کلیسای کوچک مریم مقدس در روستای قرق

4.6
از 15 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
کلیسای کوچک مریم مقدس در روستای قرق + ‌تصاویر
13 آبان 1399 08:05
1

مهاجرت ارمنیان به ایران باعث شد که ساختمان‌های با معماری ارمنیان در شهرهای مختلف ایران دیده شود. کلیسای مریم مقدس در روستای قرق یکی از این بناهای است که معماری ارمنیان را به ما نشان می‌دهد. امروز در بخش پیشنهادات ایرانگردی لست سکند به سراغ این کلیسای کوچک در استان گلستان رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

روستای قرق کجاست؟

روستای قرق

عکاس: نامشخص

 

روستای قرق یکی از روستاهای بخش بهاران در شهرستان گرگان می‌باشد. روستا در دهستان قرق قرار دارد که به گفته کارشناسان در سال ۱۳۶۹ به شهر تبدیل شده است. گویش مردم روستای قرق کتولی زبان مازندانی می‌باشد. اغلب ساکنان روستا شغل کشاورزی و دامداری دارند.

 

قرق، محل سکونت ارامنه

روستای قرق

عکاس: نامشخص

 

قرق یکی از مراکز مهم سکونت ارامنه ساکن در استان گلستان می‌باشد. نزدیکی آب و هوای منطقه به شهرها و روستاهای ارمنستان و همچنین نزدیکی فرهنگ‌ها باعث گردید که ارامنه مهاجر در این منطقه اطراق کنند. سکونت ارمنیان در قرق و دیگر مناطق استان گلستان باعث ساخته شدن بناها و ساختمان‌های با معماری ارمنی گردید.

روستای قرق

عکاس: نامشخص

 

یکی از مهم‌ترین بناهای که ارامنه بعد از مهاجرت با جمع‌آوری هزینه در محل سکونت خود ساختند، کلیسا بود. کلیسای مریم مقدس نیز در همان دوران ایجاد گردید.

 

کلیسای مریم مقدس قرق

کلیسای کوچک مریم مقدس در روستای قرق

منبع: سایت گلستانی‌ها

کلیسای مریم مقدس روستای قرق در سال ۱۹۷۸ بنا شده است. این کلیسا در مرکز یک مزرعه سبز ساخته شده و تنها یک ساختمان دارد. به گفته مردم محلی هزینه ساخت کلیسا به کمک ارامنه ساکن در منطقه جمع‌آوری شد و هدف از ساخت آن برگزاری مراسم‌های مذهبی ارامنه بوده است.

با اینکه ساختمان سفید رنگ و زیبای کلیسا امروزه تعطیل می‌باشد اما بنا در میان مزرعه سبز و ساکت به یک جاذبه گردشگری در روستا تبدیل شده که فرهنگ منطقه را برای بازدیدکنندگان بازگو می‌کند.

 

معماری کلیسای مریم مقدس قرق

معماری کلیسای مریم مقدس قرق

کلیساهای ارامنه سبک معماری خاصی دارند که با دیدن آن‌ها به راحتی می‌توان پی برد که کلیسا متعلق به آن‌ها می‌باشد. مهم‌ترین شاخصه معماری کلیساهای ارامنه گنبد آن‌هاست. گنبد کلیساهای ارامنه مخروطی شکل می‌باشد و تقریبا تمام کلیساهای ارمنی در جهت شرقی-غربی ساخته می‌شوند.

محراب کلیساهای ارامنه در قسمت شرقی آن و در سطحی مرتفع‌تر از صحن کلیسا بنا می‌شود. در دو طرف محراب دو ردیف پلکان قرار دارد که راه ورود به محراب می‌باشد.

کلیسای کوچک مریم مقدس در روستای قرق

منبع: سایت گلستانی‌ها

 

کلیسای مریم مقدس نیز جزو کلیساهای ارامنه می‌باشد. این کلیسای کوچک به مانند دیگر کلیساهای ارامنه دارای گنبد مخروطی است که رنگ گنبد سبز می‌باشد. برای ورود به کلیسا یک درب وجود دارد و صحن کلیسا نیز بسیار کوچک می‌باشد. برای ورود به کلیسا نیز چند پله باید طی کرد و بعد وارد صحن کوچک کلیسا شد. محراب کلیسا بسیار کوچک و تنها برای برگزاری مراسم‌های مذهبی معمول ساخته شده است. اما حتی محراب کوچک کلیسا نیز طبق اصول معماری ارمنیان بنا شده و برای ورود به محراب در دو طرف آن پلکان‌های کوچکی دیده می‌‌شود.

کلیسای کوچک مریم مقدس در روستای قرق

دیدار مسئولین ارشد گرگان با ارامنه منطقه قرق،  ۱۳۹۵- منبع زرین‌نامه

 

بر روی گنبد سبز رنگ کلیسا پنجره‌های کوچکی وجود دارد که برای ایجاد روشنایی در صحن کلیسا مورد استفاده بوده است. همچنین سقف کلیسا به صورت شیب‌دار می‌باشد که به علت بارندگی منطقه بدین شکل بنا شده است.

کلیسای کوچک مریم مقدس در روستای قرق

عکاس نامشخص

 

کلیسا در مرکز یک مزرعه زیبا بنا شده و از دور گنبد مخروطی کوچک آن خودنمایی می‌کند. مهم‌ترین مصالح مورد استفاده در بنا آجر، سنگ و ملاط سیمان است.

 

جاذبه‌های نزدیک کلیسای مریم مقدس

کلیسای مریم مقدس

عکاس نامشخص

 

در نزدیکی کلیسای مریم مقدس، پارک جنگلی قرق قرار دارد که این پارک توسط حسین سعیدی آشتیانی، بنیانگذار اولین پارک جنگلی ایران بنا شده است. پارک از دهه ۵۰ میزبان بازدیدکنندگان می‌باشد و دارای امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری است.

روستای قرق

عکاس نامشخص

 

 در درون پارک محدوده‌ای برای حیات وحش تعیین شده که محل زیست گوزن قرمز می‌باشد. جالب است بدانید که رنگ بدن گوزن قرمز خاکستری تیره است اما در فصل تابستان به رنگ قهوه‌ای تیره تغییر می‌کند. همچنین در زمستان شاهد افتادن شاخ گوزن قرمز و در تابستان شاهد رویش کامل شاخ‌ها خواهید بود.

 

سخن پایانی

روستای قرق با اینکه روستای کوچک در دهستان قرق می‌باشد اما به تنهایی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد در خود دارد. یکی از زیباترین جاذبه‌های این روستای کوچک کلیسای مینیاتوری مریم مقدس می‌باشد که متعلق به مهاجران ارمنی ساکن در استان گلستان است.  کلیسای که امروزه به علت کم شدن جمعیت ارامنه منطقه تعطیل شده اما همچنان بنای زیبای کلیسا در میان مزرعه سبز خودنمایی می‌کند. اگر پیش از این بازدیدی از روستا قرق و کلیسای مریم مقدس داشته‌اید، از تجربه‌هایتان با ما صحبت کنید.

 

 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی