۵ ساحلی که در سفر به مرزهای آبی جنوب ایران باید دید

4.4
از 17 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سواحل سحرآمیز جنوب ایران + تصاویر
11 فروردین 1400 07:00
0

دریای عمان و خلیج فارس دو دریای بزرگی هستند که مرز جنوبی کشور را پر کرده‌اند. از خوزستان تا چابهار شهرهای زیادی ساحل دارند که هر کدامشان زیبایی‌های متنوعی دارد. اصلاً قرار نیست همه سواحل دریای عمان یا همه سواحل خلیج فارس شبیه به هم باشد ؛گاهی ممکن است در چند کیلومتری یک ساحل، با پدیده شگفت‌انگیز دیگری مواجه شوید. شاید این هم خاصیت وجود خلیج فارس یا دریای عمان است که قدم به قدم آن متنوع است.

ایران در جنوب استان سیستان و بلوچستان از شرقی‌ترین ساحل یعنی خلیج گواتر تا سواحل استان خوزستان دارای مرز آبی زیادطولانی است. طول مرز آبی کشور ایران با خلیج فارس، با احتساب جزایر در حدود ۱۸۰۰ کیلومتر و بدون احتساب جزایر در حدود ۱۴۰۰ کیلومتر است. طول ساحل ایران در امتداد دریای عمان، از خلیج گواتر تا بندرعباس، ۷۸۴ کیلومتر است.

در این میان مردمان زیادی زندگی می‌کنند که معیشت شان با دریا گره خورده است و البته گردشگران زیادی را نیز به سمت خود جذب می‌کند؛ چون دریاهای جنوبی کشور آب تمیزتری نسبت به دریاچه مازندران دارند. از طرفی وقتی آب و هوای شمال کشور سرد می‌شود، می‌توان به سواحل جنوبی رفت و از آب و هوای معتدل آن لذت برد.

در این مطلب قصد داریم ۵ نمونه از سواحل منحصر به فرد و زیبای این بخش از جنوب کشور را معرفی کنیم.

ساحل بریس؛ منظره‌ای از قایق‌های کوچک

یکی از این سواحل، قطعاً می‌تواند ساحل یا دره بریس در محدوده جنوب استان سیستان و بلوچستان، بین خلیج گواتر و بندر چابهار باشد. اگر از گردشگران زیادی بپرسید کدام ساحل در جنوب کشور را به خاطر می‌آورند حتماً یکی از ۵ ساحل برتر را بریس می‌دانند. همان ساحلی که وقتی بالای دره منتهی به آن بایستید، می‌توانید قایق‌های ماهیگیری متعددی را ببینید که در آن ارتفاع بلند، بسیار ریز نقش در دریا لنگر انداخته‌اند. گردشگران پا روی صخره‌های مرجانی می‌گذارند و سعی می‌کنند یک عکس یادگاری از آنجا داشته باشند. این ساحل با آنکه ارتفاع بلندی از دریا دارد اما یکی از زیباترین سواحل است. منتها باید مراقب صخره‌های مرجانی شکننده آنجا بود.

می‌توان به پایین دره و نزدیک به دریا هم رفت و سوار یکی از این قایق‌ها شد اما قطعاً جلوه زیبای آن را از بالای دره به خصوص زمان غروب و طلوع آفتاب نخواهد داشت. پس فراموش نکنید در تور چابهار، سری به این ساحل بزنید.

همان جا وقتی در کنار ساحل بریس هستید به سمت پشت که بروید، می‌توانید ساحل زیبای دیگری را ببینید که صخره‌ای است و آن هم ارتفاع زیادی تا دریا دارد، اما هنگام غروب آفتاب گردشگران رد خورشید را تا این ساحل می‌گیرند و به تماشا می‌نشینند.

ساحل بریس
عکس از آرشیو لست‌سکند | نوا جمشیدی

ساحل دریا بزرگ؛ نبرد تن به تن موج و صخره

از هر کسی بپرسید جنگ موج و صخره را کجا می‌توان دید، حتماً می‌گویند که به ساحل دریا بزرگ بروید. این ساحل هم در منطقه چابهار وجود دارد. ساحل دریا بزرگ یا ساحل صخره‌ای که اگر در ماه مرداد به آنجا سفر کنید، می‌بینید که موج‌های بزرگی با ارتفاع حدود ۱۵ متر پس از برخورد با صخره به آسمان می‌پرد. این موج‌های بزرگ سهمگین یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به سواحل جنوبی ایران است به خصوص در آن گرمای تابستانی که هوای مطبوعی را به دنبال دارد.

آنقدر این موج‌ها به صخره‌ها برخورد کرده‌اند که فرشی خزه‌ای روی صخره‌ها ایجاد شده و می‌توان گفت که سبزی خزه، آبی دریا و سفیدی موج‌ها یک تصویر بی نظیر برای گردشگران است.

