معرفی کشورهایی که بدترین توریست‌ها را درجهان دارند

4.3
از 12 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
منفورترین گردشگران جهان به چه کشورهایی تعلق دارند؟
04 دی 1399 08:00
6

همانطور که در تیتر این مطلب مشاهده کردید قرار است راجع به بدترین توریست‌های جهان صحبت کنیم، اما پیش از هر چیزی به نظرتان این عنوان به کدام کشور یا کشورها تعلق پیدا می‌کند؟

اگر ذهن‌تان به کشور خاصی معطوف شد، باید بگوییم که در اشتباه هستید. مقوله محبوب یا منفورترین توریست‌های جهان در هر کجا می‌تواند زمین تا آسمان تفاوت داشته باشد. برای مثال توریست‌های روسی در آلمان محبوب نیستند اما در کشورهای اردن، کویت یا آمریکا این قضیه کاملا برعکس است و توریست‌های روس از محبوبیت برخوردارند. بنابراین، این طور برداشت نکنید که لزوما اسامی زیر به عنوان بدترین توریست‌های جهان محسوب می‌شوند و با دیدن آن‌ها باید راه خود را کج کنید.

چگونه این کشورها انتخاب شدند ؟

کمپانی بریتانیایی YouGov طی تحقیق و آنالیزی که میان 26 کشور انجام داد، اطلاعاتی به دست آورد که مشخص می‌کرد توریست‌های کدام کشور از نظر ساکنین این 26 کشور (با توجه به این که تمامی شرکت کنندگان بومی کشورشان بودند)، از محبوبیت یا منفوریت بیشتری برخوردارند. با جمع‌آوری این داده‌ها، فهرست زیر تحت عنوان منفورترین توریست‌های جهان منتشر شد.

چین

اگر سوال «بدترین توریست‌ها متعلق به کدام کشور هستند» را از رسانه‌ها بپرسیم، چین  یکی از کاندید‌های اصلی خواهد بود. البته که بی‌دلیل هم نیست؛ چرا که توریست‌های چینی طی سالیان مختلف خراب‌کاری‌های مختلفی را در نقاط مختلف جهان ثبت کرده‌اند. در سال 2013 پسر جوانی به نام دینگ جین‌هائو، نام خود را در یک اثر باستانی 3500 ساله در معبد الاقصر مصر حکاکی کرد و موجب خشم میلیون‌ها نفر شد. یا در سال 2017 بود که یک توریست زن چینی برای سلفی انداختن با آثار هنری، به پایه‌ای برخورد کرد و مسبب ضرر 200.000 دلاری شد. در زمینه هوانوردی هم از باز کردن شیشه هواپیما توسط زنی چینی گرفته تا پرتاب سکه در موتور هواپیما توسط یک مرد، چینی‌ها سابقه درخشانی به عنوان توریست ندارند.

 

آثار باستانی مصر
حکاکی یادگاری بر روی اثار باستانی مصر: «دینگ جین‌هائو اینجا بوده»

اما غیر از این موارد، شواهد دیگری مبنی بر عدم محبوبیت توریست‌های چینی وجود دارد. در کره شمالی به دلیل عدم پیروی از قوانین، چینی‌ها را از حضور در مقابل مجسمه‌های مشهور پیونگ یانگ (که تعظیم در آنجا الزامی است)، محروم کردند.

با استناد به آمار کمپانی YouGov، توریست‌های چینی به طور وسیعی در کشورهایی که گردشگران خارجی زیادی دارند، محبوبیت کمتری دارند. تقریبا سه چهارم از مردم سنگاپور که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند، بر این باور بودند که چینی‌ها بدترین توریست‌ها در جهان هستند. در کشورهای تایلند، مالزی، ویتنام، حدود 40 درصد از شرکت‌کنندگان نیز با سنگاپوری‌ها هم‌نظر بودند. میان استرالیایی‌ها ها هم یک چهارم از شرکت‌کنندگان، گردشگران چینی را متهم کردند که بدترین توریست‌های جهان هستند.

آمار بهتر گردشگران چینی در کشورهای اروپایی

اما برخلاف موارد گفته شده، توریست‌های چینی سابقه بهتری از حضور خود در کشورهای اروپایی به جا گذاشته‌اند. طبق آمار YouGov به طور میانگین 10 درصد از کشورهای اروپایی، گردشگران چینی را «بدترین» خطاب کردند که رقم بسیار پایین‌تری نسبت به کشورهای شرقی محسوب می‌شود. اما با این حال، این عدد در کشور دانمارک کمی بیشتر بود. چرا که حدود 20 درصد از شرکت‌کنندگان دانمارکی، چینی‌ها را به عنوان بدترین توریست‌ها می‌شناختند.

 

هنگ کنگ
سلفی یک توریست چینی باعث این ضرر 200.000 دلاری در لس انجلس شد

آیا این انتقادات از چین منصفانه است؟

اگر تا الان به خواندن متن ادامه داده باشید، احتمالا چهره گردشگران چینی برای شما هم تاریک شده باشد. اما فراموش نکنید که به طور میانگین 150 میلیون توریست چینی  به سفر و گردشگری در کشورهای خارجی می‌پردازند که رقم بسیاری زیادی است و نسبت به جمعیت خیلی از کشورها بیشتر است. شاید اگر جمعیت گردشگران نروژی یا دانمارکی هم نزدیک به چین بود، شکایت و گله‌های زیادی از آن‌ها می‌شنیدیم.  دلیل دیگری که سبب شده تا گردشگران چینی چنین لقبی را در بسیاری از کشورها یدک بکشند، به نوع خاص سفرشان باز می‌گردد. چرا که گردشگران هیچ کشوری همانند چینی‌ها به صورت دست جمعی به سفرهای خارجی نمی‌روند و این عامل باعث می‌شود تا عملکرد آن‌ها در سطوح‌ مختلف بیشتر دیده شود و قضاوت بیشتری در مورد آن‌ها شکل بگیرد.

روسیه

شواهد حاکی از این است که توریست‌های روسی با وجود ارقام کمی که به خود اختصاص داده‌اند، از محبوبیت بسیار پایینی برخوردارند. در بین  یک چهارم از شرکت کنندگان سوئدی، نروژی، ایسلندی و فنلاندی، رو‌س‌ها به عنوان بدترین گردشگران شناخته ‌شده‌اند. آماری که در کشورهای آلمان و دانمارک بیشتر بوده و تا یک سوم افزایش می‌یابد.

  در سایر کشورهای اروپایی، گردشگران روس وضعیت بهتری داشتند و کم‌تر با عنوان «بدترین توریست جهان» خطاب می‌شدند. این آمار در کشورهای خاورمیانه‌ای هم میزان کمی داشت، به غیر از شرکت کنندگان مصری که 10 درصدشان به روسیه رای دادند.

بریتانیا

توریست‌های بریتانیایی‌ در آلمان و اسپانیا اصلا محبوب نیستند و با کارهایی چون رفتار زننده، مست کردن و ... موجب ناراحتی بسیاری شده‌اند. توریست‌هایی که در فرانسه وضعیت متضادی داشتند و در این کشور محبوب شناخته می‌شوند.

 جالب است بدانید طبق این نظرسنجی، گردشگران بریتانیایی در کشور خود نیز محبوب نیستند و  یک چهارم از بریتانیایی‌های شرکت‌کننده، هموطنان خود را بدترین توریست‌های جهان عنوان کرده‌اند. نزدیک به 60 درصد از بریتانیایی‌ها، نظر منفی راجع به ساکنین خود در کشورهای خارجی داشتند و کم‌تر از یک چهارم شرکت‌کنندگان بر این باور بودند که کشورهای خارجی دید مثبتی نسبت به گردشگران بریتانیایی ندارند.

آمریکا

اگر تاکنون فکر‌ می‌کردید چینی‌ها منفورترین گردشگران در جهان هستند، بد نیست کمی‌ هم از توریست‌های آمریکایی بشنوید. جنبه منفی که در مورد گردشگران آمریکایی وجود دارد در دو مورد به وفور یافت می‌شود: یک اینکه برخی از گردشگران آمریکایی توقع دارند، ساکنین کشورهای دیگر به زبان انگلیسی مسلط باشند. و دیگر اینکه معمولا شلوغ هستند و با صدای بلند در اماکن عمومی ظاهر می‌شوند.

موارد گفته شده بیشتر جنبه عمومی داشتند و به شخص خاصی مرتبط نمی‌شد. اما هستند توریست‌های آمریکایی که نام خود را با اقدامات ناپسندیده‌ای که انجام داده‌اند، دست کم در دنیای اینترنت جاویدان کردند. مانند توریست آمریکایی که یک اثر باستانی متعلق به شهر نابود شده پمپئی را می‌دزد و در فرودگاه دستگیر می‌شود. یا دو زن کالیفورنیایی که از تور خود جدا می‌شوند و بر روی دیوار کولوسئوم، که به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار باستانی در تاریخ محسوب می‌شود، نام خود را هک می‌کنند و با آن سلفی می‌گیرند.

 

رم ایتالیا
نمایی از کولوسئوم واقع در رم ایتالیا
worst tourist.jpg
تکه‌های باقی مانده از شهر پمپئی که توسط توریست آمریکایی دزدیده شده بود

 

در آخر باید بدانید ...

بدترین توریست‌ها، کسانی هستند که خود را با فرهنگ مقصدشان تطابق نمی‌دهند و توقع دارند رفتارهایی که در کشور و محل سکونت خود انجام می‌دادند را بدون محدودیت تکرار کنند. در میان کشورهایی نظیر چین و آمریکا  که تعداد گردشگران بین‌المللی زیاد دارند، امکان رخ دادن اتفاق‌هایی مانند حکاکی در اثر باستانی، رفتار زننده و ... وجود دارد که علاوه بر خود، نام کشورشان را نیز خدشه دار می‌کنند. اما فراموش نکنید که اگر کشورهای دیگری هم همانند آمریکا و چین دارای این تعداد از گردشگر بودند، ممکن بود این اتفاقات برایشان رخ دهد.

اگر شما هم در ایران یا کشور مورد اقامت خود تجربه جالبی از توریست‌های خارجی داشته‌اید خوش‌حال می‌شویم تا آن را در کامنت‌ها به اشترک بگذارید و همچنین نظر شخصی خود را درباره توریست‌های دیگر کشورها، بازگو کنید. 

منبع: traveller و continentscondiments

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.