دانستنی های جالب از غذا و رستوران ها

4.9
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
22 دانستنی جالب از غذاها و رستوران های دنیا
14 آذر 1399 09:00
0

یکی از مهم ترین چیزهایی که هر روز با آن سر و کار داریم خوردن است. چه به عنوان وعده اصلی و چه در هنگام شادی، ناراحتی و افسردگی، خوراکی ها جزء جدایی ناپذیری از روزمان را تشکیل می‌دهند. اما  موضوع جالب این است که اطلاعات درستی پیرامون غذا و خوردنی های اطرافمان نداریم. می‌بینیم که یکی از مواد تشکیل دهنده نوتلا روغن پالم استاما بدون اهمیتی از تاثیر آن بر بدن گذر می‌کنیم یا این که می‌دانیم رنگ های خوراکی عمدتا به صورت شیمیایی و با اسامی که هیچ جوره شباهتی به خوراکی های طبیعی ندارند تهیه می‌شوند، اما باز هم به خوردن آن ادامه می‌دهیم.البته در این مطلب بررسی موشکافانه ای در باب انجام نمی‌دهیم اما شما را با حقایقی از غذا و رستوران ها آگاه می‌کنیم که گاها جالب، تاریخی و مفید هستند.

  • گران قیمت ترین پیتزای تاریخ به قیمت 12 هزار دلار به فروش رفت. این پیتزا از 3 نوع خاویار، پنیر موتزرلای بوفالو، نمک صورتی استرالیایی و خرچنگ نروژی استفاده شده بود که تهیه آن توسط 3 سرآشپز ایتالیایی به مدت 72 ساعت زمان برد.
  • مصرف زیاد جوزهندی همانند روانگردان ها می‌تواند سبب توهم زایی در افراد شود. این عارضه به دلیل وجود ماده ای به نام میریستیسین است  که در جعفری و حتی شوید هم وجود دارد.

جوز هندی

 

  • مک‌دونالد سالانه 2.5 میلیارد همبرگر به فروش می‌رساند – به عبارتی 6.5 میلیون همبرگر در روز یا 75 همبرگر در ثانیه توسط این رستوران زنجیره ای بزرگ به فروش می‌رسد. البته به جز این مورد مک‌دونالد دارای رکورد های عجیب بسیاری است که در مطلب عجیب ترین حقایق از رستوران های آمریکا به جالب ترین‌شان پرداخته شده است.
  • شکلات سفید نوعی شکلات محسوب نمی‌شود – در واقع هیچ نوعی از کاکائو در تولید شکلات سفید به کار گرفته نمی‌شود و این خوراکی تنها ترکیبی از شکر، شیر، وانیل و کره کاکائو است.

شکلات سفید

 

  • رنگ قرمز اسمارتیس از نوعی سوسک تامین می‌شود – نه تنها اسمارتیس بلکه در بسیاری از خوردنی های مصنوعی دیگر، رنگ خوراکی قرمز از اسید کارمینیک تامین می‌شود و اسید کارمینیک نیز خود از خورد شدن سوسکی به نام dactylopius coccus به وجود می‎آید.
  • سالمون های پرورشی رنگ می‌شوند – سالامون هایی که در طبیعت زندگی می‌کنند به دلیل تغذیه از میگو به طور طبیعی دارای گوشتی صورتی رنگی هستند. اما سالامون های پرورشی به دلیل رژیم غذایی متفاوت تر  دارای گوشتی سفید رنگ‌اند (مطمئنا از میگو استفاده نمی‌شود!). اما در نهایت پس از رشد کافی، به ماهی نوعی رنگدانه گیاهی داده می‌شود که به طور غیر طبیعی گوشتشان را به صورتی تغییر رنگ می‌دهد.

 

سالمون

 

  • معاوضه برده در ازای نمک – هزاران سال پیش در روم باستان یکی از شیوه های متداول برای خرید برده معاوضه کردن آن با نمک بود.

در لست سکند 30 حقیقت جالب از روم باستان باستان را بخوانید.

  • بیسکوئیت های کراکر نسبت شکر آسیب بیشتری به دندان‌ها وارد می‌کنند - اسید ها از متداول ترین دلایل  پوسیده شدن دندان‌ها بشمار می‌روند و از آنجایی که این بیسکوئیت های ترد نمکی به راحتی به دهان و دندان ها میچسبند سبب رشد باکتری و درنهایت پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.

 

بیسکوئیت کراکر

 

  • بنگلادش و هند رکورد دار کم ترین میزان مصرف گوشت در جهان – بر طبق آمار میزان گوشت مصرف شده توسط یک فرد بنگلادشی 4 کیلوگرم در سال و برای یک فرد هندی 4.4 کیلوگرم محاسبه شده است.
  • 25 درصد از فندوق‌های جهان سر از نوتلا درمی آورند – به عبارتی از هر 4 فندق یک فندق مورد استفاده کمپانی شکلات سازی نوتلا قرار می‌گیرد.

 

نوتلا

 

  • استفاده از آب نارگیل در عوض پلاسمای خون – در مواقع فوق اضطراری می‌توان از آب نارگیل به عنوان پلاسمای خون در بدن انسان استفاده کرد. آب نارگیل همانند پلاسمای انسان دارای مقدار سدیم زیاد و پتاسیم کم است.
  • در دینامیت ها بادام زمینی یافت می‌شود – بادام زمینی دارای روغنی است که برای تهیه نیتروگلیسرین، ماده ای انفجار زا که از ترکیبات اصلی دینامیت و بمب ها به حساب می‌رود استفاده می‌شود.

 

دینامیت

 

  • شیر مادر کامل ترین غذای جهان – تنها خوراکی که می‌تواند تمام مواد مغذی بدن انسان را تامین کند شیر مادر است. در حقیقت افراد بزرگ سالی که فقط از شیر مادر تغذیه کنند، از نظر ارزش غذایی نیازی به هیچ خوراک و نوشیدنی دیگری ندارند.
  • پیتزا مارگاریتا، غذای فقرا – زمانی که امبرتو، پادشاه ایتالیا به همراه همسرش، ملکه مارگاریتا از شهر ناپل دیدن می‌کردند، تصمیم بر این گرفتند که به جای غذاهای مجلل خود یک غذا که مخصوص فقرا باشد را امتحان کنند. همچنین جالب است بدانید که ملکه مارگاریتا انقدر از پیتزای موتزرلا لذت برد که در آخر نام او را بر این پیتزا گذاشتند.

 

پیتزا مارگاریتا

 

  • ماهی های بادکنکی (puffer fish) یکی از کشنده ترین سم های جهان را دارد که در صورت درست طبخ نشدن آن می‌تواند موجب مرگ 30 نفر شود. با این حال این ماهی یکی از محبوب ترین خوراکی های ژاپنی است که سرآشپزان برای تهیه و سم زدایی آن دو سال آموزش می‌بینند.
  • در گذشته سس کچاپ به عنوان یک داروی پزشکی مورد استفاده قرار می‌گرفت – در اویل قرن 19 پزشکان بر این باور بودند که گوجه فرنگی قابلیت درمانی دارد و در درمان سوء هاضمه و اسهال می‌تواند موثر باشد، از رو طبیبان سس گوجه فرنگی را به صورت قرص درمیاورند و به بیماران تجویز می‌کردند.

 

سس کچاپ

 

  • موسیقی در غذاهای شما تاثیر گذار است – آهنگ هایی که فرکانس بالایی دارند در طعم شیرینی و غذاهایی که فرکانس پایینی دارند در طعم تلخی می‌توانند تاثیر گذار باشند.
  • پنیر الاغ گران ترین پنیر جهان – شاید پنیرهایی باشند با روکش طلا یا تغذیه ویژه پستانداران و ...  بسیار گران تر از این باشند. اما پنیر الاغ صربستانی که در منطقه ای خاص از این کشور تولید می‌شود، به طور معمول هر یک کیلوگرم از آن بالای 2000 دلار قیمت دارد و به فروش می‌رسد.

 

پنیر الاغ

 

  • صبحانه مهمترین وعده غذایی نیست – در سال 1944 کمپانی به نام General Foods در یک کمپین تبلیغاتی این موضوع را مطرح کرد که صبحانه مهم ترین وعده خوراکی در روز است، در صورتی که این شعار اساس علمی نداشته و صرفا جهت سودآوری شرکت ایجاد شده است.
  • اسکیمو ها برای یخ نزدن غذای خود از فریزر استفاده می‌کنند – در مناطق قطبی هوا آن قدر می‌تواند سرد شود که موجب یخ زدن غلات، گوشت و سایر مواد غذایی شود، جهت جلوگیری از این اتفاق اسکیموها از فریزرهایی برای یخ نزدن غذاها استفاده می‌کنند!

 

اسکیمو

 

  • خوردن فست فود به مدت یک ماه و داشتن بیماری هپاتیت می‌تواند تاثیر یکسانی بر کبد انسان داشته باشد. به دلیل مقدار چربی اشباع شده بالای فست فود ها آنزیم های کبدی دچار تغیراتی می شوند که دقیقا بیماری هپاتیت می‌تواند باعث شود.
  • رقم تعداد نوتلای فروخته شد در سال به طرز عجیبی بالا است، آنقدر زیاد که شما می‌توانید با آن 8 بار دیوار چین را بپوشانید یا اینکه تقریبا دو بار کامل دوره کره زمین را با آن طی کنید.

 

hazelnuts-in-nutella.jpg

 

منبع: thefactsite

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.