ساحل
عکس از سایت منطقه آزاد چابهار

ساحل درک؛ تناقض دریا و خشکی

آیا هنوز به درک نرفته‌اید؟ حتماً در سفرهایتان با تور داخلی تجدید نظر کنید. چون در حاشیه بندر عمان بعد از اینکه سواحل چابهار را دیدید به سمت شهرستان کنارک در استان سیستان و بلوچستان، روستایی به نام درک وجود دارد که نام اصلیش درگ است. این روستا محدوده‌ای کویر مانند دارد که رو به دریاست. در واقع نقطه تلاقی کویر و دریا همین محدوده است. می‌توان پا روی کوی ماسه‌ای گذاشت و از گرما هلاک شد اما چند دقیقه بعد پس از گذشتن از سایه درختان نخل، به دریای مواج رسید و خنکای دریا را حس کرد. تلاقی این دو حس و تلاقی این دو پدیده کنار هم جذاب‌ترین بخش سفر به سواحل جنوبی ایران است. چون نمونه آن، تنها در برخی از کشورهای دیگر مانند شیلی، فرانسه و آمریکا امکان‌پذیر است. اما نکته شگفت‌انگیز این ساحل در آن است که چند قدم پس از دریا با آن آب شور، می‌توان یک چاه حفر کرد که آب شیرین دارد به همین دلیل وسط کویر، نخل روییده است.

ساحل درک
عکس از سایت سازمان منطقه آزاد چابهار

مکسر؛ ساحلی با صخره‌های شکسته

از سواحل دریای عمان به سمت تنگه هرمز، باز هم جاذبه دارد تا اینکه به سواحل خلیج فارس می‌رسید. اینجا هم سواحل متعدد و متنوعی دارد که هر کدام شگفت انگیزند مثل ساحل مکسر. یکی دیگر از جاده‌های ساحلی بسیار زیبای ایران، جاده مقام بستانو است. ساحل زیبای مکسر قبل از بندر مقام در میانه راه‌ این جاده قرار گرفته است. ساحل مکسر که به معنی خرد شده است، در واقع اشاره‌ای دارد به صخره‌های شکسته با ظاهری عجیب که در کنار منظره دریا، ساحل شنی و موج‌های آرام، جا خوش کرده‌اند. این صخره‌ها بر اثر رسوب‌گذاری، جزرومد دریا و باد و موج‌های سهمگین، در طول میلیون‌ها سال به وجود آمده‌اند.

ساحل مکسر تا همین چند سال پیش برای گردشگران تور جنوب شناخته شده نبود، اما انتشار تصاویر زیبای آنها موجب شد تا اینجا همیشه شلوغ باشد، به خصوص در فصل سرد زمستان که اینجا آب و هوای معتدل و خوبی دارد. ساحل مکسر در بندر مقام از روستاهای بخش شیبکوه در غرب بندر لنگه است که جزئی از منطقه گردشگری پارسیان می‌شود.

مکسر
عکس از همشهری آنلاین

ریشهر؛ ساحل باستانی بوشهر

ریشهر یا ری شهر ساحلی در استان بوشهر است که شاید خیلی از گردشگران با آن آشنایی زیادی نداشته باشند، اما یکی از سواحلی است که در استان بوشهر هنوز بکر مانده و برای دیدن آن باید به پارک ساحلی به همین نام رفت. از هر بوشهری که بپرسید ریشهر کجاست می‌گوید بهترین ساحل بوشهر. جایی که رنگ قهوه‌ای صخره‌های خاکی کنار آبی دریا و سبزی درختان پارک کنار هم قرار گرفته اند.

نکته مهم این ساحل و تمایز آن با سواحل دیگر بوشهر در این است که در منطقه ریشهر، زمانی عیلامی‌ها پادشاهی می‌کردند. حتی در این بخش از بوشهر آثار تاریخی مهمی نیز کشف شده و باستان شناسان مطالعات مهمی انجام داده‌اند در واقع اینجا ساحل تاریخی و باستانی بوشهر به حساب می‌آید. ضمن اینکه در این محدوده، منطقه گردشگری ایجاد شده و گردشگران می‌توانند به راحتی در آب های خلیج فارس شنا کنند.

 

ساحل ریشهر
عکس از رضا ملاکی

قطعاً سواحل دریای عمان و خلیج فارس جاذبه‌های بیشتری دارند که خیلی از آنها هنوز به عنوان مقصد گردشگری معرفی نشده‌اند، اما بهتر است قبل از اینکه سری به آنها بزنیم از چند مورد مطمئن شویم: یکی فضاهای اقامتی اطراف ساحل به خصوص برای کسانی که می‌خواهند چادر بزنند و دیگری رعایت کردن موارد ایمنی در کنار ساحل است. شاید در جایی گردشگران خودرو را پارک کنند که چند ساعت بعد با بالارفتن سطح آب، در عرض چند دقیقه خودرو غرق آب شود. یا اینکه آن ساحل اگرچه بکر و زیباست اما برای شنا کردن مناسب نباشد.

اگر دوست دارید بیش از این با جنوب ایران آشنا شوید، خواندن راهنمای سفر به کیش، راهنمای سفر به چابهار و راهنمای سفر به قشم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

تألیف: لست‌سکند