راهنمای سفر به جزایر کوک

4.3
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
تعبیر رویای ماجراجویان در کوک + تصاویر
21 آذر 1399 09:00
1

یکی از محبوب‌ترین مقاصد در میان گردشگران جزایری به نام جزایر کوک است. این مجموعه جزایر که به عنوان کشوری مستقل در میان اقیانوس آرام جنوبی قرار گرفته،  با سواحل و آب و هوای بی‌نظیر خود به استقبال گردشگران از نقاط مختلف جهان می‌رود. در این مطلب از لست سکند به سراغ این مقصد رویایی و زیبا رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

جزایر کوک کجاست؟

جزایر کوک (Cook Islands) یک کشور مستقل جزیره‌ای در اقیانوس آرام جنوبی است. این مجموعه الجزایر از ۱۵ جزیره تشکیل شده که مساحت کلی آن‌ها به حدود ۲۴۰ کیلومتر مربع می‌رسد. مهم‌ترین جزایر این کشور راروتونگای، آیتوتاکی، راکاهانگا، پوکاپوکا و پالمرستون نام دارند.

 راروتونگای بیشتر جمعیت را در میان دیگر جزایر دارد و همچنین امکانات و دسترسی راحت‌تری نیز به گردشگران ارائه می‌دهد. برای مثال فرودگاه بین المللی جزایر کوک در این جزیره قرار دارد، به همین منظور اغلب گردشگران از جزیره رار.تونگای وارد جزایر کوک می‌شوند. 

جزایر کوک

جزایر کوک

راهنمای سفر به جزایر کوک

 

تاریخچه کوتاه از جزایر کوک

جزایر کوک را مردم پولنزیا در قرن ششم میلادی برای اولین بار کشف کردند. مردم پولنزیا که از تاهیتی به این جزایر مهاجرت کرده بودند، بعد از اقامتشان، این جزایر رشد جمعیتی پیدا کرد.

اما اولین اروپایی که پا در این جزایر گذاشته، دریانورد اسپانیایی به نام آلوارو دو مندانا در سال ۱۵۹۵ بود که در جزیره شمالی پوکاپوکا توقف کرده و بعد خارج شده و به راه خود ادامه داده است. در سال ۱۶۰۶ نیز دریانورد اسپانیایی دیگری به نام پدرو فرنادز دلی کویروس به یکی دیگر از جزایر شمالی یعنی راکاهانگا سفر کرد اما اقامت وی نیز کوتاه‌تر از آن بود که بتوان نام کاشف این جزایر را به او داد.

در نهایت در سال ۱۷۷۳ دریانورد انگلیسی کاپیتان جیمز کوک وارد این مجمع الجزایر شد. کوک به مدت ۴ سال در این مجمع الجزایر اقامت کرد و تقریبا تمام بخش‌ها آن را کشف نمود و در سال ۱۸۳۵ در اولین اطلسی که از جزایر اقیانوس آرام جنوبی تهیه کرد، نام این جزایر را جزایر هروی (Hervey) گذاشت اما بعدها به افتخار او، نام این جزایر به جزایر کوک تغییر کرد.

کاپیتان جیمز کوک

جیمز کوک

 

جغرافیای و فرهنگ جزایر کوک

جزایر کوک همانطور که گفته شد در میان اقیانوس آرام جنوبی قرار دارد. این جزایر در شمال نیوزلند و بین جزایر پولینزیای فرانسه و ساموآی آمریکا واقع شده است. این کشور به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم می‌شود که بخش شمالی قدیمی‌تر است.

۸۷ درصد مردم جزایر کوک دارای نژاد مائوری‌های (یکی از قوم‌ها پلی‌نزی که به جزایر گرمسیری اقیانوس آرام مهاجرت کردند و تمدن مائوری را بنا نهادند) و پنج درصد نیز پولینزیایی هستند. زبان رسمی جزایر کوک انگلیسی و مائوری است. البته در این کشور زبان‌های راروتونگانی و پوکاپوکانی نیز دیده می‌شود که این زبان‌ها بسیار به زبان تاهیتی و مائوری نزدیک است.

 جزایر کوک

جزایر کوک

راهنمای سفر به جزایر کوک

 

فعالیت‌ها محبوب در جزایر کوک

گشت و گذار در جزایر کوک حتی بدون هیچ هدف و برنامه‌ای می‌تواند جذاب و آرام‌بخش باشد. در این کشور به هر سوی که بروید یک جاذبه خواهید دید. جاذبه‌های که شاید به نظر ما فوق‌العاده باشند در نظر مردم بومی عادی و طبیعی هستند. سواحل و جزایر مرجانی با غارهای آهکی که هر لحظه می‌تواند ما را شگفت‌زده کنند از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری جزایر کوک است. در ادامه به برخی از مهم‌ترین جاذبه‌ها و همچین فعالیت‌هایی که می‌توانید در این جزایر تجربه کنید، اشاره می‌شود.

 

تالاب آیتوتاکی (Aitutaki Lagoon)

مهم‌ترین جاذبه جزایر کوک، تالاب‌های جزیره آیتوتاکی است. این جزیره به غیر از سواحل بی‌پایان و بکر، دارای بزرگ‌ترین تالاب‌های مرجانی جهان نیز می‌باشد. در این تالاب‌ها می‌توانید صدف‌ها و ماهی‌های گرمسیری رنگارنگ را مشاهده کنید. اینجا بهترین نقطه برای توقف زندگی است. برای دیدن تالاب‌ می‌توانید قایق اجاره کنید یا با تورهای کروز جزایرکوک به دیدن تالاب و ماهی‌های رنگارنگ جزیره بروید.

تالاب آیتوتاکی

تالاب آیتوتاکی

جزایر کوک

 

پیاده‌روی در جزایر کوک

در اطراف راروتونگای مسیرهای پیاده‌روی بسیار وجود دارد از جمه آبشار پاپوآ (Papua Waterfall)، دره آوانا (Avana Valley) و جزیره کروس (Cross-Island). مسیر پیاده‌روی جزیره کروس سخت‌ترین مسیر است اما این سختی ارزشش را دارد. این مسیر در حدود ۳ الی ۴ ساعت پیاده‌روی دارد که پیشنهاد می‌شود یا با یک تور لیدر محلی یا با تورهای محلی به آنجا بروید. در طی پیاده‌روی مناظر بی‌نظیری را مشاهده خواهید بود که سختی مسیر به چشم نخواهد آمد.

جزایر کوک

جزایر کوک

جزایر کوک

 

روستای تی وار نی (Te Vara Nui)

روستای تی وار نی را مرکز فرهنگی جزایر کوک می‌دانند. در این روستا می‌توانید در مورد تاریخچه بومیان جزیره و همچنین فرهنگ بومی اطلاعات بسیاری کسب نمایید. یکی از مراسم‌ فرهنگی بومیان جزایر کوک، اهورا پو (Ura Po) است. برای دیدن این مراسم فرهنگی که شامل شام به همراه نمایش‌ها و رقص‌های محلی می‌شود، بهترین مکان همین روستا تی‌ورا نی است. بازدید از مراسم فرهنگی روستا تورهای ویژه‌ای دارد که پیش از رفتن به روستا باید آن را رزرو کنید.

 روستای تی وار نی

تی وار نی جزایر کوک

تی وار نی جزایر کوک

 

غواصی در جزایر کوک

یکی از محبو‌ب‌ترین فعالیت‌ها در جزایر کوک، غواصی است. غارها، دره‌ها و صخره‌های مرجانی مملو از ماهی‌های رنگارنگ بهترین فضا برای غواصی را مهیا می‌کند. هزینه تور غواصی در جزایر کوک در حدود ۶۵ دلار آمریکا می‌باشد.

جزایر کوک

اقیانوس آرام

اقیانوس آرام

 

غار نوردی در جزایر کوک

همانطور که گفته شد، در جزایر کوک غارهای آهکی و آبی بسیاری وجود دارد که هر کدام برای یک روز ماجراجویی کافی است. یکی از زیباترین غارهای جزایر کوک، غار آناتاکی تاکی (anatakitaki) است. این غار با ریشه درخت انجیرمعابد پوشیده شده و از طریق جنگلی انبوه قابل دسترس است.

غار آناتاکی تاکی

غار آناتاکی تاکی

غار آناتاکی تاکی

 

بازدید از حیات وحش جزایر کوک

جزیره آتیو (Atiu) یکی از جزایر خلوت و خالی از گردشگر است. این جا بهترین مکان برای دیدن پرنده بومی جزیره، کوپکا است. علاوه بر این، در این جزیره غارهای آهکی دیده می‌شود که اگر اهل ماجراجویی در غار هستید، بهترین فرصت برای شماست. البته برای دیدن حیات وحش جزیره باید با تورهای محلی سفر کنید، زیرا دیدن پرند‌گان بومی بدون مجوز رسمی، غیرقانونی و شامل جریمه است.

