سفر به شهر زیر زمینی اویی با رمز و راز 1500 ساله

سفر به شهر زیر زمینی اویی با رمز و راز 1500 ساله + تصاویر

ندا حرکتمون ساعت چند شد؟
ندا کجا همو ببینیم؟
ندا من نهار فردا رو آماده کردم.
ندا لباس گرم برداریم؟
فکر کنید من نشستم تو همایش سایت لست سکند و معرفی برترین های سفرنامه نویسی و  دل تو دلم نیست که لیست برنده ها مشخص بشه و از اون طرف دارم هماهنگی سفر یک روزمون به شهر زیر زمینی اویی در شهر نوش آباد رو انجام میدم.

ظاهرا در قدیم نوش آباد منزلگاه بین ری و اصفهان بوده و ازش به عنوان پایتخت خاقان انوشیروان یاد میکنند.

هدف ما از این سفر بیشتر بازدید از شهر زیر زمینی اویی بود و اگر زمان بهمون اجازه میداد کویر ابوزید آباد.

کی بریم:

برای رفتن به این منطقه و به خصوص بخش کویری ابوزید آباد بهترین زمان از آبان ماه الی اوایل فروردین هست. ولی برای بازدید شهر کاشان یا آران و بیدگل و نوش آباد محدودیت زمانی نخواهید داشت.

چطور بریم؟

برای رفتن به نوش آباد از تهران وارد اتوبان قم شده و بعد از عوارضی شهر قم خروجی کاشان رو در پیش می گیرید. نرسیده به شهر کاشان تابلوهای آران و بیدگل رو دنبال کنید و نرسیده به شهر آران و بیدگل وارد نوش آباد شوید. خوبی مسیر اینه که تماما اتوبان هست و میتونید بین راه از امکانات رفاهی و سرویس بهداشتی های تمیز مجتمع های رفاهی استفاده کنید.

نقشه مسیر تهران تا ابوزید آباد

محل قرارمون با دوستان ساعت 7 فلکه دوم صادقیه بود. یک تیم 7 نفره با دو ماشین به سمت اتوبان تهران قم حرکت کردیم. به دلیل بارش برف و برودت هوا  مسیر کمی لغزنده بود که دوستان با احتیاط رانندگی می کردند. نرسیده به قم جلوی یکی از مجتمع های رفاهی صبحانه خوردیم. هوا کمی سوز داشت. سریع جمع کردیم و به راهمون ادامه دادیم. بعد از قم هوا کاملا آفتابی و مسیر کاملا خشک بود و برفی هم در این بخش دیده نمی شد.

همانطور که در بخش چطور برویم گفتم مسیر رو به سمت کاشان و اران و بیدگل ادامه دادیم و وارد شهر نوش آباد شدیم.
داخل شهر دو مسیر بازدید برای شهر زیر زمینی زده بودند. مسیر یک و دو. به طور اتفاقی مسیر دو را انتخاب کردیم. به محوطه شهر زیر زمینی که رسیدیم چند نفر از مغازه داران اطراف با شربت و باقلوای مخصوص شهر از ما پذیرایی و دعوت به خرید کردند که البته موکول کردیم به بعد از بازدید.

تابلوهای راهنمای داخل شهر نوش آباد

ورودی شهر زیرزمینی حدود 47 پله به سمت پایین داشت. بلیط ورودی هم برای ایرانی ها نفری 5 هزار تومان و توریستها 20هزار تومان در نظر گرفته شده بود.

با 47 پله شما وارد شهر زیرزمینی اویی میشید

بعد از خرید بلیط در پایین پله ها اولین بخشی که به آن وارد شدیم آب انبار بزرگی به وسعت یک میلیون و پانصدهزار لیتر آب بود. البته قدمت این آب انبار به 500 سال قبل و زمان صفویه برمی گشت. دیواری که محل برداشت آب بود را جهت دسترسی به داخل آب انبار کنده بودند. داخل آب انبار بسیار بزرگ و با سقف گنبدی زیبایی مسقف شده بود. به خاطر نزدیکی آب انبار به شهر زیرزمینی توسط تونلی آب انبار را به شهر زیر زمینی متصل کرده بودند.

سقف آب انبار

بعد از گذر از راهرویی وارد شهر زیرزمینی شدیم. بوی نم رس و خاک مرطوب برای من محسور کننده است و دما هم طوری بود که همه کاپشنها را در آوردیم. شهر زیر زمینی اویی با تونلهایی تو در تو  و دستکند با اتاقهایی کوچک پیش رومون بود. در برخی مناطق چاه های تله جهت به دام افتادن دشمنانی که وارد شهر شده اند وجود داشت که البته روی آنها را پوشانده بودند و در برخی اتاقها چاه هایی جهت سرویس بهداشتی و چاه هایی جهت نگهداری مواد و حتی چاه اکسیژن جهت تامین هوای داخل شهر وجود داشت.

راهرو های شهر زیرزمینی اویی

شهر زیرزمینی از سه طبقه ساخته شده که طبقه اول یا 1- در عمق 4-6 متر زیر زمین طی سالیان و در اثر رسوبات سیلابهای گذشته پر شده است. طبقه دوم یا 2- با عمق 8 الی 12 متر همچنان در حال اکتشاف و طبقه سوم 3- هم با عمق 18 الی 23 متر که هم سطح آب های زیر زمینی منطقه است، در بخشهای کمی به آن دسترسی پیدا کرده اند. دسترسی طبقات به هم توسط چاههای عمودی ممکن هست و به دلیل اختلاف فشار، هوا در شهر جریان دارد.

در کل حدود 400 متر از این فضا جهت بازدید عموم آماده شده است. راهنمای شهر گفتند که احتمال می دهند زیر کل مساحت نوش آباد که چیزی در حدود 4کیلومتر مربع هست خالی بوده و جهت شهر زیر زمینی کنده باشند، ولی برای بررسی بیشتر باید این شهر ثبت جهانی شود و خانه های شهر را خریداری کنند تا بتوانند به مطالعه شهر بپردازند ولی  ظاهرا به همین بخش کوچک قانع اند.

از لیدر شهر در مورد ورودی شماره یک سوال کردیم که گفتند از بخش دو بسیار کوچکتر است و حدس میزنند که ممکن است پناهگاه حاکم آن زمان بوده باشد. پس به طور اتفاقی ما ورودی درست را انتخاب کرده بودیم. در انتهای شهر و در بخش خروجی کافی شاپ بسیار کوچکی دمنوش و قهوه و کیک هم سرو می کند. متاسفانه به دلیل تاریک بودن شهر و نوع نورپردازی آن عکسهای باکیفیتی نتوانستیم بندازیم.

بعد از خروج از شهر زیرزمینی تصمیم گرفتیم برای صرف نهار به کویر اطراف شهر برویم. با سوال از مغازه داران ما را به جاده فیض آباد راهنمایی کردند. قبل از حرکت نیازمند سرویس بهداشتی بودیم. منتها اطراف شهر زیرزمینی سرویس بهداشتی عمومی ندیدیم. به سمت خارج شهر و پمپ بنزین رفتیم و از سرویس اونجا استفاده کردیم. منتها داخل شهر یک امام زاده هم بود که به گمانم بشه از اونجا هم استفاده کرد.

کویر اطراف شهر یک دست صاف و با درختهای گز بود و جالب بود تعداد زیادی از اهالی یا مسافران نیز همان اطراف برای نهار اطراق کرده بودند. برای دیدن رملها به سمت فیض آباد رفتیم.

برخورد شتری از نوع نزدیک

به روستا که رسیدیم غافله بزرگی از شتر ها رو دیدیم که ظاهرا برای چرا برده می شدند. کمی عکاسی کردیم و جاده خاکی خارج روستا را در پیش گرفتیم. حدود نیم ساعتی تو مسیر خاکی پیش رفتیم ولی با توجه به محدودیت زمانی که داشتیم و نا آشنا بودن به مسیر و اینکه احتمال داشت زمان برگشت گم شویم یا به تاریکی بخوریم تصمیم گرفتیم خیلی از روستا فاصله نگیریم. و نهار را در جایی خلوت و زیبا خوردیم و به سمت نوش آباد و پس از آن به تهران برگشتیم.

فیلمی کوتاه از محلی که برای صرف نهار توقف کردیم

البته اگر تورهای گردشگری یک روزه رو چک کنید در کنار بازدید از شهر زیرزمینی اویی از کویر ابوزید آباد اسم بردند. برای رفتن به ابوزید آباد باید از شهر خارج شده و به سمت کاشان بروید و پس از آن تابلوهای ابوزیدآباد را دنبال کنید. بین این دو شهر حدود 45 دقیقه راه هست. به نظرم برای آنکه بتوانید به این دو محدوده برسید باید از تهران کمی زودتر و مثلا ساعت 5 الی 6 صبح حرکت کنید.

این موضوع رو هم ذکر کنم که در کنار نوش آباد برنامه ما کویر ابوزیدآباد بود. ولی با توجه به راهنمایی اهالی و اینکه برای رفتن به اطراف فیض آباد زمان زیادی رو از دست دادیم، صلاح نبود که مجدد به سمت ابوزید آباد بریم.

مسیر نوش آباد به ابوزید آباد

چند نکته:
برای رفتن به شهر نوش آباد سعی کنید از برنامه های ترکیبی استفاده کنید. بازدید از خانه های تاریخی کاشان و در کنار آن بازدید از شهر زیرزمینی می تواند یک یا دو روز کامل وقت ببرد.(شخصا 3-4 بار کاشان رو در فصول مختلف دیدم)

رستورانهای کاشان کیفیت غذای قابل قبول و قیمت مناسبی دارند. حتی میتوانید از رستورانهای خانه های تاریخی مثل خانه عباسی استفاده کنید.

برای رفتن به کویر از راهنمای بلد به منطقه استفاده کنید و به هیچ وجه تنهایی وارد جاده های خاکی نشوید. چرا که به دلیل شباهت منطقه و راه ها احتمال گم شدن وجود دارد.

می توانید رفتن به کویر را اول روز و بازدید از نوش آباد را به ساعات عصر موکول کنید.

در نزدیکی شهر زیرزمینی تابلوهایی جهت اقامت و اجاره سویت موجود بود که می توانید برای شب مانی و استراحت از آنها استفاده کنید.

اگر بیشتر سرچ کنید و سر حوصله به این منطقه بیایید آثار بیشتری از قبیل كاروانسراي ابوزيد آباد، مسجدجامع و نقشينه،‌ سايت باستاني ويگل، مسجد جامع سي زان، امامزاده محمد، قلعه مورچان، روستاي هدف علي آباد، درياچه نمك و كاروانسراي مرنجاب، تپه هاي ماسه اي ، شتر سواري در روستاي تقي آباد را نیز می توانید به لیست دیدنی های منطقه اضافه کنید و از دیدن آنها لذت ببرید.