سفرنامه سوچی، بهشت روسیه

سارا خوش نژاد

تاریخ سفر : مرداد 97

مدت سفر : یک هفته

چشمامو که باز کردم بعد از چند ثانیه متوجه شدم که در چه جای جدید و زیبایی بیدار شدم، جایی که بعد از رسیدن، تموم دیشب رو به شوق این به صبح رسوندم که بتونم منظره اطرافم رو زیر تابش نور خورشید ببینم، برای همین سراسیمه به سمت پنجره اتاق هتل میرم، پرده رو کنار میزنم و با منظره ای فراتر از تصوراتم روبرو میشم...رشته کوههایی سرسبز با ابرهایی که در مابین اونها شناورن...

تصویر 1 (منظره ای از پنجره اتاق هتل رکسوس)

پنجره رو باز میکنم...آفتاب دل انگیز و هوای مطبوع کوهستان صورتم رو نوازش میکنه...دیگه طاقت نمیارمو سریع به محوطه بیرون هتل میرم تا قدم بزنم...

تصویر 2 (منظره ی اطراف هتل رکسوس)

هتل پنج ستاره و فوق العاده زیبای رکسوس در کوهستان کراسنایا پولیانا و در منطقه آدلر شهر سوچی قرار داره که در فاصله 42 کیلومتری ساحل دریای سیاهه...

تصویر 3 (محوطه بیرونی هتل رکسوس)

ارتفاع این منطقه از 540 تا 2350 متره، یه منطقه ی فوق العاده تمیز، ساکت و آروم، با خیابونایی سنگ فرشو ساختمون هایی با سبک معماری اروپایی...که از تموم کوچه پس کوچه های این منطقه رشته کوههای قفقاز و دریایی از ابرهای شناور مابین اونها مشخصه...

تصویر 4 (منطقه آدلر سوچی)

با دیدن این زیبایی ها متوجه میشم که چرا سوچی به بهشت روسیه معروفه...سوچی شهر ساحلی روسیه، شهر زیبایی مابین دریا و کوهستانه که با درازای 145 کیلومتر طویل ترین شهر ساحلی اروپا محسوب میشه....شهر سوچی با حدود 400 هزار نفر جمعیت، علاوه بر منابع طبیعی، چشمه های آب معدنی و پوشش گیاهی خاص خودش، از قدمت تاریخی قابل توجهی هم برخورداره...این شهر که زادگاه ولادمیر پوتین هم محسوب میشه، پس از میزبانی بازی های المپیک 2014، بیش از پیش مطرح و بازسازی شده...این شهر آب و هوایی معتدل کوهستانی داره که از اوایل خرداد تا اواخر مهر و آبان میتونین در ساحل این شهر به تفریحات آبی و از اوایل دی ماه تا اواخر فروردین ماه به اسکی در رشته کوههای قفقاز بپردازین و با یک پرواز حدود 2 ساعت به این شهر زیبا برسین و همچنین در دو منطقه ساحلی و کوهستانی اقامت داشته باشین.

تصویر 5 (مرکز منطقه آدلر سوچی)

شما برای اقامت منطقه کوهستانی میتونین از هتل های واقع در مرکز منطقه آدلر استفاده کنین که دسترسی راحت تری به مراکز خرید و رستوران ها داشته باشید یا اینکه مثل ما اقامت در دل کوهستان رو انتخاب کنید و از سکوت اونجا لذت ببرید. هتل هایی مثل رکسوس یا گرخی پاناروما 4 ستاره، که دید بسیار زیبایی به کوهستان دارن و برای رسیدن به اونها باید حدود یک ربع تا 20 دقیقه از یک جاده ی پیچ در پیچ کوهستانی عبور کنین البته اصلا نگران رفت و آمدتون نباشید که توسط تله کابین و شاتل های رایگان منطقه که هر نیم ساعت حرکت میکنند ، این کار براتون راحت شده.

تصویر 6 ( ایستگاه تله کابین)

برنامه امروز ما رفتن به ارتفاع 2350 متری کوهستان کراسنایا پولیانا ست که البته این فقط با خطوط تله کابین واقع در منطقه برای ما امکان پذیره...پس با توجه به ابری بودن هوا، چتری از هتل قرض میگیریم و به سمت ایستگاه تله کابین حرکت میکنیم...بعد از حدود 10 دقیقه پیاده روی در خیابون های زیبای منطقه و عبور از پله های رنگی رنگی و زیبای مسیر، به ایستگاه تله کابین ها میرسیم و ماجراجویی امروزمون رو آغاز میکنیم...

