۱۱ مجسمه معبد خیره ‌کننده در تایلند

3.9
از 10 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
مجسمه های خیره ‌کننده در تایلند + تصاویر
17 آبان 1399 10:00
0

ویژگی‌های طبیعی خیرکننده تایلند مانند سواحل، پارک‌ها، آبشارها ممکن است تحسین و تمجید بسیاری را به همراه داشته باشد اما ساخته‌های بشری تایلند نیز کم‌نظیر هستند و گاهی از طبیعت تایلند نیز پیشی می‌گیرند. در این مطلب از لست‌سکند به سراغ زیباترین مجسه‌های معابد تایلند رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

 

سر بودا وات ماهاتا (Wat Mahathat)

در حمله به آیوتایا (Ayutthaya) ، ارتش برمه بسیاری از مجسمه‌ها و معابد در آیوتایا و اسرار آنها را نابود کردند. در زمان نابودی، سر بوداها از تن جدا می‌شد و بعد بودا به طور کامل نابود می‌شد. در این میان سر یکی از بوداها نابود نشد و در این مکان باقی ماند و امروزه تبدیل به مشهورترین مجسمه سرزمین بوداها گردیده است. وات ماهاتا، بودا نجات یافته از این ویرانی می‌باشد.

سر بودا وات ماهاتا در میان ریشه‌های یک درخت قرار دارد که منظره عجیب و خیره‌کننده‌ای را ایجاد کرده است. گردشگران محلی و بین‌المللی برای دیدن این منظره و مجسمه به این شهر که زمانی بسیار بزرگ بوده، سفر می‌کنند.

سر بودا وات ماهاتا

سر بودا وات ماهاتا

مجسمه معبد

 

وات فو (Wat Pho)، بودای دراز کشیده

وات فرا کایو (Wat Phra Kaew) احتمالا یکی از مشهورترین معابد تایلند می‌باشد اما در نزدیکی آن مجسمه زیبایی وات فو قرار دارد. وات فو یکی از یباترین الهه‌های بودا در این کشور به حساب می‌آید. طول این مجسمه ۴۶ متر و طلایی رنگ است، همچین در اطراف مجسمه و معبد مناظر بسیار زیبایی وجود دارد که چشم هر ببینده را برای ساعت‌‌ها خیره می‌کند. این مجسمه نشان دهنده این است که بودا در شرف ورود به پارینیروانا (parinirvana) یا نیروانا (nirvana) پس از مرگ است.

وات فو

معابد تایلند

بودای دراز کشیده

 

مجسمه بودا در غار تایگر کرابی

معبد غار تایگر کرابی (Krabi’s Tiger Cave) مجسمه‌های زیبایی دارد اما در میان این مجسمه‌ها یک مجسمه طلایی عظیم وجود دارد که زیباترین مجسمه معبد است. این مجسمه در بالای کوه قرار دارد و برای رسیدن به قله باید ۱۲۴۷ پله طی کرد. صعود کوه بسیار خسته‌کننده می‌باشد، اما دیدن مجسمه و همچنین مناظره اطراف از بالای کوه لذت وصف‌ناپذیری دارد.

مجسمه بودا

مجسمه بودا

مجسمه بودا تایلند

 

وات فرا کایو(Wat Phra Kaew)،  یاک غول‌پیکر

در میان شخصیت‌های ادیان بودایی و هندو، موجود غول‌پیکری به نام یاک (Yak) وجود دارد. یاک علیرغم اینکه موجودی با رفتارهای ترسناک و صریح است اما معمولا بسیار خیرخواه می‌باشد. زیباترین مجسمه یاک در کاخ بزرگ بانکوک و در مقابل در ورودی قرار دارد که به نام وات فرا کایو شاخته می‌شود. یاک شمشیر به دست از کاخ در برابر أرواح شیطانی حافظت می‌کند. نمونه مشابه این مجسمه را در فرودگاه سووارنابهومی (Suvarnabhumi) نیز می‌توان دید.

بانکوک

بانکوک

بانکوک

 

وات فرا کایو (Wat Phra Kaew)، بودای زمردی

مجسمه بودای وات فرا کایو که از قطعه‌ای از یشم در قرن چهاردهم ساخته شده‌ به بودا زمردی (Emerald Buddha) مشهور است و یکی از شناخته‌شده‌ترین و مورد احترام‌ترین مجسمه‌های زمردی کشور تایلند نیز می‌باشد. این مجسمه در سالن پر نقش و نگار قرار گرفته شده و این مکان با وجود این بودا زیباتر نیز شده است. لباس‌های این بودا توسط شخص پادشاه در طول سال تغییر می‌کند.

