4.1

سلام بر دوستان عزیز
سنگاپور کشور جزیره ای در جنوب شرق آسیا که همسایه شمالی آن مالزی و در شرق این کشور اندونزی قرار دارد. سنگاپور به معنی کشور ببر و شیر که سال ها قبل یکی از ایالت های مالزی بوده که در سال 1965 از آن کشور جدا شده و استقلال پیدا کرده است . پایتخت آن شهر سنگاپور یا به عبارتی تنها شهر این کشور با آسمانخراش های متعدد سربه فلک کشیده به علاوه طبیعت سرسبز منطقه استوایی است.

نمایی از شهر سنگاپور

بندر سنگاپور ، پر تردد ترین بندر آزاد جهان می باشد همچنین کشوری ثروتمند و مدرن ولی بسیار گران می باشد . این کشور کوچکترین کشور جنوب شرق آسیا می باشد و واحد پول آن دلار سنگاپور SGD، که تقریبا 0/8 دلار امریکا و سال" 1388 "برابر با 700 تومان ایران بود. دلار سنگاپور در قطعات 1-2-5-10-100و 500 دلاری است وجنس آن شبیه به نوعی نایلون و یک شکل می باشند و یکی از امن ترین پول های دنیاست که نوع تقلبی اش وجود ندارد. کشوری بسیار تمیز و قانونمند که برای نقص قانون جریمه ای نقدی سنگین یا کار اجباری در شهرداریها بدون توجه به ملییت وضع شده است . مثل ریختن زباله ، سیگار کشیدن در اتوبوس و معابر عمومی ،جویدن آدامس و پرت کردن آب دهان و عدم عبور از مکانهای خط کشی شده و.....

لذا با فرهنگ سازی که انجام گرفته موارد فوق رعایت می شود از جمله رعایت مطلوب قانون رانندگی هم توسط رانندگان و هم عابران پیاده. یکی از چیزهایی که برای ما جالب است ایستادن افراد پشت چراغ قرمز یعنی از هر کجای خیابان از عرض آن عبور نمی کنند. راننگان را در پشت چراغ قرمز با فاصله زیاد بهم می بینید که برخلاف ما عجله ای در رانندگی ندارند. دارای یکی از پیشرفته ترین سیستم حمل و نقل شهری می باشد. در کل برای ما ایرانی ها کشور گرانی است یا بعبارتی هر چیزی تقریبا سه برابر ایران می باشد .( در سال ۱۳۸۸)

و اما ماجرای سفر :
این سومین سفرمان می باشد و تصمیم گرفتیم که بدون تور باشد . هماطوری که بعدا خواهم گفت اگر کمی انگلیسی بلد باشید و کمی هم اطلاعات مسافرت در کل خیلی به صرفه خواهد بود. ولی مسافرتهای کوتاه مدت با تور به صرفه تر می باشد . تصمیم بر این شد که این بار به اتفاق همسرم دو نفره مسافرت نماییم. لذا مقدمات سفر و اطلاعات لازم را از طریق اینترنت بدست آوردیم چون قصد داشتیم در این سفر از سه کشور دیدن کنیم لذا اطلاعات کافی در باره هر کشور را بطور جداگانه تهیه نمودیم تا در حین سفر دچار مشکل نشویم .

نقشه سفر را با توجه به قرارگرفتن کشور ها بدین صورت تهیه کردیم . ابتدا با هواپیما به سنگاپور برویم و بعد از چند روز اقامت با اتوبوس مسیر سنگاپور با مالزی را طی کنیم و بعد از چند روز ماندن در مالزی با کشتی به تایلند برویم سپس از آنجا با هواپیما به ایران برگردیم.

چگونگی جزییات طی مسیر را انتخاب نمودیم :
ابتدا سنگاپور بعد مالزی ،در مالزی شهر کوالالامپور بعد با اتوبوس به جزیره پینانگ سپس با کشتی به جزیره لنگاوی و بعد با کشتی به شهر مرزی و گمرک ساتون در تایلند و در آخر با اتوبوس به پایتخت تایلند ،بانکوک برویم. " مسیری طولانی ولی بیاد ماندنی " از سه کشور فوق مالزی نیاز به گرفتن ویزا از سفارت ندارد و در ضمن سنگاپور هم در ایران سفارت ندارد. نیاز به بلیط هواپیمای دو سره اوپن داشتیم به اضافه ویزای کشور سنگاپور و تایلند و همجنین ارز مورد نیاز. این سومین سفر من و اولین سفر همسرم می باشد.

