گشت و گذاری در درسدن آلمان و کلیسای زنان

گشت و گذاری در درسدن آلمان و کلیسای زنان

مقدمه

کلیسای زنان (Frauen Kirche)، کلیسائی با سه قرن قدمت در شهر دِرسدن آلمان،  مهر 1400 خورشیدی

بدیهی است هر کشور و یا شهری تعداد بیشماری آثار تاریخی، مناطق دیدنی و طبیعتی زیبا خواهد داشت، که هر گردشگری نمی تواند در مدتی کوتاه از تمامی جاذبه های گردشگری آن بازدید و گزارش تهیه نماید. من هم قبل از آغاز سفر به هرنقطه ای ابتدا در حد توان خود اطلاعات اولیه را از طریق سایت ها و کتاب های موجود پیرامون آن منطقه بدست می آورم. درهنگام سفر با توجه به مدت زمان اقامتم در آن منطقه سعی میکنم فقط از یک یا چند جاذبه های گردشگری که کمتر پیرامون آن به زبان فارسی نوشتاری در دست می باشد بازدید نموده و گزارشی نسبتاً جامع تدوین نمایم. شاید نوشته های من مطابق با استاندارهای یک سفرنامه نباشد، اما گویای دقت و کاوش از زوایای گوناگون یک مکانی است که شخصا بازدید نموده ام . برای دست یابی به مطالب دقیق تر همواره سعی نموده ام ضمن استفاده از سایت ها و بروشورهای گردشگری،  درهنگام بازدید از هرمکانی نیزحداقل از یک هموطن ساکن آنجا به عنوان مترجم کمک بگیرم. در این سفر نیز از سرکار خانم دکتر سهیلا صمیمی  پیرامون ترجمه مطالب و گفتگوها بهره مند شده ام، که بدینوسیله از همکاری صمیمانه ایشان تشکر می نمایم.

دِرِسدِن در یک نگاه

در تاریخ سوم مهرماه  سال 1400 خورشیدی پس از پشت سرنهادن شهر برلین برای ادامه سفر به سمت جنوب شرقی کشورآلمان عزیمت نموده، تا به کشور جمهوری چک برویم . در بین راه در نزدیکی مرز توقف کوتاهی در شهر درسدن داشته که مختصراً به معرفی آن می پردازم . شهر درسدن  (Dresden) در جنوب شرقی کشور آلمان نزدیک مرز کشور چک واقع شده است . این شهر مرکز ایالت زاکسن (Sachsen) و در حاشیه رود آلب واقع بوده و وسعت آن حدود 8/328 کیلومتر مربع می باشد . این شهر از سطح دریا 113 متر ارتفاع داشته و به علت آن که در مسیر باد شمال شرقی قرار گرفته ، دارای آب و هوای مرطوب بوده ، که رطوبت هوای شهر درسدن  حدود 84 % است . هوای این شهر درتابستان ها بسیار گرم و در زمستان ها بسیار سرد می باشد. بهترین زمان برای سفر به شهر درسدن با توجه به شرایط آب و هوائی از اوائل خرداد تا اواسط آبان ماه می باشد .

برابر سرشماری سال 2019 میلادی  جمیعت این شهرستان حدود 554629 نفر بوده ، که از نظر جمیعت دوازدهمین شهر کشورآلمان است . این شهر ازنظر وسعت بعد از شهرهای برلین، هامبورک و کلن  به عنوان چهارمین شهر وسیع آلمان مطرح می باشد .شهر درسدن مجموعاً از  پنج منطقه  بزرگ به نام های ردبول  (Rede Beul) ، ماین (Meien   یا  Meissen)  ، کوزویک (Coswig )  ، ردبرگ (Rede Berg) وهایدن آو (Heidenau)  تشکیل شده ، که جمیعت تمامی مناطق مجموعاً حدود  3/1 میلیون نفر است .

