استانبول شهر تاریخ و طبیعت (سفرنامه)

استانبول شهر تاریخ و طبیعت (سفرنامه)

با عرض سلام خدمت همه دوستان. این اولین باری است که در سایت لست سکند سفرنامه می نویسم و امیدوارم مفید واقع شود.

برنامه سفر به استانبول از مدت ها قبل در ذهن من و همسرم بود. بعد از آرام شدن اوضاع ترکیه و کاهش ازدحام توریست ها، تور پنج روزه استانبول را به مبلغ 1370000 تومان برای هر نفر رزرو کردیم. ساعت رفت 22:30 یکشنبه 25 مهر و ساعت برگشت 2:30 بامداد شنبه 1 آبان با هواپیمایی معراج که البته پرواز رفت با یک ساعت تاخیر انجام شد. در این موقع از سال استانبول نیم ساعت از ساعت رسمی ایران عقب است. بعد از تحویل چمدان و کنترل پاسپورت، لیدر تور که آقایی به نام بنیامین بود را پیدا کردیم و بعد از ملحق شدن سایر همراهان به سمت هتل ها راه افتادیم. در راه بنیامین به معرفی تور های شرکت پرداخت که البته هیچ کس از ایشان استقبال نکرد. ما شخصاٌ اطلاعات زیادی راجع به استانبول و اماکن دیدنی آن کسب کرده بودیم.

روز اول دوشنبه :

بعد از چند ساعت خواب ناکافی بیدار شدیم. صبحانه را در هتل صرف کردیم و به سمت میدان تقسیم راه افتادیم. هتل از میدان تقسیم حدود صد متر فاصله داشت. باران نم نم می بارید و قدم زدن در خیابان سنگ فرش و باران خورده لذت این پیاده روی صبحگاهی را دو چندان می کرد. در راه از یک دکه استانبول کارت خریدیم.

میدان تقسیم معروف ترین میدان استانبول است و از نظر دسترسی به سایر مناطق استانبول از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است.

سفرنامه استانبول

برنامه امروز ما این بود که به جزایر پرنس برویم اما با توجه به هوای بارانی و خستگی تصمیم گرفتیم از آکواریوم استانبول فروم دیدن کنیم. برای رسیدن به آکواریوم از سرویس های رایگان استفاده کردیم. در میدان تقسیم و به فاصله کمی از ورودی متروی تقسیم، سرویس های رایگان آکواریوم وجود دارند که هر روز ساعت 10 صبح از میدان حرکت می کنند و ساعت 5 بعد از ظهر از آکواریوم برمیگردند. بلیط آکواریوم را به قیمت 48 لیر خریدیم و به بزرگترین آکواریوم اروپا قدم نهادیم. کلکسیونی دیدنی از انواع ماهی ها که فوق العاده جذاب و دیدنی بود.

بازدید از آکواریوم 2 ساعت طول کشید. گشتی در مرکز خرید فروم زدیم و در یکی کافه های مرکز خرید، ناهار خوردیم. با توجه به اینکه هنوز ساعت 3 بود، تصمیم گرفتیم خودمان به میدان تقسیم برگردیم. مرکز خرید فروم استانبول در چند قدمی متروی kocatepe واقع شده است. برای برگشت از مترو استفاده کردیم و در ایستگاه تقسیم پیاده شدیم و قدم زنان به سمت خیابان معروف استقلال راه افتادیم.

در انتهای خیابان شلوغ و پر هیاهوی استقلال،‌ برج گالاتا قرار دارد. برج گالاتا در قرون وسطا ساخته شده و از بالای برج می توان تنگه بسفر، پل گالاتا و تمام شهر را به صورت پانامارا تماشا کرد. بلیط برج 25 لیر بود. هفت طبقه را با آسانسور و دو طبقه بعد را با پله طی کردیم و در نهایت به طبقه آخر برج رسیدیم. تماشای استانبول از بالای برج دیدنی بود.

روز دوم سه شنبه :

هوا هنوز هم بارانی بود و ترجیح دادیم امروز هم در شهر گردش کنیم. مقصد ما مسجد سلطان احمد و ایاصوفیه بود. کاخ توپکاپی هم نزدیک این دو عمارت قرار دارد اما سه شنبه ها تعطیل است. بنابراین بازدید از بازار سنتی استانبول را به برنامه امروز اضافه کردیم.

ساعت 9 صبح از هتل خارج شدیم. برای رسیدن به منطقه سلطان احمد ابتدا باید از تقسیم به اسکله کاباتاش و از آنجا با تراموا به مسجد سلطان احمد می رفتیم. در ایستگاه متروی تقسیم، از وسیله نقلیه ای به نام فونیکولر استفاده کردیم که مسافران را مستقیم و بدون توقف طی کمتر از 5 دقیقه به کاباتاش میرساند. بعد از بیرون آمدن از ایستگاه کاباتاش، سوار تراموا شدیم و بعد از گذشتن از چند ایستگاه به منطقه سلطان احمد رسیدیم. نام و ترتیب تمام ایستگاه ها در قطار تراموا نوشته شده و هر ایستگاه اعلام می شود.

مسجد سلطان احمد بنایی بسیار زیبا و مربوط به دوره عثمانی است. ورود به آن رایگان است اما بازدید کنندگان باید با حجاب و لباس پوشیده وارد شوند.

سفرنامه استانبول

ایاصوفیه در دوره امپراطوری بیزانس کلیسا بوده و پس از آن در دوره عثمانی به مسجد و امروزه بخشی از آن نیز به موزه تبدیل شده است. بلیط ورودی آن 40 لیر بود. عمارتی بسیاز زیبا و دیدنی.

بعد از بازدید ایا صوفیه، تابلوهای راهنمای بازار بزرگ یا به زبان ترکی کاپالی چارشی را دنبال کردیم و بعد کمی پیاده روی به بازار سنتی استانبول رسیدیم. مغازه های طلا فروشی و چرم فروشی و ... که دیدن آن ها خالی از لطف نبود.

روز سوم چهارشنبه:

باران بند آمده بود و خورشیدی کم جان در آسمان می تابید. امروز می خواستیم از جزایر پرنس دیدن کنیم و اگر فرصت شد، به کاخ توپکاپی برویم. ساعت 9 صبح از هتل خارج شدیم. از تقسیم به کاباتاش و از آن جا به ایستگاه امینونو رفتیم. بعد از پیاده شدن از تراموا، به اسکله رسیدیم. برای رفتن به جزایر از کشتی ها شرکت شهیر هاتلاری استفاده کردیم که دیگر نیازی به خرید بلیط و پرداخت هزینه های بسیار نبود و با استفاده از استانبول کارت و مبلغ کمی توانستیم وارد کشتی شویم. ساعت های رفت و برگشت مختلف بود و هرکس می توانست با توجه به برنامه ریزی خود از کشتی استفاده کند.

ما سوار اولین کشتی که ساعت 10 صبح حرکت می کرد، شدیم. کشتی در پنج ایستگاه توقف می کند که آخرین ایستگاه جزیره مورد نظر ما بود. پس از گذشت تقریبا یک ساعت به جزیره رسیدیم. جزیره بیوک آدا پر از خانه های زیبا با مناظر دیدنی است. برای تفریح در جزیره می توان از دوچرخه یا کالسکه استفاده کرد. ما دو دوچرخه به مبلغ 15 لیر کرایه کردیم و راه افتادیم. از پستی ها و بلندی ها گذشتیم و مناظر زیبایی را تماشا کردیم. بعد از یک ساعت باید دوچرخه را تحویل می دادیم. در راه برگشت بستنی خریدیم و ناهار را در یکی از کافه های جزیره صرف کردیم.

سفرنامه استانبول

حوالی ساعت 1 بعد از ظهر سوار کشتی شدیم و جزیره را به مقصد اسکله امینونو ترک کردیم. مقصد بعدی ما کاخ توپکاپی بود. از اسکله امینونو با تراموا به ایستگاه سلطان احمد رفتیم و بعد از چند دقیقه پیاده روی دقیقا کنار ایاصوفیه، به توپکاپی رسیدیم. کاخ توپکاپی مرکز اداری سلسله عثمانی بود. کاخی بزرگ با محوطه ای زیبا و منظره ای رو به بسفر. بهای بلیط کاخ اصلی 40 لیر، حرمسرا 25 و اجاره دستگاه مترجم به زبان فارسی هم 30 لیر بود..

حدود ساعت 6 عصر بود که منطقه سلطان احمد را به سمت میدان تقسیم ترک کردیم. بعد از کمی استراحت در هتل برای صرف شام بیرون رفتیم. گشتی در خیابان استقلال زدیم و وارد کلیسای سنت آنتونی شدیم. ورودی رایگان و کلیسا دیدنی و زیبا.

روز چهارم پنج شنبه:

برای امروز تور کامل تنگه بسفور را در نظر گرفته بودیم. بعد از صرف صبحانه در هتل، راس ساعت 10:15 دقیقه صبح خود را به اسکله امینونو رساندیم، بلیط تور کامل تنگه بسفر را به قیمت 25 لیر برای هر نفر از شرکت شهیر هاتلاری تهیه کردیم. کشتی راس ساعت حرکت کرد. در راه از مناظر دیدنی و روستاهای ساحلی زیبا لذت بردیم. کشتی در سه اسکله توقف می کند که مقصد اکثر توریست ها، دهکده آنادولو کاواجی (دهکده سوم) است. ساعت 11:30 به دهکده رسیدیم. ساعت برگشت 15 عصر بود. پیاده گشتی در جزیره زدیم و به قلعه رسیدیم. قلعه مخروبه با مناظر دیدنی و دلنشین.

سفرنامه استانبول

ناهار را در جزیره خوردیم و ساعت 15 با کشتی به اسکله برگشتیم. و تمام غروب و اوایل شب را در خیابان استقلال به خرید کردن مشغول شدیم.

روز آخر جمعه:

امروز باید هتل را ساعت 12 تحویل میدادیم و از آنجا که بلیط ما نیمه شب بود، ترجیح دادیم به خوبی استراحت کنیم. ساعت 11 اتاق را تحویل دادیم و وسایل را در لابی گذاشتیم تا ساعت 9 شب که قرار بود لیدر تور دنیالمان بیاید.

هتل را به مقصد ایستگاه کاباتاش ترک کردیم و از آنجا پیاده به سمت کاخ دولما باغچه حرکت کردیم. بعد از 5 دقیقه به کاخ رسیدیم. بلیط ورودی برای هر دو بخش حرمسرا و کاخ اصلی 40 لیر بود. عکاسی در محوطه آزاد اما در داخل کاخ ممنوع بود.

کاخ واقعاٌ زیبا و با شکوه بود. اولین کاخ به سبک اروپایی در اواخر دوره عثمانی ساخته شده. رئیس جمهور سابق ترکیه آتاتورک هم در یکی از اتاق های همین کاخ از دنیا رفته است. حرمسرا نسبت به کاخ شکوه بسیار کمتری دارد. علاوه بر این مترجم کاخ فوق العاده بهتر و با حوصله بود.

سفرنامه استانبول

بعد از بازگشت از کاخ دولما باغچه برای آخرین بار در خیابان استقلال قدم و زدیم و خرید کردیم. شام خوردیم و ساعت 9 به هتل برگشتیم. پرواز ساعت 2:30 بامداد بود. بعد از تحویل چمدان و کنترل پاسپورت که برای هر کدام صف های طولانی تشکیل شده بود، راس ساعت به سمت تهران حرکت کردیم.

نکات:

1- هتل محل اقامات ما هتل سمینال بود که من اصلا از آن راضی نبودم. اتاق کم نور، فاقد دمپایی، موکت پوش و دقیقا رو به روی هتل یک دیسکو قرار داشت که شب اول واقعا آزار دهنده بود. صبحانه کاملا تکراری و با وجود اینکه ما صبح ها زود بیدار می شدیم و به رستوران می رفتیم، اغلب غذا سرد بود.

2- نقشه مترو و تراموا را قبل از سفر تهیه کنید. نقشه شهر را می توانید از پذیرش هتل بگیرید.

3- موقع برگشتن، استانبول کارت را می توانید به دکه ها بفروشید.

4- عصر ها پول های خود را به لیر تبدیل کنید.

5- از کافه های زنجیره ای simit میتوانید برای صرف چای، قهوه و شیرنی استفاده کنید. خوردن چای بعد از یک روز پر جنب و جوش واقعا لذت بخش است.

6- از تور هایی که تور لیدر ها پیشنهاد می دهند استفاده نکنید. خودتان با صرف هزینه ای بسیار کمتر می توانید از مناطق دیدنی بازدید کنید.

7- کرایه تاکسی در استانبول بسیار گران است. استانبول کارت واقعا به صرفه است.

8- در خیابان استقلال و دور میدان تقسیم میتوانید از گروه های موسیقی خیابانی کشور های مختلف لذت ببرید.

9- از فروشگاه هایی که بیشتر از 100 لیر (بعضی فروشگاه ها 120-150) خرید می کنید، برگه taxt free در خواست کنید. در فرودگاه می توانید 3 تا 5 درصد از مبلغ پرداختی تان را پس بگیرید.

10- از حمل بار دیگران به دلایل امنیتی خودداری کنید. متاسفانه دلیل اصلی معطلی هنگام تحویل بار در فرودگاه های استانبول و خروج از فرودگاه امام خمینی هنگام بازگشت، همین خرید های فروشندگان و عدم اعلام آنها به مامورین است.