مقدمات سفرمان را آماده نمودیم :
۱- بلیط دو نفره به مقصد سنگاپور با پرواز امارات به مبلغ ۱۲۰۰۰۰۰ تومان
۲- ویزای دو بار ورود کشور سنگاپور به مبلغ ۱۴۰۰۰۰ تومان
۳- ویزای یک بار ورود کشور تایلند به مبلغ ۹۰۰۰۰ تومان
۴- و ارز مورد نیاز که طبق معمول بیش از دو برابر مورد نیاز را تهیه نمودم.

(قابل ذکر است ویزای دو بار ورود یعنی می توان دو بار با یک ویزا تا تاریخ انقضای آن به یک کشور وارد و خارج شد و همچنین برای کاهش هزینه ویزا از یک پاسپورت استفاده کردیم .)

تاریخ پرواز ۲ تیر ماه ۱۳۸۸ برابر با ۲۳ ژوئن ۲۰۰۹ و ساعت پرواز 5/50 صبح بوده است . زمان پرواز طبق بلیط در دو مسیر چنین بود :
ساعت 5/50 صبح از فرودگاه بین المللی امام و رسیدن به دبی ساعت 6/35 صبح به وقت امارات بر حسب بلیط خریداری شده با 3 ساعت تاخیر ،ساعت پرواز از دبی 9/35 صبح به وقت امارات و رسیدن به فرودگاه بین المللی سنگاپور ساعت 8/55 شب به وقت سنگاپور چون با خطوط هوایی امارات که یکی از بهترین و با کیفیت ترین خطوط پروازی جهان می باشد می رفتیم باید ابتدا به فرودگاه دبی برویم و بعد از تعویض هواپیما مسیرمان را ادامه دهیم .

لذا ۳-۲ ساعت قبل از پرواز فقط با یک کیف دستی بدون هیج بار اضافی خودمان را به فرودگاه امام رساندیم وبعد از استراحتی در فرودگاه زمان انجام مقدمات پروازی رسید با گرفتن کارت پرواز آماده سوار شدن به هواپیما شدیم چون بلیط الکترونیکی داشتیم فقط یک برگه در دست داشتیم وارد هواپیما شدیم و با توجه به شماره سرجای خودمان کنار پنجره نشستیم . هواپیما از نوع ایر باس320 با سه ردیف صندلی بود صندلی های دو طرف پنجره هرکدام در سه ردیف و صندلی وسط در چهار ردیف قرار داشت و همگی هم با مانیتور جداگانه و اختصاصی می باشند .

داخل هواپیمای ایرباس امارات

هواپیما بدون تاخیر در ساعت 50/5 دقیقه صبح از فرودگاه امام به سمت فرودگاه دبی برخواست و ساعت 35/6 دقیقه به فرودگاه دبی رسیدیم . از هواپیما پیاده شدیم و وارد ترمینال سوم فرودگاه شدیم ترمینالی با چند صد گیت و فروشگاه های متعدد" Duty Free" که خود یک مرکز خرید بزرگ می باشد . این ترمینال مخصوص مسافرینی است که با هواپیمایی امارات وارد فرودگاه دبی می شوند.در سفر قبلی که با هواپیمای روسی توپولف وارد دبی شدیم وارد ترمینال شماره یک شدیم که با این قابل مقایسه نبود .

