پدیده های عجیب و غریب آب و هوایی که نباید از دستشان داد!

4.5
از 18 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
عجیب و غریب ترین پدیده های آب و هوایی دنیا! +تصاویر
15 مرداد 1399 07:00
0

سیاره ما یک مکان همواره در حال تغییر است. در طول زمان، تمام مناطق اکولوژیکی از بین می‌روند، قاره‌ها از بین می‌روند و اقیانوس‌ها و کوه‌ها ناپدید می‌شوند. بدون شک در طول روز نمی‌توانیم این فرایندها را در محل کار خود مشاهده کنیم - اما می‌توانیم از پنجره با نگاه کردن به آب‌وهوا کار خود را انجام دهیم . فراتر از باران، برف، تگرگ و باد، زمین تا حدودی شاهد پدیده‌های خارق‌العاده و باورنکردنی دیگری نیز هست. در این مطلب قصد داریم تا چند تا از عجیب و غریب‌ترین پدیده‌های آب و هوایی دنبا را به شما معرفی کنیم، پدیده‌هایی که حتی واقعی به نظر نمی‌رسند، اما حقیقت دارند! همراه لست‌سکند باشید.

 

گرد و غبار شیاطین

پدیده های عجیب و غریب هوایی که باید آن‌ ها را ببینیم!

هنگامی‌که زمین عملاً داغ است، هوای خنک‌تر به سمت بالا می‌رود. باد شدید می‌وزد و گرد و غباری را به نام گرد و غبار شیاطین در سطح زمین به وجود می‌آورد که حالت چرخشی دارند. این پدیده معمولاً فقط چند دقیقه طول می‌کشد و می‌تواند از چند متر تا چند صد متر ارتفاع داشته باشد. آن‌ها هر چیزی را که بر روی زمین است - معمولاً گردوغبار، خاک و علف‌های هرز روی زمین را به سمت خود می‌کشند. ذکر این نکته نیز لازم است که این پدیده می‌تواند همراه با آتش‌سوزی هم اتفاق بیفتد که در آن صورت آن را "گرداب آتش" می‌نامند.

کجا می‌توانیم این پدیده را ببینیم: هرکجا که گرم و خشک باشد در نوادا، تگزاس یا کنیا می‌توان این پدیده را به وفور دید.

 

برق نور سبز

پدیده های عجیب و غریب هوایی که باید آن‌ ها را ببینیم! 

نور خورشید می‌تواند کارهای عجیب و غریب زیادی انجام دهد، یکی از آن‌ها برق نور سبزرنگ است، اما فقط برای یک‌لحظه، که تقریباً برای مدت ‌زمان دو ثانیه قابل‌دیدن است. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید بالاتر (یا پایین‌تر) از افق قرار دارد و نور بیشتری از آن بازتاب داده می‌شود. بخار آب به ‌راحتی رنگ زرد و نارنجی را جذب می‌کند و مولکول‌های هوا نور بنفش را پراکنده می‌کنند و چشمان شما آن را به رنگ آبی و سبز می‌بیند. لبه بالایی خورشید واقعاً سبزرنگ نیست - این‌یک خطای نوری است.

کجا می‌توانیم این پدیده را ببینیم: هرجایی در روز روشن و در افق دوردست می‌توان این پدیده را دید، بااین‌حال سواحل غربی در فلوریدا یا هاوایی در غروب آفتاب بهترین منطقه برای دیدن این پدیده است.

 

صاعقه کاتاتومبو

پدیده های عجیب و غریب هوایی که باید آن‌ ها را ببینیم!

این پدیده که در بالای رودخانه کاتاتومبو در دریاچه ماراکایبو رخ می‌دهد، رعدوبرق کاتاتومبو نام‌گرفته است.دریاچه، رودخانه، دشت‌های مجاور که گرما و رطوبت را جمع می‌کنند و گاز متان که از باتلاق‌های مجاور بیرون می‌آید، سبب شکل‌دهی این پدیده هستند. این صاعقه در بیشتر شب‌های سال، هر بار به مدت ۱۰ ساعت و به‌طور منظم تا ۲۸۰ بار در ساعت، تکرار می‌شود. این طوفان عظیم صاعقه در دنیا بسیار مشهور است (از ۲۵۰ مایل دورتر قابل‌ رویت است) که حتی از آن برای جهت‌یابی ناوبری استفاده می‌شود.

 

غارهای یخی

پدیده های عجیب و غریب هوایی که باید آن‌ ها را ببینیم!

یک دریاچه بزرگ، دریا، یا خلیج را در نظر بگیرید که بعضی از غارهای دریایی را می‌توانید در ساحلش ببینید، ولی تفاوتی که این غارها با بقیه‌ی غارهای مشابه ساحلی دارند این است که منجمد شده هستند و قبل از اینکه همه یخ‌هایشان منجمد شوند و از همه سطوح آن آب چکه کند، شما فرصت دارید در غارهای یخی دوری بزنید و اگر شرایط به‌اندازه کافی مطلوب باشد، یخ از روی صخره‌ها نیز عبور می‌کند. آب‌وهوای کمی گرم‌تر یا بادهای قوی می‌توانند یخ را از بین ببرند، به همین دلیل، باوجود زمستان سخت و طاقت‌فرسا، این پدیده آسیب‌پذیر شده است.

کجا می‌توانیم این پدیده را ببینیم: یک مکان شناخته‌ شده در جزایر اپوستل در دریاچه ملی ویسکانسین وجود دارد. بااین‌حال یک مسیر پیاده‌روی دو مایلی در طول زمستان را باید برای دیدن این پدیده طی کنید  ولی باید بدانید برای چه هدفی در این مسیر پیاده‌روی می‌کنید.

 

Sundogs (سه خورشید در کنار هم)

پدیده های عجیب و غریب هوایی که باید آن‌ ها را ببینیم!

در ژانویه ۲۰۱۹، زمانی که گردباد قطبی رخ داد، می‌توانستید sundogs را در سرتاسر میانه غربی و شمال شرقی ایالات‌متحده ببینید. برای مثال میلواکی به منفی ۲۱ درجه فارنهایت (۴۰ درجه با وزش باد) رسید که یک رکورد جدید است. هنگامی‌که فصل سرما است، خورشید در نزدیکی افق قرار دارد و ابرهای سیروس در آسمان حرکت می‌کنند، ذرات نور خورشید توسط بلورهای یخ منحرف می‌شوند و یک هاله روشن در اطراف خورشید شکل می‌گیرد. هنگامی‌که شرایط کامل باشد، " خورشیدهای کوچک " در دو  طرف خورشید اصلی شکل می‌گیرد.

کجا می‌توانیم این پدیده را ببینیم: هر جا که به شکل خاصی سرد است!

 

ابرهای lenticular

پدیده های عجیب و غریب هوایی که باید آن‌ ها را ببینیم!

نه این‌ها بشقاب‌پرنده نیستند! هنگامی‌که هوای مرطوب به سمت پایین جریان می‌یابد، در اطراف کوه‌ها این ابرها به‌وجود می‌آیند. جالب است بدانید که ابرهای lenticular حرکت نمی‌کنند. آن‌ها می‌توانند به‌صورت یک سری ابر ظاهر شوند یا یک گروه از آن‌ها شکل بگیرد. اگرچه به نظر آرام می‌رسند اما به تولید توربولانس بالا شناخته‌ شده‌اند و به همین دلیل خلبانان باید از پرواز در بخش‌هایی که این نوع ابرها وجود دارند پرهیز کنند.

کجا می‌توانیم این پدیده را ببینیم: نزدیک کوهستان، به‌خصوص در طرف مسیر باد.

 

دونات‌های برفی

پدیده های عجیب و غریب هوایی که باید آن‌ ها را ببینیم!

اگر لایه‌ای از برف به‌خصوص در بالای یخ (خشک‌ ، مرطوب) قرار بگیرد و باد کافی وجود داشته باشد، ممکن است زمین پر از دونات های برفی شود. تنها چیزی که در این شرایط لازم است این است که کمی برف شروع به غلتیدن کند - تا اینکه سرانجام متوقف شود. کار تمام است، یک گلوله برفی که مرکزش خالی است، مثل یک دونات برفی شکل می‌گیرد! البته این دونات‌ها در برخی موارد فرومی‌پاشند. 

کجا می‌توانیم این پدیده را ببینیم: به نظر نسبتاً ساده می‌آید، اما دونات های برفی پدیده نادری هستند. آن‌ها در واشنگتن و میدوست در ایالات‌متحده و چند بار در شمال غربی اروپا ثبت ‌شده‌اند.

 

گردبادها

پدیده های عجیب و غریب هوایی که باید آن‌ ها را ببینیم!

این درواقع یک گردباد است که روی آب شکل گرفته است. این گرداب‌های H2O بادی، تگرگ و رعدوبرق را با خود به همراه دارند اما معمولاً کمی ضعیف‌تر از همتایان خود در زمین هستند - اگرچه هنوز می‌توانند قایق‌ها و صخره‌های مرجانی را از بین ببرند. آن‌ها معمولاً قبل از برخورد به زمین از بین می‌روند.

کجا می‌توانیم این پدیده را ببینیم: هرجایی که آب آزاد وجود دارد، گرچه فلوریدا یک مکان قابل‌توجه برای دیدن این پدیده است.

 

رنگین‌کمان سفید

پدیده های عجیب و غریب هوایی که باید آن‌ ها را ببینیم!

از لحاظ فنی، "رنگین‌کمان سفید" به‌جای باران، در مه شکل می‌گیرد. مه از قطرات بسیار کوچک تشکیل می‌شود و به خاطر رنگ‌های ضعیف‌تر که از نور خورشید عبور می‌کند، ایجاد می‌شود. زمانی که شرایط کامل باشد، رنگین‌کمان سفید در مقابل خورشید ظاهر می‌شود، درست مانند رنگین‌کمان معمولی.

کجا می‌توانیم این پدیده را ببینیم: در مکان‌های مه‌آلود - به‌عنوان‌مثال سانفرانسیسکو.

 

آیا تا به حال با این پدیده‌های عجیب و غریب آب و هوایی برخورد داشته‌اید؟

 

منبع: matadornetwork.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.