قیمت امروز تورهای آلمان

پیکره مارتین لوتر

شهر درسدن یکی از شهرهای دوران کهن اروپا بشمار می آید ، اما با توجه به متون کتب تاریخی قدمت آن به دوران پارینه سنگی می رسد . در سال 1206 میلادی برای اولین بار از این منطقه به عنوان شهر یاد شده است . این شهر در دوران کهن همواره به عنوان پایتخت کشور و یا محل اقامت سلطنتی پادشاهان زاکسن و همچنین زمانی نیز مقر سکونت خانواده پادشاهان لهستان بوده است . آثار باقی مانده از دوران کهن ، که به سبک بناها و آثار تاریخی رومی بوده و گذشته تاریخی این شهر را در اذهان گردشگران تداعی می کند.  امروزه دولتمردان به منظور جلوگیری از آسیب این بناها و حفظ فضای سنتی شهر به گونه ای برنامه ریزی نموده ، تا اکثر کارخانه‌ها در حومه شهر ساخته شوند.

این شهر در هنگام جنگ جهانی دوم براثر بمباران جنگنده های آمریکائی و نیروهای هوایی سلطنتی بریتانیا انگلیسی بسیار ویران گردیده ، نقل است : ایالات متحده آمریکا با 527 بمب افکن نیروی هوایی خود بیش از 3900 تن بمب انفجاری قوی و بمب‌های آتش‌زای بشکه‌ای و فسفری را برشهر درسدن فرو ریختند ، که در این زمان بخش بزرگی از شهر منهدم و حدود 25000 نفر از ساکنین آن که بسیاری از افراد غیر نظامی بوده از بین رفته اند .

پس از اتمام جنگ جهانی ، هنگامی که شهر درسدن تابع دولت آلمان شرقی گردیده بود، علیرغم آن که درسدن از نظر جمیعت سومین شهر کشور به حساب می آمده ، لکن توجهی به آن نشده و آنگونه که باید رشدی نداشته است . اما از زمان اتحاد مجدد آلمان در سال 1990 میلادی شهر درسدن دوباره به یک مرکز فرهنگی، آموزشی و سیاسی تبدیل شده است.  این شهر دارای ابنیه تاریخی بسیار ، کاخ ها ، زیباترین کلیساهای جهان و بیش از بیست موزه بوده ، که بیشتر آن ها جنبه تاریخی و فرهنگی داشته و علاوه بر آن که شهری سلطنتی بشمار می آید ، بناهای با شکوه و همچنین طبیعت بسیار خوب این شهر نیز می تواند جاذبه ای برای گردشگران باشد.

با توجه به زمان اندک توقف در این شهر، فقط توانسته ام از یک اثر تاریخی  به نام" کلیسای زنان " ( Frauen Kirche)  بدرستی و دقت فراوان بازدید نمایم ، که دراین نوشتار نسبت به معرفی آن می پردازم . شاید این گونه مطالب بتواند برای خوانندگان که قصد سفر به کشور آلمان یا شهر درسدن با تور اروپا را دارند مفید واقع گردد .

کلیسای زنان

یکی از بناهای تاریخی و دیدنی شهر درسدن ،  کلیسای زنان می باشد .  در سال 1726 میلادی ساکنین منطقه  به یاد مریم مقدس احداث این کلیسا را آغاز و تا سال 1743 میلادی ساختمان آن را به اتمام رساندند . بانیان این امر نام این کلیسا را " کلیسای مادر مهربان "  گذاشتند . اما به مرور زمان به کلیسای زنان تغییر نام داد . ساختمان این بنای تاریخی با توجه به نوع مصالح به کار گرفته شده ، بر اثر عوامل طبیعی چندین نوبت اندکی تخریب گردیده و مجدداً بازسازی شده  ، اما برخی این گونه تخریب ها را به جنگ نسبت می دهند ، که کاملاً اشتباه می باشد .

عکس 2.jpg
بقایای  کلیسای زنان پس از جنگ (عکس از سایت کلیسای زنان)

در زمان جنگ جهانی دوم این کلیسا به عنوان مرکز اصلی یکی از احزاب سیاسی رسمی کشور که طرفدار هیتلر بود فعالیت چشمگیری داشته ، تا جائی که در زمان جنگ از این محل به عنوان محل نگهداری آرشیو اسناد و فیلم های آتشبارهای هوائی ارتش آلمان استفاده می شده است  .به همین دلیل دشمن تلاش می نمود تا در حملات هوائی خود این مکان را نابود نماید . البته هرگز توسط اصابت بمب این کلیسا منهدم نگردید ، بلکه به علت بمباران شهر ،اصابت بمب در محدوده این کلیسا ، عدم مقاومت مصالح به کار گرفته شده در مقابل آتش ، بخش اعظمی از ساختمان کلیسا در آتش سوخت و فرو ریخت .

پس از پایان جنگ و استقرار دولت آلمان شرقی ، دولت وقت تلاش می نمود تا بقایای کلیسا را از بین برده و در آن مکان پارکی احداث نماید . اما مردم به خاطر عشقی که به کلیسا داشتند ، برای حفظ اصل بنا  ، در یک حرکت خود جوش تمامی سنگ های فروریخته شده از تخریب ساختمان کلیسا را جمع آوری و در اطراف بقایای ساختمان کلیسا به صورت  سطحی مسطح کنار هم چیده و روی آن را با ورق نازک فلزی از جنس حلب  پوشانده و در نهایت روی این ورق های فلزی  را یک لایه ضخیم خاک زراعی ریخته و درختچه های گل رز کاشتند . دولت وقت نیز ناچار شد به این حرکت مردمی احترام گذاشته و ضمن حفظ پارک گل رز ، بخش باقیمانده کلیسای مخروبه را در وسط  پارک به عنوان یادبود جنگی حفظ نماید .

نمای بیرونی کلیسای زنان

در سال 1995 میلادی پس از یکی شدن آلمان ، با همت و پیگیری مردم ، تلاش دولتمردان ، کمک های مردمی و برخی از دولت هائی که در امر تخریب آن نقشی داشته اند ،  بازسازی این کلیسا آغاز گردید .  در آغاز از همه مردم خواسته شد تا هر نوع عکسی که از این کلیسا در اختیار دارند به طور امانت در اختیار گروه احیاء کننده کلیسا قرار دهند تا کارشناسان و محققین بتوانند با استفاده از عکس های موجود  همانند پازل به شکل واقعی کلیسا دست یابند . نکته دیگر آن که در هنگام باز سازی بنا ، از تمامی 8000 قطعه سنگ باقیمانده از تخریب کلیسا ، که در زیر ورق های حلبی باغچه های رز سالیان متمادی در اطراف خرابه های کلیسا پنهان مانده بود  ، در نمای ساختمان  جدید استفاده شده است .

به همین دلیل نمای فعلی ساختمان از سنگ های سفید ( سنگ جدید ) و سنگ های سیاه ( سنگ های دوران کهن )  پوشیده شده است . رنگ سیاه سنگ ها موید آتش سوزی ساختمان کلیسا در دوران گذشته می باشد . این کلیسا در سال 2005 میلادی مجدداً به نام " کلیسای زنان " بازگشائی گردیده است . گفتنی است : به جهت تشکر از کلیه آحاد مردم ، دولت ها و شرکت هائی که به نوعی در امر بازسازی این کلیسا نقش مهمی داشته اند ، با نصب تابلوئی در داخل کلیسا قدردانی به عمل آمده است . امروزه به دلیل انتشار ویروس کرونا ورود گردشگران به داخل سالن کلیسا ممنوع می باشد ، اما بازدید کنندگان می توانند از پنجره های بزرگ شیشه ای فی مابین راه پله ها و سطح شیب دار فضای داخل کلیسا را دیده و یا از بالای فضای آزاد مناره کلیسا زیبائی های شهر درسدن و مناطق اطراف را ببینند .

نمای داخلی کلیسای زنان

در حال حاضر این بنای تاریخی در مرکز میدانی بزرگ در شهر درسدن واقع شده است . تعدادی از بناهای تاریخی ، مراکز فرهنگی ، هتل ها ، رستوران ها ، کافی شاپ ها و ... در فاصله بسیار کمی در اطراف این کلیسا مستقر می باشند . کلیسا دارای چهار درب ورودی بوده ، که هر کدام از درب ها توسط  پنج پلکان از سطح خیابان بالاتر می باشند . در حال حاضر همزمان دو درب برای ورود ودو درب برای خروج گردشگران در نظر گرفته شده است

دیوار نمای ساختمان کلیسا از کف تا بالای گنبد به صورت دوجداره بوده ، که فاصله دو جدار از همدیگر حدود 150 الی 200 سانتیمتر می باشد . بین دو جدار بخشی توسط پلکان های مارپیچ و بخشی دیگر نیز با سطح شیبدار مسیری برای عبور و مرور طراحی گردیده است . گردشگران با بالا رفتن از 53 پلکان عریض سنگی می توانند وارد بالکن های طبقه اول سالن کلیسا گردند ( درحال حاضر به علت شیوع بیماری کرونا درب های ورود به بالکن مسدود می باشد و فقط می توانند از پشت شیشه ها داخل سالن را دیده و یا از آن عکس بگیرند ) .

سپس با پیمودن 21 پلکان دیگر به بالکن های طبقه دوم دسترسی داشته ، که کماکان مانند بالکن طبقه اول ورود ممنوع می باشد . پس از عبور از 40 پلکان دیگر به بالکن های طبقه سوم رسیده ، که کماکان مانند بالکن طبقه اول ورود ممنوع می باشد . با طی تعداد 70 پلکان به محدوده زیر گنبد خواهیم رسید . گفتنی است : از طبقه همکف تا این بخش که مجموعاً دارای 184 پلکان  به ارتفاع 42/26 متر می باشد را می توان با استفاده از آسانسور نیزطی نمود .

پلکان مارپیچ کلیسای زنان

در این محدوده فاصله ها ی دوجدار عریض تر بوده و گردشگران می توانند اندکی استراحت کنند .از بخش گنبد زیرین تا ابتدای  گنبد بلند که مجموعاً ارتفاعی حدود 11/35 متر داشته ، باید توسط سطح شیب دار عبور نمود . همانگونه که دیوار کلیسا دوجداره بوده ، گنبد های آن هم دوجداره ساخته شده است . بین دوجداره گنبدها بجای پلکان از سطح شیب داری به طول 200 متر برای عبور و مرور استفاده شده ، تا گردشگران بتوانند به آسانی به ارتفاع بالاتر( منتها الیه بخش زیرین سقف گنبد ) دسترسی پیدا کنند .

سطح شیب دار کلیسای زنان

برای رسیدن به پشت بام گنبد یا اصطلاحاً بالای مناره باید از 37 پلکان تمام فلزی کوچک با شیب تند داخل کلوئی مناره به ارتفاع 53/5 متراستفاده نمود . گردشگران فرصت کافی خواهند داشت تا در زمان عبور از پلکان ها و سطح شیب دار بخش های مختلف داخلی کلیسا را از پشت پنجره های مسیر عبوررویت نمایند . در حال حاضر گردشگران فقط می توانند با عبور از مسیری که گفته شد تا ارتفاع 06/67 متری به بالای مناره (پشت بام گنبد) بروند.

پلکان فلزی کلیسای زنان

گردشگران پس از رسیدن به بالای مناره (پشت بام گنبد) ضمن استراحت اندک ، می توانند بخش اعظمی از زیبائی های شهر درسدن و اطراف آن را از بالای مناره کلیسا نیز تماشا نمایند . سپس از مسیر برگشت که همانند مسیر رفتن می باشد ساختمان کلیسا را از درب دیگر ترک کنند . سه قسمت فوقانی مناره مجموعاً به ارتفاع 17/24 متر برای گردشگران غیر قابل دسترسی می باشد .

عکس 9.jpg
نمای شهر درسدن از بالای کلیسای زنان در هوای ابری

در اطراف کلیسا میدانی بسیار وسیع طراحی و احداث گردیده ، که تعداد زیادی کافه و رستوران در اطراف میدان به گردشگران خدمت ارائه می دهند . در حاشیه میدان کلیسا رستورانی به  نام " درسدن 1900  (Dresden 1900 ) " قرار دارد ، که  با قیمتی مناسب غذا های آلمانی را به مشتریان خود عرضه می نماید . اگر گردشگران اهل خوردن صبحانه کامل ، میان چاشت ، نوشیدنی های گرم با کیک های خوشمزه باشند ، می توانند با چند دقیقه پیاده روی به خیابان  توپَر (  Töpferstraße ) واقع در مجاورت کلیسای  زنان رفته و از خدمات خوب کافه اِمیل رایمن (  Emil Reimann Cafe ) بهره مند گردند .

در ضلع شمالی کلیسا وسط میدان بخشی از بقایای باقیمانده دیوار اصلی به صورت نمادین به نمایش گذاشته شده است . تعدادی کالسکه در اطراف کلیسا مستقر بوده ، که با دریافت هزینه ای اندک گردشگران را خیابان های اطراف محدوده کلیسای زنان جابجا نموده ، تا به آسانی بتوانند از مجموعه های تاریخی و مهم شهر درسدن دیدن نمایند .

عکس 10.jpg
بخشی از بقایای دیوار اصلی کلیسای زنان شهر درسدن
عکس 12 (2).jpg

سایر جاذبه های گردشگری شهر درسدن

با توجه به زمان اندک توقف در شهر درسدن ، امکان بازدید از همه بناهای تاریخی و فرهنگی این شهر میسر نگردید . در هنگام عبور از شهر برخی از بناها را از بیرون رویت و پیرامون آن ها مطالبی را در سایت ها مطالعه و یا از طریق مترجم خود آشنا شدم . مهمترین بناها و جاذبه های گردشگری این شهر عبارتست از :

میدان تئاتر

یکی از میدان های بزرگ ، زیبا و عمومی شهر بوده ، که به لحاظ معماری یک شاهکار هنری به شمار می آید . در وسط این میدان وجود مجسمه یکی از پادشاهان سوار بر اسب بر زیبائی آن افزوده است .

میدان نویْشدِتِر (Neustädter)

این میدان در بخشی از منطقه جدید شهر واقع شده ، که مجسمه سوار کار طلائی در مرکز آن بچشم می خورد .

ساختمان پاسدارخانه

این بنای تاریخی در سال 1883 میلادی با الهام گرفتن از معماری برلینی در مجاورت میدان تئاتر  شهر درسدن احداث گردیده است .

کلیسای جامع

این کلیسا در سال 1755 میلادی به سبک باروک ایتالیایی در انتهای پل رودخانه البه احداث گردیده است . به گفته ساکنین منطقه این بنای تاریخی در دوران جنگ آسیب های بسیاری دیده ، اما پس از جنگ بازسازی ومرمت گردیده است . این کلیسا به دادگاه کاتولیک شهرت دارد .

عکس 13.jpg
 ساختمان کلیسای جامع (عکس از اینترنت)

کاخ زوئینگر یا سوینگر (  Zwinger palast )

یکی از بناهای زیبا با معماری به سبک روکوکو بوده ، که در سال 1719 میلادی توسط فردی به نام " ماتئوس دانیل پاپلمن "  طراحی شده و در مجاورت رود البه احداث گردیده است . این اثر تاریخی  در حال حاضر به مجموعه موزه مبدل گشته ، که در آن نقاشی های کمیابی از رافائل، کانالتو و روبنز نگهداری می گردد .

اپرای زمپر  (  Semper Opera House )

در سال 1841 میلادی فردی به نام  " گوت فرید زمپر " در مجاورت کاخ زوئینگر سالنی را به عنوان ساختمان اپرای زمپر ( سمپر )  احداث می نماید ، که بخشی از حیاط  قصر را احاطه می کند . به همین دلیل امروز  معمولاً نام کاخ زوئینگر را همراه با اپرای زمپر می آورند . این بنای تاریخی در زمان جنگ بسیار آسیب دید ، اما در سال های بعد بازسازی و مورد بهره برداری قرار گرفت . در این ساختمان برنامه هائی توسط هنرمندان بزرگی مانند "  ریچارد واگنر "  و "  ریچارئ استراوس  "   اجرا شده است .

بالکن اروپا (  Bruehl Terrace

تراس بروهل مشهور به بالکن اروپا ، یکی از نمادی زیبای معماری تاریخی شهر درسدن بوده ، که  در امتداد ساحل رودخانه البه قرار گرفته است . این مکان دیدنی  بدون شک از نقاط مورد علاقه گردشگران می باشد .

کاخ ژاپنی

عمارتی است نئوکلاسیک ، که در سال 1737 میلادی در شهر درسدن احداث گردیده و یکی از دیدنی ترین جاذبه های این شهر می باشد. غالباً در این مجموعه نمایشگاه های ویژه مانند نمایشگاه ویژه دوسالانه کودک  و ... برگزار می گردد .

قلعه مسکونی

قلعه ای با حدود 400 سال قدمت بوده ، که هم اکنون به عنوان موزه هایی برای نگهداری اشیاء ارزشمندی مانند  : جواهرات ، نقره ، عاج ، مدال ها ، سکه و ... مورد استفاده می باشد .

مجموعه های هنری

در سال های 1884 الی 1887 میلادی بنائی بزرگ و موزه مانند در شهر درسدن احداث گردیده ، که آثار نقاشان‌ فرانسوی، مجارستانی لهستانی، بلژیکی و رومانیایی در آن نگهداری می گردد و امروزه یکی از جاذبه های شهر درسدن بشمار می آید . بخش مجسمه های این مجموعه را نباید نادیده گرفت .

عکس 14.jpg
ساختمان آلبرتینوم مجموعه های هنری ( عکس از اینترنت )

یکی از موزه هائی که در شهر درسدن بیشترین بازدید کننده داشته موزه بهداشت آلمان  ( German Hygiene Museum ) می باشد . این مکان علاوه بر این که موزه بوده ، مکان مناسبی برای برگزاری رویدادهای مهم و نمایشگاه نیز می باشد .

نکات مهم :

الف  : گردشگرانی که برای اولین بار میخواهند به درسدن سفر نمایند ، بهتر است قبل از حرکت وارد سایت شهر درسدن کشورآلمان شده و بیشترین اطلاعات موردنیاز خودشامل : اماکن تاریخی ، مراکز دیدنی ، تفریحی ،درمانی ، اقامتی ،  ورزشی ، موزه ها ، سینما ها ، رستوران ها ، کافه ها ، سیستم های سفر و ..... را از بخش پورتال اطلاعاتی بدست آورند ، تا در خلال سفر دچار مشکل خاصی نگردند .

ب : گردشگرانی که با صندلی چرخدار عازم شهر درسدن می باشند . باید قبل از آغاز سفر از پرتال اطلاعاتی شهر درسدن بازدید واز شرایط موجود هر بخش پیرامون تسهیلات پیش بینی شده برای معلولیت های جسمی مطلع گردند .معمولا برای گردشگرانی با معلولیت جسمانی که بدرستی با زبان بیگانه آشنائی ندارند در این پرتال از سه گزینه صندلی چرخ دار ( لوگو ) استفاده شده است :

1 -  اگر با گزینه ( لوگو ) یک صندلی چرخدار با سایبانی بالای آن وبرنگ خاکستری مواجه شدید  ، باید بدانید که در مجموعه انتخابی شما هیچ تدبیری برای دسترسی آسان افراد با معلولیت جسمی اندیشیده نشده است و ممکن است رفتن به آنجا شما را دچار مشکل نماید .

2 -     اگر با گزینه ( لوگو ) یک صندلی چرخدار با سایبانی بالای آن وبرنگ زرد مواجه شدید  ، باید بدانید که مجموعه انتخابی شمادارای استاندارد های لازم به شرح زیر بوده و کاملاً در دسترس می باشد

1-2   از تمامی قسمت های ضروری می توانید بدون هیچ مشکلی استفاده کنید . در مسیرهای عبور لبه های دو سطح ناهموار مساوی یا کوچکتر از 3 سانتی متر می باشد .

2-2    رمپ ها با حداکثر شیب 6 درصد خواهد بود .

3-2     آسانسورهای موجود در این مجموعه مطابق بااستاندارد های بین المللی و مناسب برای افراد با معلولیت جسمی می باشند .

4-2    عرض گذرگاه ها کافی بوده ومعمولاً مساوی ویا بیشتر از 80 سانتی متر می باشد .

5-2    مسیر های عبور صندلی چرخدار استاندارد بوده و مساوی و یا بزرگتر از  150*150 سانتی متر می باشد .

3 - اگر با گزینه ( لوگو )  یک صندلی چرخدار با سایبانی بالای آن ودو حرف (  WC ) برنگ قرمز مواجه شدید  ، باید بدانید که مجموعه انتخابی شما دارای توالت ویژه صندلی چرخدار تا حدی بدون مانع و دارای استاندارد های لازم بوده و در دسترس می باشد . ممکن است محل مورد نظر شما یک یا چند مورد از محدودیت های زیر را داشته باشد :

1-3 ممکن است درمناطق حرکتی محدودیت عرض وجود داشته باشد ، اما عرض آن کمتر از 125 و بیشتر از 150 سانتی متر نمی باشد .

2-3   ارتفاع صندلی توالت خیلی کم ( کمتر از 46 سانتی متر) و یا خیلی بلند ( بیشتر از  48 سانتی متر) می باشد .

3-3  توالت ( WC  ) فقط از یک طرف (راست یا چپ) قابل نزدیک شدن است.

4-3  عرض کنار توالت محدود بوده اما مساوی ویا بزرگتر از  75 سانتی متر خواهد بود .

5-3  دستشویی برای ویلچر قابل دسترسی نیست

6-3  دستگیره روی صندلی توالت موجود بوده ، اما تاشو نیست

7-3  دستگیره روی صندلی توالت فقط در یک طرف موجود است

هزینه های سفـر

به طور کلی هزینه های مسافرت در شهرهای اروپایی بالا بوده ،  که همواره گردشگران سعی می کنند کمترین هزینه ها را پرداخت کنند و از طرفی مسئولین تلاش می نمایند  تا با کاهش هزینه ها در جذب گردشگر گامی بردارند . هزینه سفر و هزینه اقامت از مهمترین هزینه های یک مسافرت برای گردشگران می باشند .

الف :  هزینه های سفر

اتومبیل شخصی : اگردر شهر برلین برای رفتن به شهر درسدن ازماشین شخصی استفاده می نمائید ، باید  وارد اتوبان  شماره A3  شده  و به سمت جنوب شرقی کشور آلمان بروید . با توجه به مسیر مستقیم یا انحرافی که انتخاب می کنید ، با طی مسافتی حدود    165 تا 191  کیلومتر در مدت حدود  2 ساعت از برلین به درسدن خواهید رسید . با توجه به متغییر بودن پیاپی بهای بنزین نمی توان هزینه دقیق آن را پیش بینی نمود .

راهنمای جهانگردی با ماشین شخصی

قطار : گردشگران می توانند با استفاده از قطار مسیر برلین تا درسدن را در مدت حدود  3 ساعت و 40 دقیقه وبا توجه به نوع قطار و زمان آن مبلغی از 90/39 یورو به بالا پرداخت کنند .

هواپیما :  هواپیما یکی از گزینه های لوکس سفر بوده ، لکن بدلیل نزدیکی مسافت پرواز مستقیمی بین شهر برلین و درسدن وجود ندارد .

تاکسی : علیرغم وجود چنین وسیله نقلیه ای بین شهرهای آلمان ، بخاطر هزینه بسیار بالای آن کمتر کسی از آن استفاده می نماید . مگر در موارد اضطراری

اتومبیل اشتراکی : ارزانترین روش سفر بین شهرهای آلمان استفاده از اتومبیل به صورت اشتراکی می باشد ، که اصطلاحاً این سیستم حمل و نقل را میت فار ( Mitfahr ) نامند . در این سیستم کسانی که قصد دارند با اتومبیل خود از شهری به شهر دیگر بروند و مایلند یک یا چند مسافر نیز با خود جابجا نمایند و همچنین مسافرانی که دوست دارند با پرداخت هزینه کمتر با اتومبیل شخصی دیگران سفر کنند به دفاتر میت فارکه تحت پوشش شرکت های مختلف بوده ، مراجعه و یا از طریق اینترنت ثبت نام نموده و در موعد مقرر مسافران در مکان تعیین شده قرار ملاقات گذاشته و سوار اتومبیل مورد نظر می گردند . موسسه مذکور هزینه بنزین یک اتومبیل برای رفتن از شهری به شهر دیگررا به انضمام هزینه بیمه مسافر و همچنین درصد کارمزد خود را محاسبه و تقسیم بر تعداد افراد داخل ماشین ( مسافران و راننده اتومبیل ) نموده و عدد بدست آمده را به عنوان کرایه از هر نفر اخذ و به مالک خودرو پرداخت می نماید . این روش ارزانترین روش مسافرت در کشور آلمان است .

ب : هزینه های اقامت

هتل ها : برخی از گردشگران تمایل دارند برای اقامت از هتل استفاده نمایند . در حالت عادی هتل ها جزء گروه ( bnb  )   بوده که این واژه معرف تختخواب و صبحانه می باشد .( b مخخف  bed به معنای " تختخواب "، n نشانگر and به معنای " و " ، b مخخف  breakfast به معنای " صبحانه " ) . هزینه اقامت در هتل های شهر درسدن از روزی  50 یورو به بالا می باشد .

اقامتگاه ها : در سال 2009 میلادی یک شرکت آمریکائی نوعی محل اقامت را ترویج نمود که ارزانتر از هتل بوده و خیلی سریع مورد پذیرش گردشگران و سرمایه گذاران کوچک قرار گرفت ، به گونه ای که فقط در سال 2019 میلادی 327.000.000 نفر از این روش در مناطق مختلف اقامت گزیده اند . این نوع اقامتگاه ها معروف به (Airbnb ) به معنای تختخواب بادی و صبحانه می باشد .(  Air به معنای باد ، b مخخف  bed به معنای " تختخواب "، n نشانگر and به معنای " و " ، b مخخف  breakfast به معنای " صبحانه " ) ، که بسیار ارزانتر از هتل ها می باشند .معمولاً کسانی که تمایل دارند منازل مسکونی خود را به طور موقت در اختیار گردشگران قرار دهند می توانند از طریق سایت  (Airbnb ) این کار را انجام دهند . اقامتگاه ها قیمت بسیار مناسبی داشته وبا توجه به تجهزات و خدماتی که ارائه می دهند ، حداکثر برای یک شبانه روز بایستی مبلغ 50 یورو پرداخت کرد .

معرفی تعدادی مراکز اقامتی شهر درسدن :

هتل 3 ستاره پرِمیر (Premier inn Dresden ) بسیار خوب با قیمت مناسب واقع در 600 متری کلیسای زنان

هتل 3 ستاره آی بیس مرکز درسدن (Ibis Dresden zentrum ) ، مناسب واقع در فاصله 400 متری ایستگاه مرکزی قطار شهر درسدن

هتل 3 ستاره  نوالیس (  Hotel Novalis Dresden) با گرید خوب واقع در 8/3 کیلومتری کلیسای زنان

هتل 4 ستاره دورینت  (Dorint Hotel Dresden  )  بسیار عالی و مناسب واقع در 800 متری کلیسای زنان

هتل 4 ستاره (  NH collection Dresden Altmarkt ) بسیار عالی و مناسب واقع در 400 متری کلیسای زنان

هتل 4 ستاره (Hotel Pullman Dresden Newa  )  بسیار عالی و مناسب واقع در 300 متری ایستگاه مرکزی قطار شهر درسدن

هتل 4 ستاره (  Best western Macrander Hotel ) بسیار خوب و با قیمتی مناسب واقع در 9/2 کیلومتری کلیسای زنان

هتل 5 ستاره (Hotel Taschenbergpalais kempins    ) بسیار عالی و مناسب واقع در 400 متری کلیسای زنان

هتل (Arcotel Hafencity  ) بسیار عالی و مناسب واقع در فاصله 6/1 کیلومتری مرکز شهر