سفری کوتاه و هوایی به ارمنستان

سفری کوتاه و هوایی به ارمنستان

بعد از چند سفر به کشورهای مختلف این بار تصمیم گرفتیم تا هوایی به ارمنستان برویم. مدت تور ارمنستان ما 4 شب و 5 روز بود و با ایرباس آسمان رفتیم. فاصله تهران تا ایروان ۱۲۰۸ کیلومتر می‌باشد. طول پرواز یک ساعت و 15 دقیقه بود. هتل ما هتل سه ستاره هرازدان بود و قیمت تور برای ما نفری 1470000 تومان شد.

شب اول: میدان جمهوری و تماشای رقص آب، قدم زدن در خیابان شمالی و بازدید از اپرا هال<

پرواز رفت با یک ربع تاخیر در ساعت 16:45 انجام شد. پذیرایی چلوکباب بختیاری، با ماست، سالاد، دوغ و نان و بیسکویت بود. قبل از پرواز مقداری استرس داشتیم چون اولین بار بود که با آسمان پرواز می‌کردیم ولی خوشبختانه همه چیز خوب بود و از پرواز نهایت لذت را بردیم.

فرودگاه ارمنستان کوچک و جمع و جور ولی تمیز و زیبا بود. از طرفی، دیگر نیازی به صدور ویزا در فرودگاه و یا پرداخت هزینه برای ایرانی‌ها وجود ندارد، برای همین خیلی سریع همه کارها انجام شد و مهر ورود در پاسپورت‌مان خورد. البته مجبور شدیم برای یکی از همسفرها که ظاهرا مشکلی در پاسپورتش وجود داشت حدود 2 ساعت صبر کنیم و معطل بشیم. در نهایت مشکل حل شد و همه با هم به همراه تور لیدر( که یک خانم جوان ارمنی بود که فارسی رو خوب صحبت می‌کرد) سوار یک ون شدیم و به سمت هتل‌ها حرکت کردیم.

در آن ساعات ترافیک شدیدی وجود داشت و چون مسافران برای 4 هتل مختلف بودند کلی توی شهر چرخیدیم تا بالاخره به آخرین هتل (هتل هرازدان) رسیدیم. این هتل در کنار رود هرازدان قرار دارد. وقتی به هتل رسیدیم دیگه کاملا شب شده بود و هوا تاریک بود. بلافاصله اتاق رو که در واقع یک سوئیت استاندارد دو خوابه بود تحویل گرفتیم (در مورد هتل در قسمت نقد و بررسی هتل کاملا توضیح می‌دم) و تصمیم گرفتیم برای دیدن رقص آب و صرف شام با تاکسی به میدان جمهوری برویم.

موقعیت هتل بر روی نقشه

نمایی از هتل هرازدان در روز

تور لیدر گفته بود که بالاترین نرخ چنج در سوپر مارکت SAS است ولی برای پرداخت کرایه تاکسی مجبور شدیم صد دلار با نرخ پایین‌تر در هتل چنج کنیم. هر 100 دلار در فروشگاه‌ها بین 47000 تا 47200 درام می‌شود ولی نرخ هتل 46800 بود.

محل قرار گیری فروشگاه‌های SAS بر روی نقشه

متاسفانه در ایروان اکثر مردم (به جز جوان‌های تحصیل کرده) انگلیسی بلد نیستند و ما به راننده تاکسی گفتیم که ما رو به میدان جمهوری ببرد ولی جلوی هتل جمهوری نگه داشت و می‌خواست ما رو پیاده کنه که با اصرار و بعد از تماس با یک فرد انگلیسی زبان متوجه شد و ما رو جلوی رقص فواره‌ها پیاده کرد. رقص فواره‌ها همراه با نورپردازی، قشنگ و آرامش بخش بود. گر چه مانند دوبی خیلی حرفه‌ای نبود و در بعضی جاها رقص فواره‌ها با موسیقی همخوانی نداشت. صدای موسیقی هم نسبتا کم بود و بعضی مواقع به سختی شنیده می‌شد. هوا نیز اندکی سرد بود و باد خنکی می‌وزید که باعث می‌شد مقداری خیس شویم. توصیه می‌کنم در این فصل (اواخر شهریور) حتما شب‌ها یک ژاکت به همراه داشته باشید.

