سفرنامه گرجستان (باتومی) و ترکیه (ریزه-ترابزون)

سفرنامه گرجستان (باتومی) و ترکیه (ریزه-ترابزون)

ما به قصد مسافرت به شمال ترکیه که مثل شمال ایران است برنامه ریزی کردیم و با بررسی وسیله مسافرت هوایی و زمینی تصمیم به استفاده از وسیله شخصی را گرفتیم البته برای مسافرت هوایی ابتدا باید به استانبول رفته و از آنجا به ترابزون میرفتیم که مقرون به صرفه نبود و سفر با اتوبوس هم چندان برایمان دلپذیر نبود(ازتبریز به ترابزون اتوبوس فراهم است)لذا در اولین گام اخذ گواهینامه رانندگی بین المللی و کاپتاژ ماشین راانجام دادیم که هزینه ای حدود 300هزارتومان داشت.

برای اینکه اتلاف وقت در گمرک نداشته باشیم وصبح زود در گمرک باشیم روز قبل بعد از ظهر به ماکو رفتیم ودر آنجادر مهمانسرای جهانگردی ماکو اقامت کردیم که مانند سایر مهمانسراهای جهانگردی تمیز ومرتب وارزان بود.

مهمانسرای ماکو

گرجستان(باتومی)وترکیه(ریزه-ترابزون)

در ضمن از زیبایی شب ماکو برایتان بگویم که برای من که مدتها بود اسمان شب سرمه ای وستاره ها را ندیده بودم بسیار لذت بخش بود کوه های سر به فلک کشیده ماکو نیز ابهت و زیبایی خاص خود راداشتند ولی فرصت نشد از کاخ باغچه جوق ماکو دیدن کنیم وآن را برای وقت دیگری گذاشتیم. صبح بعد از صبحانه و پر کردن باک ماشین به گمرگ بازرگان رفتیم خدا را شکر که خیلی شلوغ نبود وفقط چند ماشین در صف خروج بودند.مسافران از یک طرف وراننده با ماشین از سمت دیگر با ید از گمرک شوند

ظاهرا ماشین ها فقط یکبار در سال اجازه خروج با باک پر رادارند ودفعات دوم به بعد باید باکشان خالی باشد والا باید جریمه پرداخت کنند به لطف راننده ای که این شرط راداشت وقبول نمیکرد دو سه ساعت معطل شدیم تاازمرز ایران بگذریم در طرف ترکیه فقط بیمه کردن ماشین زمانبر بود(با پرداخت 50لیر )

با ورود به ترکیه به سمت شمال ترکیه در امتداد مرزارمنستان رفتیم جاده ها کوهستانی وخیلی پیچ درپیچ بود ولی کیفیت اسفالت خوب بود وخلوتی جاده ها باعث میشد با سرعت بالا به راه خود ادامه دهیم واز ایغدیر وکارس به آرتوین رسیدیم

نقشه ترکیه

آرتوین

آرتوین شهر کوچکی درقله کوه است وبرای رسیدن به شهر باید مسیری مثل جاده هراز راطی کردشب را در آنجا در یک هتل که اسمش یادم نیست ماندیم وصبح بعد از گشت وگذاری در شهر به سمت مرز گرجستان رفتیم از آرتوین تا باتومی حدود 70 کیلومتر است ولی مرز بخاطر برگشتن روسهای به خرید آمده خیلی شلوغ بود این بارماشین ها سریعتراز پیاده ها از مرز رد شدند.

باتومی

گرجستان(باتومی)وترکیه(ریزه-ترابزون)

طبیعت گرجستان هم مانند ترکیه زیباست با تفاوت تمیزی که طرف ترکیه تمیز است ولی درگرجستان بخصوص بیرون شهرپراز آشغال بوددرگرجستان از ساحل دریا استفاده میشدولی باید مواظب بود چون سنگ های ساحل وکف دریا پا رازخمی می کند.

بعداز گشتوگذاری در شهر ساحل به اصرار دخترم از ماندن منصرف شدیم وبه ترکیه برگشتیم وشب را درشهر کوچکی نرسیده به ریزه بنام هوپا ماندیم هزینه یک شب اتاق سه تخته در هتل سه ستاره حدودا 120لیربود ولی با چانه زدن به 80 لیر رساندیم .

هوپا

گرجستان(باتومی)وترکیه(ریزه-ترابزون)

هتل خوبی بود وصبحانه خوبی در رستورانش که دید دریاداشت خوردیم وبه سمت ترابزون را افتادیم. در امتداد ساحل دریای سیاه به سمت ترابزون رفتیم زیبایی توام دریا وجنگل در این جاده کاملا مشهود است وکیفیت جاده هم بسیار خوب است . فاصله هوپا تا ترابزون 170کیلومتر است.

جاده ترابزون

به ترابزون رسیدیم وبدنبال هتل ارزان وتمیزی بودیم که هتل اوزون کوم رامعرفی کردند

ترابزون

گرجستان(باتومی)وترکیه(ریزه-ترابزون)

هتل خوبی بود وبا چانه زنی شبی 100لیر گرفتیم فقط فاصله از مرکز شهر کمی دور که ماماشین داشتیم هتل های مرکز شهر در این حد 180 لیر بود. ترابزون شهر زیبایی بود یک میدان در مرکز شهر که هم بوفه است وهم پارک وهم برای نمایشگاه استفاده میشود اتفاقا یک شب هم از طرف شهرداری کنسرت رایگان بود که خیلی خوش گذشت.

هتل باشگاه ورزشی ترابزون اسپورت هم در این میدان واقع است. اطراف همین میدان یک خیابان مثل جاده استقلال استانبول در سایز کوچک است وخیابان های اطراف نیز مراکز خرید زیادی دارند.

ترابزون

گرجستان(باتومی)وترکیه(ریزه-ترابزون)

مرکز خرید فروم هم خوب بود. کاخ تابستانی آتاتورک در ترابزون هم دیدنی است.مردم برای گرفتن عکسهای یادگاری مراسمی مثل عروسی وفارغ التحصیلی به آنجا می آیند. کاخ تابستانی آتاتورک ترابزون

دیدنی های ترابزون بیشتر در اطراف شهر هستند از آ ن جمله میتوان به کلیسای سوملااشاره کرد. صومعه در ناحیه ای بنام ماچکا است ودر ارتفاع حدود 1200متری واقع است وجاده منتهی به آن واقعا زیباست وبخصوص که یک قسمت را باید پیاده رفت .برای اطلاعات بیشتر به آدرس زیر می توانید مراجعه کنید.https://en.wikipedia.org/wiki/Sumela_Monastery

صومعه سوملا

گرجستان(باتومی)وترکیه(ریزه-ترابزون)

سه روز در ترابزون ماندیم وسپس به ریزه رفتیم ودو روز هم در انجا در خانه یکی ازدوستان ماندیم ریزه شهری است کوچک که بیشترچای ترکیه در آنجا تولید میشود.ازنقاط دیدنی ریزه منطقه اوزون گول است که هم زیبایی طبیعی رودخانه وجنگل را دارد که میتوانی با اقامت در هتل های خوب موجود در آنجا چند روز با آرامش در دل طبیعت داشته باشیید.روستا های همشین وچاملی همشین نیز از جاذبه های توریستی منطقه هستند.قلعه زیل کاله وچشمه آیدروجاده های منتهی به آنها نیز خیلی خیلی زیبا هستند.

جاده زیل کاله

منطقه ییلاقی چشمه آیدر

موحلاما غذای سنتی

لباس سنتی منطقه

جاده ترابزون ارزروم

صنایع دستی

گرجستان(باتومی)وترکیه(ریزه-ترابزون)

طبیعت بسیار زیبای منطقه با هوای مطلوب بخصوص در اواخر بهار واوایل تابستان دلچسب است. غذاهای سنتی منطقه نیز یسیار متنوع است خوردن پیده فراموش نشود.پنیر پیتزا انجا نیز بسیار لذیداست. کلا غذاها خیلی چرب هستند.نوعی نان ترابزون که در فرهای سنگی پخته میشود خیلی خوشمزه است. لباس های محلی منطقه کارادنیز هم جالب است وپارچه هم شبیه لنگ های ما دارند که از آن برای مصارف گوناگون از روسری و شال گردن گرفته تا کمر بند استفاده می کنند.

ساز محلی منطقه که شبیه تار است ولی بصورت عمودی نگه داشته میشود که آهنگ های شادی با مینوازند ورقص محلی منطقه که هورون نام دارد ومثل رقص کردی ما است میرقصند. صنایع دستی مس ریزه بسیار زیبا بود قیمت ظروف مسی نسبت به ایران خیلی ارزانتر بود. بعداز ریزه از طریق ارزروم به سمت ایران برگشتیم.جاده ارزروم خیلی خراب بود.