تماشای زیبایی های ایران در مسیر انزلی

تماشای زیبایی های ایران در مسیر انزلی
30 بهمن 1401 12:00

سفرنامه استان گیلان (انزلی،رشت،ماسوله،قلعه رودخان )

با سلام خدمت همه ی شما دوستان عزیز این سفرنامه اولین سفرنامه ی من هست که داخل سایت خوب لست سکند قرار میدم پیش از این در سفرهای مختلفی که رفتم به دفعات از تجربه های خوب دوستان بهره گرفتم و این شد که تصمیم گرفتم من هم از این پس سفرنامه های خودم رو با شما به اشتراک بگذارم تا هم خاطرات خوش سفرهایم ثبت شود و هم شاید برای دوستان دیگر اندکی مفید واقع شود

صبح روز دوشنبه ۷ ام شهریور ماه ۱۴۰۱ به همراه خانواده تهران را به قصد سفر به شهر انزلی ترک کردیم . در بین مسیر اندکی بعد ازشهر قزوین در استراحتگاه های بین مسیر به صرف صبحانه پرداختیم و بعد از آن مسیر را به سمت پارک جنگلی سراوان ادامه دادیم . مسیر و جاده خلوت و هموار بود و تنها قبل از ورودی شهر منجیل مدتی در ترافیک ماندیم پس از آن حوالی ظهر به مقصد اولمون که پارک جنگلی سراوان بود رسیدیم. پیش از این سفر از تجربه های دوستان دیگر این پارک را شناسایی کرده و به عنوان محلی بین راه برای استراحت و صرف وعده ی ناهار مناسب دیده بودم.

در ابتدای ورودی به این پارک جنگلی مبلغ ۲۱۸۰۰ تومان به ازای هر خودرو سواری دریافت میکردند و کیسه ی زباله ایی به هر خودروتحویل میدادند . بلافاصله بعد از ورود به پارک در سمت چپ دریاچه ی معروف این پارک جنگلی قرار داشت که تعدادی مشغول قایق سواری به روی این دریاچه بودند . در واقعیت بخوام بیان کنم خود فضای جنگل و دریاچه بکر و زیبا بود اما میشد که با فضا سازی های جذاب تر مکان خیلی بهتری برای جذب توریست ایجاد کنند . ( بماند که داخل دریاچه هم متاسفانه بطری ها و زباله های رها شده قرار داشت ) و در کل متاسفانه به قشنگی آن چیزی که من در ذهنم تصور میکردم و در عکس ها دیده بودم نبود .

دریاچه سراوان

پارک جنگلی سراوان

داخل این پارک جنگلی امکانات تفریحی دیگری نظیر  پینت بال وجود داشت . تعدادی آلاچیق نیز داخل محوطه ی پارک قرار داشت که برای زمانی که ما به پارک رفتیم چون وسط هفته بود و پارک به نسبت خلوت بودآلاچیق خالی وجود داشت و ما در داخل یکی از آلاچیق ها به استراحت و صرف ناهار پرداختیم .متاسفانه در این مجموعه با توجه به اینکه در ورودی هزینه هم دریافت میکند اما امکانات سرویس بهداشتی اصلا مناسب و خوب نبود وعملا غیر قابل استفاده بود که باتوجه به اینکه مهمترین بخش یک مکان تفریحی به نظر من رسیدگی به امور بهداشتی است اما امکانات این بخش اصلا قابل قبول نبود .

علاوه بر این فضای این پارک خیلی محدود هست و به قسمت های بالاتر که مراجعه کنید به واسطه ی طناب بسته شده و جلوی عبور ومرور گرفته شده است . به همین دلیل برای رفتن به موزه ی میراث روستایی که بخشی از این پارک هست باید مجدد از محوطه ی پارک خارج شده و پس از اندکی رانندگی به این قسمت بروید . برای بازدید از موزه ی میراث روستایی نیز باید مبلغ ۵۰۰۰ تومان بابت هر نفر پرداخت کنید . ما با توجه به اینکه در تایم ظهر رسیده بودیم و هوا هم گرم بود و همسفرانمان خسته شده بودند در طی مسیر از بازدید از این مجموعه خودداری کردیم و به ادامه ی مسیر بهسمت شهر انزلی پرداختیم . پس از طی مسیر و عبور از شهر رشت به مقصد خود که شهر انزلی بود رسیدیم . ما از قبل داخل دهکده ی ساحلی انزلی یک ویلا رزروکرده بودیم و پس از تحویل ویلا و تخلیه ی وسایل از ماشین ها اندکی استراحت کردیم

دهکده ساحلی انزلی

حوالی غروب آفتاب به قصد رفتن به ساحل از ویلا خارج شدیم و در داخل شهرک قدم زنان به سمت ساحل رفتیم . فضای داخلی دهکده ی ساحلی انزلی که خود یکی از مکان های گردشگری انزلی محسوب میشود خیلی زیبا و خاص بود و نوع ویلاسازی ها و گیاهانش من را به یاد جزیره ی زیبای بیوک آدا استانبول انداخت .

ویلاهای دهکده ساحلی

ساحل انزلی نیز خیلی قشنگ و تمیز بود و به نظرم از ساحل سایر شهر های شمالی زیباتر بود .بعد از تماشای غروب زیبای آفتاب در ساحل به محل اقامت خود برگشتیم و پس از صرف شام به خواب و استراحت پرداختیم تا برایبرنامه ی فردای خود کاملا آماده باشیم .

روز سه شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱

بازدید از قلعه رودخان :

بعد از صرف صبحانه به سمت قلعه رودخان به راه افتادیم . در مسیر برای سوختگیری به پمپ بنزین رفتیم . داخل پمپ بنزین مردم همه معترض بودند چون اعلام شده بود که از امروز هیچ ماشینی بیشتر از ۳۰ لیتر بنزین نمیتواند بزند . خلاصه بعد از دریافت بنزین به مسیرخود ادامه دادیم . برای رفتن به قلعه رودخان از انزلی مسیر طولانی در پیش داشتیم . در مسیر ابتدا از شهر فومن گذر کردیم . که درداخل یکی از خیابان های شهر فومن که بازار روز هم قرار داشت اندکی برای خرید مایحتاج ایستادیم و پس از خرید وسایل مورد نیاز وخوردن کلوچه های خوشمزه و داغ فومن به مسیر خودمان ادامه دادیم .

بعد از عبور از جاده های زیبا و سرسبز استان گیلان به قلعه رود خان رسیدیم . از حدود ۱ کیلومتری مانده به ورودی قلعه به جهت دریافت ورودیه ترافیک بود . بعد از پرداخت ورودی به داخل پارکینگ محوطه رسیدیم که با وجود اینکه وسط هفته بود و تقریبا ظهر بود و هوا گرماما محوطه خیلی شلوغ بود . تعداد زیادی هم تور های گردشگری از کشور عراق برای بازدید از قلعه آمده بودند .

محوطه پایینی قلعه

اندکی به گشت و گذار در محوطه ی پایینی قلعه مشغول شدیم و بعد عزممان را برای رفتن به سمت قلعه جزم کردیم . در ابتدای مسیر پله ها کوتاه تر و شیب و سربالایی کمتر است و تعداد مغازه های محلی هم بیشتر است رفته رفته که جلو میرویم اندکی پله نوردی سخت ترمیشود . در طی مسیر افرادی که به سمت بالا میروند از آنهایی که به سمت پایین می آیند مدام سئوال میکنند که چقدر دیگر از مسیرباقی مانده که هر کدام پاسخ متفاوتی میدهند عده ایی افراد را از ادامه دادن مسیر منع میکنند و می گویند ارزشی ندارد و عده ی دیگرمیگویند حتما ادامه دهید ارزش دیدن دارد

طبیعت زیبای در مسیر قلعه رودخان

اما از تجربه ی خودم بخواهم بگویم این است که ۱) از افرادی که از قلعه باز میگردند نمیتوان زمان دقیق باقی مانده را پرسید چرا که بالارفتن از مسیر خیلی بیشتر از پائین آمدن طول میکشد .

۲)به نظر من برای افرادی که مشکل جسمانی و بیماری های قلبی و عروقی و تنفسی و … ندارند با وجود سختی زیاد راه ارزش دیدن وبالا رفتن از مسیر دارد . چرا که به نظرم به یکبار دیدن و تجربه کردن می ارزد .

۳)حتما و حتما برای بازدید از این قلعه ی زیبا کفش و لباس مناسب داشته باشین .افراد زیادی را در راه میدیدم با صندل و دمپایی یاحتی کفش پاشنه دار !!! آمده بودند و مسیر برایشان خیلی سخت تر شده بود . اگر در فصل غیربارانی بروید که مسیر خیس نشده باشدمشکلی از بابت کثیف شدن کفش هایتان نیست چون اکثر مسیر سنگفرش هست و فقط به جهت راحتی حتما از کتونی مناسب استفادهکنید .

۴)اگر دوست داشتید میتوانید یک کوله پشتی همراه خودتون داشته باشین که داخلش آب معدنی با خودتان ببرید چون بیشترین چیزی کهدر مسیر پیاده روی احتیاجتان میشود آب است اما اگر نبردین هم نگران نباشین چون تا خود قلعه مغازه های محلی که آب و نوشیدنیمیفروشند وجود دارد منتها باید با هزینه ی بیشتری نسبت به پائین قلعه تهیه کنید .

۵)پیشنهاد میکنم یک شکلات کوچک همراهتان باشد چون به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع ممکن است فشارتان پائین بیاید .

۶)در بعضی از قسمت های راه مسیر های انحرافی وجود دارد که خاکی است و شیب زیادی دارد و بعضی ها از آن قسمت ها میروند تازودتر به مسیر برسند پیشنهاد من این است که از همان راه اصلی بروید چون خیلی هم فرقی با راه اصلی ندارد ولی ایمن تر است.

نمایی از قلعه قبل از رسیدن به ورودی

به هر حال ماهم این پله نوردی سخت و نفس گیر را تجربه کردیم و خاطره ی خوشی برایمان به جا ماند . البته در ابتدای مسیر مادرم به دلیل مشکل قلبی از ادامه ی مسیر انصراف داد و به همراه خاله ام در محوطه ی پائین قلعه منتظر بازگشت ما شدند . من به همراه پدر وبرادر و شوهرخاله ام به مسیر ادامه دادیم . بعد از طی پله ها ی زیاد به خود قلعه میرسیم . داخل خود محوطه ی قلعه هم بخش های مختلفی وجود دارد که میتوانید از آن بازدید کنید . که دیدن آن خالی از لطف نیست .مسیر بازگشت از قلعه خیلی سریعتر طی میشود چون در مسیر رفت و بالا رفتن از پله ها بیشتر از لحاظ تنفسی کم میاورید ولی در مسیربازگشت به زانوها و عضلات پایتان فشار وارد میشود .

محوطه داخلی قلعه

بعد از بازگشت از قلعه و رسیدن پیش مادر و خاله که تقریبا حدود ساعت ۴-۵ عصر شده بود در یکی از رستوران های محلی ابتدای مسیر از غذاهای محلی خانم های مهربان و زحمت کشی که مشغول پذیرایی از توریست ها هستند میزا قاسمی و کوکو خریدیم و درطبیعت و هوای عالی قلعه رودخان خوردیم که بعد از آن همه پله نوردی بسیار چسبید. در ابتدا ما برنامه داشتیم که دو منطقه ی زیبای ماسوله و قلعه رودخان را در یک روز با هم ببینیم.

ولی چون کمی دیر از انزلی خارج شدیمو مدتی را در پمپ بنزین و شهر فومن سپری کردیم دیگر به ماسوله نرسیدیم اما پیشنهاد من به شما این هست که اگر در انزلی اقامتداشتین و میخواستین از این دو شهر زیبا دیدن کنید به دلیل فاصله ی زیاد از انزلی تا این دو شهر از صبح زودتر از انزلی حرکت کرده وابتدا به ماسوله بروید و بعد به قلعه رودخان چون مسیر قلعه رودخان کمی طولانی و خسته کننده هست اگر ابتدا به آنجا بروید ممکن استدر رفتن به ماسوله خسته باشید و از زیبایی آنجا به اندازه ی کافی نتوانید بهره ببرید. اما اگر در شهر فومن اقامت دارید میتوانید دو روزجدا هم برای بازدید از این شهر ها قرار دهید . چون فاصله ی فومن از این دو شهر زیاد نیست .

کلوچه های داغ و خوشمزه فومن

روز چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱

بازدید از منطقه ی آزاد انزلی

صبح روز چهارشنبه به دلیل خستگی حاصل از پیاده روی روز قبل کمی دیرتر از همیشه از خواب بیدار شدیم و بعد از صرف صبحانه وبرداشتن وعده ی ناهار به سمت منطقه ی آزاد انزلی به قصد تفریح و خرید حرکت کردیم فاصله ی منطقه ی آزاد تا دهکده ی ساحلی حدود ۵ کیلومتر بود . بعد از رسیدن به ورودی منطقه مجدد به دلیل دریافت ورودیه مدتی درترافیک ماندیم .

منطقه آزاد انزلی

ساحل منطقه آزاد

بعد از پرداخت ورودی به منطقه وارد شدیم و به سمت ساحل منطقه برای برپایی پیک نیک و صرف نهار رفتیم . در این سمت دو قسمت تازه ساخت تر و قسمت قدیی تر وجود دارد . در سمت قدیمی تر آلاچیق های ساحلی به هم نزدیکتر هستند و تعداد بیشتری آلاچیق وجوددارد و کنار بیشتر آلاچیق ها باربیکیو هست . در قسمت جدیدتر تعداد آلاچیق ها کمتر است و باربیکیو ندارد .

آلاچیق های جدید

سرویس بهداشتی مرتب وتمیزی هم در کنار این منطقه وجود دارد . همچنین یه رستوران هم کنار این قسمت قرار دارد . در سمت روبه رو هم ساحل و تفریحات آبی نظیر قایق سواری وجود دارد در کل محل خوبی برای تفریح و گذراندن یک روز از سفر هست .

آلاچیق های قدیمی

علاوه بر این تعدادی مرکز خرید جدید و قدیمی نیز در این منطقه قرار گرفته که از لحاظ اجناس زیاد مورد پسند ما نبود . در واقع درمقایسه با منطقه ی آزاد قشم و کیش اصلا اجناس خوبی نداشت و ارزش گشتن و زمان گذاشتن در سفر را نداشت .

رستوران ساحلی منطقه آزاد

بزرگترین آکواریوم ایران آکواریوم انزلی هم در منطقه ی آزاد انزلی قرار گرفته که باز چون بازدید از آن از حوصله ی همسفرها خارج بود و صف خرید بلیط خیلی طولانی بود از آن دیدن نکردیم .

آکواریوم منطقه آزاد

در کنار آکواریوم یک منطقه ی زیبا ساخته شده به اسم بهشت پرندگان در واقع فضای روی یک برکه رو پل های چوبی زدند و مکان قشنگی برای گرفتن عکس و قدم زدن ایجاد شده .

بهشت پرندگان

در کل به نظرم منطقه ی آزاد انزلی ارزش این که یک روز از سفر رو بهش اختصاص بدی داره و منطقه ی قشنگی هست . بعد از اینکه حدود عصر از منطقه ی آزاد خارج شدیم چون هنوز فرصت داشتیم و خسته نبودیم یکسری هم به جاذبه های داخل خود شهرانزلی زدیم از جمله پل غازیان و بوستان ساحلی انزلی که مکان های زیبایی برای گذراندن زمان بودن علی الخصوص پل غازیان خیلی منظره ی زیبایی داشت .

پل غازیان

رستوران زیر پل غازیان

در زیر پل هم یک کافه رستوران زیبایی قرار داشت که به واسطه ی قرار گرفتن در کنار آب فضای قشنگ و آرامش بخشی داشت . بعد از اندکی گشت و گذار در شهر و صرف شام به دهکده ساحلی برگشتیم .

روز پنج شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱

بازدید از شهر رشت و ماسوله

صبح روز پنج شنبه بعد از صرف صبحانه به قصد بازدید از میدان ساعت شهر رشت انزلی را ترک کردیم . پس از رسیدن به شهر رشت وبازدید از میدان زیبای شهرداری رشت و اندکی خرید از فروشگاه های کنار میدان با تماس یکی از دوستان پدرم که اصالتا اهل ماسوله بودن و تعریف زیاد ایشان از ماسوله وسوسه شدیم که به سمت ماسوله برویم . چون در ابتدا برنامه ی ماسوله را به طورکل کنسل کرده بودیم و بازدید از آن را به سفر دیگری موکول کرده بودیم اما با تعاریف زیاد ایشان عزممان را جزم کردیم و به جای گشت و گذار بیشتردر رشت به طرف شهر زیبای ماسوله به راه افتادیم .

میدان شهرداری رشت

در مسیر رفت مجدد از شهر زیبای فومن گذر کردیم و مقداری کلوچه داغ فومن نیز به عنوان سوغات تهیه کردیم . پدر من که عاشق گشت وگذار در بازارهای محلی است و عاشق صفای این شهر شده بود مجدد اندکی زمان را صرف خرید از بازار فومن کرد . سپس به سمت ماسوله ادامه ی مسیر دادیم . مسیر ماسوله از فومن به نظرم بیشتر از فومن تا قلعه رودخان بود ولی در طول مسیر زمین های کشت چای زیبایی خیره کننده ایی ایجاد کرده بود .

در ورودی شهر زیبای ماسوله نیز به ازای هر خودرو مبلغ ۱۵۰۰۰ تومان دریافت میکنند. پس از پارک ماشین در خیابان های شهر ماسوله قدم زنان به سمت خانه های زیبایشان رفتیم . حقیقتا شهر بسیار بسیار زیبا و تمیزی بود و مدت زمانی که در آنجا بودم بسیار لذت بردم . در آنجا نیز مغازه های محلی کوچکی قرار داشت که محصولات محلی و … را عرضه میکردند . در اواسط مسیر یک خیابان باریک بود که هر دو طرفش مغازه بود و فضای جذابی را ایجاد کرده بود .

ماسوله

در شهر ماسوله هم رستوران وجود داشت و هم اقامتگاه برای ماندن در شب . قطعا ماسوله شهری هست که مجدد دوست دارم ببینمش و ترجیح میدم این بار یک شب رو در آنجا اقامت کنم چون به نظرم بیدار شدن صبح در این منطقه حس و حال خیلی خوبی باید داشته باشه .

شیرینی فروشی سنتی ماسوله

در مسیر بازگشت به سمت ماشینمون از کنار آبشار قشنگ ماسوله گذر کردیم . و بعد از ترک این شهر زیبا مجدد به انزلی برگشتیم .

روز جمعه ۱۱ شهریور ۱۴۰۱

روز بازگشت به تهران

صبح بعد از صرف صبحانه و تحویل ویلا به سمت ساحل دهکده به راه افتادیم بعد از کمی ماندن در ساحل و لذت بردن از نسیم خنک وصدای گوشنواز امواج دریا بالاخره از دریا دل کندیم و دهکده ساحلی را ترک کردیم . از قبل برنامه داشتیم که وعده ی نهار مسیر برگشت را در دریاچه سقالکسار خورده و به سمت تهران ادامه مسیر دهیم . بنابراین بعد ازترک انزلی و عبور از شهر رشت به سمت دریاچه ی سقالکسار به راه افتادیم . در اینجا هم ابتدا به ازای هر ماشین مبلغ ۱۰۰۰۰ تومان پرداخت کردیم قبلا از تجربه ی دوستان دیگر داخل سایت خوانده بودم که در ورود به این دریاچه نیز پلاستیک زباله داده میشود ولی فکرکنم دیگر مانند روال سابق نیست .

سقالکسار دریاچه ی زیبا و قشنگی بود اما اطرافش با توجه به اینکه در اواخر تابستان بودیم به سرسبزی عکس های موجود در سایت هانبود اما در کل محیط آرام و با صفایی داشت ماهم بساط پیکنیک خود را در بخش جنگلی با ویو دریاچه پهن کردیم و مشغول صرف نهارشدیم که در این قسمت تعدادی گاو زیبا هم دیدیم . بعد از صرف نهار به سرعت وسایل را جمع کردیم تا به سمت تهران حرکت کنیم . قبل از حرکت برای شستن دست ها به سرویس بهداشتی رفتیم که متاسفانه قسمت روشویی سرویس بهداشتی پائین نه آب داشت و نه مایع شستشو سرویس بهداشتی بالا هم که کنار نماز خانه بود مایع دستشویی نداشت . اما در کل سرویس بهداشتی به نسبت پارک سراوان تمیزتر بود .

دریاچه سقالکسار

در نهایت بالاخره به سمت جاده تهران حرکت کردیم در ابتدا جاده خیلی شلوغ وترافیک بود ولی بعد از اولین پمپ بنزین تا شهر منجیل ترافیک روان بود نرسیده به شهر منجیل پلیس به خاطر کاهش بار ترافیک جاده فرعی که در دست ساخت بود را باز کرده بود و تعدادی ازماشین ها را به آن سمت هدایت میکرد ما نیز از آن سمت رفتیم اما جاده به شدت خاکی و ناهموار بود و پیشنهاد نمیکنم که این مسیر راانتخاب کنید .

در مسیر بازگشت

بعد از مدت زمان طولانی حاصل از ماندن در ترافیک بالاخره به تهران و منزل رسیدیم ولی تجربه و خاطرات شیرینی از این سفر در ذهن مان باقیماند . در کل به شخصه بسیار به استان گیلان علاقهمند شدم و مطمئن هستم رسیدگی به امورتفرجگاهها و مکانهای تفریحی این منطقه بسیار می تواند باعث جذب توریست و درآمدزایی شود. چون این استان جاذبه های بکر و خاص زیادی دارد .

ماه زیبای سفر در مسیر بازگشت از سفر

امید است که با رسیدگی روزافزون و همت مسئولان و همیاری مردم روز به روز شاهد پیشرفت جاذبه های گردشگری باشیم . ممنونم که تا پایان این سفرنامه با من همراه بودین.