشد.

 

روستای لونک

آبشار لونک

 

روستای لونک در نزدیک آبشار قرار دارد. این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان سیاهکل در استان گیلان می‌باشد. داخل روستا طبیعت بکر و بی‌نظیری دارد اما امکانات رفاهی خاصی در آن دیده نمی‌شود. حتی روستاییان نیز برای مایحتاج روزانه خود به نزدیکی آبشار می‌آیند.

 

مسیر سیاهکل به دیلمان

آبشار لونک

 

یکی از بخش‌های زیبای آبشار لونک، مسیر آن است. این مسیر که جاده سیاهکل به دیلمان می‌باشد، جزو جاده‌های زیبای استان گیلان نیز به شمار می‌رود. مسیر دارای پیچ و خم‌های بسیاری است اما در این میان علاوه بر عطر شالیزارها، درختان در دو طرف جاده چون سایبانی برای شما عمل می‌کنند.

آبشار لونک

 

 

بهترین فصل سفر برای دیدن آبشار لونک

آبشار لونک

 

استان گیلان به صورت کلی در تمامی فصل‌ها می‌تواند گردشگران را شگفت‌زده کند اما در برخی از فصول، این استان خاص و دیدنی‌تر می‌گردد. آبشار لونک نیز به همین صورت می‌باشد. بازدید از این آبشار در تمامی فصول امکان‌پذیر است اما در فصل‌های بارش یعنی بهار و پاییز زیبایی آن چندبرابر می‌گردد. به ویژه پاییز که درختان به رنگ‌های مختلف در می‌آیند و گویی وارد مکانی رویایی شده‌اید.

آبشار لونک

 

البته آبشار لونک در تابستان نیز می‌تواند یک تفریحگاه خنک به حساب آید. به ویژه اگر از تهران یا دیگر شهرهای گرم به این منطقه سفر می‌کنید، می‌توانید به کنار آبشار رفته و در کنار حوضچه کوچک آبشار، کمی خنک شوید. زمستان اما آبشار لونک یخ می‌زند و هوا در این منطقه بسیار سرد و یخ‌بندان می‌گردد. پیشنهاد بازدید در این فصل را نداریم اما اگر اهل ماجراجویی هستید، حتما پس از پشت سر گذاشتن بحران کرونا، با تجهیزات کامل به دیدن آبشار یخ‌زده بروید.

آبشار لونک

 

 

سخن نهایی

آبشار لونک یکی از زیباترین جاذبه‌های استان گیلان می‌باشد. این آبشار که در کنار روستایی به نام لونک واقع شده، علاوه بر امکانات تفریحی، جاذبه‌های دیدنی دیگری از جمله منطقه جنگلی نیز دارد. پیش از سفر به این منطقه در نظر داشته باشید که امکانات رفاهی و تفریحی روستا و آبشار لونک شامل همان امکانات پای آبشار می‌باشد و اگر نیاز به محل اقامت یا موارد بهداشتی دارید، از قبل در مورد آن تحقیق کنید تا در سفرتان با مشکل موجه نشوید.

 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی