پارک ملت، باغشهاه منحصربفرد بهشهر!

4.4
از 19 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
باغی برای ملت و عمارتی برای شاهان؛ جاذبه ای بی نظیر در ایران! +تصاویر
22 مرداد 1399 08:00
1

 معرفی باغشاه بهشهر

بهشهر یا همان اشرف البلاد آثار تاریخی بسیاری از دوران صفویه به یادگار دارد. در دوران قدرت خاندان صفوی مخصوصاً در دوران حکومت شاه عباس، به دلیل ارادتش به مادرش، اماکنی برای تفریح و استراحت را در اینجا احداث کرد که متاسفانه با گذشت سال‌ها، بسیاری از بناها به کلی از میان رفت و از تعدادی دیگر تنها خرابه‌ای بر جا ماند. اما با احیای مجدد این مکان‌ها و فراهم آوردن امکاناتی برای جذب توریست و گردشگر می‌توان شاهد شکوفایی مجدد این منطقه تاریخی بود.

پارک ملت، باغشهاه منحصربفرد بهشهر

از جمله آثار به جا مانده از دور‌ه‌ی صفوی در بهشهر مجموعه باغ شاه و عمارت چهلستون است. بر اساس آنچه که جهانگردان و سیاحان در وصف این بنای تاریخی بیان کرده‌اند، تغییرات بسیاری کرده است و بر اثر گذشت زمان استخر بزرگ مقابل عمارت به فضای سبز تبدیل شده است.

پارک ملت، باغشهاه منحصربفرد بهشهر

 

تاریخچه باغشاه بهشهر

باغ و عمارت بهشهر که اکنون به آن پارک ملت نیز گفته می‌شود، در سال ۱۰۲۱ و در دوره شاه عباس اول صفوی ساخته شده بود و کاخ تابستانی و محلی برای پذیرایی از مهمانان خانواده سلطنتی و تشریفات بوده است. این بنا در سال ۱۳۵۶ جزو آثار ملی کشور به ثبت رسید.

پارک ملت، باغشهاه منحصربفرد بهشهر

 

معماری باغشاه بهشهر

این باغ از درختان کهنسال و سربه‌فلک‌کشیده‌ و دیوارهای بلند سنگی ساخته شده است که در نگاه اول هر بیننده‌ای را جذب خود می‌کند. کوهی سبز و زیبا نیز در قسمت جنوبی باغ وجود دارد که بسیار خیره‌کننده است.این باغ در زمینی شیب‌دار در دامنه شمالی کوه برزو از شمال به جنوب بنا نهاده شده. در فضای باغ صندلی‌هایی برای نشستن و استراحت بازدیدکنندگان وجود دارد.

وسط باغ عمارتی تاریخی وجود دارد که در حال حاضر شهرداری بهشهر است. این ساختمان تاریخی در زمان سلسله افشار دچار سانحه آتش‌سوزی شد و بخش‌هایی از آن از بین رفت، در زمان پهلوی اول، ساختمان دیگری بنا شد که ۱۶ ستون یا به تعبیر دیگر ۱۲ ستون داشته است اما چون در تعبیر عامیانه عدد ۴۰ نشانگر تعداد زیاد است، عمارت چهل ستون یا عمارت دیوانخانه نیز نامیده شده است. طول این بنای مستطیل‌شکل سفیدرنگ، سه برابر عرضش است و تعداد زیادی پنجره‌ دارد. این بنا از داخل هم به دو طبقه تبدیل شده است. اگرچه نمای خارجی آن در یک طبقه با طاق‌های قوسی شکل و پلکانی دو طبقه با کمی تغییر به همان گونه باقی مانده است.

آیا شما تجربه‌‌ی بازدید از این محل زیبا را داشته‌اید؟ نظرتان راجع به باغشاه بهشهر چیست؟

mellat-park-06.jpg