مجسمه تایلند

مجسمه‌های زمردی تایلند

مجسمه‌ زمردی تایلند

 

وات پلای لائم (Wat Plai Laem)، گوانیین

مجسمه چشمگیری از گوانیین (Guanyin) به نام وات پلای لائم، در جزیره خوش منظره کو ساموی (Koh Samui) قرار دارد. این مجسمه یکی از شگفت‌انگیزترین و به‌یادماندنی‌ترین مجسمه‌های این سرزمین است. مجسمه گوانیین به سبک چینی ساخته می‌شود و حداقل ۱۸ بازو دارد و پای او را بر روی یک اژدها قرار می‌گیرد. این مجسمه یک الهه عشق و رحمت است و بر روی یک دریاچه کوچک قرار دارد. اگر زمانی به ساموی رفتید حتما از این مجسمه دیدن کنید.

وات پلای لائم

۱۱ مجسمه معبد خیره‌کننده در تایلند

۱۱ مجسمه معبد خیره‌کننده در تایلند

 

مجسمه‌های وات رونگ خوین (Wat Rong Khun)

معبد وات رونگ خوین سفید و خیرکننده در جانیگ رای (Chaing Rai) یکی از زیباترین معابد با مجسمه‌های ظریف و منبت‌کاری جهان است. در این مکان مجسمه‌ها و تندیس‌های از ادیان بودایی و هندو، از ناگا (Naga) ترسناک گرفته تا خدای مرگ (God of Death) و راهو (Rahu) را می‌توان مشاهده کرد.

مجسمه‌های وات رونگ خوین

مجسمه‌های وات رونگ خوین

۱۱ مجسمه معبد خیره‌کننده در تایلند

 

معبد اروان (Erawan)

یک معبد کوچک به نام اروان در بانکوک وجود دارد که مجسمه فرا فورام (Phra Phrom)، برگزیده تای از خدای هینودا برهما (Hinuda god Brahma) را در خود جای داده است. این مجسمه طلایی رنگ و با نقش برهما و سه سر در میان معماری بسیار زیبا در پس زمینه دیده می‌شود. این معبد مکانی محبوب برای رقصندگان تایلندی است. در سال ۲۰۱۵، مقبره مورد حمله تروریستی قرار گرفت و برخی از عبادت‌کنندگانی که در معبد بودند، به طرز غم‌انگیزی جان خود را از دست دادند.

معبد اروان

۱۱ مجسمه معبد خیره‌کننده در تایلند

۱۱ مجسمه معبد خیره‌کننده در تایلند

 

مجسمه گانش (Ganesh)، استان چاچونگو

با وجود اینکه گانش در تایلند به عنوان خدای هندو شناخته می‌شود(در تایلند به نام Phra Phikanet  نیز مشهور است)، هنوز هم مورد احترام و پرستش بسیاری به عنوان خدای بخت و موفقیت است. وات سامان راتانارام (Wat Saman Rattanaram) در استان چاچونگو (Chachoengsao) یک گانش بزرگ و لمیده با رنگ‌های تیز و چشم‌گیر می‌باشد. در این استان دو مجسمه غول‌پیگر از خدای فیل‌سر (سر خدای گانش به شکل سر فیل می‌باشد) نیز وجود دارد.

مجسمه گانش

۱۱ مجسمه معبد خیره‌کننده در تایلند

۱۱ مجسمه معبد خیره‌کننده در تایلند

 

بودای بزرگ (Big Buddha)، پوکت

بودای بزرگ پوکت در ارتفاع ۴۵ متری و از سنگ مرمر سفید ساخته شده و یکی از زیباترین و بزرگت‌ترین بوداهای کشور تایلند است که تقریبا همه مسافران تور تایلند با آن یک عکس یادگاری دارند. این بودا در نگاه اول به نظر در بالای یک تپه نشسته و کسانی که به بالای کوه صعود می‌کنند نه تنها با یک مجسمه زیبا مورد استقبال قرار می‌گیرند، بلکه پیش روی خود منظره‌ای خیره‌کننده از خلیج چالونگ (Chalong Bay) نیز مشاهده خواهند کرد. بودای بزرگ از تمامی قسمت‌های جنوب پوکت دیده می‌شود.

۱۱ مجسمه معبد خیره‌کننده در تایلند

۱۱ مجسمه معبد خیره‌کننده در تایلند

۱۱ مجسمه معبد خیره‌کننده در تایلند

 

وات موآنگ (Wat Muang)

خانه بزرگترین مجسمه بودا در تایلند و نهمین مجسمه بزرگ جهان در استان آنگ تانگ (Ang Thong) است. بودای غول‌پیگر وات موآنگ به عنوان یک اثر هنری و همچنین یک شاهکار مهندسی چشم‌گیر شناخته می‌شود. این مجسمه دارای ارتفاع ۹۲ متر و رنگ طلایی روشن است. در کنار این مجسمه غول‌پیکر بودا، مجسمه‌های چشمگیری از ناگا (Naga) و مجسمه‌های وحشتناکی از انسان‌ها در جهنم بودایی نیز دیده می‌شود.

مجسمه بودا

۱۱ مجسمه معبد خیره‌کننده در تایلند

۱۱ مجسمه معبد خیره‌کننده در تایلند

 

منبع: theculturetrip

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی