غذاهای محلی کیش؛ معرفی انواع غذای دریایی و بومی

4.7
از 11 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بهترین غذاهای محلی و بومی جزیره کیش
18 خرداد 1402 08:00
2

شاید درباره هر جای ایران بتوانیم تصوّری از غذای محلی و بومی داشته باشیم؛ امّا به کیش که می‌رسیم به خاطر ظاهر نونوارش خیال می‌کنیم فقط غذاهای خارجی درونش متولد شده و به جز پیتزا و پاستا و انواع غذاهای متداول ایرانی، طعم دیگری را نمی‌توان پیدا کرد؛ امّا این جزیره مرجانی، یک روی بومی و قدیمی هم دارد که اگر اهل کاوش باشید، پیدایش می‌کنید و حسابی از آن لذّت خواهید برد. پس اگر از مسافران تور کیش هستید یا اصلا خودتان می‌خواهید به این جزیره دیدنی سفر کنید و طعم‌های تازه این منطقه را کشف کنید، این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند را از دست ندهید. در اینجا قرار است با غذاهای محلی کیش که خاص و جذاب هم هستند، بیشتر آشنا شویم.

غذاهای محلی کیش چه طعمی دارند؟

اگر کمی به طعم غذاهای محلی هر منطقه دقت کنید، متوجه یک طعم مشترک و غالب بین غذاهایشان می‌شوید، یعنی چه؟ یعنی اینکه مردم یک منطقه، حول و حوش یک طعم با یک سری مواد اولیه و ادویه مشترک، غذاهایشان را می‌پزند، مثلا در کیش، بیشتر روی ادویه‌های رنگارنگ مانور می‌دهند و گوشتی که معمولا استفاده می‌شود، ماهیست. پایین‌تر که نگاهی به لیست غذاها و مواد تشکیل دهنده آن‌ها بیندازید، بهتر متوجه منظورمان می‌شوید.

نکته دیگری که در طعم غذاهای کیش وجود دارد، شباهت آنها با طعم غذاهای عربی است. بنابراین اگر همین روزها با تور کیش تیر به جزیره سفر کردید از دیدن غذاهای عربی تعجب نکنید! این مسئله ریشه تاریخی و فرهنگی دارد. از بین اقوام رنگارنگی که در کیش ساکن شدند، فرهنگ اعراب بر غذایشان غالب شد و غذاهای بومیان، رنگ و بوی عربی گرفت؛ البته همسایگی با کشورهای عربی هم در این تاثیرگذاری، نقش مهمی داشت.

غذاهای کیش
عکس از آرشیو لست‌سکند | نسیم عطائی

غذای محلی کیش چیست؟ 

فرقی نمی‌کند که به چه منظوری به کیش سفر کنید، با تور کیش هتل ترنج به این شهر بروید یا اینکه خیلی اقتصادی و جمع‌وجور بخواهید سفر کنید پیشنهاد ما به شما این است که در هر مقصدی حداقل یکی از غذاهای محلی‌شان را امتحان کنید برای همین هم در ادامه این مطلب، به معرفی تک‌تک غذاهای محلی کیش می‌پردازیم؛ اما در کل اگر بخواهیم بگوییم که غذای محلی کیش چیست می‌توان به سمک مشوی، کیش مرگوگ، محمر، محبوس لحم، هریسه، مضروبه و برنج مجبوس به عنوان غذاهای محلی کیش اشاره کرد.

pouria Kish restaurant.jpg
غذاهای محلی به عنوان بخشی از فرهنگ مردم کیش

سمک مشوی

همان‌طور که گفتیم، غذاهای محلی کیش سهم زیادی در فرهنگ مردم منطقه دارد. البته اگر فرهنگ مردم جزیره بخواهید بیشتر بدانید، بهتر است سری به راهنمای سفر به کیش بزنید؛ اما این بار قرار است بیشتر از خوراکی‌ها جذابی مانند سمک مشوی بگوییم. این غذا از ماهی سرخ شده یا کبابی به همراه ادویه‌های مخصوص تهیه می‌شود که چندان هم دور از فکر نیست. اگر شما هم در همسایگی خلیج‌فارس با آن همه ماهی رنگارنگ زندگی می‌کردید طبیعی بود که مهم‌ترین جزو غذاهای محلی‌تان از ماهی تهیه شود.

yabex.net-samak-mashoi-min.jpg
سمک مشوی از غذاهای محلی کیش با ماهی

کیش مرگوگ (مرقوق)

در این غذا، برخلاف غذای قبلی که معرفی کردیم، خبری از ماهی نیست؛ اما به قدری خوشمزه است که حتی اگر با تور کیش 3 شب و 4 روز به آنجا رفته باشید باید حداقل برای یک‌بار هم که شده آن را امتحان کنید. برای تهیه کیش مرگوگ بادمجان، سبزی، پیاز، سیر، گوجه فرنگی، سیب زمینی و فلفل سبز تند را در کنار گوشت و ادویه‌های مخصوص می‌پزند. یکی از مزیت‌های این غذا این است که می‌توانید آن را در بیشتر رستوران‌هایی که غذای ایرانی و حتی محلی سرو می‌کنند پیدا کنید.

شکم-گردی-در-تور-کیش.jpg
کیش مرگوگ از غذاهای غیر دریایی کیش

محمر (برنج شکری) کیش

اگر غذاهایی با طعم شیرین به ذائقه‌تان می‌خورد می‌توانید محمر را امتحان کنید. البته ممکن است رستوران‌هایی که محمر ارائه می‌کنند در لیست بهترین رستوران‌های کیش نباشند؛ اما به عنوان پیشنهاد لست‌سکند باید به شما بگوییم که در سفر بهتر است به لیست‌ها اکتفا نکنید. سفر اساساً یک تجربه نو محسوب می‌شود و ممکن است این تجربه تازه برای شما در رستوران کوچک محلی رقم بخورد. محمر غذایی است که با ماهی در کنار برنج شیرین با ادویه و سبزی محلی سرو می‌شود.

عکس-11-محمر.jpg
محمر از غذاهای محلی کیش

 مجبوس لحم

یکی دیگر از غذاهایی که در کیش می‌توانید آن را امتحان کنید، مجبوس لحم است. در این غذا از ادویه‌های متنوعی مانند زیره سبز، رازیانه، گشنیز، دارچین و میخک به همراه مرغ، پیاز، برنج و گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود. در واقع نقش اصلی در این غذا را ادویه‌ها بازی می‌کنند. مجبوس لحم می‌تواند برای کسانی که علاقه به عطر طعم بسیار دارند تا حد زیادی لذیذ و جذاب باشد.

طرز-تهیه-مجبوس-گوشت-600x600.jpg
مجبوس لحم از بهترین غذاهای محلی کیش

هریسه

هریسه غذایی شبیه به حلیم است. در آن از بلغور و مرغ یا گوشت گوساله به عنوان مواد اصلی استفاده می‌شود. هل و دارچینی که به آن می‌زنند، طعمش را متفاوت از حلیم‌های متداول می‌کند. آب، آرد، شکر و آبمیوه هم از دیگر موادی است که از آن‌ها در این غذا استفاده می‌شود. این غذا به عنوان یکی از بهترین غذاهای محلی کیش می‌تواند تجربه نابی از طعم ادویه‌های مختلف به شما بدهد و رنگ و بوی تازه‌ای به سفرتان ببخشد. البته اگر در یکی از بهترین هتل های کیش اقامت داشته باشید ممکن است در بوفه غذاهای هتل چشمتان به هریسه هم بیفتد.

هریسه.jpg
هریسه یکی از خوراکی های محبوب در کیش

 مضروبه 

اگر قرار باشد ماهی معروف کیش را بچشید چه بهتر که آن را در یکی از غذاهای خوش‌طعم محلی جزیره امتحان کنید. مضروبه دقیقاً از آن دست غذاهایی است که طعمش، سفرتان را کامل می‌کند. این غذا از ترکیب ماهی با سیر و سبزی‌های معطر تهیه می‌شود و می‌تواند هر انتظاری که شما از طعم اصیل غذاهای دریایی کیش دارید را برآورده کند. پیشنهاد می‌کنیم این غذا را در کنار بازدید از جاهای دیدنی کیش، در برنامه سفرتان بگذارید.

عکس-2-مضروبه.jpg
مضروبه از بهترین غذاهای دریایی کیش

قلیه ماهی

و در نهایت غذایی که نه فقط در کیش بلکه در تمام خطه جنوب ایران نباید از دست بدهید و امتحانش را حتما به شما پیشنهاد می‌کنیم، قلیه ماهی است. هرچند که این غذا در شهرهای مختلف ایران به روش‌های متفاوتی پخته می‌شود؛ اما تقریبا می‌توان گفت که مواد اولیه اساسی و مشترکش در تمام استان‌های جنوبی، ماهی، گشنیز، جعفری، سیر و تمبر هندی است. این خورش خوش طعم و مشهور جنوبی اغلب با برنج ساده و حتی زعفرانی سرو می شود و نامش را احتمالا از مسافران جنوب، زیاد شنیده‌اید.

4533161.jpg
قلیه ماهی از غذاهای دریایی کیش

انتخاب تور کیش مناسب

 برای داشتن حس خوب در سفر نکات مختلفی وجود دارد بعضی از این نکات کاملا شخصی و مربوط و سبک سفر شماست و برخی دیگر عواملی تعیین کننده برای رفاه بیشتر است چیزهایی مانند داشتن اقامتگاهی مناسب یا شیوه حمل‌ونقل تا کیش در این میان رزرو یک تور کیش خوب می‌تواند تا حد زیادی مشکلات شما را در این باره کاهش دهد. اما چطور؟ مقایسه آژانس‌های معتبر و تطبیق دادن برنامه‌های سفر با برنامه شخصی شما در لست‌سکند امکان‌پذیر است؛ مثلا می‌توانید از بین تورهای کیش به سراغ تور اقساطی کیش بروید و بهترین قیمت را از صفحه تورهای لست‌سکند ببینید. 

سخن آخر

از این غذاها که بگذریم، مأموران چینی که سال‌های پیش در این جزیره مستقر بوده‌اند، گزارش کرده‌اند که خوراک مردم کیش نان، گوشت، ماهی، گوسفند و خرماست، بدون هیچ برنجی. دور از ذهن هم نیست، چون در گذشته مردم خوراکشان همان محصولاتی بود که در شهرشان کشت می‌شد و همان خوراک به مذاقشان خوش می‌آمد. امّا اگر بتوانید همین غذاها را هم پیدا کنید، بخت با شما یار بوده؛ چون هر چقدر جزیره با شکل مدرن خودش اخت می‌گیرد، گذشته و فرهنگ بومی‌اش را فراموش می‌کند.

در این مطلب تلاشمان بر این بود به نحوی فرهنگ جنوبی و اصیل مردم کیش را در قالب خوراکی‌هایش به نمایش بگذاریم، راستی در سفر به جزیره کیش شما خوردن چه نوع غذاهایی را ترجیح می‌دهید؟ غذاهای بومی و محلی یا فست فودها و خورش‌ها و کباب‌های معمول؟

نرگس کاظمی‌فرد
نرگس کاظمی‌فرد

سفر که به واژه‌ها پیوند می‌خورد، برایم مرزها را بی‌معنی می‌کند. گردشگری خواندم چون مفهوم سفر بیش از کلمه‌اش در ذهنم قد کشیده بود و ایرانشناسی خواندنم، دلیلش چیزی جز پیدا کردن ریشه‌هایم نبود. اما این ماجراجویی در مسیر واژه‌ها بود که علایقم را به سطح واقعیت رساند و مزه‌مزه کردن جهان را دوباره برایم ترجمه کرد.