جزیره آتیو

جاذبه های گردشگری

راهنمای سفر به جزایر کوک

 

ماهی‌گیری و شنا

جزایر کوک بهترین مکان‌ها برای شنا و ماهیگیری هستند. شنا در اعماق دریا در کنار ماهی‌های رنگارنگ تجربه‌ای است که تنها در میان آب‌های جزایر کوک امکان‌پذیر خواهد شد. جزیره تاپوآتای (Tapuaetai) به دلیل داشتن درختان نارگیل و چشم‌انداز فوق‌العاده از دریا و جنگل در میان گردشگران برای شنا بسیار محبوب شده است. این جزیره با ماسه‌‌های سفید رنگ خود، بهترین مکان برای آفتاب گرفتن و شنا را به گردشگران ارائه می‌دهد.

جزیره

ماهیگیری

ماهیگیری

  

کایاک سواری

کایاک سواری یکی از تفریحات آبی پرطرفدار در جزایر کوک است. این تفریح برای گشت و گذار در میان تالاب‌ها و پناهگاه‌های اطراف راروتونگای در دسترس است. بهترین مکان برای کایاک سواری در اطراف راروتونگای، ساحل موری (Muri) می‌باشد که آب در این نطقه بسیار شفاف و زلال می‌شود.  

جزیره

کایاک سواری

جزیره

 

بازدید از مرکز تحقیقات دریایی آیتوتاکی (Aitutaki)

این مرکز تحقیقاتی بر روی پروژه‌های احیا و جلوگیری از انقراض حیوانات دریایی از جمله لاک‌پشت‌های دریای سبز و صدف‌های غول‌پیکر کار می‌کنند. بازدید از این مرکز رایگان است و در این مرکز می‌توانید اطلاعات خوبی در مورد حیوانات دریایی و نحوه زندگی و ادامه حیات آنها کسب کنید.

آیتوتاکی

 

خرید از بازار پونانگ نوآی (Punanga Nui)

این بازار در راروتونگای قرار دارد. بازار پونانگ نوآی را شنبه بازار باید بدانیم. این بازار از صبح روز شنبه شروع به فعالیت می‌کند و تا غروب فرصت خرید از فروشندگان این بازار برای شما فراهم است. اغلب مغازه‌ها صنایع دستی، جواهرت و آثار هنری دست ساز می‌فروشند. همچنین میوه و سبزیجات تازه نیز در این بازار به فروش می‌رسد. اگر در میان خرید خسته و تشنه شدید، از دست‌فروشان محلی اسموتی خنک یا قهوه گرم تهیه و کمی در این هیاهوی رنگارنگ استراحت نمایید.

بازار پونانگ نوآی

گل

بازار محلی

 

تماشای غروب خورشید

در شمال غربی راروتونگای مکانی به نام صخره سیاه (Black Rock) وجود دارد که بهترین مکان برای دیدن غروب خورشید است. اگر بتوانید از صخره بالا بروید، غروب خورشید را در اقیانوس آرام شاهد خواهید بود.

جزیره

جزایر کوک

اقیانوس آرام

 

روستای آرورانگی (Arorangi)

یکی دیگر از روستاهای زیبا و فوق‌العاده جزایر کوک، روستای آرورانگی می‌باشد. این روستا به خاطره قدیمی و مذهبی بودن در میان گردشگران بسیار محبوب شده است. کلیسای مسیحی روستا به بازدیدکنندگان یادآور می‌شود که این روستا اولین روستای مسیحی منطقه بوده است.

روستای آرورانگی

روستای آرورانگی

راهنمای سفر به جزایر کوک

 

 سوغات سفر به جزایر کوک

اگر در سفر به جزایر کوک تصمیم داشتید برای خود سوغاتی تهیه کنید، بهتر است به سراغ صنایع دستی چوبی این کشور بروید. حکاکی و منبت‌کاری بر روی چوب در این کشور بسیار در میان مردم محبوب است. در گذشته مردم با چوب درخت نارگیل مجسمه‌های خدایان و صندلی‌های چوبی می‌ساختند.

سوغات دیگری که می‌توانید از میان صنایع دستی مردم جزایر کوک خریداری کنید،‌ حصیرهای بافته شده از برگ درختان است. این محصول نیز از درخت نارگیل تهیه می‌شود. سبد، کلاه و حصیرهای که توسط زنان جزایر کوک بافته می‌شود دارای کیفیت بالایی است. اما مهم‌ترین هنر مردم جزایر کوک، محصولی به نام تایویوی است. تایویوی لحاف چند تکه‌ دست‌دوز است که توسط زنان بومی دوخته می‌شود.

 

صنایع دستی چوبی

راهنمای سفر به جزایر کوک

 

بهترین فصل سفر به جزایر کوک

به طور کلی آب و هوای جزایر کوک گرمسیری است و دارای دو فصل خشک و مرطوب می‌باشد. اما واقعا زمان بدی برای بازدید از جزایر کوک وجود ندارد. حتی در ماه‌های تابستان (ژانویه و فوریه) میانگین دما ۲۹ درجه سانتی‌گراد  است و در زمستان (ژوئن تا آکوست) نیز هوا با میانگین 25 درجه سانتی‌گراد بسیار مطبوع است. 

البته فصل بارندگی از دسامبر تا آوریل است  که خطر طوفان وجود دارد. اما بارندگی حتی در این فصل نیز طولانی نیست و اکثر روزها آفتابی می‌باشد. خشک‌ترین فصل جزایر کوک از ژوئن تا آگوست است. اگر سفر آرامی می‌خواهید، پیشنهاد می‌کنیم سفر در فصل خشک را فراموش کنید. در این زمان نیوزلندی‌ها و استرالیایی‌ها تعطیلات زمستانی خود را در جزایر کوک می‌گذرانند و همین باعث می‌شود کشور بسیار شلوغ باشد.

جزایر کوک

جزایر کوک

 

 هزینه سفر به جزایر کوک

واحد پول کشور جزایر کوک، دلار نیوزلند است و مهم‌ترین صنعت این کشور بعد از گردشگری، صادارت نارگیل و دیگر میوه‌های گرمسیری است.

هزینه اقامت در جزایر کوک به انتخاب شما بستگی دارد. در راروتونگای دو هاستل وجود دارد که قیمت اقامت در آنها از ۱۳ دلار شروع می‌شود و قیمت اتاق‌های دو تخته در جزایر کوک از ۹۵ دلار شروع می‌شود که این نرخ برای یک اتاق دو تخته در هتل دو ستاره معمولی می‌باشد. در جزایر کوک اجازه کمپ زدن وجود ندارد.

غذا در جزایر کوک به نسبت کشورهای همسایه بسیار ارزان است. قیمت یک ساندویچ سوسیس ۱.۵ دلار و نوشیدنی ۴ دلار می‌باشد. این ارزان‌ترین ساندویچی است که شما می‌توانید در این جزیره میل کنید. البته در رستوران نیز غذاها از ده دلار شروع می‌شوند و گران‌ترین رستوران جزیره نیز غذاهای با ۲۵ دلار ارائه می‌دهد. نوشیدنی مانند اغلب کشورها گران‌تر از غذا است.  

دلار نیوزلند

جزایر کوک

غذاهای جزایر کوک

 

گشت و گذار در جزایر کوک

برای گشت و گذار در جزایر کوک راه‌های مختلفی وجود دارد. سفر با اتوبوس رایج‌ترین راه برای رفت و آمد است. اتوبوس‌ها از ایستگاه اصلی خود در راروتونگای هر یک ساعت یکبار حرکت می‌کنند. هزینه اتوبوس برای هر بار سفر ۲.۵ دلار آمریکاست. البته اگر کارت اتوبوس ده مسیره را خریداری کنید، ۱۹.۱۰ دلار پرداخت خواهید کرد که به صرفه‌تر است.

در جزیره آیتوتاکی سیستم اتوبوس‌رانی وجود ندارد اما به دلیل نزدیکی مسیرها می‌توانید پیاده گردش کنید.  راه دیگر برای گشت و گذار، اجاره موتور برقی است. موتور راهی راحت و البته سرگرم‌کننده برای گشت و گذار در جزایر کوک است. هزینه اجاره موتور برقی برای هر روز ۱۷ دلار آمریکا و برای یک هفته ۶۴ دلار باید پرداخت کنید.

اما یکی از ارزان‌ترین راه‌های گشت و گذاردر جزایر کوک اجاره دوچرخه است. اجاره دوچرخه روزی ده دلار آمریکا و اگر دو روز اجاره کنید به جای بیست دلار، ۱۳ دلار باید پرداخت نمایید.

و به مانند تمام مقاصد گردشگری دنیا، تاکسی در هر زمان که نیاز داشته باشید در دسترس شما است. تمام تاکسی‌های جزایر کوک مجهز به تاکسیمتر هستند و بابت هر کیلومتر باید ۲ دلار آمریکا دریافت کنند.

راهنمای سفر به جزایر کوک

راهنمای سفر به جزایر کوک 

دوچرخه

 

ویزای جزایر کوک

شاید به نظرتان دیدن این جزیره آن هم در قاره اقیانوسیه برای شهروندان ایرانی کاری به سختی شکستن شاخ غول است. اما باید گفت که یکی از مهم‌ترین بخش‌های درآمدی جزایر کوک صنعت توریسم است و همین باعث گردید تا برای اغلب کشورها ویزای توریستی نیاز نباشد. شهروندان ایرانی نیز برای سفر به جزایر کوک نیاز به ویزا ندارند. با پاسپورت ایرانی می‌توان به مدت ۳۱ روز بدون ویزا به این کشور جزیره‌ای سفر کرد.

 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی