آبشارهای تهران و اطرافش + مسیر دقیق و عکس

4.1
از 121 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
خنک‌ترین آبشارهای اطراف تهران! + تصاویر
12 اردیبهشت 1401 08:00
13

حالا که خنکای بهار کم کم رو به گرما می‌رود، احتمالا دلتان بخواهد آخر هفته‌ها سری به آبشارهای تهران بزنید و از هوای خنکشان لذت ببرید. آبشار‌های تهران بخشی از طبیعت اطراف این شهر است که زمان وقت‌گذرانی در طبیعت و جایی نزدیک به محل سکونت را برای شما فراهم می‌آورد.

طی مسیرهای طولانی و رسیدن به مناطق خوش‌ آب‌وهوای شمال از آن دست سفرهایی است که هرچند انجامش ممکن است، اما نیاز به تعطیلات و برنامه‌ریزی دارد. برای همین در این مقاله از مجله گردشگری لست سکند، تصمیم داریم تعدادی از آبشارهای اطراف تهران را به شما معرفی کنیم تا اگر دنبال آبشارهای تهران هستید، با آنها آشنا شوید.

04.jpg

۱. آبشار خور

آبشار خور اولین آبشار اطراف تهران است که در این متن معرفی می‌کنیم. برای رسیدن به این آبشار لازم است به سمت کرج حرکت کنید تا به این آبشار زیبا که در 17 کیلومتری جاده کرج به چالوس در استان البرز واقع شده است، برسید. با اینکه این آبشار در استان البرز قرار گرفته، آن را می‌توان یکی از زیبایی‌های اطراف تهران و در لیست آبشارهای تهران به حساب آورد. آبشار خور مقصدی بسیار مناسب برای طبیعت‌گردی یک‌روزه در اطراف تهران است.

این آبشار از میان کوه‌ها سرازیر است و ۵۰ متر ارتفاع دارد. برای رسیدن به آبشار خور، حدود یک ساعت باید پیاده‌روی کنید که مسیرش هم آسان است و در طول مسیر از طبیعت زیبا لذت خواهید برد. آبشار خور در فصل تابستان بسیار پرآب می‌شود و در کنار آن می‌توانید از خوردن میوهای خوشمزه‌ تابستانی لذت ببرید و ضمن اینکه گرمای هوا برایتان تحمل‌پذیر شود.

ارتفاع 2 هزار و 800 متری این آبشار در فراهم آوردن این فضای خنک و دلچسب موثر است. در نتیجه اگر قصد دارید آبشار خور را به عنوان یکی از آبشارهای تهران انتخاب کنید، پیشنهاد ما به شما فصل تابستان است. اما فصل‌های دیگر را هم از دست ندهید، زیرا در فصل زمستان، باتوجه به ارتفاع این آبشار و آب‌وهوای آن اگر به این آبشار اطراف تهران بروید، قطعا از دیدن مناظر زمستانی آن لذت خواهید برد، اما فراموش نکنید کفش مناسب همراهتان ببرید.

موقعیت دقیق آبشار خور

آبشار خور
آبشار خور، عکس از آرشیو لست سکند | یانار

۲. آبشار برجی کلا

آبشار برجی کلا در روستایی با همین نام در آمل واقع شده است. آبشار برجی کلا یکی دیگر از آبشارهای اطراف تهران است که در منظره‌ای بکر و دست‌نخورده دارد و با سفر به آن، آرامش عمیقی را در دل طبیعت تجربه خواهید کرد.

این آبشار در مناطق ییلاقی واقع شده و به همین دلیل در فصل تابستان آب‌وهوای مطبوع و دلپذیری دارد. برای رسیدن به این آبشار یک پیاده‌روی سبک را تجربه خواهید کرد که تمامی افراد، فارغ از سن و حتی با توان بدنی ضعیف هم می‌توانند این مسیر را طی کنند.

 

آبشار برجی کلا
آبشار برجی کلا از آبشارهای تهران

۳. آبشار آبنیک

آبشار آبنیک از آبشارهای تهران، جایی نزدیک و فضایی برای آب‌تنی در اختیار شما قرار می‌دهد. این آبشار تهران در انتهای دره‌ای به آبنیک در فشم قرار دارد. برای رسیدن به این روستا که خود از جاهای دیدنی تهران است، بعد از لالان در مسیر گرمابدر به این روستای سرسبز و زیبا خواهید رسید. خبر خوش اینکه برای رسیدن به این آبشار قرار نیست مسیر بسیار سختی را طی کنید. بعد چهل دقیقه راه رفتن در مسیری که چندان سخت نیست، شما به این آبشار رسیده‌اید و می‌توانید در حوضچه‌ پایین آن که حاصل جمع شدن آب است شنا کنید و خستگی از تن درکنید.

 مثل بیشتر آبشارهای تهران، بهتربن فصل برای سر زدن به آبشار آبنیک، تابستان است اما در زمستان نیز چشم‌انداز یخ‌زده‌ این آبشار دیدنی‌ست و اگر یخ‌نورد هستید، آبشار آبنیک برای شما مقصدی فوق‌العاده خواهد بود. پس اگر اهل طبیعت‌گردی در فصل زمستان هستید، آبشار آبنیک را در لیست آبشارهای اطراف تهران فراموش نکنید.

موقعیت دقیق آبشار آبنیک

آبشار آبنیک
آبشار آبنیک، عکس از خبرگزاری مهر

۴. آبشار ایگل

 سومین آبشار در فهرست آبشارهای تهران که قصد معرفی آن را داریم آبشار ایگل در ارتفاعات 2000 متری دامنه‌های توچال در روستای ایگل است. برای دسترسی به این آبشار زیبا از جاده لواسان به سمت اوشان بروید و نرسیده به آهار داخل جاده فرعی بپیچید، انتهای این جاده، روستای ایگل است. جالب است بدانید که این آبشار از ذوب شدن برف‌های ارتفاعات شمالی شهر تهران تشکیل می‌شود.

شاید ارتفاع این آبشار کمی شما را بترساند و فکر کنید جزو مقاصد سخت است، اما مسیرش آنطور هم که فکر می‌کنید، سخت نیست، فقط باید حدود دو ساعت برای رسیدن به آن، پیاده‌روی کنید و مسیری هموار با شیبی ملایم در انتظار شماست. البته لازم است کفش مناسب همراهتان باشد. بهترین فصل این آبشار تابستان است.

موقعیت دقیق آبشار ایگل

آبشار ایگل
آبشار ایگل از آبشارهای تهران، عکس از آرشیو لست سکند | nedajrg

۵. آبشار اوسون

 برای گشت و گذار در آبشارهای تهران، منطقه‌  توچال از جمله مناطق مهم است که از رفتن به آن نباید غافل بود. آبشار اوسون در منطقه‌ سرسبز اوسون دربند و حد فاصل پس قلعه و شیرپلا و ایستگاه ۵ توچال واقع شده است و از زیباترین مناطق ارتفاعات شمال تهران است. آنهایی که اهل کوهنوردی در مسیرهای کوهنوردی تهران هستند، احتمالا این آبشار را دیده‌اند.

جالب است بدانید که این آبشار از ذوب شدن برف‌های ارتفاعات شمالی شهر تهران تشکیل می‌شود. برای رسیدن به این آبشار، لازم است کفش مناسب به پا کنید و حدود سه ساعت در مسیر پیمایش کنید تا به آبشار اوسون برسید.

موقعیت دقیق آبشار اوسون

آبشار اوسون
آبشار اوسون از آبشارهای تهران، عکس از لواسان نیوز

۶. آبشار شاهان‌دشت

آبشار شاهان‌دشت، از بلندترین آبشارهای ایران و بزرگ‌ترین آبشار استان مازندران است که در روستایی با همین نام قرار دارد و از آبشارهای اطراف تهران محسوب می‌شود. این آبشار که به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده، از آبشارهای دائمی و پرآبی به شمار می‌رود که به ویژه در فصل تابستان بسیار دیدنی است.

ارتفاع این آبشار ۱۸۰ متر است و در میان طبیعت سرسبز و بکر خطه شمال ایران قرار گرفته و به همین دلیل، می‌تواند مقصد جذابی برای طبیعت‌گردان شناخته شود. مسیر رسیدن به این آبشار آسان است و تنها باید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه پیاده‌روی کنید.

موقعیت دقیق آبشار شاهاندشت

آبشار شاهان‌دشت
آبشار شاهاندشت از آبشارهای اطراف تهران، عکس از آرشیو لست سکند | امید خدایاری

۷. آبشار ورسک

آبشار ورسک از آبشارهای فصلی اطراف تهران است که حجم آب آن در فصل‌‌های مختلف، متفاوت است. به همین دلیل در فصل تابستان این آبشار بسیار پرآب است و به دلیل کوهستانی بودن منطقه هم آب‌وهوایی خنک و مطبوع دارد.

به این آبشار، آبشار چشمه علی یا بزرگ هم گفته می‌شود. برای رسیدن به آبشار ورسک، باید مسافتی کمتر از دو کیلومتر را از روستا طی کنید و پیاده‌روی کوتاهی در میان طبیعت و چشم‌انداز زیبای آن داشته باشید. نگران مسیر پیمایش نباشید زیرا مسیر دسترسی به آبشار ورسک بسیار آسان و سهل است.

موقعیت دقیق آبشار ورسک

آبشار ورسک
آبشار ورسک از آبشارهای اطراف تهران؛ عکس از آرشیو لست سکند | احسان تریپز

۸. آبشار سنگان

 در 20 کیلومتری شمال غرب تهران آبشار سنگان، پنجمین آبشار از آبشارهای تهران با هوایی خنک و مطبوع و حجم زیاد آب در انتظار شما است. به سمت روستای کن بروید، سپس از آن‌جا در یک سه راهی تابلوها شما را به سمت روستای سنگان راهنمایی می‌کنند. برای سفر یکروزه به این آبشار تهران، ترجیحا فصل تابستان را انتخاب کنید و با کفش مناسب آماده‌ پیاده‌روی سه ساعته، با درجه سختی کم باشید.

البته آبشار سنگان از جمله آبشارهای تهران است که در فصل زمستان هم زیبایی خاص خود را دارد و دیدن قندیل‌های بزرگ یخی آن برای کسانی که دنبال دیدن مناظر زمستانی هستند، قطعا جالب توجه است و برای کسانی که به دنبال یخ‌نوردی هستند، گزینه‌ای مطلوب و مهیج محسوب می‌شود. البته این نکته‌ مهم را به یاد داشته باشید که اگر در فصل زمستان قصد سفر به این منطقه را داشتید با ماشین تا مناطق بالا نروید. کفش مناسب بپوشید و زمان بیشتری به پیاده‌روی اختصاص دهید، زیرا سطح جاده اکثرا لغزنده و یخ‌زنده می‌شود.

موقعیت دقیق آبشار سنگان

آبشار سنگان
آبشار سنگان از آبشارهای تهران، عکس از آرشیو لست سکند | شریفی

۹. آبشار ولیلا

آبشار ولیلا در نزدیکی روستایی با همین نام و در استان مازندارن واقع شده است و از آبشارهای اطراف تهران محسوب می‌شود. برای بازدید از این آبشار زیبا، باید از میان جنگل‌های سرسبز و بکر عبور کرده و در امتداد یک رودخانه حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنید.

مسیر دسترسی به این آبشار آسان است و حدود ۵/۱ کیلومتر پیاده راه دارد. یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از آبشار ولیلا برای یک سفر یک روزه در اطراف تهران، ماه‌های گرم سال است. در فصل تابستان، می‌توانید علاوه بر سرسبزی جنگل از خنکای آبشار و هوای این منطقه هم لذت ببرید.

موقعیت دقیق آبشار ولیلا

آبشار ولیلا
آبشار ولیلا از آبشارهای اطراف تهران

۱۰. آبشار شوراب

آبشار شوراب در استان مازندران قرار گرفته امّا به تهران نزدیک است و از آبشارهای اطراف تهران محسوب می‌شود. این آبشار در کنار یک ریل راه‌آهن و در پایین دست روستای شوراب واقع شده است.

آب این آبشار به دلیل عبور از خاکی که دارای گوگرد و املاح معدنی بسیار است، غیرقابل شرب می‌شود و به همین دلیل آن را شوراب می‌نامند. همین املاح باعث شده که رنگ محل ریزش آبشار به سرخی دربیاید و زیبایی آن را دو چندان کند.

 

آبشار شوراب
آبشار شوراب، عکس از مهدی صفاری | خبرگزاری فارس

11. آبشارکلوگان

آبشار کلوگان از آبشارهای سخت اما نزدیک به تهران است که در منطقه‌ی شمیرانات واقع شده است. برای رسیدن به آن از جاده‌ی لشکرک به جاده‌ی اوشان_ فشم بروید. اما پیاده‌روی تقریبا سختی در انتظار شما است و حتما به کفش مناسب احتیاج دارید.

اگر در فصل تابستان به این آبشار بروید، قطعا از زیبایی و مطبوع بودن هوا لذت فراوان خواهید برد. اما اگر پاییز یا زمستان را برای سیاحت در این آبشار تهران انتخاب کرده‌اید حواستان باشد لباس گرم و مناسب و کفش‌هایی که توان پیاده‌روی در مسیری نسبتا دشوار و لغزنده را داشته باشد، بردارید. نکته‌ آخر اینکه اگر اهل قله رفتن هستید از مسیر این آبشار به قله‌های کلوگان، مهرچال، روستای امامه و... دسترسی خواهید داشت.

موقعیت دقیق کلوگان

kelogan waterfall. omid khodayari.jpg
آبشار کلوگان از آبشارهای تهران؛ عکس از آرشیو لست سکند، امید خدایاری

12. آبشار دوقلو

احتمالا شنیدن نام این آبشار ترغیبتان می‌کند که سری به شمال تهران، مسیر کوهنوردی بین توچال و دربند بزنید و ببینید که جریان آب این آبشار چطور از بالا به دو قسمت تقسیم می‌شود. ارتفاع 20 متری آب این آبشار، از ذوب شدن برف‌های کوه‌های شمال تهران تشکیل می‌شود.

آبشار دوقلو از آن دست آبشارهای اطراف تهران است که مسیر سختی دارد. حدود دو ساعت طول می‌کشد به پناهگاه شیرپلا و این آبشار زیبا برسید. برای رسیدن به آن بهتر است فصل گرم را انتخاب کنید و تجهیزات کوهنوردی به همراه داشته باشید. اگر فصل سرد را برای این مقصد انتخاب کردید و دوست داشتید از مناظر زمستانی این آبشار تهران لذت ببرید علاوه بر تجهیزات کوه‌نوردی، لباس گرم بپوشید و به همراه داشته باشید.

موقعیت دقیق آبشار دوقلو 

twin waterfal lastsecond.ir.jpg
آبشار دوقلو از آبشارهای تهران

13. آبشارشکرآب

آبشار بعدی از فهرست آبشارهای تهران، آبشار شکرآب است. در نزدیکی روستای آهار، از روستاهای منطقه‌ اوشان در رودبار قصران، روستای شکرآب با آبشارش قرار گرفته. روستای آهار آخرین مقصدی است که ماشینتان همراه شما خواهد بود بعد از آن باید تا روستای شکرآب مسیر دو ساعته‌ای را پیاده بروید که به علت شیب زیادش در بعضی از نقاط، نیاز یه کفش مناسب و تجهیزات کوهنوردی دارد. پیشنهاد ما به شما برای بازدید از این آبشار تهران، فصل بهار و تابستان است که یا از دیدن شکوفه‌های آلبالو و گیلاس لذت ببرید یا از طعم خوش این میوه‌های تابستانی.

 

موقعیت دقیق آبشار شکرآب

 

shekarab waterfall nedajrg.jpg
آبشار شکرآب از آبشارهای اطراف تهران، عکس از آرشیو لست سکند، nedajrg

14. آبشار رجب

آبشار رجب از دیگر آبشارهای تهران است که به راحتی می‌توانید آن را از نزدیک ببینید. کافی است به میدان تجریش بروید و از آن‌جا راهی دربند شوید و بعد از دوراهی اوسون به سمت یکی از زیباترین آبشارهای اطراف تهران بروید که در منطقه‌ای بسیار زیبا و خوش آب‌وهوا واقع شده است. گفته شده نام جالب این آبشار برآمده از داستان‌های کیقباد است.

آبشار رجب در نزدیکی آبشار دوقلو و در منطقه‌ شیرپلا قرار دارد. سر راه رسیدن به این آبشار زیبا از دیدن روستای پس‌قلعه هم لذت ببرید که قدمتش به دوران قبل از اسلام برمی‌گردد. مسیر نسبتا سختی پیش روی شما است که با وجود تجهیزات کوهنوردی و کفش مناسب، ممکن است کمی خسته‌تان کند. پناهگاه شیرپلا با امکاناتی مثل خوابگاه، بوفه، سرویس بهداشتی و سایر امکانات در دو طبقه مکانی امن برای رفع خستگی شما خواهد بود.

 

 

15. آبشار سوتک

در نام بردن از آبشارهای اطراف تهران، بارها از دربند و شمال تهران یاد کردیم. آخرین آبشار تهران، آبشار سوتک نام دارد. بند اوسون منطقه‌ای با صخره‌هایی بلند است که مهم‌ترین کوه این منطقه بند یخچال نام دارد.

شما در مسیر دیدار آبشارهای دوقلو و رجب می‌توانید از این آبشار هم دیدن کنید. حتی اگر در فصل تابستان به این آبشار رفتید حواستان به آب و هوای کمی سرد این منطقه باشد. لباس مناسب، کفش راحت و تجهیزات کوهنوردی به همراه داشته باشید، زیرا هرچه در این منطقه بیشتر جلو بروید، بیشتر مسیر شما نیاز به کوهنوردی دارد و سختی مسیر بیشتر می‌شود.

موقعیت دقیق آبشار سوتک 

 

soutak waterfall omid khodayari.jpg
آبشار سوتک از آبشارهای تهران، عکس از آرشیو لست سکند، امید خدایاری

کلام آخر

در اطراف تهران آبشارهای بسیاری وجود دارد که دسترسی به آن‌ها بسیار آسان است و می‌توانید برای گذراندن اوقات فراغت خود و دوری از محیط شلوغ پایتخت به بازدید از آن‌ها بروید. فصل تابستان یکی از بهترین‌ فصل‌ها برای بازدید از این آبشارها خواهد بود، چرا که هوایی خنک و مطبوع و آبشاری پر از آب در انتظارتان است.

 آبشارهای تهران و اطرافش با مسافت‌های کمشان از تهران، برای شما فضایی از یک طبیعتگردی بکر و بی‌نظیر را فراهم می‌کنند. اما نکته‌ی قابل توجه در انتخاب این آبشارها سختی و آسانی مسیر دسترسی به آن‌ها است. حتما با توجه به شرایط جسمانی و تجهیزات خود و سختی مسیر این آبشارها مقصد مناسب خود را انتخاب کنید و از آن لذت ببرید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.