آب انبار کیش، معجزه معاصر هرمزگان که سرشار از زیبایی است!

5
از 2 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بنایی که خلاقیت در آن حرف اول را می زند! +تصاویر
19 شهریور 1399 08:00
0

در ایران یکی از مقصدهای گردشگری، سفر به جنوب آن است که بسیار جالب و هیجان انگیز است، سفر به جزیره کیش از پرطرفدارترین این مقاصد می باشد.جزیره کیش با وجود مساحت اندکی که دارد در دل خود رازهای زیادی را نهفته کرده است. در زمان‌های گذشته، آب‌های زیرزمینی را به روش‌های گوناگون ذخیره می‌کردند و ایرانیان برای ذخیره این منبع با ارزش از ذخیره سازی ویژه‌ای بهره می بردند. یکی از این منابع مهم، آب انبارها بوده‌اند. در بخش ایرانگردی امروز سری می‌زنیم به آب انبار کیش تا در زیبایی آن شناور شویم!

آب انبار کیش، معجزه معاصر هرمزگان

معماری آب انبار کیش

جاذبه ای که در کیش مد نظر ما است قدمت تاریخی زیادی ندارد و در سال 1373 ساخته شده است که از 2 گنبد و 5 بادگیر در منطقه حریره جزیره کیش ساخته شد. بادگیرهای این مجموعه همچون سایر بادگیرهای ایرانی کار تهویه و خنک نگه داشتن فضا را برعهده دارند و گنبدهای آن نیز با فرم نیم کره خود سبب خنک شدن فضا در آب و هوای همیشه گرم جزیره کیش می‌شوند. 

آب انبار کیش، معجزه معاصر هرمزگان

دهانه ورودی این فضا و بادگیرها هوا را در روزهای گرم سال نیز خنک می کنند. برخورد هوا به آب این موضوع را شدت می بخشد اما در حال حاضر هیچ آبی در این آب انبار وجود ندارد و همین امر باعث شده تا اثرات گنبد و بادگیرها را کمتر احساس کنیم.

آب انبار کیش، معجزه معاصر هرمزگان

 معماری این مجموعه با الهام‌گیری از معماری یزدی ساخته شده است و برای گردشگران بسیار جالب توجه است. در حال حاضر این مجموعه، آبی در حوض خود ندارد ولی مسیر پیاده روی مخزن آب به بازدید کنندگان امکان می‌دهد تا از استخر بازدید کنند.

آب انبار کیش، معجزه معاصر هرمزگان

امیدواریم بزودی مشکلات بیماری همه‌گیر کووید - 19 برطرف شده تا بتوانیم دوباره زیبایی‌های سرزمینمان را از نزدیک ببینیم و از آن‌ها لذت ببریم. در ادامه، تصاویر دیگری از این آب انبار زیبا را با یکدیگر تماشا می‌کنیم.

آب انبار کیش، معجزه معاصر هرمزگان

آب انبار کیش، معجزه معاصر هرمزگان