سفر به نگین طبیعت ایران

سفر به نگین طبیعت ایران + تصاویر

همیشه عکس ها و کلیپ های زیادی ازش دیده بودم و یه گوشه از دلم همیشه انتظار دیدنشو میکشید. و خوشبختانه از اونجا که همسرجان علاقه ی زیادی به سفر دارند برای مقصد بعدی سفرمون بهش این بهشت گمشده ی قلبم رو معرفی کردم و با اشتیاق فراوان هردو منتظر فرصتی شدیم برای دیدار با گوشه ای از بهشت: ماسال

زمان سفر سراسر هیجان انگیز ما رسید. برنامه ای که در نظر داشتیم به این ترتیب بود:

دیدار از روستای ماسوله, دژ رودخان, ییلاق ماسال, جاده ی زیبای اسالم به خلخال و در آخر گشت در ساحل گیسوم.

روز اول:

همیشه آغاز سفر برای همه پر از شور و انرژی وصف ناپذیره و ما هم حسابی خوشحال و سرحال بودیم. نهار مختصری تدارک دیدم و ساعت 11 قبل ظهر از اراک به سمت جاده ی قزوین حرکت کردیم. در شهر زیبای قزوین توقف کوتاهی برای صرف نهار داشتیم و سپس راهی بزرگراه قزوین_رشت شدیم.

حدود سه کیلومتری شهر رشت مسیر تالش رو پیش گرفتیم و راس ساعت 6 عصر به شهر رسیدیم. مقصد اول ما روستای ماسوله بود که با دنبال کردن تابلوهای شهر به راحتی جاده ی منتهی به روستا رو پیدا کردیم. جاده ای که لحظه به لحظه غرق در دلربایی درختان و طبیعتش می شدیم.

هوا خنک بود و انتهای مسیر کمی شلوغ به نظر می رسید, مردم محلی به استقبال مسافران می آمدند و هرکدام منزلی با قیمتی نه چندان بالا به مسافرین پیشنهاد میدادند. ما که میخواستیم از این ساعات پایانی عصر استفاده کاملی داشته باشیم سریعا با آقای جوانی هماهنگ شدیم و اتاقی در هتل مهران ماسوله برای یک شب اجاره کردیم.

موقعیت هتل با توجه به نزدیکی به پارکینگ و بازار خیلی خوب بود و بالکن اتاق ما منظره ی ناب و فراموش نشدنی داشت.

بعد از جابجایی وسایل دوربین به دست راهی پس کوچه های روستا شدیم. بازار جذابی داشت, بوی غذاها و نان های محلی فضا رو پر کرده بود و ما هم خودمون رو دعوت کردیم به صرف آش دوغ محلی که واقعا معرکه بود.

غروب شده بود ولی روستا هنوز جنب و جوش داشت صدای خنده و شادی مردم فضا رو سرشار از انرژی مثبت کرده بود. به گشت و گذار شبانه ادامه دادیم و تنها تا پای آبشار کوچک ماسوله پیاده روی کردیم. نیمه شب رسید و وقت بازگشت به اتاق بود.

هزینه های روز اول:

عوارضی بزرگراه: 16هزار تومان

اجاره ی اتاق هتل: 100هزار تومان

آش محلی: هر ظرف 5هزار تومان

روز دوم:

هنگام طلوع آفتاب از خواب آرام دیشب برخاستم و در بالکن اتاق محو تماشای زیبایی های در سکوت فرورفته ی روستا بودم.

ساعت 8 صبح شده بود که مردم روستا کم کم روز خودشون رو شروع کردن و ما هم برای صرف صبحانه در یکی از رستوران های زیبای روستا از هتل خارج شدیم.

بعد از صرف صبحانه ی دلچسب با نان تازه دوباره راهی پس کوچه های ماسوله شدیم و تا ساعت 12 ظهر که وقت تحویل اتاق بود از زمانی که داشتیم به بهترین نحو استفاده کردیم.

در راه بازگشت از ماسوله ماشین به مشکلی خورد که تقریبا سه ساعت از وقت ما در شهرستان فومن صرف تعمیرات شد. با این حال به سمت رودخان حرکت کردیم و خیلی زود به پای قلعه رسیدیم. با صرف کمی تنقلات و میوه و با خیال اینکه خیلی زود بازدید از قلعه به اتمام میرسه, از خوردن نهار امتناع کردیم. راه قلعه پلکانی بود و دره های بزرگ و کوچک اطراف مملو از درختان سر به فلک کشیده.

محلی ها ایستگاه های مختلف برای استراحت تدارک دیده بودند و اسکموهای خنک و لذیذی داشتند که در اون شرایط بسیار دلچسب بودند. هرچه بیشتر پیش میرفتیم بیشتر ناامید می شدیم! اما بازدیدکنندگان در حال بازگشت به ما قوت قلب میدادند و خودمون هم خیلی مشتاق دیدن دژ بودیم. بالاخره بعد از 2 ساعت بالا رفتن از پله ها به قلعه رسیدیم. به راستی که ارزش داشت و خستگی بدنی ما کاملا فراموش شد.

ساعت 6 عصر بود که به پایین قلعه رسیدیم و از شدت گرسنگی مستقیما سمت یکی از رستوران ها رفتیم و ساعتی در آنجا استراحت کردیم. مالک و آشپز رستوران خانم بسیار با سلیقه ای بودند و دست پختشون حرف نداشت. ساعت 8 شب شده بود و امکان نداشت راهی ماسال بشیم. تصمیم گرفتیم شب رو در یکی از شهر های نزدیک به ماسال به صبح برسانیم و شهرستان صومعه سرا بهترین گزینه برای توقف بود. اتاق کوچکی اجاره کردیم و شام مختصری خوردیم.و آن شب با جسمی خسته و روحی شاداب به خواب رفتیم.

هزینه های روز دوم:

صبحانه: 20هزار تومان

پارکینگ قلعه رودخان: 5هزار تومان

اسکموهای میوه ای: هر عدد 2هزار تومان

نهار قلعه: 45هزار تومان

کرایه اتاق صومعه سرا: 30هزار تومان

روز سوم:

امروز بهترین بخش سفر ما آغاز می شد. با توجه به نبود امکانات کامل در ییلاقات ماسال در صومعه سرا مایحتاج خود را خریدیم و راهی بهشتی شدیم که در نظر ما دردانه ای بی همتا بود. ماسال شهرستان کوچکی بود که رسیدگی خوبی بهش نشده بود, با دنبال کردن تابلوهای داخل شهر به راحتی مسیر ییلاقات رو پیدا کردیم. ماسال ییلاقات زیادی داره و میتونید برای اقامت هرکدام را انتخاب کنید و از سفرتون لذت ببرید. 18کیلومتر از شهر که خارج شدیم ورودی ییلاق ها بود وجاده ای پوشیده از درختان مخملی و بلند, پیچ در پیچ ارتفاع میگرفت و به هیجان ما اضافه می کرد.

بالاخره رسیدیم و ییلاق ها هرکدام در سمتی از کوه های پوشیده از درخت آرام گرفته بودند.

ما ییلاق خریدل را بخاطر ارتفاع مناسب و ازدحام کمتر جمعیت, برای اقامت انتخاب کردیم. صاحب کلبه های ییلاق خانم شهرزاد کوهساری بودن که بسیار خوشرو و خوش اخلاق بودند. یکی یکی کلبه ها رو به ما نشان داد و کلبه ی انتخابی ما بزرگترین کلبه ی ییلاق بود و هزینه ی هرشبش 250هزار تومان بود.

که با کمی صحبت با خانم کوهساری ایشون کلبه رو با هزینه ی کمتری به ما تحویل دادند. حس می کردم وارد کارتون هایدی و خانه ی پدربزرگش شدم, کلبه ی چوبی با پنجره های کوچک رو به کوهستان, بخاری هیزمی و نبود برق و امکانات امروزی...همه و همه نشان از اقامتی شیرین و بی استرس داشت. زیبایی های ماسال رو نمیشه در قالب کلمات بیان کرد, باید رفت و دید و عاشق شد.

هزینه های روز سوم:

ورودی ییلاقات: هر ماشین 5هزار تومان

اجاره ی کلبه: یک شب 120هزار تومان

روز چهارم:

صبح زود بیدار شدیم و صبحانه رو در خنکای ارتفاعات ماسال صرف کردیم.

بعد از کمی گشت و گذار تصمیم گرفتیم که راهی جاده ی اسالم بشیم و دو انتخاب داشتیم یکی اینکه برگردیم و از سمت تالش راهی جاده بشیم که در این صورت فقط خستگی برامون میموند و راهی تکراری که سه بار باید طی میکردیم و دیگر اینکه 18کیلومتر جاده ای تقریبا خاکی از ماسال به سمت خلخال میرفتیم که ما ریسک انتخاب دوم را قبول کردیم. نزدیکای ظهر به سمت جاده ی خاکی راه افتادیم. هرچه بیشتر پیش می رفتیم به استرس وجودمون اضافه می شد اما حرفی از نگرانی به زبون نمیاوردیم و سعی می کردیم حواس خودمون رو حسابی پرت کنیم.

هیچ امکاناتی وجود نداشت و در جاده ای که با کوه های سنگلاخی احاطه شده بود به پیش می رفتیم.

دلشوره ای که داشتیم بعد از یکساعت و نیم گذشتن از جاده ای در ناکجا آباد, تمام شد و تازه رسیدیم به جاده ای تقریبا آسفالته که روستاهای زیادی رو برای رسیدن به اول جاده ی خلخال به اسالم پشت سر گذاشتیم.

بهترین زمان برای گشت و گذار در این جاده اردیبهشت بهترین و زیبا ترین ماه هست, ولی در هر زمان زیبایی خاص خودش رو داره و ما هم حسابی کیف کردیم از اونهمه زیبایی و هوای پاک و خنک.

توصیه میکنم حتما وعده ای در رستوران های جاده صرف کنید و کباب های لذیذ اونجا رو از دست ندید. تقریبا به ده کیلومتری شهر اسالم رسیدیم که تصمیم بر ماندن گرفتیم و خانه ای نقلی کنار رودخانه برای یک شب از خانواده ی مهمان نواز آقای احمدی اجاره کردیم.

هزینه های روز چهارم:

صبحانه محلی در ارتفاعات ماسال: 20هزار تومان

نهار بی نظیر جاده ی اسالم: 50 هزار تومان

اجاره ی خانه: یک شب 50 هزار تومان

روز آخر:

امروز آخرین قسمت سفر شگفت انگیز ما بود. صبح خیلی زود خانه را تحویل دادیم و برای صبحانه به سمت ساحل گیسوم حرکت کردیم. از اسالم به سمت تالش که حرکت کنید جاده ی ساحلی گیسوم تابلوی بزرگی داره و براحتی قابل دسترس هست. جاده ی جنگلی گیسوم هر مسافری رو محو تماشای خودش کرده بود و درختان بلندش از همه کس دلبری می کرد.

هوای کنار ساحل کمی گرم و مرطوب بود. بعد از صرف صبحانه و ساعتی قدم زدن کنار سواحل زیبای کاسپین به سمت اراک حرکت کردیم.

هزینه های روز آخر:

ورودی جاده ی گیسوم: هر ماشین 5هزار تومان

عوارضی بزرگراه رشت به قزوین: 16هزار تومان

جمع هزینه های ما: 1میلیون تومان

کلام آخر:

برای سفر به ماسال حتما آب و هوای منطقه را چک کنید. اگر عاشق دریای ابر ییلاقات هستید زمانی سفر کنید که هوا آفتابی نباشد. اگر مشتاق آسمان پر ستاره هستید حتما زمانی سفر کنید که مهتاب کامل نباشد.

حتما لباس گرم بهمراه داشته باشید. و از قبل به خانواده و دوستان اطلاع بدید که در ییلاق امکان تماس تلفنی وجود ندارد. شبهای ییلاق مردم محلی برای هر کلبه موتور برقی کوچک آماده کرده اند پس مشکل تاریکی وجود نخواهد داشت.

مایحتاج مورد نیاز خود را از شهر ماسال تهیه کنید. نان و غذای محلی در ییلاقات وجود دارد.

برای رفتن به قلعه ی رودخان حتما کفش مناسب همراه داشته باشید.

و مهم ترین نکته اینکه سعی کنیم ازاین نگین طبیعت نگهداری کنیم و زیبایی های خداوندی رو با ریختن زباله از بین نبریم.

برای آن دسته از عزیزانی که فکر می کنن هزینه های بالای سفر در ایران مقرون به صرفه نیست... باور کنید گاهی اوقات و بعضی مکان های دیدنی همچون ماسال, ارزش هزینه کردن رو دارن پس بی اعتنا به هزینه فقط ذهن و قلب خود رو مملو از زیبایی و حس خوب منطقه کنید.

ما بقدری مجذوب ماسال شدیم که برای ابد در لیست سفرهای گاه و بی گاه ما قرار گرفت و به هر انسان عاشق طبیعتی ملاقات با این لطف خداوند رو پیشنهاد می کنیم.

از همه ی دوستان لست سکندی بابت هرگونه مشکل و ایراد در سفرنامه عذر تقصیر میطلبم.

زندگیتون پر از سفرهای خوش و رنگارنگ.