جنگ چین و کره بر سر کیمچی

3
از 5 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
جنگ چین و کره بر سر یک غذا
21 دی 1399 07:00
0

 خوراک و غذاهای سنتی، بخش مهمی از فرهنگ هر جامعه‌ای است و معمولا هر کشوری غذایی دارد که با آن شناخته می‌شود. این غذای شاخص، همان خوراکی است که با بردن نام کشور در ذهن شما شکل می‌گیرد. مثلا اولین غذایی که با شنیدن نام ایتالیا به ذهن می‌آید، پیتزا است. در مورد ایران، مثلا قرمه‌سبزی و کباب غذاهای شاخصی هستند و بسیاری، کشورِ ما را با آن می‌شناسند. ممکن است اختلاف‌هایی دربارۀ این غذای شاخص وجود داشته باشد، امّا در نهایت تعداد غذاهایی که یک کشور با آن شناخته می‌شود زیاد نیست.

از طرف دیگر، در کنار غذاها، چاشنی‌ها و خوراکی‌هایی که با غذا خورده می‌شوند نیز بسیار اهمیت دارند . شاید برایتان جالب باشد که در بسیاری از کشورها ترشی، به عنوان چاشنی غذا، محبوب است. مثلا آلمانی‌ها، کلم ترش دارند که کلم رنده‌شده‌ای است که در آب و سرکه جوشانده شده. یا هندی‌ها، خوراکی به نام آچار دارند که درست مانند ترشی در ایران، مدل‌های مختلف دارد و با لیمو، انبه، زنجبیل، بادمجان و فلفل درست می‌شود.

کره جنوبی هم چاشنی معروفی به نام کیمچی دارد که غذای شاخص آن کشور نیز به حساب می‌آید. به تازگی درگیری‌هایی بین کره و چین بر سر این غذای محبوب ملی شکل گرفته. به این دلیل که چین مدعی شده که پائوکای (ترشی چینی مشابه با کیمچی) غذای ملی چین است. این مسأله باعث خشم شهروندان کره‌ای شده که نسبت به کیمچی به شدت حساس هستند. اما پیش از پرداختن به ریشۀ این درگیری و اتفاقاتی که افتاده، بد نیست اندکی بیشتر راجع به هر دو غذا بدانیم.  

غذاهای چینی

کیمچی چیست؟

به عنوان یک غذای ملی، کیمچی برای مردم کره بسیار پراهمیت است و همراه تمام وعده‌های غذایی خورده می‌شود. آنقدر مهم که وقتی کره‌ای‌ها برای اولین بار فضانوردی را به فضا فرستادند، کیمچی هم همراه او فرستاده شد. هدف از نمک‌سود و ترشی کردن مواد غذایی، نگهداری آنها برای مدت زمان طولانی است. کیمچی هم که یک سنت چندهزار ساله است، روشی بوده برای حفظ سبزیجات در زمستان‌های طولانی که امکان قحطی و کمبود غذا وجود داشته. امروز بیش از 100 مدلِ مختلف کیمچی در کره وجود دارد.

برای درست کردن کیمچی، کاهوها را به مدت طولانی در آب نمک خیس می‌کنند. به کاهوها مخلوطی اضافه می‌شود که مواد تهیه آن می‌تواند پودر برنج، فلفل قرمز، میگوی خام، سس ماهی، سیر، زنجبیل و عصارۀ جلبک دریایی باشد. البته که دستورپخت‌های متفاوتی برای این غذا هست که در مواد اولیه با هم متفاوت هستند. وقتی مخلوط سس مانند آماده شد، آنها را لابه‌لای برگهای کاهو میریزند و در نهایت آن را بسته‌بندی و کنار میگذارند تا به اصطلاح قوام بیاید. هرچقدر از زمان آماده شدن کیمچی بگذرد، ارزش آن بیشتر می‌شود. کیمچی، علاوه بر اینکه همراه غذا سرو می‌شود، یکی از مواد اولیه پخت برخی غذاها نیز هست.  

کیمچی

پائوکای چیست؟

پائوکای نوعی ترشی است که غذای سنتی استان سیچوان، در جنوب غربی چین به حساب می‌آید. پائوکای به آن چیزی که ما به عنوان ترشی می‌شناسیم نزدیک است، با این تفاوت که برای درست کردن آن از سرکه استفاده نمی‌شود. درست مانند ترشی که انواع مختلفی دارد، پائوکای نیز با مواد گوناگون تهیه می‌شود. مثلا، لوبیاسبز و کلم از پائوکای‌های محبوب منطقه هستند. برای درست کردن پائوکای، کاهو/لوبیاسبز را همراه با زنجبیل، فلفل، نمک دریا و شکر داخل ظرفی ریخته و ظرف را با آب پر می‌کنند. بعد ظرف را به مدت چند هفته رها می‌کنند تا مواد داخل آن جا بیفتد. تنها نقطۀ اشتراک پائوکای و کیمچی، احتمالا جایگاه آنها در فرهنگ کره و چین است. هر دو غذا برای مردم دو کشور مهم بوده و همراه هر سه وعده خورده می‌شود.

غذاهای چینی

جنگ از کجا آغاز شد؟

درگیری دو کشور از جایی شروع شد که چین توانست جایزه سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) را برای غذای پائوکای دریافت کند. پس از دریافت این جایزه، روزنامۀ دولتی چین خبر را طوری عنوان کرد که گویا استاندارد تولید کیمچیِ چینی برنده جایزه شده است. این درحالی است که سازمان استاندارد بین‌المللی اعلام کرده بود که پائوکای به عنوان غذایی متفاوت از کیمچی مورد بررسی قرار گرفته است. وزارت کشاورزی کره، طی بیانیه‌ای، نحوۀ ارائۀ خبر را مورد انتقاد قرار داد، اما برای شهروندانِ عصبانیِ کره، این نوع برخورد دولت کافی نبود و درگیری‌ها در شبکه‌های اجتماعی بین شهروندان دو کشور بالا گرفت.

البته بسیاری از افراد هستند که این اتفاق را صرفا یک سوتفاهم می‌دانند. مسأله اینجاست که در چین به کیمچی هم پائوکای گفته می‌شود. یعنی دو غذای کاملا متفاوت با یک عنوان خطاب می‌شوند و وقتی روزنامۀ چینی اعلام کرد که پائوکایِ چینی برنده جایزه شده، خواسته یا ناخواسته، کیمچی را نیز در این دسته‌بندی گنجاند. در حالی که تفاوت دو غذا اینقدر زیاد است که مشخصا نمی‌توانند یکسان در نظر گرفته شوند. به هر عنوان، از آن جایی که کیمچی برای مردم کره به شدت با اهمیت است، دیدن چنین عکس‌العمل‌هایی قابل تصور بود.

غذاهای چینی

در نهایت پیروز این درگیری بی‌شک چین بوده است. حتّی پیش از این درگیری‌ها نیز کیمچی غذای شناخته شده‌ای بود، اما کسی پائوکای را نمی‌شناخت. این درگیری باعث شد که پائوکای به عنوان یک غذای چینی به دنیا شناسانده و در مدت کوتاهی به یکی از پرجستجوترین عبارات در موتورهای جستجو تبدیل شود. هرچند همچنان بر سر عمدی یا سهوی بودن ادعای چین، بحث وجود دارد، امّا در هر حال با تبلیغات هدفمندی که در دو دهه اخیر برای بیشتر نشان دادن کشور کره انجام شده، تقریبا همه دنیا کیمچی را به عنوان یک غذای تند کره‌ای می‌شناسند.

 

 منبع: BBC Travel