نمایی از ساختمان‌های اطراف میدان جمهوری در روز

محل رقص فواره‌ها در روز

سپس پیاده به سمت خیابان شمالی رفتیم. در این خیابان انواع کافه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید قرار دارد. در انتهای این خیابان نیز ساختمان اپرا هال قرار دارد.

خیابان شمالی در روز

درست روبروی اپرا هال در خیابان تومانیان شعبه‌ای از پیتزا هات وKFC در کنار هم قرار دارند. متاسفانه مک دونالد در ارمنستان شعبه ندارد. ما برای شام پیتزا هات رو انتخاب کردیم که واقعا خوشمزه بود. پیتزاها در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ سرو می‌شد که قیمت سایز کوچک (4 تکه) 1400 درام بود.

محل قرار گیری رستوران‌ پیتزا هات بر روی نقشه

محل قرار گیری رستوران‌های KFC بر روی نقشه

روز دوم: صبح: خرید از SAS، بازدید از هزار پله (کاسکاد)، مجسمه مادر و موزه جنگ، پارک پیروزی

عصر: کلیسای سنت هوانس در نزدیکی هتل، مرکز خرید دالما. صبح بعد از صرف صبحانه‌ای مفصل با توجه به خالی بودن یخچال و مینی بار هتل تصمیم گرفتیم برای خرید آب و خوراکی و از همه مهم‌تر چنج پول به سوپرمارکت SAS برویم. سپس از آنجا با پرداخت 1000 درام کرایه تاکسی به کاسکاد یا هزار پله رفتیم. اول از همه باید بگم که تعدادی از همسفرهای ما پیاده از پله‌ها بالا رفتن که با شمارش پله‌ها به وجه تسمیه این مکان پی بردند که 500 پله برای بالا رفتن و 500 پله نیز برای پایین آمدن وجود دارد.

البته در کنار آن در فضای بسته پله برقی نیز موجود است که ما از پله برقی برای بالا رفتن استفاده کردیم. در هر طبقه نیز پاگردی وجود دارد که شما می‌توانید به فضای باز بیرون بروید و از آنجا مجسمه‌ها، مناظر و ویو اطراف را مشاهده کنید و عکس بگیرید. در داخل بنا به هنگام بالا رفتن از پله برقی در سمت چپ نیز پله کان‌های بزرگ و بلندی وجود دارد که مانند یک موزه انواع اسباب و اثاثیه‌های زیبا، دیدنی و بعضا تاریخی در آنجا قرار دارد که به گفته یکی از راهنمایان متعلق به کلکسیون شخصی آقایی بوده که پیش از مرگش به اینجا اهدا شده. همچنین برای مسیر برگشت نیز در هر طبقه پله برقی وجود دارد.

سفر به ارمنستان

نمایی دور از حیاط و محوطه بیرونی کاسکاد (هزار پله)

سازه‌ها، تندیس‌ها، شمایل و مجسمه‌های قرار گرفته در فضای بیرونی هزارپله

سازه‌ها و مجسمه‌های قرار گرفته در بالکن و فضای بیرونی طبقات مختلف

سازه‌ها و مجسمه‌های قرار گرفته در داخل هزارپله

محل قرارگیری کاسکاد (هزار پله)و پارک پیروزی (مجسمه مادر) بر روی نقشه

سپس با یک تاکسی برای دیدن مجسمه مادر به پارک پیروزی رفتیم. این مجسمه 23 متری تصویر زنی با یک شمشیر در دست می‌باشد. در ساختمان پایین مجسمه نیز موزه جنگ (شامل عکس‌ها و وسایل جنگ جهانی دوم و ... به همراه انواع ادوات جنگی، عکس و مجسمه روسای جمهور پیشین و افسران ارتش و بنای یادبود کشته شدگان جنگی) قرار دارد. در قسمتی از پارک نیز امکان کرایه دوچرخه وجود دارد. همچنین شهربازی نسبتا خوبی به همراه تعدادی رستوران در این پارک موجوده که خوشبختانه از صبح‌ تا پاسی از شب باز و فعال می‌باشند. به دلیل گرمای هوا و آفتاب سوزان ما فقط چرخ و فلک بزرگ آن را سوار شدیم که دارای سقف بود. چرخ و فلک بسیار آرام و تنها یک دور می‌چرخید ولی دید مناظر اطراف بسیار زیبا بود و نسیم خنکی نیز در حین چرخش می‌وزید. بهای بلیط آن نفری 400 درام بود. سپس در همان پارک در یک رستوران ناهار همبرگر با سیب زمینی و نوشابه خوردیم( که نفری 1000 درام شد) و سپس برای استراحت به هتل برگشتیم.

مجسمه مادر ارمنستان

سر در پارک پیروزی

بناهای یادبود کشته شدگان در جنگ

بعد از ظهر از استخر زیبای هتل استفاده کردیم البته باید بگم که آب استخر بسیار سرد بود و خیلی نمی‌شد شنا کرد و بیشتر افراد در کنار استخر از هوای آفتابی و صرف قهوه و ... در کافی شاپ هتل لذت می‌بردند. ما از کافی شاپ هتل قهوه لاته و بستنی سفارش دادیم که قیمت قهوه نفری 1400 درام و بستنی (دو اسکوپ) 1000 درام شد.

حدود ساعت 6 عصر تصمیم گرفتیم که به دیدن کلیسای نزدیک هتل برویم که پیاده تا هتل 10 دقیقه فاصله داشت. متاسفانه دیر رسیدیم و کلیسا تعطیل شده بود. در ارمنستان کلیساها (بر خلاف گرجستان که تا پاسی از شب باز هستند) خیلی زود می‌بندند.

نمای بیرونی کلیسای سنت هوانس

از آنجا سوار ماشین شدیم و به مرکز خرید دالما رفتیم. بنای یادبود کشتار ارامنه نیز درست در روبروی این مرکز خرید قرار دارد که متاسفانه ما فرصت بازدید از آن را نداشتیم. مرکز خرید دالما در سه طبقه دارای انواع برندهای معتبر می‌باشد. قیمت برخی از اجناس در مقایسه با ایران بد نبود. در طبقه سوم فوت کورت بزرگی وجود دارد که انواع رستوران‌ها (KFC، برگر کینگ، مستر گیروس و ...) در آنجا شعبه دارند البته به جز مک دونالد. مرکز خرید خیلی زود در ساعت 10 تعطیل شد و ما نیز با پرداخت 1000 درام با تاکسی به هتل برگشتیم.

محل قرارگیری مرکز خرید دالما و سایر مراکز خرید معروف ایروان بر روی نقشه

روز سوم: صبح: دریاچه سوان و دره گلها زاخکاذور
شب: شهربازی کنار هتل

روز سوم از هتل خواستیم که یک تاکسی دربست به مقصد دریاچه سوان برای ما بگیرد. حدود یک ساعت در راه بودیم. هزینه تاکسی رفت 8000 درام شد که با توجه به اینکه ما چهار نفر بودیم بسیار با صرفه‌تر از تور بود. راننده با اینکه انگلیسی و فارسی بلد نبود ولی در تمام طول مسیر برای ما از یوتوپ آهنگ‌های فارسی دانلود و پخش می‌کرد. البته باید بگم راننده (آقای آرتور) یک دوست فارسی زبان داشت که هر جا در برقراری ارتباط به مشکل می‌خوردیم به او تلفن می‌کرد و با کمک او با هم صحبت می‌کردیم.

موقع پیاده شدن از تاکسی راننده گفت که در صورت تمایل می‌تواند در بعد از ظهر بدنبال ما بیاید و دره گل‌ها را نیز به ما نشان دهد و سپس ما را به ایروان برگرداند که ما نیز موافقت کردیم و برای ساعت 6 بعد از ظهر با او قرار گذاشتیم.

دریاچه سوان کلی دستفروش دارد که بیشتر سنگ و زیورآلات، صنایع دستی، نمادهای کشور ارمنستان، مواد خوراکی و تعداد اندکی نیز کلاه و تیشرت می‌فروشند. بیشتر آنها تا حدودی فارسی بلدند. پس از گشتی در بازار محلی و اندکی خرید، سوار بر کشتی کوچکی شدیم و دوری بر روی دریاچه زدیم.

موقعیت مکانی دریاچه سوان بر روی نقشه

نمایی از دریاچه سوان از داخل کشتی

سپس برای رسیدن به کلیسای بالای دریاچه از پله‌های نسبتا زیادی بالا رفتیم. کلیسای بسیار کوچکی با کتیبه‌های قدیمی در آن بالا وجود داشت. ولی دیدن مناظر اطراف از اون بلندی بسیار زیبا و جالب بود. یک عروس و داماد نیز برای برگزاری مراسم ازدواج به کلیسا آمده بودند که دیدن آنها به همراه ساقدوش‌ها برای همه ما جالب بود و کلی مورد تشویق حضار قرار گرفتند.

کتیبه‌های قدیمی کلیسای سوان

در زمان سفر ما تعدادی زیادی از هموطنان آنجا بودند که اکثرا نیز زمینی و با اتوبوس آمده بودند و همه جا صدای موسیقی ایرانی به گوش می‌رسید. سپس برای صرف ناهار به رستوران ایرانی رفتیم و ناهار چلوکباب خوردیم. (البته اگه ماهی دوست دارید این دریاچه یک نوع ماهی به نام ایشخان دارد و بیشتر رستوران‌ها نیز ماهی کباب سرو می‌کنند). تعدادی از رستوران‌ها نیز از قبل کلا رزرو شده بودند و ظرفیت خالی نداشتند.

بعد از صرف ناهار تصمیم گرفتیم تا تنی به آب بزنیم. آب دریاچه تمیز ولی سرد بود و خیلی مناسب شنا نبود ولی تک و توک افرادی در آب شیرجه می‌زدند و بعد سریع از آب بیرون می‌آمدند. من بر خلاف شنیده‌ها اصلا عروس دریایی در آب ندیدم. فقط روی بعضی از سنگ‌ها مقداری خزه بسته شده بود. بعد از اندکی آب تنی تصمیم گرفتیم تا سریع‌تر به دره گل‌ها برویم با اینکه هنوز چند ساعتی به ساعت 6 که قرار ما با راننده بود باقی مانده بود ولی راننده گفته بود هر وقت خواستید یک ساعت زودتر تماس بگیرد من خودم را می‌رسانم. ساعت سه و ربع تماس گرفتیم و راننده چهار و نیم آمد و ما رو به شهر زاخکاذور برد. در این شهر تعداد زیادی کازینو وجود دارد. همچنین پیست اسکی ایروان نیز در اینجاست که در این فصل برای اسکی روی چمن استفاده می‌شد.

برای رفتن به بالای قله 2500 متری دو نوع تله سیژ (مدل دو نفره و چهار نفره) وجود داشت که در زمان سفر ما تنها نوع دو نفره آن فعال بود. همچنین در این فصل تله سیژ تنها تا ایستگاه یک می‌رفت و بر می‌گشت. در ایستگاه یک امکان پیاده شدن از تله کابین و دیدن مناظر اطراف و عکاسی وجود داشت. همچنین یک کافه بزرگ نیز در آنجا قرار داشت. دره سرسبز و زیبایی است ولی بر خلاف نام آن گلی در آن وجود نداشت یا لااقل در این فصل گل ندارد. در پایین تله کابین چندین ماکت کفش و چوب اسکی برای فیگور گرفتن و عکس برداری موجود بود.

محل قرارگیری زاخکاذور بر روی نقشه

بعد از گشتی دو ساعته در این شهر به کلیسای سوخته و کچاریس رفتیم و نگاهی انداختیم که بلافاصله نیز تعطیل شد. در ارمنستان عکس برداری از داخل کلیساها ممنوع است.

نمای بیرونی کلیسای کچاریس

نمای بیرونی کلیسای سوخته

محل قرار گیری تله سیژ و کلیسای زاخکاذور بر روی نقشه

سپس دوباره سوار ماشین آرتور شدیم و به هتل برگشتیم تا اندکی استراحت کنیم. ساعت 7 شب بود.

ساعت 9 به دره پایین هتل که پیاده 10 دقیقه تا هتل فاصله داشت رفتیم. در این دره شهربازی کودکان قرار داشت و ما شام رو هم در این پارک خوردیم. یک پیتزا و ساندویچی در اونجا بود که نونش رو خانومی جلوی خودمون پخت می‌کرد. ساعت 11 شب پارک تعطیل شد و به هتل برگشتیم.

روزچهارم: صبح: معبد گارنی و کلیسای گغارد عصر: مرکز خرید تشیر، پارک آبی سرپوشیده

صبح بعد از صبحانه با کمک رسپشن هتل با یک تاکسی هماهنگ کردیم تا در قبال پرداخت 10000 درام ما رو به معبد گارنی و کلیسای گغارد ببره و برگردونه و تا دو ساعت توقف هم رایگان باشه و بیشتر از اون ساعتی 1200 درام بگیره. ابتدا به معبد گارنی رفتیم که جایی بسیار تاریخی و قدیمی بود. بلیط آن نفری 1200 درام شد. برای کودکان نیز رایگان بود. مناظر اطراف بسیار زیبا و سرسبز بود و از آن بالا چشم انداز خوبی داشت. یک گروه رقص ارامنه نیز در آنجا حضور داشتند و مشغول فیلم برداری بودند و کارگردان اجازه عکس گرفتن از آنها را نمی‌داد. در درون محوطه فروشگاه صنایع دستی و بیرون محوطه تعداد زیادی دستفروش وجود داشت که ما پس از تست رایگان از دستفروشان مربای گردو و نان محلی خریدیم که بسیار لذیذ بود.

نمای بیرونی معبد گارنی

مناظر اطراف معبد گارنی

سپس به سمت کلیسای گغارد حرکت کردیم که یک کلیسای قدیمی و نسبتا بزرگ بود. درون آن یک چشمه آب معدنی نیز وجود داشت که همه از آن می‌نوشیدند و با خودشان ظرف پر می‌کردند و می‌بردند ظاهرا برایشان مقدس بود. حوضچه‌ای نیز در کنار آن وجود داشت که درون آن سکه می‌‎انداختند و در اطراف نیز سینی‌هایی برای روشن کردن شمع تعبیه شده بود. در محوطه حیاط کلیسا یک رودخانه وجود داشت و قسمتی که محل ذبح حیوانات بود. همچنین چندین درخت بود که همه برای برآورده شدن آرزوها به آن پارچه، دستمال یا کیسه گره می‌زدند که همانند دخیل بستن خودمان بود. فضای اطراف پر از درختان گردو بود و صدای آب رودخانه آرامش بخش بود.

نمایی از کوه گغارد

نمای بیرونی کلیسای گغارد

تصاویری از داخل کلیسای گغارد

موقعیت مکانی گارنی و گغارد بر روی نقشه

سپس به سمت ایروان حرکت کردیم و در میدان هاراپارک برای صرف ناهار جلوی رستوران KFC پیاده شدیم. قیمت همبرگرهای مرغ KFC با توجه به نوع آن برای هر نفر بین 1100 تا 1600 درام بود، سیب زمینی 500 درام، و اگه سس اضافه می‌خواستید هم دانه‌ای 50 درام. بعد از صرف ناهار برای چنج پول تصمیم گرفتیم به SAS برویم که درست در آن سمت خیابان قرار داشت ولی چون خط کشی عابر پیاده نداشت مجبور شدیم از زیر گذر استفاده کنیم که البته بسیار خوب شد چون مرکز خرید بزرگ و مجللی در زیر گذر قرار داشت که همه برندهای معروف نیز در آن جا شعبه داشتند و خانومی نیز پیانو می‌نواخت و در آنجا در یک کافه قهوه ارمنی خوردیم که بسیار دلچسب بود.

خلاصه بعد از گشتی در مرکز خرید و چنج پول در SAS به هتل برگشتیم و وسایل مون رو جمع کردیم تا به پارک آبی بریم. متاسفانه ساعت 6 شده بود و پارک آبی روباز تا ساعت 7 بیشتر باز نبود ولی پارک سرپوشیده تا 10 شب باز بود. به ناچار به پارک آبی سرپوشیده هتل آکواتک رفتیم که کوچک بود و فقط سه مدل سرسره داشت که یکی از آنها نیز فعال نبود. از طرفی تنها در بازه‌های زمانی خاصی که آنجا نوشته شده بود(مثلا 7 تا 7:30 و 8:30 تا 9) آب درون سرسره‌ها جاری می‌شد و بقیه اوقات امکان استفاده از سرسره نبود. برای استفاده از سونا هزینه جداگانه (6000 درام) باید پرداخت می‌کردیم.

بلیط پارک آبی داخلی برای بزرگسالان نفری 6000 درام بود که ابتدا 8000 می‌گرفتند و در هنگام خروج در قبال تحویل دستبند 2000 درام برمی‌گردانند. هزینه بلیط برای کودکان با قد کمتر از یک متر رایگان و با قد بیشتر از آن 4000 درام بود.

بعد از صرف چند ساعتی وقت در پارک آبی که بیشتر شبیه یک استخر سرپوشیده بزرگ بود برای صرف شام و دیدن رقص آب به میدان جمهوری رفتیم. به دلیل باد سردی که می‌وزدید به جای قدم زدن در خیابان شمالی از زیر گذر استفاده کردیم که باعث شد مرکز خرید تشیر رو کشف کنیم. سرگرم خرید شدیم تا ساعت 10 که مغازه‌ها شروع به بستن کردند. دیگه تا شام خوردیم ساعت 11 شد و به رقص آب نرسیدیم و با تاکسی به هتل برگشتیم.

روز پنجم: صبح مسجد کبود، مرکز خرید راشامال

صبح روز آخر پس از بستن چمدان‌ها، صرف صبحانه و تحویل اتاق، ابتدا تصمیم گرفتیم تا به مسجد کبود برویم. با اینکه فاصله خیلی زیادی تا هتل ما نداشت ولی به دلیل اینکه سر ظهر بود و گرمای هوا زیاد و مسیر نیز سربالایی بود خیلی خسته شدیم و پشیمان از اینکه چرا به توصیه رسپشن هتل گوش کردیم و پیاده رفتیم، بهتر بود با تاکسی می‌رفتیم. بدتر از همه اینکه متاسفانه با اینکه نقشه داشتیم ولی هر چه جست و جو کردیم و پرسیدیم نتوانستیم پیدایش کنیم چون مسیر پر پیچ و خمی داشت و مجبور شدیم از دیدن آن صرف نظر کنیم و با تاکسی به میدان جمهوری رفتیم.

موقعیت مکانی مسجد کبود بر روی نقشه

در حیاط اپراهال با انواع لوازم موسیقی ساخته شده که بسیار زیبا و از چمن پوشیده شده بودند تعدادی عکس گرفتیم. دنبال یک مرکز خرید بزرگ بودیم که اونجا پیدا نکردیم و به توصیه یکی از رهگذران به بازار روس‌ها (Russia Mall) رفتیم.

این مرکز خرید بزرگ در 6 طبقه با قیمت‌های مناسب و پر از ایرانی بود. همه برندهای معروف و LCWAlKIKI نیز در آن شعبه داشت. در طبقه آخر شهربازی کودکان قرار داشت و در طبقه 4 فوت کورت و باغ وحش کودکان بود. در بیرون این مرکز خرید نیز در کنار خیابان تعدادی غرفه و دستفروش بود.

سپس برای صرف ناهار به QUEEN BURGER که درست در روبروی این مرکز خرید بود رفتیم. البته این رستوران یک شعبه نیز در فوت کورت پاساژ داشت. هزینه هر همبرگر با توجه به نوع آن از 900 تا 1100 درام بود. سیب زمینی و نوشابه نیز هر کدام 300 تا.

متاسفانه اونجا مثل ایران دوغ ندارند و منم که نوشابه دوست ندارم همش مجبور می‌شدم با غذا آب معدنی سفارش بدم. درست پشت این رستوران یک کلیسای بزرگ و قدیمی به همراه یک پارک و شهربازی وجود دارد که مقداری نیز در آن قدم زدیم و بعد با تاکسی به هتل برگشتیم. در هنگام برگشت از کنار مسجد کبود با ماشین رد شدیم و بالاخره پیداش کردیم ولی متاسفانه دیگه وقتی برای بازدید از داخل آن نبود چون ساعت 4 بعد از ظهر قرار بود تا برای ترانسفر به فرودگاه در لابی هتل حاضر شویم و فقط 15 دقیقه وقت داشتیم. پس به هتل برگشتیم و برای آخرین بار بر روی تخت‌های کنار استخر نشستیم و از دیدن مناظر زیبا لذت بردیم. ماشین با نیم ساعت تاخیر اومد. ساعت 4:30 بعد از ظهر به سمت فرودگاه حرکت کردیم و پس از تحویل بارها و چمدان‌ها، درام‌های باقی ماننده را نیز در FREE SHOP فرودگاه خرج کردیم. در ساعت 7 با نیم ساعت تاخیر پرواز کردیم. پذیرایی رفت و برگشت ایرباس ماهان خوب ولی تکراری و مانند هم بود. و بدین ترتیب سفر ما به پایان رسید.

نتیجه گیری و توصیه‌ها و توضیحاتی درباره قیمت‌ها (مانند تاکسی، مترو، خورد و خوراک و... ) :

1. هر چه هتل به میدان ریپاپلیک نزدیک‌تر باشد بهتر است و در وقت و هزینه‌ها صرفه جویی می‌شود.

