هانوفر، شهر شعر و غزل

4.1
هانوفر، شهر شعر و غزل

مقدمه

کیفیت زندگی در هانوفر(Hannover) اکثراً در مرتبه بالایی در مقایسه با شهرهای آلمان قرار میگیرد. ساکنان هانوفر از ترکیبی عالی از آسایش شهری، طبیعت، محیط ایده آل برای کار، خانواده و اوقات فراغت لذت می برند. هانوفر تنوع هیجان انگیزی از مراکز تجاری، فرهنگی و جشنواره های منحصر به فرد و رویدادهای ورزشی را ارائه میدهد و بیشتر مسافران تور آلمان برای یکی از این رویدادها وارد شهر میشوند. اتفاقا هدف اصلی سفر من به این شهر نیز یک رویداد فرهنگی - هنری است.

هانوفر در این مسایل شهرت جهانی دارد و به عنوان شهر موسیقی یونسکو نامگذاری شده است. سرزندگی این شهر در تئاتر و اپرا نیز بی نظیر است و همچنین دارای مجموعه‌ای عالی از موزه‌ها، زندگی شبانه هیجان‌انگیز و بهشتی از فروشگاههای متنوع برای  ​​خریداران است. هانوفر پایتخت و بزرگترین شهر ایالت نیدرزاکسن آلمان است و  با جمعیت بیش از نیم میلیونی خود، یکی از چهار شهر بزرگ شمال آلمان  محسوب میشود.

موقعیت هانوفر در نقشه

چگونگی سفر

هنگامی که در بهار و تابستان سال 2023، با دویچلند تیکت ماهانه خود(به قیمت 49 یورو در ماه)، همچون یک قرقی سبک بال نه تنها از این سوی آلمان با آن سوی آلمان، که از این سوی اروپا به آن سوی اروپا میرفتم، بارها از ایستگاه راه آهن هانوفر گذشته بودم. اما حالا همچون قناری یخ زده در زمستان سخت اروپا، با بلیطهای معمولی و تک مسیره از جایی به جای دیگر میروم، چون این بار، سفر طولانی در این کشور نخواهم داشت. این شهر تقاطع اصلی خطوط راه آهن و بزرگراه ها است که خطوط اصلی اروپا را در هر دو جهت شرق به غرب (منطقه برلین  به دوسلدورف و کلن) و شمال به جنوب (هامبورگ، فرانکفورت، اشتوتگارت و مونیخ) متصل می کند و برای همین بارها از این ایستگاه راه آهن عبور کرده بودم ولی هرگز فرصتی برای ورود به شهر بدست نیامده بود.

دویچه بان(Deutsche Bahn) که به معنای راه آهن آلمان میباشد، شرکت اصلی متولی سیستم حمل و نقل عمومی میباشد و‌ کلیه قطارها، ترامواها و اتوبوسهای عمومی زیرمجموعه همین ساختار میباشند. بهترین گزینه برای سفر در تمام کشور آلمان، خرید بلیط یک ماهه Deutschland ticket هست. قیمت این بلیط ۴۹ یورو میباشد و به شما امکان میدهد که از کل سیستم حمل و نقل عمومی بین شهری و داخل شهری کشور آلمان در طول یک ماه استفاده کنید.

قطارهای سریع السیر( ICE و IC ) جز دامنه خدمات این بلیط نمیباشند. برای خرید بلیط از دوستان و یا اقوام خود در آلمان استفاده نمایید(یا داشتن و ثبت آدرس آلمانی در اپلیکیشن DB navigator و خرید از آن طریق به شرط داشتن کارت اعتباری). توجه داشته باشید که این یک خدمت سالانه است و هر ماه این مبلغ از حساب ثبت نام کننده شما کسر میشود، بنابراین چنانچه بخواهید فقط یک ماه از این خدمات استفاده کنید، قبل از 12 ام ماه میلادی باید ثبت نام را کنسل کنید تا ماه بعد از حساب شما و یا دوست پرداخت کننده شما در آلمان کسر نگردد.

اگر چه سفر زمستانه من با دمای منفی 15 درجه سانتیگراد در پراگ آغاز شده بود ولی در حدود یک ماه بعد و در آستانه سفر به هانوفر، هوا کاملا عالی (بعضا 7 تا 10 درجه سانتیگراد) بود. سفر من از ایستگاه اصلی راه آهن برلین (Berlin Hbf) در سوم مارچ سال 2023 و با قطار سریع السیر IC 148(که مقصد نهایی آن آمستردام بود) آغاز شد و در کمتر از دو ساعت به ایستگاه اصلی راه آهن هانوفر (Hannover Hbf) رسیدم. این بلیط برای من 20 یورو تمام شده بود.

همچنین باید بگویم فرودگاه هانوفر نهمین فرودگاه شلوغ آلمان است و از شهرهای مختلف میتوانید به آنجا پرواز کنید و اتفاقا پگاسوس پروازی ارزان از فرودگاه صبیحا استانبول به اینجا دارد و بالعکس. از همین ایستگاه راه آهن و با خط S5 (با بلیطی به قیمت 4.5 یورو) میتوانید به فرودگاه بروید و یا برگردید. توجه داشته باشید که چنانچه از دستگاه بلیط میخرید، حتما آن را بوسیله جعبه کوچک کنار دستگاه  تایید اعتبار کنید(درج تاریخ و ساعت)، در غیر اینصورت هنگام کنترل بلیط در قطار، 60 یورو جریمه میشوید!

دستگاه خرید بلیط و باکس آبی کنار آن

باز هم باید بگویم که، "داستان هر شهری در آلمان از ایستگاه راه آهن آن آغاز میشود". اما در هانوفر داستان کمی متفاوت تر است چون از نظر من بهترین جا برای شکم گردی هم همین ایستگاه است. از پلتفرمها قطار که پایین بیایید به طبقه همکف ایستگاه میرسید که راهرویی طولانی است و خود پر از فروشگاههای مختلف است. در طبقه زیرین، راسته ای طولانی از فروشگاهها و رستورانها هستند که تا دل شهر ادامه دارد.

راسته ای از فروشگاههای مختلف در زیر ایستگاه راه آهن تا خیابان rathenaustarsse

بالاخره پس از طی این خیابان زیرزمینی، به روی زمین می آیم و در میان میدان زیبای راه آهن قرار میگیرم. در میدان، مجسمه ای از "پدر ایالت" و یکی از محبوب ترین حاکمان ایالت فدرال، ارنست آگوست اول وجود دارد.

میدان راه آهن

در زمان او هانوفر یک پادشاهی مستقل بود(بعلت ملغی شدن امپراتوری مقدس روم). باورتان میشود؟! در همین میدان، ماکتی زیبا از شهر وجود دارد تا به شما بگوید: واقعا داستان این شهر از میدان راه آهن آن آغاز میشود. اما اول باید کوله ام را در محل اقامتم بی اندازم.

ماکتی از کلیت شهر

چگونگی اقامت در شهر

این شهر هیچ اتاق اشتراکی(Dorm) جهت رزرو یک تخت در آن ندارد و به عبارتی هیچ هاستلی به مفهوم واقعی در این شهر وجود ندارد. در کشوری که همه نوع انجمنی برای حمایت از همه چیز وجود دارد(از گربه گرفته تا مارمولک)، باید انجمنی هم برای حمایت از کوله گردان باشد! چرا هیچ تختی وجود ندارد؟! شاید سوالتان این باشد که با علم به این موضوع، چرا به این شهر آمدم؟ من برای دیدن یک رویداد موسیقی به این شهر آمدم و بقول سریال تاج و تخت، "این بهایی هست که برای عشقتان میدهید".

اگرچه اتاق اشتراکی وجود ندارد ولی خوشبختانه اتاقهای نه خیلی گرانی در شهر یافت میشود. همراه با دوستم که از میانه سفر(و او هم دقیقا بعلت حضور در همان رویداد موسیقی) با من همراه شده است و شبی هم میزبان من بوده است، یک اتاق در هتل Plaza رزرو کردیم که سهم هر نفر 36 یورو گردید! متاسفانه فقط یک شب از مزیت شراکت در هزینه بهره خواهم برد و او فردا(دو شنبه) به شهر خود برمیگردد تا سر کارش حاضر شود. بنابراین برای شب دوم، IQ Hotel را به قیمت 42 یورو برای یک شب رزرو کردم. پروسه Check in هتل آی کیو کاملا آنلاین انجام میشود و با دریافت رمز درهای ورودی و wiFi از طریق بوکینگ دات کام، براحتی میتوان وارد اتاق هتل شد. همه چیز در مورد هر دو هتل عالی بود(بقول آلمانی ها Alles Gut) و از راحت ترین اقامتهای من بوده است.

شب موسیقی، شب شعر و غزل

پس از رفع خستگی در هتل، با کمتر از نیم ساعت پیاده روی به مرکز کنگره هانوفر (Hannover Congress Centrum) معروف به HCC میرسیم. این عمارت با وفاداری به شعار "سنت و نوآوری"، یک فضای تاریخی را با امکانات مدرن زیر یک سقف ترکیب می کند.

مرکز کنگره هانوفر(برگرفته از سایت HCC.de)

ما ارزان ترین بلیط سالن که جایگاه بالایی است را به قیمت 59 یورو خریداری کرده بودیم. قیمت فضای روبروی صحن و صندلی های بهتر، از بیش از 200 یورو آغاز میشود. برای لذت بردن، همینجا خوب است. چگونه میتوانم در مورد یک رویداد موسیقی و یا کنسرت بنویسم؟ اصولا صدا را چگونه میشود به روی کاغذ آورد؟ با نت؟ اما من اینطور موسیقی را نمیشناسم و فقط لذت میبرم.

صحنه ای از یک اجرای جانبی در میان اجراهای اصلی

میخواهم چند نکته را جهت رعایت در مراسم مشابه یادآوری کنم:

• ثانیه هایی قبل از شروع اجرا اگر صندلی خالی مناسبی دیدید که بهتر از جای شماست، به آنجا بروید. اگر صاحبی داشت در بدترین حالت به صندلی خود برمیگردید.
  • در حین اجرا با صدای بلند ابراز احساسات نکنید.
  • موسیقی درخواستی خود را فریاد نزنید. همه چیز از قبل برنامه ریزی شده و آنها چیزی را بخاطر شما تغییر نمیدهند. پس صبور باشید. موسیقی مورد علاقه شما یا اجرا میشود و یا نه!
  • به صندلی خود تکیه بزنید و جهت حرکات موزون جلوتر نروید تا مانع دید بقیه نشوید.

عمارت دیگر در این شهر که کمی به حال و هوای آن شب ما نزدیک بود، خانه اپرای هانوفر است. عمارتی زیبا که توانسته از جنگ جهانی دوم جان سالم به در ببرد و سالن اصلی آن به طور گسترده ای بازسازی شده است. نام اپرا، بی تردید اسم پاواروتی را برای شما تداعی میکند، خواننده ایتالیایی که میگویند اگر خدا صدایی داشته باشد، آن را به پاواروتی داده است. البته شاید آنها شجریان را نمیشناختند! شاید هم هر کسی از ظن خود، صدای خدا را میشنود. من هم امشب رگه هایی از آن را شنیدم. شبی زیبا به صبح نزدیک شد و خوشحال از آنچه شنیدیم به هتل برگشتیم. فردا با خیالی آسوده و سرشار از شعر و غزل، شهر را خواهم گشت.

هانوفر، نخ قرمز را دنبال کن

نقطه ورود به شهر قدیمی، Marstalltor Hannover است که در سال 1714 به عنوان ورودی اصطبل های سوارکاری ساخته شد و اکنون به عنوان دروازه ای به شهر قدیمی عمل می کند. نکته جالب اینکه میتوان تمام مناظر هانوفر را بدون کمک اینترنت و یا راهنمایان مجرب پیدا کرد، فقط کافی است «خط قرمز» کشیده شده بر روی زمین را دنبال کنیم تا قدم به قدم به مکان‌های مهم تاریخی شهر هدایت شوید(و چه زیبا به آن نخ قرمز میگویند در حالیکه بیشتر به صورتی میزند).

دروازه Marstall و خطوط قرمزی که ما را در شهر هدایت میکند

از میدان زیبا و قرون وسطایی عبور میکنم و کماکان نخ قرمز را دنبال میکنم تا به برج Kreuzkirche  که از همه جای شهر به چشم میخورد و یادگاری از قرن چهاردهم است، میرسم.

خط قرمز را دنبال کن، حتی از زیر صندلی های رستوران
برج کلیسای Kreuzkirche

کمی آنطرف تر، کلیسای مارکت(Market Church) قرار دارد که سرآمد همه عمارتهای شهر به لحاظ غنای تاریخی است. مجموعه امروزی کلیسای بازار از اولین ساختمانهایی است که ظاهر خود را از اوایل قرن چهاردهم تقریباً بدون تغییر حفظ کرده است.

کلیسای مارکت

دیگر کلیسای مهم شهر، کلیسا St. Aegidius نیز در قرن چهاردهم به افتخار سنت اگیدیوس ساخته شده و متاسفانه در جریان حملات هوایی جنگ جهانی دوم ویران شد. ویرانه هایی باقی مانده به عنوان یک یادبود "زنده" از یک دوره وحشتناک دارای جذابیت تاریخی است.

نمای داخلی کلیسای مارکت

اگر رشته ریاضی خوانده باشید حتما نام لایبنیتس(Gottfried Wilhelm Leibniz)، ریاضی دان و فیلسوف آلمانی را شنیده اید. وی محاسبات دیفرانسیل و انتگرال را که پایه‌گذار بسیاری از پیشرفت‌های بشر شدند، به پیش برد و امروزه نمادهایی که برای مشتق و انتگرال به کار میروند همانهایی است که او نخستین بار به کار گرفت. تا از من نپرسیده اید که انتگرال در زندگی به چه درد میخورد باید بگویم که خانه این ریاضی دان قرن هجدهمی هم در هانوفر قرار دارد و بسیار زیبا به نظر میرسد(همچنین دانشگاهی بنام او در هانوفر وجود دارد). این خانه نمایشگاهی است که در مورد زندگی و تحقیقات این متفکر مشهور آلمانی صحبت می کند.

خانه لایبنیتس

او معتقد بود که هیچ چیزی بدون دلیل نیست و همچنین میگفت که این جهان، بهترین همه جهان‌های ممکن است! پس تصور کنید سایر جهانها چگونه اند! بیایید غرق در فلسفه نشویم. حالا که بحث دانشگاه، علم و فلسفه شد، بد نیست که بدانید دانشکده پزشکی هانوفر و بیمارستان دانشگاهی آن، از پیشروترین دانشکده های پزشکی اروپا محسوب میشوند. حتی ایرانیان موثری در علوم پزشکی در این شهر فعال هستند که بعضی از آنها بسیار شناخته شده هستند.

به ساعت Kröpke  و محیط زیبای اطرافش میرسم، که در موردش میگویند اگر یک زوج تازه ازدواج کرده فقط برای چند دقیقه در کنار ساعت بایستد، سال ها با خوشبختی زندگی میکنند و هرگز از هم جدا نمی شوند! پس اگر میخواهید همسرتان را گارانتی کنید، به هانوفر بیایید.

ساعت Kröpke و خیابانهای اطراف آن

به همان دروازه ورودی بر میگردم تا از کنار رودخانه لاینه(Leine) به سمت عمارت های دیگر شهر بروم.

منظره سمت دیگر شهر از کنار رودخانه لاینه

در همین کنار، کاخ لاینه (Leineschloss) قرار دارد که زمانی محل اقامت دوک ها و پادشاهان هانوفر بوده است. اولین قسمتهای کاخ در سال 1636 به سبک معماری اواخر رنسانس ساخته شد. در قرن هفدهم با اضافه شدن یک سالن تئاتر بزرگتر شد و سپس به طور کامل در سال 1844 بازسازی شد. فضای داخلی کاخ لاینه در طول جنگ جهانی دوم به طور کامل ویران شد و دوباره در سال 1962 بازسازی شد.

کاخ لاینه (Leineschloss)

از کنار این کاخ، منظره ساختمان با شکوهی در فاصله نه چندان زیاد به دیده می نشیند. به سمت آن میروم که در حقیقت تالار شهر جدید (New Town Hall) است. اندازه و سبک معماری بزرگش، آن را تاریخی تر از آنچه که هست می نمایاند، مانند آثاری از زمان های باشکوهی که هانوفر یک پادشاهی بود. با این حال، خود تالار شهر به طور تشریفاتی در 20 ژوئن 1913 پس از دوازده سال ساخت و ساز افتتاح شد. در واقع این تالار شهر، چندین برابر تالار قدیم شهر (Old Town Hall) است که آن خود یک شاهکار معماری کلاسیک به سبک گوتیک آلمان شمالی است.

تالار جدید شهر

تالار جدید شهر محل سکونت شهردار و بسیاری از مقامات اداره شهر است. درهای تالار شهر به روی همه باز است! چهار مدل ماکت  هانوفر در زیر گنبد صد متری لابی تالار شهر به نمایش گذاشته شده است و شهر را به همان شکلی که در قرون وسطی، قبل از جنگ جهانی دوم، ویرانی جنگ جهانی دوم و منظره امروزی است، نشان می‌دهد. آسانسور مورب در گنبد تالار شهر با زاویه 17 درجه، در جهان بی نظیر است و در انتهای مسیر آن می توان از منظره شگفت انگیز شهر لذت برد. اما بهترین منظره از این تالار، نمای آن از سمت دریاچه یا حوض پشت آن است. با شکوه همچون قصرهای دنیای فانتزی!

نمای تالار جدید شهر از سمت دریاچه پشتی

همین حوض زیبا شما را به دریاچه مصنوعی Maschsee هدایت میکند که پروژه ساخت آن از ابتدای قرن بیستم روی میز بود ولی آنکه آن را عملی کرد، هیتلر و دولت فاشیستش بود. بله، حتی دیکتاتورها هم گاهی کارهای خوب انجام میدهند. پس از این دریاچه، به سمت ساختمان مدرن غول پیکری با مساحت 40000 متر مربع میروم که Headquarters of NORD LB نام دارد. به نظر میرسد معمار این ساختمان از آینده آمده باشد و تا حدودی شبیه مکعب روبیک شکسته شده است. این مجموعه برای یک بانک بزرگ ساخته شده بود و حتی تصورش را هم نمیکرد که روزی آنقدر معروف گردد که در تمام لیست های "برترین جاذبه های آلمان" گنجانده شود.

مجموعه Headquarters of NORD LB

یکی از بهترین نمونه های دیدنی هانوفر در زمستان و تابستان، مجموعه باغ و کاخ Herrenhausen Royal Gardens است که به سبک باروک اصلی در قرن هفدهم و بر اساس باغ ورسای در پاریس ساخته شده است. تقریبا یک ساعت پیاده روی تا این باغ زیبا مورد نیاز است و اگر پرداخت پول بلیط قطار برای شما آسانتر است، میتوانید با خطهای S5، S4، S2 و S1 از ایستگاه راه آهن اصلی به آن برسید.

نمایی زیبا از Herrenhausen Royal Gardens (برگرفته از europeanhistoricgardens.eu)

شکم گردی و خرید مواد غذایی در هانوفر

از نظر من، بهترین سوپرمارکت برای خرید مواد غذایی در آلمان(و تا حدودی کل اروپا)، سوپرمارکتهای Lidl میباشد و قاعدتا در هانوفر نیز بر همین نظریه خود پایبند باقی ماندم. در این سوپرمارکت،  برای صبحانه کروسانهای شکلاتی با قیمت حدود نیم یورو و رول سوسیس همراه با سس کاری به قیمت 1.2 یورو یافت میشود. قیمت بسته های شیر یک لیتری نیز در حدود 1 یورو است.

شعبه ای از سوپر مارکت لیدل در هانوفر
بسته یک لیتری شیر در سوپر مارکت لیدل

برای سایر وعده های غذایی نیز میتوان از بسته های سالاد تازه با قیمت 89 سنت، فیله ماهی با قیمت هر کیلوگرم 12 یورو و بسته های کالباس 200 گرمی با قیمت یک یورو و 35 سنت استفاده نمود. قیمت هر کیلوگرم نان هم کمتر از 2.5 یورو است.

قیمت سالاد تازه در لیدل
قیمت فیله ماهی در لیدل
قیمت کالباس در لیدل
قیمت نان در لیدل

از 6 وعده غذایی که در هانوفر صرف کردم، چهار وعده بوسیله مواد غذایی خریداری شده از سوپرمارکتهای لیدل پوشش داده شد و جمعا 10 یورو گردید(شامل غذا، آشامیدنی و میوه). دو وعده غذایی دیگر من، در فروشگاه  بی نظیر و دوست داشتنی Wurst – Basar که در طبقه همکف ایستگاه راه آهن قرار داشت، سپری شد.

فروشگاه Wurst – Basar

غذای محبوب آلمانی ها، سوسیس تکه تکه شده و غرق در سس و کاری است و قیمت آن 4.5 یورو است. من هرگز بابت این ترکیب، این پول را نمیپردازم.

ترکیبات مختلف سوسیس در غذاهای آلمانی

آنچه در این فروشگاه مورد علاقه من بود، استیکهای گوشت به قیمت 4 یورو و سایر غذاهای واقعی مثل ران مرغ سرخ شده و موارد دیگر است. یکی از وعده های غذایی بسیار جالب این فروشگاه، یک قلم بزرگ گوشت به مبلغ 7.5 یورو بود که مناسب دو گرسنه به تمام معنا بود. اصولا آلمانی ها علاقه خاصی به جا دادن غذاهای بزرگ در نانهای کوچک دارند، مثل استیک بزرگی که در نان کوچکی گنجانده میشود و آن هم جز غذاهای مورد علاقه من است. بنابراین سهم من از دو وعده غذای گوشتی کمتر از 8 یورو گردید.

غذاهای دیگر فروشگاه Wurst – Basar

یک قلم بزرگ گوشت به قیمت 7.5 یورو

جمعبندی و پایان

بله، در مقایسه با سایر سفرهایم، سفر پر هزینه ای بود و این بهایی هست که برای علاقه تان میپردازید. هانوفر محل تقاطع راه آهنها و بزرگراههای آلمان در سفر از شمال به جنوب و شرق به غرب بود و شایستگی بیشتری از آن داشت که فقط از کنارش رد شوم، او یک توجه ویژه میخواست و واقعاً سزاوارش بود.

هزینه های من در این سفر:

• بلیط قطار برلین به هانوفر، 20 یورو
  • مجموع هزینه دو شب اقامت، 78 یورو
  • بلیط ورودی رویداد موسیقی، 59 یورو
  • مجموع غذا و آشامیدنی: 18 یورو

در حالیکه به سمت ایستگاه راه آهن میروم، باز هم ناخودآگاه میخواهم نخ قرمز را دنبال کنم تا شاید هنوز رمز و رازی باقی مانده باشد. هنوز هم در سرم، حال و هوای شب موسیقی است. خداحافظ شهر شعر و غزل!