84-Kusadasi-Blog cover (01-03-18).jpg

مقدمه :

کشور ترکیه توسط دریای سیاه در شمال، دریای مدیترانه در جنوب، دریای اژه در غرب و دریای مرمره در شمال غرب احاطه شده است . این کشور دارای شهرها و بنادر مهمی از جمله : آنکارا (پایتخت)، استانبول، بورسا، ارزروم، قونیه، آنتالیا، اورفا، وان، کوش آداسی، مارماریس،بدروم و .... است. در این میان شهر های استانبول، آنتالیا، قونیه، کوش آداسی، مارماریس و بدروم بیشترین توریست را دارد . موزه ها، کلیساها، کاخها، مساجد، بازار و طبیعت زیبای این کشور لذتی در انسان بوجود می آورد وصف نا پذیر. ترکیه پیوندگاه دو قاره آسیا و اروپاست . کوش آداسی : این شهر ساحلی در استان آیدین قرارگرفته و در نوار ساحلی دریای اژه است . اماکن دیدنی این شهر عبارتند از: منطقه مقدس واقع در روستای گوزل چاملی ، گوورجین آداسی، کاروانسرای اوکوز محمد پاشا، غار کاراجا و ... . نزدیکترین فرودگاه به کوش آداسی فرودگاه ازمیر است . تصمیم به سفر : در اردیبهشت ما 1391 برای سال پیش رو تصمیم به برنامه ریزی برای سفر های جذاب نمودم . برای شروع به چند سایت مطرح از صنعت توریسم مراجعه نموده و بعد از تحقیقات در مورد مقاصد مورد نظر روی چند شهر متمرکز شدم در بین کشور های هدف از جمله روسیه ، بلغارستان ، لبنان، قبرس و ترکیه ، اولین سفر را روی ترکیه فیکس کردم. خلاصه با شرکت ژوان شن سفید تور کوش آداسی را برای مدت 6 روز روی هتل 5 ستاره Ephesus princess ، ok کردم .

آغاز سفر :

تهران- فرودگاه امام خمینی ساعت 16 روز 19 خرداد 1391 . بعد از انجام امور مربوط به بازرسی ، کارت پرواز ،کنترل گذرنامه و ... ساعت 19:00 سوار بوئینگ MD هواپیمایی زاگرس شده و راس ساعت 19:30 پرواز با موفقیت انجام شد. حدود 3 ساعت بعد در فرودگاه ازمیر به زمین نشست ، علی رغم سوء تعبیر ها نسبت به هواپیمایی زاگرس پرواز خیلی خوبی داشتیم . بعد از اخذ ویزا در فرودگاه ازمیر و تحویل بار توسط لیدر ها که همگی پرسنل شرکت آجون بودند به طرف اتوبوس ها هدایت شدیم . ( شرکت آجون امور توریسم را در کشور ترکیه مدیریت می کند. www.acuntravel.com ) . داخل اتوبوس ها وسایل پذیرایی مختصری برای مسافران در نظر گرفته شده بود. بعد از طی مسافت حدود 90 کیلومتر به کوش آداسی رسیدیم . و به ترتیب اولویت دسترسی در مسیر مسافران هر هتل را پیاده و بعد از راهنمایی مختصر و ارائه بروشور تورهای گردشگری شهر مسافران را تا عصر فردا ترک کردند.

سفرنامه کوش آداسی

صبح روز اول ( شنبه 20 خرداد) : از زیبایی ساختمان هتل و طبیعت آن هر چه بگویم کم است . چه معماری جالبی و چه طبیعت چشم نوازی .... لابی هتل در طبقه همکف ، اتاقها ، رستورانها و مکانهای تفریحی هتل در طبقات 1 تا 7 منفی واقع بودند . البته نه زیر زمین بلکه به دلیل اینکه سازه روی کوه بنا شده بود . و نکته جالب تر اینکه همه اتاقهای هتل همزمان رو به دریا و باغ بود و مثل اکثر هتل ها که قیمت اتاقهای رو به باغ و رو به دریا متفاوت است همه اتاقهای هتل از هر دو منظره به طور یکسان بهره مند بودند.

اتاق ما 3 نفره بود ، که البته ما 2 نفر بودیم.

هتل دارای 4 رستوران بود که 2 تا از رستورانها دارای فضای رمانتیک بودند . کافه تریا ها ی بسیار فرحبخش ، اتاق های متعدد ماساژ و SPA و حمام ترکی ، Free shop ، سالنهای کنفرانس و آمفی تئاتر ، سالن بدن سازی ، فتو گرافی هتل ، ورزش و بازی های متنوع آبی ، استخر روباز و سرپوشیده ، اینترنت WiFi ، آرایشگاه و ... از امکانات متنوع هتل افسوس پرینسس بود.

بعد گردش در هتل برای شنا به ساحل زیبای دریای اژه رفتم . آب سرد بود ولی مانع من نشد و بعد حدود 1 ساعت شنا در دریا و استفاده از تخت های ساحلی برای صرف ناهار به رستوران رفتم . غذا های متنوع طبخ بهنگام، انواع سالاد، انواع دسر، انواع میوه ، و انواع نان طبخ بهنگام . کباب های متنوع که در دهان آب میشد و لذتبخشتر آنکه در فضایی دلنشین با ویو دریا و نسیم ملایم و صدای پرستوها همراه بود.

بعد صرف ناهار عصر برنامه گردش در شهر کوش آداسی را به همراه گروه داشتیم . با اتوبوس های توریستی شرکت آجون و لیدر های مسلط به محله های شهر کوش آداسی رفتیم . در برگشت برنامه چند گشت متنوع را نیز ثبت نام کردم.

شب بعد صرف شام با همان کیفیت ناهار به آمفی تئاتر هتل رفتم . برنامه ای شاد و دیدنی ارائه شد. در کنار همه ملیت ها که اکثرا به زبان مشترک (انگلیسی) صحبت می کردند از تماشای تئاتر لذت بردم.

سفرنامه کوش آداسی

صبح روز دوم (یک شنبه 21 خرداد) : بعد صرف صبحانه ی مفصل در همان محیط مشرف به باغ و دریا و وزش نسیم صبحگاهی خنک برای رفتن به یکی از بزرگترین و متنوع ترین پارک های آبی اروپا که در شهر کوش آداسی واقع بود رفتم . پارک آبی آدالند که با هتل محل اقامتم 10 دقیقه پیاده فاصله داشت و تور 6 ورودیه رایگان را در اختیارم گذاشته بود. www.adaland.com در زمان حضور گروه ما در کوش آداسی متاسفانه رافتینگ و پارک دلفین آدالند تعطیل بود . ظهر برای صرف ناهار به هتل برگشتم و عصر از امکانات ماساژ و حمام ترکی هتل بهره جستم . علی رغم خستگی از ورزش در پارک آبی حمام ترکی انرژی مضاعف بهم داد.

صبح روز سوم ( دوشنبه 22 خرداد) : از خستگی شب گذشته تا ساعت 11 خوابیدم . به صبحانه نرسیدم . بعد ناهار ساعت 13 قرار بود با گروه بریم مرکز خرید سوکه . به گفته لیدرمون خانم پریا قیمت اجناس در سوکه مناسبتر از مراکز خرید دیگه در شهر کوش آداسی بود. اول به فروشگاه چرم رفتیم . مدیریت فروشگاه ابتدا برنامه ی شوی چرم را برای گروه اجرا کردند و بچه ها مدهای مورد نظرشون رو در فروشگاه پرو و در نهایت خرید کردیم. بعد از مرکز فروش چرم به ایستگاه اول سوکه رفتیم . برند های Levis,colins,mavi,beneton,adidas &loft با قیمت های به نسبت مناسب و بعد ایستگاه دوم و به مراتب بزرگتر به نام Novada با برند های piere cardin,koton,defacto,nike& ... چون وقت کم بود نتونستم اونجور که دوست داشتم خرید کنم. به همراه گروه به هتل ها برگشتیم .

صبح روز چهارم ( سه شنبه 23 خرداد) : صرف صبحانه در محیطی فرحبخش با انواع پنیر ، کالباس، سوسیس، انواع تخم مرغ ، املت ، انواع کره ، انواع مربا و عسل، انواع زیتون ، انواع ماست و سبزیجات و هندوانه و طالبی و انواع نوشیدنی های سرد و گرم ....وای... چه لذتی ... بعد صرف صبحانه با 3 کورس دولموش ( در کوش آداسی به مینی بوس ، دولموش می گویند ) به مرکز خرید Novada رفتم و حدودا از ساعت 9 تا 19 مشغول خرید در فروشگاه های آنجا بودم. خرید در مراکز خرید بزرگ و معتبر یکی از بهترین تفریحات برای من است. ساعت 19 با دولموش ها به هتل و تا رسیدم اتوبوس گروه آماده برای رفتن به مراسم شب ترکی بود. من بلافاصله وسایلم را در اتاق گذاشته و لباسهایم را عوض کردم و همراهشان شدم . مراسم در کاروانسرای محمد پاشا برگزار شد . در گوشه ی محوطه کاروانسرا سن مربع شکلی واقع شده بود و در اطراف آن میز های مهمانان به تفکیک ملیت ها به شکل پرتو های نور چیده شده بود. جای ما از قبل رزرو شده و دقیقا در امتداد راس سن بودیم.

سفرنامه کوش آداسی

مراسم با نواختن ویولن توسط موزیسین ها آغاز شد. در ادامه اجرای رقص عربی به نحو عالی برگزار و بعد گروه هایی متشکل از 5 مرد و 4 زن شوی ترکی و کردی و محلی ترکیه را اجرا کردند. در ادامه مجددا رقص عربی و در آخر ترانه های معروف کشورهای حاضر در جشن توسط آقا و بانوی خواننده با همیاری حاضرین برای رقص روی سن برگزار شد .

صبح روز پنجم ( چهارشنبه 24 خرداد) : بعد صرف صبحانه برنامه مشترک گروه به پارک آبی آدالند بود که من هم همراهشان شدم . و این بار بیش از دفعه اول بهم خوش گذشت . شاید اون دلهره ها در استفاده اول از آن سرسره های بلند و شیب دار به صفر رسیده بود و همش تبدیل شده بود لذت و شادی . عصر آن روز را با برنامه های هتل سرگرم بودم . مسابقه کایاک سواری در استخر هتل ، استفاده از سونا و حمام ترکی و در آخر تماشای تئاتر .

صبح روز ششم ( پنج شنبه 25 خرداد) : آخرین روز حضور در این سفر مفرح بود . بعد صرف صبحانه مشغول مرتب کردن چمدان ها شدم و تا ساعت 12 که ساعت تحویل اتاق بود آماده و اتاق را تحویل دادم . از ساعت 12 تا ساعت19 با تفریحات هتل سرگرم شدم .ولی دلم به نوعی گرفته بود . به نوعی دل تنگ همه اون خوشگذرونی ها بودم .دلم برای بچه های تئاتر های شبانه هتل تنگ شده بود. با اینکه با بچه های تئاتر چند عکس یادگاری گرفتم . با گارد هتل خداحافظی کردم .آخرین عکس ها را گرفتم و سوار اتوبوس شدم. به فرودگاه ازمیر رسیدیم . بعد کنترل بلیط و پاسپورت ...پرواز راس ساعت انجام و ساعت 3 بامداد به تهران رسیدیم . پرواز برگشتمان هم بوئینگ MD زاگرس بود و پروازی آرام را با هواپیمایی زاگرس مجددا تجربه کردیم. امیدوارم شرح سفر و عکس های تعبیه شده توانسته باشد قسمتی از این سفر مفرح را در ذهن شما خواننده ی عزیز تداعی کرده باشد. موفق ، شاداب و سلامت باشید.

نویسنده : محمود خلج امیری

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌ سایت بانک تور و گردشگری مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.