2. سفر سه و چهار روزه به ارمنستان خیلی کوتاه است. جدیدا تورهای یک هفته‌ای نیز برگزار میشه که توصیه می‌کنم 7 روزه برید. از طرفی تعداد شب‌های اضافه هزینه تور را خیلی بالاتر نمی‌برد چون هزینه اقامت به نسبت کم می‌باشد و بیشتر هزینه تور در سفر هوایی به ارمنستان بابت قیمت بلیط هواپیماست که متاسفانه چون چارتر نیست و سیستمی است با توجه به مسافت و زمان کم پرواز، خیلی گران است. (هزینه بلیط رفت و برگشت با پرواز آسمان نفری 1062000 تومن شد و با ماهان نیز نفری 1460000 می‌شد، در صورتی که مدت پرواز از از پرواز تهران- مشهد نیز کمتر است.) 3. شهرهای قشنگ دیگری مانند دلیجان(با فاصله 100 کیلومتر از ایروان) و جرموک( 187کیلومتر) هست که اگه تعداد روز بیشتری در ارمنستان اقامت کنید با تورهای یکروزه می‌تونید تشریف ببرید. (جرموک دارای چشمه‌های آب معدنی است و دلیجان نیز به پاریس ارمنستان مشهور است.)

4. هزینه خورد و خوراک و کرایه تاکسی مناسب و بعضا از ایران نیز ارزانتر است. بهتره در ابتدای مسیر هزینه تاکسی را با راننده طی کنید و یا از راننده بخواهید تا تاکسی متر را روشن کند. 5. این کشور زیبایی‌های خاص خودش رو داره ولی نمی‌توان آن را با ترکیه یا حتی دوبی مقایسه کرد. کشورهای شوروی سابق سال‌ها عقب نگه داشته شده‌اند پس انتظار هتل‌های خیلی لوکس و مجلل و یا مناظر شهری و طبیعی خیلی سرسبز، فوق العاده و رویایی رو نداشته باشید.

6. ما همه جا رو شخصا و بدون تور و لیدر رفتیم که باعث شد هزینه‌هامون خیلی کمتر بشه. اگه انگلیسی تون خوب باشه و قبل از سفر نیز کمی در اینترنت مکان‌های دیدنی ارمنستان رو جستجو کرده و یک نقشه نیز داشته باشید، دیگه خودتون به تنهایی می‌تونید همه جا رو برید و بگردید.

البته دوستانی که با تورهای زمینی تشریف می‌برند همه گشتها رو به رایگان دارند ولی عزیزانی که هوایی سفر می‌کنند برای هر تور بایستی هزینه جداگانه بپردازند که خیلی مقرون به صرفه نیست.

نقد و بررسی هتل:

ما در شهریور 95 به مدت 4 شب در هتل سه ستاره هرازدان اقامت داشتیم. هتل در 14 طبقه و با فاصله سه کیلومتری از مرکز شهر در کنار رود هرازدان قرار دارد. ساختمان هتل کمی قدیمی است و آسانسورهای بسیار کوچکی دارد (دو تا سه نفره). هتل دارای انواع اتاق‌های یک نفره، دو نفره و سوئیت دو خوابه (چهار نفره) می‌باشد. همچنین اتاق‌ها نیز در سه سطح استاندارد، کامفورت و لوکس موجود است که ما با توجه به تعداد نفرات در سوئیت استاندارد آن اقامت داشتیم.

قفل در اتاق‌های استاندارد قدیمی است و با کلید باز می‌شود (نه با کارت). اتاق‌های لوکس و کامفورت که گرانتر هستند کاملا بازسازی شده و شیک و قشنگ هستند ولی اتاق‌های استاندار نه. اتاق‌ها دارای فضای کافی و کمدهای نسبتا بزرگ و میز آرایش می‌باشند. هتل برای کودکان تا 7 سال (بدون نیاز به تخت جداگانه) رایگان است.
در داخل اتاق‌ها کتری برقی وجود ندارد ولی در صورت درخواست شما آب جوش رایگان در اختیارتان قرار می‌گیرد. همچنین اتاق‌ها فاقد گاو صندوق می‌باشند و شما می‌‎توانید پول و اشیای با ارزش خود را برای قرار گرفتن در گاو صندوق هتل در اختیار رسپشن قرار دهید و در قبال آن رسید دریافت کنید.

نظافت اتاق‌ها و تعویض حوله‌ها هر روز انجام می‌شود و در حد قابل قبولی است. تعویض ملحفه‌ها نیز به درخواست شما انجام می‌شود. داخل اتاق دمپایی، واکس و چند عدد لیوان و بطری باز کن نیز موجود است. یخچال اتاق کاملا خالی و فاقد مینی بار است (حتی آب معدنی نیز در اتاق‌ها موجود نیست). دستشویی شلنگ آب ندارد ولی دستمال کاغذی موجود است. حمام دارای وان و سشوار دیواری می‌باشد. در داخل حمام شامپو و صابون به تعداد زیاد وجود دارد و هر روز نیز شارژ می‌شود، البته مسواک و خمیر دندان ندارد. کف اتاق‌ها از موکت پوشیده شده. علی رغم اینکه تخت کافی به تعداد نفرات موجود است ولی کاناپه نیز از نوع تخت خواب شو می‌باشد.

وسایل اتاق اندکی قدیمی است مثلا تلویزیون از نوع فلت و یا LCD نیست و تعداد محدودی کانال(در حدود 20 تا) دارد که بیشتر آنها کانال‌های ارمنی هستند و فقط چند تا کانال انگلیسی زبان دارد. اینترنت وای فای به رایگان و با سرعت زیاد در اتاق‌ها قابل دسترسی است.

صبحانه‌های هتل خوب، کامل و استاندارد می‌باشد ولی تقریبا هر روز تکراری است. شامل انواع سوسیس، کالباس، تخم مرغ آب پز و نیمرو، خیار، گوجه، کره، پنیر، مربا، عسل، کورن فلکس به همراه میوه و آبمیوه (دو نوع)، شیر، چای، آب، قهوه، سالاد کاهو و کلم، ماست (چکیده، ساده و میوه‌ای) و چند نوع نان، کیک و شیرینی جات و ... است. پرسنل نیز خوب و خوش برخورد هستند و از هیچ نوع کمک و راهنمایی دریغ نمی‌کنند.

این هتل دارای استخر روباز (برای بزرگسالان و کودکان) می‌باشد ولی فاقد سونا و جکوزی، سالن بدنسازی، بیلیارد و امکان اجاره دوچرخه است. آب استخر بسیار سرد است و بیشتر مسافران تنها از حمام آفتاب کنار استخر لذت می‌برند. تخت‌ها و سایبان‌ها به رایگان در اطراف استخر قابل استفاده هستند. همچنین یک کافی شاپ نیز در حیاط هتل در کنار استخر قرار دارد. حیاط هتل نسبتا کوچک اما سر سبز و زیباست. درست روبروی هتل دره ایست که در آن پارک و شهربازی کودکان به همراه تعدادی رستوران وجود دارد که پیاده در حدود 10 دقیقه تا هتل فاصله دارد. هتل از مراکز دیدنی شهر اندکی فاصله دارد ولی نرخ کرایه تاکسی در داخل شهر برای کلیه مسیرها (بدون استفاده از تاکسی متر) 1000 درام است که در زمان سفر ما در حدود هشت هزار تومان می‌شد.

در کنار هتل باغی بسیار سرسبز و زیبا قرار دارد که نگهبان داشت و ورود به داخل آن ممنوع بود. ما ابتدا فکر می‌کردیم سفارتخانه باشد که در نهایت متوجه شدیم زندان ایروان است!!! . مسجد کبود ایروان و یک کلیسای قدیمی نیز در نزدیکی هتل قرار دارد که پیاده در حدود 15 تا 20 دقیقه فاصله دارد. مرکز خرید دالما و بنای یادبود ارامنه نیز در نزدیکی هتل قرار دارد و با ماشین در کمتر از 10 دقیقه می‌توان به آن دسترسی داشت. تا مرکز شهر و میدان جمهوری نیز پیاده 30 دقیقه فاصله است که البته بهتر است از تاکسی استفاده کنید. در مجموع امکانات هتل در حد یک هتل سه ستاره تاپ، خوب می‌باشد و ما از اقامت در این هتل رضایت داشتیم.

نکات منفی:
فاصله از مرکز شهر، قدیمی بودن اثاثیه اتاق‌های استاندارد، نداشتن گاو صندوق در اتاق.

نکات مثبت:
صبحانه‌های خوب و کامل، استخر فصلی سرباز، پرسنل خوب و خوش برخورد، اتاق‌های بزرگ.

امتیازات هتل

نویسنده :مهسا اسدالله

تمامی مطالب عنوان شده در سفرنامه ها نظر و برداشت شخصی نویسنده است و وب‌سایت لست سکند مسؤولیتی در قبال صحت اطلاعات سفرنامه ها بر عهده نمی‌گیرد.