اهرام عجیب و سحرانگیزی که خارج از مصر قرار گرفته اند!

4.5
از 15 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
اعجاز اهرام عجیبی که خارج از مصر قرار گرفته اند! +تصاویر
09 مهر 1399 07:00
0

مصر اغلب مترادف با اهرام است و به‌ندرت پیش می‌آید که کسی به این ساختارهای خارق‌العاده در سایر نقاط جهان فکر کند. درحالی‌که اهرام مصر همیشه عجایب خاصی را همراه خود داشته است، آن‌ها قطعاً تنها اهرام موجود در جهان نیستند. شگفتی‌های معماری ساخته ‌شده توسط انسان در هرجایی از سراسر جهان یافت می‌شود. به نظر می‌رسد که تمدن هر کشور طراحی و روش خاص خود را در هنگام ساختن اهرام داشته ‌است، و در هر حال آن‌ها نسبت به اهرام مصر تأثیرگذاری کمتری ندارند. درواقع، برخی استدلال می‌کنند که حتی این اهرام بسیار پیچیده‌تر و خلاقانه‌تر نیز هستند!

همان‌طور که قلعه‌های بسیاری در سراسر جهان وجود دارند که هرکدام از آن‌ها از یک هدف یا فرهنگ متفاوت برخوردارند، هر هرم دارای طراحی منحصربه‌فرد و علامت معماری خاص خود است که آن‌ها را به همان اندازه خیره و مسحورکننده کرده است.

 

اهرام آزتک

اهرام عجیب و سحرانگیزی که خارج از مصر قرار گرفته اند! 

اهرام بیشتر شناخته ‌شده در خارج از مصر مربوط به آزتک است، که به دلیل وسعت زیاد و داستان‌هایی که مردم مایا قبلاً با آن‌ها ارتباط داشتند این نام را به این اهرام داده‌اند. این اهرام به‌اندازه کافی برای گردشگران جالب‌ توجه به نظر می‌رسند و با توجه به تقویم مایاها بسیاری از اتفاقات و حتی پایان جهان را نیز در کنار این اهرام پیش‌بینی کرده‌اند. در طی این پیش‌بینی‌های مهم مایاها، با افزایش علاقه هرچه بیشتر گردشگران به فرهنگ، تاریخ و ساختارهای بزرگ این قوم، این هرم‌ها نیز بالاخره توانستند توجه بسیاری را به خود جلب کنند.

اهرام عجیب و سحرانگیزی که خارج از مصر قرار گرفته اند!

هرم خورشید سومین هرم بزرگ در کل جهان است که در مکزیک واقع شده و ارتفاع آن به 233 فوت می‌رسد. درحالی‌که اندازه این هرم در مقایسه با هرم جیزه کوتاه‌تر است، اما به دلیل ساختار معماری آن از تأثیرگذاری کمتری برخوردار نیست. اهرام آزتک به دلیل داشتن پایه‌هایی که بسیار وسیع‌تر از سایر پایه‌های دیگر هرم‌های جهان است و در بیرون از هرم و به سمت بالا ساخته‌ شده‌اند، شناخته می‌شوند و از نظر عرض و ارتفاع آن‌ها را عظیم‌تر نشان می‌دهد. بسیاری از این هرم‌ها از همان طرح پیروی می‌کنند، ازجمله هرم ماه که اتفاقاً در کنار هرم خورشید قرار دارد، اگرچه از نظر اندازه کوچک‌تر است! پله‌هایی که به بالای این اهرام منتهی می‌شوند به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهند تا خود را به بالای هرم برسانند! البته اگر اجازه‌اش را داشته باشند و بعدا به این دلیل دستگیر نشوند!

 

اهرام رم

رم به دلیل بسیاری از ساختارهای باورنکردنی باستان‌شناسی‌اش شناخته ‌شده است اما قطعاً اهرام یکی از آن‌ها نیست. آنچه در این مورد بسیار جالب‌توجه است این است که هرم سستیوس را می‌توان درست در مرکز شهر یافت. درحالی‌که بسیاری برای بازدید از اماکنی مانند چشمه Trevi یا کولوسئوم به رم می‌روند! این هرم در 12 سال قبل از میلاد ساخته‌ شده است  و کمتر از سایر معماری‌های کلاسیک رومی باعث جلب‌توجه گردشگران می‌شود. قاضی رومی، که نامش را Cestius گذاشته بودند این هرم را مشابه با هرم مصر ساخت و پس از مرگش نیز در این هرم دفن شد.

اهرام عجیب و سحرانگیزی که خارج از مصر قرار گرفته اند!

شاید قرار دادن این مقبره در وسط شهر و نزدیک به بسیاری دیگر از سازه‌های محبوب غیرمعمول به نظر برسد، اما انتخاب این مکان کاملاً تصادفی بوده است. در اصل این مکان جایی خارج از محدوده شهر بوده است اما با گسترش سریع و اجتناب‌ناپذیر رم، این مقبره به داخل شهر کشیده شده است یا به عبارتی، شهر در اطراف آن رشد کرده است! بااین‌حال، این امر به نفع حفاظت از مقبره عمل کرده است  زیرا این هرم هنوز یکی از مشهورترین قطعات تاریخ معماری در شهر محسوب می‌شود. ظاهر آن بسیار شبیه اهرام مصر است، با یک رأس بلند و باریک و اضلاع مثلث شیب‌دار.

 

اهرام چین

اهرام یافت شده در چین از نظر مقایسه با اهرام مصر احتمالاً غیرمعمول‌ترین و منحصربه‌فردترین اهرام هستند! زیرا این دو هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند. درواقع تنها شباهت بین این دو: قد، هدف ساخت و اندازه آن‌هاست. این اهرام در تپه‌های خاکی ساخته ‌شده‌اند و امپراتورهای چین در آن دفن شده‌اند و در سراسر کشور نیز این اهرام یافت می‌شوند. این اهرام با چمن، خاک و درختان پوشانده شده‌اند، بنابراین باعث می‌شود آن‌ها بیشتر به چشم‌انداز اطرافشان شباهت داشته باشند تا اهرامی برجسته و دست‌ساز!

اهرام عجیب و سحرانگیزی که خارج از مصر قرار گرفته اند!

به نظر می‌رسد این اهرام بیشتر نوعی مکان برای دفن کردن انسان‌ها بوده‌اند، اما ارتفاع و اندازه آن‌ها به‌اندازه هرم واقعی بوده. از دور شبیه به تپه‌ای که از زمین بیرون زده است به نظر می‌رسد اما از نزدیک تشخیص اینکه  چه هستند آسان‌تر است. این اهرام مسیرهای مشخصی به سمت قله‌های مقبره‌ها دارند. ساختار این هرم‌ها هنوز برای کسانی که راجع به آن‌ها اطلاعات دارند چشمگیر است و برای کسانی که بدانند این اهرام چرا و چگونه ساخته شده‌اند، جذابیت خاص خودشان را دارند!

 

آیا از وجود این اهرام اطلاع داشتید؟

 

منبع: thetravel.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.