چون پرواز بعدی مان به سنگاپور با 3 ساعت تاخیر انجام می گرفت گشتی در آنجا زدیم و استراحتی کردیم تا اینکه زمان پرواز فرا رسید. در اکثر فرودگاه های دنیا از جمله امارات برای پرواز های تاخیری کوتاه مدت قسمتی وجود دارد که دارای تخت برای استراحت مسافران در نظر گرفته شده است . با گرفتن کارت پرواز جهت سوار شدن به هواپیمای بویینگ به صف شدیم که اکثر مسافران استرالیایی بوده و هیچ ایرانی را در این مسیر ندیدیم. هواپیما ساعت 9/35 صبح به وقت دبی برخواست و بعد از چند دقیقه مهمانداران به هر مسافر منو غذا داده اند که در دو قسمت بود بخشی مربوط به غذا که شامل سه نوع خورشت بود ماهی - جوجه کباب و یک نوع خورشت گوشت و بخشی هم انواع نوشیدنی بعد از مطالعه و انتخاب غذاها و نوشیدنی آنها را جمع کردند سپس غذا را آوردند و هر کس نوع غذای خودش را اعلام می کرد . بالاخره از غذا و نوشیدنی چیزی کم نگذاشتند و هر چند وقت هم با آب میوه پذیرایی میکردند.

چیز جالبی که هواپیمایی امارات دارد مهمانداران برای هر بار غذا یا نوشیدنی می آوردند لباس شان را عوض میکردند . در فاصله 5/7 ساعته مسیر پرواز با مانیتور های اختصاصی خودمان را سرگرم کرده بودیم و با دیدن فیلم و اخبار ،زمان به سرعت گذشت . بالاخره در ساعت ۹ شب به وقت سنگاپور به فرودگاه بین المللی چانگی" Changai airport " که فرودگاهی تازه تاسیس و بزرگ بود رسیدیم. برای چک شدن ویزا و پاسپورت به صف شدیم . حدود بیش از یک ساعتی معطل شدیم و مامور مشغول چک کردن و یا به عبارتی جمع و کم کردن شماره سریال پاسپورت بوده است با توجه به اینکه اکثر استرالیایی های در صف رفته بودند یعنی با گذاشتن پاسپورت آنها بر روی اسکنر بلافاصله مهر ورود می خوردند و تمام وقتیکه معطلی زیاد شد به مامور اعتراض کردم که در این لحظه یکی از ماموران حفاظت فرودگاه آمد که علت سر و صدایم را معطلی بسیار زیادم در گیت را توضیح دادم که به کمک او مشکلی پیش نیامد و کار زود تمام شد .

سپس از فرودگاه خارج شدیم و با تاکسی به آدرس هتلی که داشتیم رفتیم . کرایه ۱۷ دلاری تاکسی را پرداخت کردیم و وارد هتل ،رویال هتل " Hotel Royal" شدیم.

هتل رویال

هتل در یک منطقه بسیار شیک بالا شهر خیابان نیوتن ۳۲ قرار داشت بخاطر نداشتن کارت اعتباری هتل را از قبل رزرو نکرده بودیم و یک اتاق دو تخته با صبحانه به قیمت شبی 185 دلار گرفتیم . ( با توصیه کارمند هتل در صورت رزرو اینترنتی حتی همان لحظه در داخل هتل با تخفیف 30 درصدی بوده است ) هتل چهار ستاره با امکانات بسیار مناسب .( به نظر من خدمات هتل های سنگاپور به نسبت ستاره از دیگر جاهای دنیا بهتر است ) شب را در هتل استراحت کردیم و صبح به رستوران هتل برای صرف صبحانه رفتیم که بصورت بوفه باز Open boffet بوده است که بسیار مفصل بوده و هزینه دو نفر ۳۵ دلار بوده که قبلا روی هزینه هتل پرداخت کرده ایم.

صبح اولین روز بعد از صرف صبحانه تصمیم گرفتیم که ابتدا هتل مان را عوض نماییم . بنا بر این بعد از پرس و جو و کسب اطلاعات با تاکسی به منطقه چینی ها" China Town " رفتیم با توجه به آدرس هتلی که گرفته بودیم به یک هتل 3 ستاره " هتل 81 " Hotel 81" که یک هتل زنجیره ای در انواع درجات مختلف در سنگاپور می باشد برای شبی ۱۰۵ دلار بدون صبحانه گرفتیم که هتلی تمیز بوده و یکی از مزیتهایی واقع شدن در کنار ایستگاه مترو بود که به راحتی می توانستیم به تمام نقاط شهر رفت و آمد کنیم.

هتل 81 در محله چینی ها

سپس بیرون آمده و گشت و گذاری در منطقه چینی ها زدیم که فروشگاه های متعدد با تعداد بسیار زیادی هم رستوران چینی که افراد را برای صرف غذا تعارف میکردند . سپس قسمت های دیگر شهر را گشتیم که خیابان های تر و تمیز با ساختمان های بسیار شیک داشت. موقع ظهر در یک رستوران مک دونالد که غذای حلال می داد نهار خوردیم. سپس به هتل برگشتیم و بعد از استراحت غروب به خیابان سنگاپور ریور آمدیم که مکانی زیبا بخصوص هنگام شب با کشتی های تفریحی چراغانی و رنگارنگ و موسیقی پرسرو صدای اطراف آن جالب می باشد و بعد دیگر قسمت های شهر را تماشا کردیم. با توجه به اطلاعاتی که از قبل داشتیم ابتدا قرار شد که به جزیره توریستی سن تو سا " Sentosa" برویم لذا در نزدیک هتل که ایستگاه مترو بود رفتیم و برای رفتن به آن منطقه بلیط که به صورت کارتی بود تهیه کردیم قیمت بلیط هر نفر1/5 دلار بود ( یعنی با قرار دادن 1/5 دلار داخل دستگاه کارت بلیط بیرون می آمد و در مقصد کارت را دو باره وارد دستگاه می کردیم و نیم دلار را پس می گرفتیم.)

مسیری را که باید می رفتیم مشخص کردیم و کنار ایستگاه منتظر ایستادیم برنامه قطار چنان منظم بود که یک مانیتور بزرگ شمارش معکوس آمدن قطار را اعلان می کرد به محض صفر شدن عدد درب مترو باز می شد . سوار قطار شدیم و یک مسافت طولانی را طی کردیم و برای تعیین مسیر بعدی پیاده شدیم . از پله های زیادی پایین آمدیم و در زیر زمین به فاصله چند ده متر از سطح زمین مرکز خریدی به نام ویو سیتی View city وجود دارد که بزرگترین مرکز خرید سنگاپور می باشد و یکی از بهترین مکان برای خرید وسایل برقی و الکترونیکی است همه نوع کالا را در خودش داشت از کالاهای الکترونیکی و کامپیوتر تا انواع مواد خوراکی و البسه چون قرار بود به جزیره سن تو سا برویم گشت و گذار از این مرکر را در زمان برگشت قرار دادیم . لازم به توضیح است که فروشگاه زنجیره ای جاینت Giant مالزی در این مکان شعبه دارد و قیمت های آن مناسبتر می باشد.

ایستگاه مترو

از یک دختری اندونزیایی که به همراه خانواده اش بود مسیر ایستگاه بعدی را پرسیدیم اتفاقا با ما هم مسیر بودند و کمک زیادی به ما کردند لذا دو باره دو بلیط به مبلغ ۳ دلار تهیه نمودیم و سوار منوریل شدیم و بعد از طی مسیر به جزیره توریستی رسیدیم .

جزیره سنتوزا

بعد از پیاده شدن از قطار وارد محل مربوطه شدیم تابلو های راهنما زیادی داشت که مسیر و نوع مکان را مشخص می کرد اتوبوس های زیادی بودند که مجانا به محلی که می خواستی سوار می شدیم .

