کشف جواهرات پنهان تایلند

5
از 3 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کشف جواهرات پنهان تایلند + تصاویر
26 آبان 1399 10:00
0

در حالی که تایلند را به مهمانی‌های عجیب و غریبش، خیابان شلوغ خائو سن (Khao San)، بازارهای هنری محلی در چیانگ مای (Chiang Mai) و آفتاب استوایی جزیره فی فی شناخته می‌شود، اما هنور جاذبه‌های کمتر شناخته شده‌ بسیاری در خود دارد که می‌تواند تعطیلات شما را خاطرانگیزتر کند. نویسنده و عکاس فر دیوید استامبولیس (Dave Stamboulis) ما را در این مطلب از لست‌ سکند به برخی از این جواهرات پنهان در تایلند هدایت می‌کند.

 

تخت فرایای ناهون (Phraya Nakhon)

این تخت طلایی در أعماق یک غار پنهان شده و برای دیدن تخت طلایی باید به آن غار بروید. تخت فرایای ناهون در پارک ملی خائو سن ریو (Khao Sam Roi Yod National Park) قرار دارد. برای دیدن تخت طلایی از نزدیک نیاز است که کمی کوه‌پیمایی کنید. بعد از رسیدن به بالای کوه به داخل غار وارد شوید. غار دارای دو حفره یا چاله مخفی با سقف فرو ریخته است. داخل تالار یک تخت طلایی به شکل کلاه فرنگی با سقف چهار تخته دیده می‌شود که برای دیدار پادشاه چلالونگ کورن (King Chulalongkorn) ساخته شده بود.

نام غار بعدها به لرد فرایای ناهون نام‌گذاری شد، کسی که ۲۰۰ سال پیش بعد از غرق شدن کشتی خود در طوفان شدید، این غار را کشف کرد. در صبح زود، نور خورشید به درون حفره وارد می‌شود و یک اثر سورئال ایجاد می‌کند که تخت پادشاهی غرق در نور طلایی می‌شود و دیوارهای غار نور نیز را منعکس می‌کنند.

تخت فرایای ناهون

تخت فرایای ناهون

تخت فرایای ناهون

 

پارک ملی سای تانگ (Sai Tong National Park)

استان چیافونوم (Chaiyaphum) یکی از شهرهای تایلند است  که از مسیر گردشگران خارجی دور افتاده، اما کسانی که این استان را می‌شناسند، هر فصل بارانی تابستان (ماه ژوئن تا آگوست) به اینجا می‌ایند. این فصل زمانی است که لاله سیام وحشی که به دوک کرچیانو (dok krachiao) معروف است،‌ شکوفه می‌دهند. نام لاتین این گل Curcuma alismatifolia است که جزو خانواده زنجیل و زردچوبه به حساب می‌آید.این گل‌های دارای شکوفه‌های بنفش و صورتی است که پر از شنبم می‌شوند و در برابر پس‌زمینه مه‌آلود عکاسان، دوستداران طبیعت و گیاه‌شناسان آماتور زیادی را به سوی خود جلب می‌کند.

خود پارک ملی سای تانگ نیز خیره‌کننده است. مساحت پارک ۱۳۷۵۰ مترمربع می‌باشد که شامل رشته‌کوه‌های پهنگ هوی (Phang Hoei) و آبشارهای متعدد با نام‌های خنده‌دار و فتوژنیک فی هام هود (Pha Ham Hod) (صخره‌ توپ‌های کوچک) است که به افرادی اشاره دارد که جرات می‌کنند به بالای دره و روی تخته سنگی بروند و عکس بگیرند.

پارک ملی سای تانگ

پارک ملی سای تانگ

پارک ملی سای تانگ

 

کوه تاراتانو، جزیره پیرات (’Koh Tarutao ‘Pirate Island)

مهمانی‌های عجیب و غریب در ماه کامل را برای مدتی فراموش کنید و به بهشت کمتر توسعه‌یافته تایلند بروید. تاراتانو، چهارمین جزیره بزرگ پادشاهی است که یک پارک ملی حفاظت شده به حساب می‌آید که خانه‌های ییلاقی تنها مکان اقامت در دسترس گردشگران است. در این جزیره مسیرهای جنگلی متعدد، حیات وحش متنوع و سواحل شنی سفید را خواهید دید. اما اینجا همیشه مانند یک بهشت نبوده است.

 تاراتانو در دهه ۱۹۳۰ به عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفته و زندانیان سیاسی بانکوک به اینجا تبعید می‌شدند. وجود کروکودیل‌ها و مسیرهای آبی پر از کوسه امکان فرار از این جزیره را برای زندانیان غیرممکن می‌کرد. در طول جنگ جهانی دوم جزیره خالی از سکنه شد. زندانیان و نگهبانان برای نجات خود و زنده ماندن به دزدی در تنگه مالایا (Malay Straits) روی آوردند. با اینکه تاراتانو به عنوان یک مکان عجیب در برنامه تلویزیون Survivor معرفی شده است اما همچنان ارزش یکبار دیدن را دارد.

کوه تاراتانو

پیرات

پیرات

 

پانگ اونگ (pang Oung)

پانگ وانگ به دلیل جنگل‌های کاج و آب و هوای خنک کوهستانی به سوئیس تایلند معروف است. پانگ وانگ یک دریاچه دورافتاده در أعماق کوه‌های استان می هونگ سون (Mae Hong Son) می‌باشد که در مرز میانبار قرار دارد.  قببله کارن شین (Karen Shan) در این منطقه ساکن هستند و در نزدیکی دریاچه چادر‌های خود را برپا می‌دارند.

صبح‌های، آب‌های دریاچه در میان مه‌ وهم‌آوری ناشی از دمای پایین شب قرار می‌گیرد. می‌توانید در میان مه فرو بروید و قبل از طلوع خورشید خود را با یک قایق بامبو به روستای زیبایی در نزدیکی دریاچه برسانید. پانگ اونگ واقعا شبیه تایلند نیست: آب و هوای خنک، دریاچه‌ی با آب خنک و ابی، جنگل‌های با درختان کاج و قوهای سیاهی که بر روی دریاچه هستند، تماما شبیه به مناطقی از رشته کوه‌‌های آلپ در اروپا است.

پانگ اونگ

پانگ اونگ

پانگ اونگ

 

تالای بوآ دانگ (Talay Bua Daeng)

تالای بوآ دانگ به معنی دریایی نیلوفر قرمز (red lotus sea)، جاذبه دیگری است که عکاسان و دوستدارن طبیعت را به استان اودون تانی (Udon Thani) در منطقه شمال شرقی تایلند می‌کشاند. از ماه دسامبر تا پایان ماه فوریه، دریاچه بزرگ نونگ هان کومفوایی (Nong Han Kumphawapi) غرق در گل‌های نیلوفر آبی که شکوفه داده‌اند، می‌شود. در این هنگام، رنگ دریاچه صورتی یا قرمز دیده می‌شود.

قایق‌های کوچک پانتونی بازدیدکنندگان را به وسط دریاچه می‌آورند، جایی که بازدیدکنندگان خود را غرق در میان گل‌های نیلوفر آبی می‌بینند.  این منظره در هنگام صبح که گل‌های نیلوفر به صورت کامل باز می‌شود، بهترین زمان برای دیدن این منظره می‌باشد. ماهیگیران محلی و تعداد زیادی پرنده نیز در این مکان حضور دارند که به زیبایی منظره می‌افزایند. حتی یک جزیره کوچک با معبدی در وسط آن در میان دریاچه وجود دارد. از مزارع شالیکاری محلی در حاشیه دریاچه نیز بازدید کنید و همچنین به بالای برج مراقبت بروید و منظره پانوراماهای فوق‌العاده دریاچه صورتی را با چشم‌‌های غیر مسلح زیر پای خود ببینید.

تالای بوآ دانگ

تالای بوآ دانگ

تالای بوآ دانگ

 

چیرمپریکات پرجومکلو ریچنوسرن (Chalermprakiat Prajomklao Rachanusorn )

گفتن این واژه پیچیده آسان‌تر از پیدا کردن اطلاعات در مورد خود مکان است، با وجود اینکه این مکان به تازگی به عنوان یکی از بهترین نقاط تایلند توسط اداره توریسم تایلند معرفی شده است. چیرمپریکات (Chalermprakiat) که در شمال تایلند و در نزدیکی لامپانگ (Lampang) قرار دارد، در واقع یک سری گنبد یودایی می‌باشد که در بالای قله‌های سنگی بر فراز دشت‌های وسیع بنا شده است.

این بنا در سال ۲۰۰۴ به مناسبت یادبود تولد ۲۰۰ سالگی تولد پادشاه راما چهارم (King Rama IV) بنا شد و تمام مواد لازم برای ساخت آن با دست به آنجا منتقل گردیده است. شاید وقت زیادی باید صرف این موضوع کنید که چطور این بناها در آن ارتفاع ساخته شده و چطور مصالح ساخت بنا با دست به آنجا منتقل گردیده است.

رسیدن به اینجا نیمی از لذت سفر به تایلند است. برای رسیدن به این مکان باید یکی از دیدنی‌ترین جاده‌های کوهستانی تایلند را طی کنید. در ماه‌های خنک دسامبر و ژانویه این مسیر پر از رنگ‌های پاییزی می‌گردد. به کمک یک وانت از جاده شیب‌دار، باریک و یک طرفه بالا می‌روید و بعد از یک کیلومتر به پلکان‌های عمودی معابد خواهید رسید.

چیرمپریکات پرجومکلو ریچنوسرن

چیرمپریکات پرجومکلو ریچنوسرن

چیرمپریکات پرجومکلو ریچنوسرن

 

وات رونگ خوین (Wat Rong Khun)

درست خارج از چیانگ رای (Chiang Rai)، چالرمچای کوسیتپیپت (Chalermchai Kositpipat) یکی از هنرمندان تایلند بیش از یک میلون دلار از پول خود را صرف بازسازی یک معبد قدیمی کرد تا به یک شاهکار بصری تبدیل شود. وات رونگ خوین اکنون یک معبد مورد احترام بودایی است که تصاویر معاصر و هنر سنتی بودایی در آن با هم ترکیب شده‌اند. در حالی که معبد زیر نور خورشید می‌درخشد، به نظر می‌رسد که تمام بنا از سنگ مرمر، سفیدکاری و تراشه‌های سنگ سفید ساخته شده است.

برای ورود به معبد از یک پل به نام تولدی دوباره (bridge of rebirth) باید عبور کرد. زیر پل هزاران دست سفید به نشانه آرزو قرار دارد، در حالی که در داخل معبد نقاشی‌های دیواری سورئال وحشی با تصاویر از فردی کروگر (Freddy Krueger) و ترمیناتور (Terminator)  دیده می‌شود.

وات رونگ خوین با تمام مجسمه‌ها و تصاویر عجیبش یک مکان بسیار مقدس است. هزاران تایلندی برای ادای احترام به دیدگاه کوستیپپت به اینجا می‌آیند. چون او قصد دارد پروژه در حال توسعه خود را (معبد هنوز کامل نشده و احتمالا چند دهه دیگر زمان نیاز دارد تا تکمیل گردد) به بودا و زندگی صلح‌امیزش تقدیم کند.

وات رونگ خوین

وات رونگ خوین

وات رونگ خوین

 

فو چی فه (Phu Chi Fah)

فو چی فه به معنای «کوهی که به آسمان اشاره می‌کند»، و در واقع قله این کوه مانند یک انگشت به سوی آسمان اشاره می‌کند. چشم‌انداز‌ها این مکان نیز الهی هستند، زیرا وقتی به پایین نگاه می‌کنید رودخانه مکونگ (Mekong River) که توسط کوه‌های جنگلی پوشیده شده را می‌بینید و از طرف دیگر نگاهتان به بیابان لائو (Lao) خواهد افتاد.

بسیاری از مردم محلی به اینجا می‌آیند، اما بازدیدکنندگان و گردشگران خارجی این مکان نبستا به دیگر مکان‌‌های تایلند بسیار کم است. در طول سردترین ماه‌های سال (از پایان نوامبر تا فوریه)، فوچی فه به دریا ابرها (seas of clouds) تبدیل می‌شود، زمانی که دره‌ها و دامنه‌های کوه با مه غلیظ ناشی از هوای سرد پوشیده می‌شوند. سفرهای زیارتی بسیاری در سال نو  به منظور دیدن اولین خورشیدی  که از کوه‌های لائوس طلوع می‌کند، انجام می‌گردد.

فو چی فه

فو چی فه

فو چی فه

 

فان بوک (Phan Bok)

شاید شهرت فان بوک به گرند کانیون تایلند کمی برای ما عجیب و دور از ذهن باشد اما با این حال سان فان بوک یکی از منحصر به فردترین مکان‌‌های پادشاهی تایلند است که گردشگران کمی به آنجا می‌روند. زیرا در گوشه شمال شرقی تایلند منطقه ایسان (Isaan) در کنار مرز لائوس قرار گرفته است. سام فان بوک (Sam Phan Bok) در زبان لائوسی-ایسانی به معنای «۳۰۰۰ حفره» (3,000 holes) می‌باشد. سام فان بوک یک صخره سنگی است که در امتداد رودخانه مکونگ قرار دارد و در طول زمان حفره‌های سنگی متعدد به علت فرسایش آب درآن ایجاد شده و اکنون این حفره‌‌ها اشکال مختلفی (میکی موس یا حیوانات متعدد) دارند.

در طول فصل خشگ (از ماه مارس تا ژوئن) سطح آب رودخانه به حدی پایین می‌آید که سازه‌های صخره‌ای از پایین به کوه‌‌ها یا دره‌‌های کوچک شباهت دارند. از این رو مقایسه گرند کانیون  با این سازه به نظر منطقی می‌رسد. سطح این چشم‌انداز گرم و خشک مانند سطح مریخ به نظر می‌آید و تقریبا به همان اندازه از تصاویر گرمسیری تایلند هم دور می‌باشد.

فان بوک

فان بوک

فان بوک

 

ته‌ام موراکوت (‏غار زمرد) (Tham Morakot)

در جزیره آرام کوه موک (Koh Mook) جواهر جزیره آندامان در سواحل ترانگ (Trang) شاهد یک شگفتی طبیعی دیگر خواهید بود. در بخشی از غار زمرد، سقف فرو ریخته است و همین باعث گردیده نور آفتاب به درون غار وارد شود و در بالای سقف گودال محیط جنگلی دیده شود. تنها دسترسی به غار از طریق تنول ۱۰۰ متری تاریکی در میان دریا است که فقط در زمان پایین بود آب دریا می‌توان از آن عبور کرد.

بسیاری از گروه‌های گردشگری با استفاده از چراغ قوه و شناورهای متعدد به این مکان می‌ایند. پس از ورود به این قسمت، غار به سوی جنگلی بکر باز می‌شود که دیوارهای سر به فلک کشیده و ساحلی از ماسه سفید را با آب زمردی پیش چشم گردشگران به نمایش می‌گذارد. اگر یک کایاک اجاره کنید و صبح زود به سمت غار حرکت کنید، به احتمال زیاد غار و ساحل به صورت اختصاصی برای شما خواهد بود.

ته‌ام موراکوت

ته‌ام موراکوت

ته‌ام موراکوت

 

منبع: theculturetrip

 

 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی