ترسناک اما هیجان انگیز؛ خاص‌ ترین پل‌ های معلق جهان

4.6
از 16 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
متفاوت‌ترین پل‌های معلق جهان! + تصاویر
24 اردیبهشت 1400 08:00
0

ساخت ساز پل‌های معلق از قرن 19 میلادی آغاز شد اما قدمت آن‌ها به عهد باستان بازمی‌گردد، زمانی که به وسیله اتصال درختان به ساقه شاخه‌، اجسام یا درخت‌های دیگر انسان‌ها مسیری شبیه پل‌های معلق ایجاد می‌کردند. پل‌های معلق درختی کماکان در روستاهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما امروزه پل‌های معلق ظاهر و ساختاری کاملا متفاوت با نمونه‌های پیشین خود دارند. پل ملعق یا Suspension Bridge به پلی گفته می‌شود که عرشه آن (محل تردد) توسط کابل‌های آویزان نگه داری می‌شود. در ادامه با چندی از شناخته شده‌‌ترین پل‌های معلق که در نوع‌ خود بی‌مانند هستند آشنا می‌شویم و شما را با ویژگی‌های آن‌ها آشنا می‌کنیم.

پل لیانجیانگ، چین: بلندترین پل معلق شیشه‌ای در جهان

پل لیانجیانگ با 526 متر طول رکورد بلند‌ترین پل معلق شیشه‌ای را در گینس به نام خود ثبت کرده است. این پل قدمت بالایی نداشته و در سال 2016 برای عموم در دسترس قرار گرفت. پل شیشه‌ای لیانجیانگ از میان رود لیانجیانگ عبور کرده و منظره زیبایی را از فاصله 360  متری برای گردشگران به نمایش می‌گذارد. ساخت این پل جنبه توریستی داشته. همچنین پارک جنگلی و ملی ژانگ جیاجی را به شمال غربی استان هونان وصل می‌کند. در ساخت این پل معلق از 120 پنل شیشه‌ای استفاده شده که ظرفیت نگه‌داری 800 نفر را در یک زمان دارد.

 

پل لیانجیانگ

پل لیانجیانگ

 

پل رودخانه سیدو، چین: مرتفع‌ترین پل معلق در جهان

پل معلق رودخانه سیدو  با 496 متر ارتفاع از زمین، دومین پل مرتع و بلندترین پل معلق در جهان است. برای درک ارتفاع بالای این پل کافی است بدانید ارتفاع برج میلاد 435 متر و برج آزادی تهران 45 متر  است که روی هم ارتفاع کمتری در مقابل این پل دارند. این پل در کوهستان جنوب غربی استان هوبای چین واقع شده است و برای ساخت آن 100 میلیون دلار هزینه شد. پل رودخانه سیدو بخشی از بزرگ‌ راه شانگهای – چونگین محسوب می‌شود و محل تردد وسایل حمل و نقل است.

 

پل رودخانه سیدو

پل رودخانه سیدو

 

پل حسینی، پاکستان: خطرناک‌ترین پل معلق در جهان

حتی اگر عاشق هیجان هستید و دوست‌ دارید به جاهایی سفر کنید که هر کسی شجاعت لازم برای دیدن آن را ندارد، باز هم عبور از پل حسینی را به شما توصیه نمی‌کنیم. پل حسینی ملقب به خطرناک‌ترین پل جهان، در سال 1978 ساخته شد و با عنوان دومین پل بلند که بدون به کار گیری هرگونه ماشین‌آلات صنعتی ساخته شده است نیز شناخته می‌شود. اما این که چرا تا این حد پل حسینی خطرناک است را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید. در ساخت پل حسینی، استاندارد‌های ایمنی کمی رعایت شده و با  ابتدایی‌ترین‌ تجهیزات ممکن (مانند چوب و طناب) ساخته شده است.

 

پل حسینی

پل حسینی پاکستان

 

پل چارلز کونن، سوئیس: بلند‌ترین پل توریستی در جهان

اگر اهل ماجراجویی و چالش در طبیعت هستید به جای پل حسینی پاکستان، نگاهی به پل چارلز کونن سوئیس داشته باشید. پل معلق 494 متری که با عرض 65 سانتی‌ صرفا مناسب عبور گردشگران است و چشم‌انداز بی‌نظیری از کوه‌های آلپ  را در اختیار عابرین می‌گذارد. البته پل چارلز کونن ارتفاع بسیار کمتری نسبت به سایر موارد این فهرست دارد و در بیشترین حال خود به فاصله 80 متری می‌رسد. این پل‌ زیبا تنها در شرایط جوی مناسب باز است و در فصل زمستان یا در شرایط آب و هوایی نامناسب امکان تردد در آن وجود ندارد.

 

پل چارلز کونن

پل چارلز کونن

 

پل آکاشی کایکیو، ژاپن: طویل‌ترین پل معلق در جهان

تاکنون به معرفی بلندترین پل مخصوص پیاده‌روی و بلند‌ترین پل شیشه‌ای جهان پرداختیم. اما هیچکدام از این 2 به عنوان بلندترین پل معلق جهان شناخته نمی‌شوند. زیرا پل آکاشی کایکو با طول 1991 متری این لقب را از آن خود کرده است. این پل بزرگ دو جزیره هونشو و شیکوکو را از طریق تنگه آکاشی به یک دیگر متصل می‌کند. این پل در سال 2005 به بهره برداری رسید و پیش از ساخت آن افرادی خواهان عبور از این دو جزیره بودند باید به وسیله کشتی در جریان آب این مسیر را سپری می‌کردند. اما به دلیل طوفان‌های شدیدی که در این نقطه جغرافیایی رخ می‌دهد، تردد از طریق کشتی‌ها بسیار خطرآفرین بوده. حتی در سال 1955 دو کشتی مسافربری به دلیل طوفان شدید از مسیر خارج می‌شوند و 168 نفر جان خود را از دست می‌دهند.

 

پل آکاشی کایکیو

پل آکاشی کایکیو

پل یونیون، بریتانیا: قدیمی‌ترین پل معلق در جهان

همانطور که در مقدمه اشاره شد. قدمت ساخت پل‌های معلق به سال‌های دوری بازمی‌گردد، اما نخستین پل معلق مدرنی که طی عملیات ساخت و سازی تاسیس شد، یاکوبز کریک (Jacob's Creek Bridge) نام داشت که در سال 1801 رونمایی شد. اما از آنجایی که این پل در سال 1833 تخریب شد و دیگر اثری از آن باقی نمانده، عنوان قدیمی‌ترین پل معلق جهان به پل یونیون (Union Bridge) تعلق می‌گیرد که در سال 1820 میلادی به بهره‌ برداری رسید. پل یونیون 137  متر طول داشته و روستای هورنکلایف انگلستان را از میان رود توئید به روستای فیشویک اسکاتلند متصل می‌کند.

 

پل یونیون بریتانیا

پل یونیون

 

 تالیف: لست سکند

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.