سفر تفریحی به تفلیس کشوری امن و آرام

تفلیس، سفری آرام و امن + تصاویر

33-Tblisi-Blog cover (01-02-24).jpg

• قبل از سفر

من و مادرم در ٣٠ بهمن ١٣٩٦ عازم سفر تفريحي به تفليس (تبلیسی) شديم. از شهرخودمون تور ٤شب و ٥ روز در هتل كلمبي 4ستاره (البته شما در تفلیس از هر ستاره یکی کم کنید )  با شركت هواپيمايي آتا به مبلغ نفري يك ميليون و سيصد هزار تومان خريداري كرديم و روز قبل رفتن خروجي به مبلغ نفري ٧٥ هزار تومان در بانك ملي پرداخت كردم. أرز هم  به مبلغ ٤٧٠٠ از صرافی خریداری کردم .

ما با قطار از شهر خودمون به تهران سفر كرديم و صبح زود به فرودگاه امام خميني رفتيم پرواز ما ساعت ١٨:٣٠غروب بود. ساعت ٣ ظهر كاملا اتفاقي متوجه تاخير پرواز تا ساعت ٢٠ شب شدم. چیزی که اصلا از شرکت هواپیمایی اتا بعید نبود  ولي بهمون گفتن برين كانتر كارت پرواز رو بگيريد. در كافي شاپ فرودگاه نشستيم تا ساعت٢٠ كه پرواز انجام شد و براي ١.٢٥ دقيقه پرواز داشتيم به فرودگاه تفليس اما خلبان اعلام کرد  متاسفانه به دليل بدي هوا و مه بودن فرودگاه نمیتواند  پرواز در فرودگاه تفليس بشينه و هواپيما برگشت به شهر تبريز و قرار شد تا ساعتي بعد دوباره پرواز به سمت تفليس بعد از سوخت گيري مجدد انجام شود. ولي پروازساعت ٢شب برگشت به تهران و ما در داخل هواپيما روی باند فرودگاه تا ٩صبح علاف بوديم تا دوباره پرواز جايگزين اعلام شود اما بازم به علت مه آلود بودن هوا پرواز فقط شركت اتا انجام نميشد كه شركت اتا مجبور به گرفتن هتل براي همه ي مسافرين شد كه ما ١ شب رو در هتل ibis روبرو فرودگاه امام ساكن شديم .و بي نهايت هتل خوبي بود .

نمایی از هتل Ibis

روز بعد (با بي ابرو شدن شركت اتا وکتک خوردن نماینده اون شرکت ) نهايت قرار شد پرواز ساعت ١٢:٣٠ظهر انجام شود هواپيما ساعت ٢در فرودگاه تفليس به زمين نشست.  ساعت به وقت آنجا، نیم ساعت عقب تر از ساعت به وقت ایران بود،پس ما ساعتهایمان را تنظیم کردیم

باند فرودگاه شهر تفلیس و نمای هواپیمای جورجیای گرجستان

• شروع سفر

در خصوص آب و هوای این کشور باید بگم معتدل مایل به سرد کوهستانی است و اصلا شرجی نیست هواي شهر تفليس ٩ درجه بود و سرد ولي كاملا قابل تحمل (مثل هواي بهمن ماه شمال) برخلاف همه ي صحبت هايي كه شنيده بودم مبني بر سرماي شديد شهر تفليس و بردن لباس های خیلی گرم. فرودگاه تفلیس فرودگاهی تقریبا کوچک و جمع و جور بود  در فرودگاه بعد از چك كردن پاسپورت که خیلی محترمانه باهامون برخورد میشد و تحویل سالم چمدان هایمان به سمت خروجي رفتيم كه ليدرمون که با علامت جورجیا هالیدی به دنبالمون امده بود. به هر اتاقي يك عدد سيم كارت رايگان و برنامه هاي تور جورجيا هاليدي رو بهمون دادن و با اتوبوس  به سمت هتل هامون بردن.

فرودگاه تفلیس 30 کیلومتر از شهر فاصله داشت. در راه لیدر در رابطه  با برنامه ایی که بهمون داده بودن صحبت کردن و توضیحات کامل رو داد ولی ما هیچ کدام از برنامه ها رو خریداری نکردیم. با توجه به اطلاعات قبلی که در سایت لست سکند خونده بودم تصمیم بر این گرفتم که خودم جاهای دیدنی رو برم بگردم چون رفتن دست جمعی مشکلات خاص خودش رو داره . لیدر همراه ما به هتل آمد و کارهای ورودمان را انجام داد پسورد وای فای در لابی هتل زده شده بود که سرعت بسیار بالایی داشت حتی در طبقه 5 که اتاق ما بود . امکانات اتاق شامل 2 تخت، دومیز پاتختی، آباجور، میز مطالعه با یک صندلی،دو عدد مبل تک نفره ، یخچال، تلویزیون با شبکه های ماهواره ای سایر کشورها،کتری برقی ، سشوار ، دمپایی(اگه مثل من حتما در داخل دستشویی نیاز به دمپایی پلاستیکی دارید با خودتون ببرید چون به هیچ وجه دمپایی پلاستیکی ندارن )، دو عدد لیوان، قاشق  و یک دیس بوده است و داخل حمام شامپو صابون شامپو بدن و حوله  قرار داشت .  ما در اين پرواز با دوستان بسیار خوبي اشنا شديم كه بعضي از آنها در هتل كلمبي بودن.

هتل کلمبی تفلیس

نمای بیرونی هتل کلمبی (عکس از اینترنت)

نمایی از اتاق بسیار تمیز هتل (عکی از اینترنت)

ویو اتاق ما به سمت یک کوچه بود که خانه های مسکونی در آن بود که منظره خاصی قابل رویت نبود.  بعد أز رسيدن به هتل و گرفتن دوش حاضر شديم و به صرافي رفتيم دلار هامون رو به لأري كه واحد پول گرجستان ،(علامت اختصاری آن بر روی اجناس GELاست) تبديل كرديم كه هر لأري معادل ٢هزار تومان بود . برای تبدیل ارز خود به دنبال صرافیهایی باشید که علامت % در تابلوهایشان نباشد، چون به ضرر شما خواهد بود و درصدی از شما کم میکنند .

هتل ما نزديك خيابان پكني قرار داشت و ما تصميم گرفتيم به اين خيابان بريم همه مغازه ها شيك و گرون بودن و فقط قيمت لوازم ارايشي در اين خيابان مناسب بود به نمايندگي السي رفتيم از اونجا مقداري لباس خريدم . مغازهای کل شهر راس ساعت8حتی با وجود مشتری تعطیل میکنند که این اتفاق در فروشگاه السی برای ما افتاد و خیلی محترمانه مارو بیرون کردن و از اونجا براي صرف شام به مك دونالد نمایندگی خیابان پکنی رفتیم.

كه يه سيب زميني سرخ شده و دو همبرگر که نون شیرین و خود همبرگر بی مزه بود  و يك نوشابه به مبلغ ١٢ لأري و با تاكسي به مبلغ ٥لأري به هتل ساعت ١١ شب برای استراحت رفتیم.

تور تفلیس

صبح برای صبحانه که کاملا با مذاق ما خوش بود که شامل سوسیس ، کالباس و چند نوع شیرینی و شربت و .... بود به رستوران هتل رفتیم که از ساعت 7تا 10 بود و هر لحظه کاملا شارژ میشد .  بعد از صبحانه با ليدر صحبت كردم و گشت شهري براي ساعت ١٠ صبح هماهنگ كردم به مبلغ نفري ٣٠ لأري.

صبحانه ی هتل

طبق قرار قبل لیدر با ما، برای گشت شهری امروز، ساعت 10 منتظر لیدر بودیم که راس ساعت 10 همراه با یک اتوبوس حاوی مسافران دیگر هتل ها به دنبال ما آمدند. اولين جايي كه رفتيم كليسا سامبا بود كه در سال ٢٠٠٤ساخته شده و به اسم كليسا جامع تثليث است و بزرگترين كليسا ارتدوكس در جهان و سومين كليسا مرتفع در جهان شناخته شده . کلیسای عظیم سامبا بسیار با شکوه و دیدني و بسیار جالب بود دیدن مردمانی که برای نذر و طلب آمرزش شمعی روشن میکردند و یا دعا می کردند. این کلیسا برخلاف سایر کلیساها رنگ و بوی نو دارد و بسیاری از قسمتهای آن هنوز در حال ساخت است و نقاشی داخل آن نیز تمام نشده است. موقعي كه ما حضور داشتیم  شروع كردن به خوندن انجيل كه بي نهايت زيبا اجرا كردن . عکسبرداری از داخل کلیسا به شرط خاموش بودن فلش دوربین مشکلی نداشت .

سفرنامه تفلیس

نمایی زیبا از کلیسا سامبا

کلیسای تفلیس

تور ارزان تفلیس

نمایی از داخل کلیسا

در حياط كليسا دوربيني وجود داشت كه با انداختن يك تتري ميتونستي با اون شهر رو نگاه كني. بعد از كليسا با ماشين به تپه متخي (كليسا متخي)  كه یک محله تاریخی تفلیس، بر روی صخره مرتفع واقع شده که مشرف به رودخانه متکواری است رفتيم .این رود بزرگترین رود گرجستان است که از سه کشور ترکیه،گرجستان و آذربایجان می گذرد و درزبان گرجی به معنای آب پاک است .

مجسمه شاه گورگاسالی

مجسمه مادر تفلیس

نمایی از مجسمه مادر از روی تپه متخی

این مجسمه که نماد شهر تفلیس است، در دستانش کاسه ای نوشیدنی برای پذیرایی از کسانی که با دوستی وارد گرجستان می شوند و شمشیر برای آنها که با دشمنی می آیند، قرار دارد.

این منطقه یکی از قدیمیترین مناطق مسکونی در قلمرو شهر بوده. کلیسای موجود توسط پادشاه گرجستان سنت دمتریوس دوم در حدود 1278-1284 ساخته شده است و تا حدودی یک نمونه غیر معمول از کلیسای ارتدوکس میباشد که سقف گنبدی شکل دارد اما بعدا که آسیب دیده، چندین بار بازسازی شده است. در روبرو تپه متخي، پارك حيدر علي اف قرار داشت كه مجسمه ايي از ايشون گذاشته بودن كه هر روز صبح گلهاي تازه برای ادای احترام براشون میاوردن.

تور تفلیس

در اين پارك حمام هاي سولفور قرار داشت.

حمامهای سولفور:

‎حمام های گوگردی در محله ای به نام آبانتوبانی قرارگرفته است. از این حمام ها در قدیم نه تنها به منظور درمان، بلکه برای تفرج وبرگزاری جشنها مورد استفاده قرار می گرفته است. که بخشی از تفلیس قدیم و درست بر سر راه نارین قلعه در کرانه راست رودخانه کورا و در مسیر باغ بوتانیک واقع شده و جزو قدیمی ترین و تاریخی ترین مناطق تفلیسه . حمامهای بجا مانده در آن بر اساس معماری ایرانی بین قرون 17 و 18 میلادی ساخته شده و به همین دلیل به آن حمام شاه عباسی میگن. آب گرم این حمامها مستقیما از چشمه های آبگرم تامین میشه .هزینه استفاده از نوع عمومی آن از 2 لاری به بالا و حمام نمره یا اختصاصی از 20 تا 80 لاری برای یک ساعت است. هزینه ماساژ نیز جدا حساب میشه. البته در این حمام ها ماساژ بیشتر به شستن شباهت داره و هزینه آن نفری 10 لاری هست. همچنین با پرداخت مبلغی جداگانه با انواع میوه و آبمیوه از شما پذیرایی میشه.

در انتهاي همين خيابان پل عشاق وجود داشت  که عشاق بر روی پل قفل میزنن و کلید آن را در رودخانه جهت رسیدن به همدیگر  پرتاب میکنند .

پل عشاق تفلیس

پل عشاق

ابشاری که در انتهای همین پل قرار دارد

مجسمه NIKALA

از اونجا به سمت خيابان مرجان ايشويلي رفتيم. خياباني پر از كافه و رستوران هاي زيبا با شنيدن موزيك ها ي ايراني، این خیابون بیشتر رستوران های حلال داره که مال ترک ها و عربهاست . ليدر بهمون گفت ميتونين برگرديد هتل با اتوبوس يا اينكه بريد دور بزنيد و ما خانم ها اصولا دور زدن رو انتخاب ميكنيم  و پیاده تا مرکز خرید واکزال رفتیم . ندین فروشگاه لوازم خانگی بزرگ و لباس فروشی های خیلی معمولی به چشم میخورد که پیشنهاد نمیکنم برای وقت گذاشتن براش. از اونجا با تاكسي به هتل برگشتيم راننده تاکسی با اینکه هتل مارو بلد نبود و هرچی بهش ادرس میدادیم متوجه نمیشد از روی کارت با هتل تماس گرفت و مارو به هتل رسوند . حتی نزدیک بود گوشیم در ماشینش جا بمونه که سریع متوجه شدم صداش زدم برگشت و گرفتم و این تجربه شد که گوشیمو در داخل کیف بگذارم . غروب با تاکسی 4لاری به  خيابان شاردني و پل زيباي صلح یا همان پل شیشه ای رفتيم.

خیابان شاردنی تفلیس

نمایی از کافه های خیابان شاردنی

از ابتدای خیابون شاردني قلعه ناریکالا روی کوه دیده میشه و نورپردازی بسیار زیبایی در شب داره. بیشتر کافه ها و رستورانهای خیلی خیلی شیک و البته گرون توی این خیابون هستن.

نمای زیبا از نارین قلعه در شب

در دو طرف این خیابان انواع رستوران ها، کافه ها، انواع صنایع دستی و سوغات گرجستان به چشم می خوره این خیابان زیبا که عرض زیادی هم ندارد به صورت سنگفرش می باشد. پیشنهاد میکنم حتما با کفش اسپرت از آنها گذر کنید. خیابان شاردنی، شب هنگام، پویا و فوق العاده زیباست مخصوصا همراه با صدای موسیقی کنسرت ها و همخوانی ها. در اون سمت خيابان پارك ريكه قرار داشت كه با پل صلح تفليس قديم و شاردني (تفليس جديد) رو بهم وصل كرده ، نورپردازی پل در شب بسیار زیبا بود.

پل صلح در تفلیس

این عکس از اینترنت گرفته شده و نمایی از زیبایی پل صلح در شب رو نشون میده که بی نهایت زیباست

پل صلح در روي رودخانه متكواري قرار داره و در پشت پل ميتوان منظره كأخ رياست جمهوري گرجستان رو ديد . از اونجا پياده به سمت خيابان رستاولي رفتيم كه به احترام شاعر بزرگ گرجي شوتا روستاولي نام گذاری  شده.خياباني پر از كليساهاي كوچيك و قديمي و رنگي ، با سوال كردن از مردم خيلي راحت به روستاولي رسيديم .  بسیاری از مراکز مهم دولتی و غیر دولتی در این خیابان مستقر هستند ساختمان های پارلمان گرجستان، اپرا و باله ی شهر تفلیس، دادگاه عالی، کلیسای کاشوتی، موزه ی ملی گرجستان و آکادمی علوم گرجستان. همچنین نمایندگی برندهای Zara،Adidas،Next،Lcwaikiki،Uno از تخفیف هایی برخوردار بودند .کنسرت های خیابانی در جای جای خیابان برپا بود که ماهم لحظه ایی از دیدن آنها غافل نمیشدیم

تور تفلیس

خوشبختانه در طول خیابان روستاولی نیمکت هایی در پیاده رو قرارداشت و ما که بیش از اندازه از پاهایمان کار کشیده بودیم مدتی استراحت کردیم

سفر به تفلیس

رستوران هاي گرجي و إيراني و فرنگي دور تا دور اين خيابان ديده ميشد. ما براي صرف شام به يك رستوران إيراني به نام سون رفتيم. سبكي از رستوران هاي قديمي و صندلی هایی که با پشتی تزیین شده بود. ما تصميم گرفتيم فقط غذا محلي گرجي رو بخوريم به نام خاچاپوري و خينكالي. با همه ي چيزهايي كه شنيده بودم مبني بر بي مزه بودنش بي نهايت خوشمزه بود و من خيلي دوست داشتم. هر عدد خينكالي ١ لأري و خاچاپوري ١٢لاري.

غذا در تفلیس

خیناکلی

این غذا خوردنش اداب خاصی داره باید از نوکش بگیرید و بخورید چرا که توش ابه و اگر تیکه کنید تمام ابش خالی میشه و هم طعمش از بین میره هم ظاهر بدی پیدا میکنه

خاچاپوری

خاچاپوری از غذاهای محلی گرجستان هست . شکلهای متفاوتی عرضه میشه که نوع اکثریتش با پنیره . این غذا مثل نون پیتزاست که توش پنیر داره

صبح فردا به تفلیس مال رفتیم از هتل ما تا تفلیس مال کرایه نفری 10لاری بود. حدود یک ربع الی بیست دقیقه در راه بودی.

خرید در تفلیس

پاساژ پر بود از فروشگاها با برندهای خوب مثل کتون ؛ ادیداس ؛ نایک ؛ برندهای لوازم ارایش و  هایپر مارکت .... از هایپرمارکت طبقه اول کمی سوغاتی مانند کاکائو و شکلات خریدیم.

خوشمزه های  هایپر مارکت

لوازم تحریر های خوشگل و خوش آب و رنگ که از اینجا هم کلی خرید کردم

خرید از اونجا اصلا مقرون به صرفه نیست و بهتره فقط صنایع دستی و نمادهای ملی گرجستان رو که معروف ترینش خنجر (سمبل حمایت و جنگ) و شاخ گاو ( گیلاس سنتی شون) که سمبل عشق و صلح محسوب میشه رو به عنوان یادگاری بخرین و بیشتر به فکر گردش و دیدن جاذبه های تاریخی و باستانی این کشور باشین.

بعد از ساعت های گشت و گذار در پاساژ و خرید های خوب و خوردن یه بستنی خوشمزه و دیدن هم سفری هایمان در پاساژ و ساعتی صحبت کردن دوباره با آنها با 9لاری به هتل برگشتیم اینجا فهمیدم که برای مبلغ کرایه باید چونه زد و پایین تر هم میان واقعا. غروب هم با دوستایی که در اونجا اشنا شده بودیم به خیابان شاردنی و به صرف شام و چایی رفتیم با اینکه ساعت از نیمه شب گذشته بود ولی همچنان خیابان ها شلوغ و با امنیت کامل بود.

از شب قبل با دو خانواده دیگر که تو هتل ما بودن و اهل اصفهان هماهنگ کردیم که با ماشین 3شهر قدیمی و تاریخی گرجستان برویم

اولین شهر: متسخیا قبل از تفلیس ، پایتخت گرجستان بوده و معماری قشنگی داره و خیابان سنگفرش که راه رفتن در آنجا بی نظیر است

کلیسا معروف و قدیمی ستون زنده میگن لباس عیسی مسیح پای یکی از ستونهای کلیسا دفنه

چورچخلا شکلات های خوشمزه تفلیس

چورچخلا مثل باسلوق خودمونه وسطش مغز گردو یا فندقه که دورش شیره انگوره، دیگه شکر نداره.

شهر بعدی شهر سنگی بود که از تراشیده شدن صخره ها ایجاد شده و خالی از سکنه است کلی پیاده روی و پله بالا رفتن داشت. کلا توصیه میکنم همیشه کتونی در تفلیس پا کنید و اصلا با کفش پاشنه دار جایی نرید چون واقعا سخته

شهر سنگی تفلیس

علاوه بر دیدن خانه های درون صخره که بسیار زیباست در آن بالا منظره بسیار زیبایی را روبروی خود میبینید که بسیار بکر است و تکرار نشدنی است .

شهر بعدی شهر گوری که شهر زندگی و خانه ی پدری استالین بود که درحال حاضر به یکی از جاذبه های اصلی شهر گوری تبدیل شده. با وجود اینکه دیکتاتور بزرگی بود و جنایتهای بزرگی کرد ولی بین مردم روسیه احترام داره چراکه از روسیه یه ابرقدرت ساخت.

نماد استالین

موزه استالین

قطار استالین ( به شدت از پرواز میترسید و با قطار سفر میکرد)

این تور که ما خودمون با یکی هماهنگ کردیم مارو ببره کل سه شهر رو یک ماشین 6 نفره 250 لاری برد و آورد با تور جورجیا نفری 165 لاری میبرد همراه با ناهار. امدیم هتل دیگه دیر وقت بود و خیلی هم خسته شده بودیم جایی نرفتیم وسایلمون رو جمع کردیم  و استراحت کردیم برای فردا و روز اخری که قرار بود در تفلیس باشیم.

صبح زود بعد یه دوش و مرتب کردن وسایلم رفتیم برای صبحانه و وسایلمون رو تحویل انبار هتل دادیم و با دوستامون رفتیم بیرون که بریم سمت مجسمه مادر با تاکسی رفتیم دور میدان شاردنی و رفتیم داخل پارک ریکه در کنار پل صلح دور زدیم.

پارک ریکه و نمایی از کاخ ریاست جمهوری

برای سوار شدن به تلکابین رفتیم که گفته بودن بهمون کرایه رفت و برگشت با تلکابین نفری 2لاری هست رفتیم که سوار بشیم و بلیط تهیه کنیم گفت نفری 10 لاری که ما پشیمون شدیم و سوار نشدیم و در همون خیابان دور زدیم و با I Love Tbilisi  عکس یادگاری گرفتیم

خیابان شاردنی تفلیس

ابتدای خیابان شاردنی

از این نماد های گرجستان که در همه ی مناطق شهر به چشم میخوره هم به عنوان سوغانی خریدم. ساعت 5هم برای بردنمون به فرودگاه امدن تا 9شب که پرواز  انجام شد و صحیح و سالم رسیدیم.

ممنون از همراهی شما

امیدوارم که کامل توضیح داده باشم برای شما

مکان هایی که نرفتیم و برای سفر بعدی به این مکان واگذار شد :

1- موزه ملی گرجستان

2-دریاچه لاک پشتها که به علت سردی هوا بهمون پیشنهادکردن نرید چون خلوته

3-پارک و شهربازی متاتسمیندا

نکات مهم

• هتل کلمبی : از لحاظ تمیزی واقعا تمیز و مرتب صبحانه ولی معمولی ولی خوب و همیشه هم تا لحظه اخر شارژ میشد و دسترسی به همه جا راحت بود. رفتار کارکنان هتل دوستانه و با احترام است و با ما در هنگام ورود خوش برخورد بودن .
  • لاری رو حتما در صرافی هایی که علامت 0% دارن چنج کنید چون کارمزد نمیگیرن
  • سعی کنید همه جاهای دیدنی رو خودتون برید چون با تور خیلی هزینه بالایی داره من وقتی یکبار رفتم متوجه شدم که میتونستم با نصف قیمتش برم
  • هزینه تاکسی از حداقل 5 لاری شروع می شود و حتما قبل از رسیدن به مقصد باید با راننده قیمت را طی کرد.
  • حتما حتما کتونی با خودتون ببرید چون همه جا پیاده روی داره و سخته
  • ممنوع بودن همراه داشتن داروهایی بود که بدون نسخه پزشک تجویز شده باشند. از جمله استامینوفن کدئین دار،کولداکس و....
  • در طول سفر متوجه شدیم تفلیس شهریست که کمی دیر تر از کشورهای دیگر صبحها شروع بکار می کنند .
  • هزینه تاکسی در تفلیس ارزان است و بهتر است از تاکسی استفاده کنید.
  • مردم تفلیس خیلی با زبان انگلیسی اشنایی ندارند فقط بعضی از جوان های آنها  و زبان بسیار سختی دارند بهتر است برای جهت یابی از برنامه گوگل مپ استفاده کنید
  • شهر امنی هست و می شود تا دیر وقت بیرون بود.
  • ریختن زباله در شهر جریمه نقدی دارد .
  • چند کلمه مفید گرجی: gamarjoba= سلام، ho= بله ، ara= نه، didi madloba= خیلی ممنون
  • شهر تفلیس تماما دارای اینترنت بی سیم هستش و اکثر نقاط شهر رو ساپورت میکنه اگر wifi رو روشن کنید اسم وایفاش tebilise loves you هستش