سفرنامه سنگاپور

اتوبوس های بی سر هم بودند که فقط برای دیدن قسمت های مختلف جزیره مورد استفاده بودند . جزیره سن تو سا منطقه ای توریستی با امکانات بسیار زیاد و دیدنی و جذاب که بزرگترین و کامل ترین منطقه توریستی در شرق آسیا می باشد . مانند آکواریوم معروف و دیدنی آن با بیش از 2500 ماهی از 260 گونه مختلف، تله کابین - پل معلق غواصی -پارک بسیار زیبا - باغ پرندگان -پروانه ها - باغ وحش، زمین های گلف و ورزشهای آبی و ساحل بسیار زیبا با شنهای طلایی ، برنامه نمایش دلفین ها و اصلی ترین بخش جزیره، رقص فواره ها و آتش بازی با جذابیت خاص و جادویی نمایش بسیار ویژه و فراموش نشدنی برای جهانگردان و بازدیدکنندگان به ارمغان می آورد که شامل استفاده از آب ، بخار و نورهای مختلف لیزر می باشد . زیبا ترین قسمت سنگاپور را در جزیره سن تو سا می بینید . ابتدا سوار اتوبوس بی سر شدیم و منطقه را مشاهده کردیم و بعد به ایستگاه اتوبوس آمدیم و سوار اتوبوس به باغ پروانه ها آمدیم (با خرید بلیط ۲۰ دلاری) که انواع پروانه ها در سرتاسر جهان را نمایش می داد. بعد به قسمت آکواریوم رفتیم و در قسمت بیرونی آن حوضچه های کوچکی بودن که آب با آهنگ فواره میکردند.

توریست کوچولوی دانمارکی

سپس بعد از دیدن باغ پرندگان به قسمتی از جنگل رفتیم که با پله های زیاد به پل بزرگی رسیدیم که تقریبا همسطح درختان جنگل بودندو از بالا زیبایی های جنگل و دیگر قسمت های جزیره را مشاهده کرذیم و حتی جوندگان کوچک روی درخت را از فاصله ای بسیار نزدیک مشاهده می کردیم .

باغ پرندگان

بخش پروانه ها

درخت نارگیل

بعد کنار ساحل زیبا و آرام روی شن های طلایی قدم زدیم و منتظر شب بودیم تا زیباترین و شگفت انگیزترین قسمت منطقه یعنی رقص فواره ها باضافه نمایش عروسکی برروی دیواره ایی از آب با کمک لیزر های رنگی را ببینیم به نام " آواز دریا ".

13-محل اجرای نمایش اواز دریا

بعد از تهیه بلیط به قیمت ۳۰ دلار روی سکوی مربوطه نشستیم و منتظر اجرائ نمایش شدیم. ابتدا چند نفر اجرای نمایش کردند و سپس رقص فواره ها شروع شد. برنامه ای بسیار جالب و دیدنی که تا به حال ندیده بودیم یعنی همانطور که در تصویر با لا می بینید بوسیله کلبه های که در وسط آب قرار دارد آب را با فشار به هوا پرتاب می کردند تا بر روی هوا دیواری از آب برای نمایش درست شود سپس با استفاده از بخار آب از طریق کلبه ها و نور لیزرهای رنگارنگ از پشت سرمان نمایش داستانی کارتونی و فیلم ( تصاویر همانند فیلم زنده بودند ) را بر روی دیواره آب به نمایش گذاشتند که تحسین و تعجب همگان را برانگیخت . بعد از پایان نمایش با قطار ابتدا به ایستگاه دوم که بازاری بزرگ در زیر زمین بود رسیدیم همان طور که قبلا تصمیم گرفتیم در اینجا گشتیم و مقداری خرید کردیم و یکی از بهترین و ارزانترین مکان خرید در سنگاپور می باشد .

قبل از رفتن به هتل در یک رستوران که غذای حلال می داد شام خوردیم و برنامه فردا را مشخص نمودیم که ابتدا به مسجد معروف و قدیمی سلطان ( مسجدی معروف که عکس آن بر روی جلد کتاب فاسی دوم دبیرستان موجود است ) برویم و بعد به منطقه هندی ها" Little India" صبح روز بعد ابتدا با مترو ( دو بلیط به مبلغ ۳ دلار) به ایستگاهی در نزدیکی مسجد رفتیم و سپس پیاده به خیابان عرب که مسجد در آن قرار داشت رفتیم .

مسجد عرب واقع در خیابان عرب

مسجدی بزرگ و با عظمت در کشوری که ساختمان ها و آسمان خراش های متعددی می باشد دیدنی است . داخل حیاط مسجد بسیار تمیز و زیبا بود که کفش را بعد از ورود درب اصلی در آورده داخل حیاط و حتی وضو خانه باید پابرهنه می رفتیم . بعد از دیدن مسجد و خواندن نماز در آن سپس با مترو راهی منطقه هندی ها شدیم . منطقه ای که اکثرا هندی های مقیم سنگاپور ( هند کوچک Little India )در آن زندگی می کنند . ابتدا وارد بازار میوه و تره بار شدیم که انواع میوه و سبزی در ان بود و سپس از بازار ماهی فروشان که انواع ماهی و خرچنگ دریایی زنده و کوسه و بال کوسه ( برای درست کردن سوپ کوسه چینی ) و دیگر آبزیان اقیانوس در آن وجود داشت دیدن کردیم .

محله هندی ها

سپس به مرکز خریدی که در همان نزدیکی بود رفتیم "مرکز خرید المصطفی "که در خیابان سرانگون واقع شده است که بزرگترین مرکز خرید در سنگاپور می باشد در چندین طبقه و در وسعت بسیار زیاد با داشتن تمام نیازمندی های یک خریدار که به صورت 24 ساعته باز می باشد.

مرکز خرید المصطفی

بعد از گشتن و خرید در این مرکز از یک رستوران در بیرون آن نهار خوردیم و سپس به هتل برگشتیم . بعد از چهار روز اقامت در سنگاپور آماده سفر برای رفتن به مالزی از طریق مرز زمینی شدیم. بعد از بستن کوله بار با اتوبوس شهری و پشت سر گذاشتن خاطرات شیرین سفر و گذشتن از خیابان های زیبا به خیابان Queen street که نزدیک خیابان عرب می باشد به ترمینال اتوبوس به همین نام کویین استریت بین کشور سنگاپور به مالزی رسیدیم . در ایستگاه هر کدام فرمی که در دو صفحه در باره اطلاعات شخصی از روی پاسپورت و علت و مکان سفر بود را پر کردیم . و بعد از خرید دو بلیط که هر کدام به مبلغ ۳۳ دلار سنگاپور بود برای ساعت ۱۰ صبح گرفتیم ساعت ۹:۴۵ دقیقه سوار یک اتوبوس بسیار شیک توریستی دو طبقه که صندلی های چرمی آن و فاصله صندلی خیلی بهتر از هواپیما بود شدیم و راس ساعت ۱۰ صبح فقط با ۶ مسافر به سمت مالزی حرکت کردیم . وقتیکه در بین راه علت حرکت اتوبوس با تعداد اندک مسافر را از کمک راننده پرسیدم جوابی که داده این بود :

مهم ساعت دقیق حرکت است نه تعداد مسافر علت دیگر اینکه اتوبوس ها متعلق به شرکت می باشند و رانندگان کارمندان شرکت هستن و نگران کرایه نیستند . قیمت بلیط بستگی به نوع اتوبوس دارد که ارزانتر آن هم وجود دارد. بعد از گذشتن از منطقه ی صنعتی سنگاپور که اکثر کارخانجات این کشور در این مسیر مستقر هستند . سپس به گمرک رسیدیم از اتوبوس پیاده شدیم و بعد از پر کردن فرم دیگری که فرم سلامت بود و در باره مسافرت به دیگر کشور ها بخصوص آفریقا در یک ماه اخیر بوده ( با توجه به شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی ) پاسپورت هایمان مهر خروج خورده و بعد از طی مسیر از روی پل طویل TUAS ( طول پل ۱۹۲۰ متر می باشد و تنها مسیر زمینی بین سنگاپور و مالزی می باشد ) که بین مرز دو کشور می باشد وارد خاک مالزی شدیم.

سپس در گمرک پیاده شده و ویزا ی سه ماهه که به صورت مهر بر روی پاسپورت بوده گرفته و وارد خاک مالزی شدیم . قابل ذکر می باشد که این دومین سفرم به کشور مالزی بوده است . دیدنی های سنگاپور:
-جزیره سن تو سا
-منطقه هندی ها
- منطقه چینی ها
-سافاری شب (پارک جنگلی شبانه)
- پارک مرلیون
-پارک پرندگان
-خیابان Orchard
-باغ وحش
-پارک بوتاتیک
- و...............

نکات مهم و ضروری:
ایرانی ها برای وارد شدن به سنگاپور یا مستقیم از تهران به سنگاپور پرواز می کنند و یا بیشتر شان از طرق زمینی از مالزی به سنگاپور می روند، لذا از طریق مالزی می توانید هوایی ،زمینی با اتوبوس و قطار وارد آن کشور شد. برای تهیه ویزا از مالزی به سفارت کشور سنگاپور واقع در خیابان امپنگ با پرداخت 70 رینگت مالزی قابل دریافت می باشد که زمان ارایه مدارک تا قبل از ظهر و دریافت ویزا بعد از ظهرها می باشد . 1-برای سفر با قطار می توانید بلیط را آنلاین و با کارت اعتباری و ارزانتر تهیه نمایید در غیر این صورت به ایستگاه KLsentral در طبقه اول تهیه نمایید و قیمت بلیط از 30 تا 150 رینگت بستگی به درجه آن دارد و مدت سفر حدودا 10-9 ساعت می باشد. 2-برای سفر با اتوبوس می توانید یا ابتدا به ایالت جوهور واقع در مرز سنگاپور بروید و یا مستقیم از ایستگاه کوالالامپور به سنگاپور وارد شوید. برای تهیه بلیط میتوانید به خیابان پودورایا به نام ایستگاه Puduraya مراجعه کنید و در هر موقع شبانه روز اتوبوس وجود دارد. یا به مرکز خرید مید ولی بروید و بلیط اتوبوس 5 ستاره که راحتر و گرانتر از بقیه می باشد مراجعه نمایید یا از طریق سایت خریداری نمایید.

مدت سفر با اتوبوس 4-5 ساعت و قیمت بلیط از 24 رینگت به بالا می باشد. اگر ابتدا به جوهور می روید در ایستگاه لارگین پیاده شده و از آنجا با اتوبوسی دیگر ادامه مسیر دهید و در سنگاپور در خیابان کویین استریت Queen street پیاده خواهید شد. اگر از ایستگاه KL سوار می شوید مستقیما مسیر اتوبان مالزی به سنگاپور را طی کرده و در دو طرف مرز تشریفات گمرکی را انجام داده سپس به ایستگاه ترانزیت دو کشور واقع در خیابان کویین Queen Street پیاده خواهید شد.

چون سنگاپور کشور گران قیمتی می باشد اگر از قبل هتلی رزرو نکرده اید هتل ها در منطقه های چینا تون China town اورچاد رود Orchard road منطقه هندی ها Little India و سنگاپور ریور Singapore River نسبت به مرکز شهر ارزانتر می باشند.

خرید کالاهای الکترونیکی و برقی در سنگاپور مناسبتر و بهتر از مالزی می باشد و مکان های مناسب خرید :
1- مرکز خرید المصطفی
2- ویو سیتی
3- سیم لیم Sim lim Square

یکی از چیزهایی که در سنگاپور باید به آن توجه کرد مالیات می باشد که معمولا 5 تا 7 درصد را شامل می شود اگر یک توریست کالایی بخرد گاهی اوقات از او مالیات گرفته نمی شود در غیر این صورت با داشتن فاکتور خرید فقط در برگشت از طریق هوایی در فرودگاه می تواند مالیات پرداختی را پس بگیرد . -دیگر اینکه در اجاره هتل هم مالیات را در نظر بگیرید و در موقع اجاره سوال کنید که قیمت اعلامی شامل مالیات می باشد و یا خیر -در موقع اجاره هتل علاوه بر ارایه پاسپورت معمولا مبلغی به عنوان ودیعه Diposite گرفته می شود. -یکی از چیزهای جالب در این کشور نصب تابلو بر روی تاکسی ها می باشد که اکر تاکسی خالی باشد این تابلو سبز و در غیر این صورت قرمز می باشد.

هزینه سفر ۳ شب و ۴ روز در اولین کشور ،سنگاپور ،حدود ۶۵۰ دلار سنگاپور- ۴۴۰۰۰۰تومان ورود به سنگاپور با هواپیما و خروج از کشور با اتوبوس