تصویر 7 (مسیر تله کابین)

بعد از چند خط تله کابین و توقف در ایستگاه های مابین اونها و لذت زیبایی های پشت سر گذاشته شده، برای ادامه مسیر باید سوار بر تله سیژ بشیم که این هیجان قضیه رو کمی بیشتر میکنه...اطرافمون باز و بی حصاره و منظره بینظیری از کوههای قفقاز و پیست های اسکی منطقه زیر پاهامون قرار داره که این پیست های سرسبز، جز بهترین پیست های اسکی منطقه محسوب میشن...

وقتی در این ارتفاع به پایین خیره میشی انگار که ذهنت از تمام افکار و درگیری ها خالی میشه و متوجه میشی که چقدر تو و مشکلاتت در برابر عظمت دنیا کوچیک هستین...

تصویر 8 (ارتفاع 2350 متری)

بالاخره در ارتفاع 2350 متری از خط آخر تله سیژ پیاده میشیم و منظره زیبا و بی نظیری پیش چشمامون گشوده میشه...دریای ابر زیر پاهامون باعث شدن که نتونیم ارتفاع طی شده رو به طور کامل مشاهده کنیم اما حرکت مداوم این ابر ها در کنار سرسبزی و زیبایی کوهستان و هوای خنک مطبوعش باعث شده که نشه به این راحتیا ازینجا دل کند...ابرهایی که هر لحظه منظره اطراف رو به یک شکل در میارن انگار طبیعت تمام تلاش خودشو کرده تا بهترین شرایط رو در اینجا فراهم کنه...

این سفر به خنکای طبیعت روحمو نوازش میکنه و آرامش رو به من هدیه میده... به خصوص که در مسیر برگشت، نم نم بارونی هم مارو همراهی میکنه و مه زیبای این مسیر جاده ای رویایی رو پیش رومون قرار میده... جایی که رویاها زندگی میکنن و احساسات متولد میشن...

توی این مه زیبا فقط تله کابین جلویی به زحمت دیده میشه اما بعد از اون بلافاصله با آب و هوای متغیر کوهستان روبرو میشیم و این بار بارون شدیدی سد راهمون میشه که حتی چتر هامون هم نمی تونه از ما در مقابل شدت بارون محافظت کنه...همه زیر سقف ایستگاه تله کابین پناه میگیریم تا بارون بند بیاد...بارون کمی آروم تر میشه و ما میتونیم مسیر بازگشت به هتلمون رو ادامه بدیم تا خودمون رو برای یه روز پر هیجان دیگه آماده کنیم.

تصویر 9 ( اسکای پارک)

امروز دعا میکردم تا بارون نباره که بتونم در هوای خوب و ملایمی از تفریحات اسکای پارک سوچی لذت ببرم...اولین پارک مرتفع دنیا که توسط ای جی هکت، مخترع پرش بانجی، ساخته شده و طولانی ترین پل پیاده روی معلق دنیا رو در خودش داره...این پل مشبک در یک محل زیبا در دره ای عمیق و باریک مابین کوههای قفقاز و بر بالای رودخانه ای به اسم مزیمتا، و به طول 439 متر و ارتفاع 207 متر واقع شده...

تصویر 10 ( پل معلق در اسکای پارک)

با قدم زدنی نفس گیر روی این پل، شما کاملا بر منظره زیبای اطراف که بیشتر شبیه پل نقاشیه مسلط هستین و میتونین ترکیب منحصر به فردی از هیجان و آرامش رو در کنار هم تجربه کنین.... همچنین تفریحات هیجان انگیز دیگه ای هم مانند بانجی جامپینگ 207 متری، و بلندترین تاب دنیا به ارتفاع 170 متر هم وجود داره که اگر اهل هیجان هستین میتونین با بهترین کیفیت اینجا مشاهدش کنین...

به طور معمول دونستن زبان انگلیسی در روسیه به کارتون نمیاد اما خوشبختانه کارکنان این پارک بر عکس سایر مردم روسیه میتونن انگلیسی صحبت کنن و راهنمایی تون کنن.

تصویر 11 (منظره ای از بالای پل معلق)

پس از 3 شب اقامت در کوهستان، دل کندن از منطقه کوهستانی سوچی خیلی سخته اما باید بارهامون رو ببندیم و به قسمت ساحلی سفر کنیم...در مسیر برگشت در جاده ی پیچ در پیچ کراسنایا پولیانا رنگین کمون زیبایی بعد از نم نم بارون در آسمون نقش میبنده تا مارو بدرقه کنه... بعد از طی یک مسافت 45 دقیقه ای به هتل محل اقامتون، رادیسون بلو کانگرس در ساحل دریای سیاه میرسیم...هوا اینجا کمی گرم تره که برای استفاده از ساحل کاملا مناسبه ...ساحل سنگی دریای سیاه با شن هایی تیره و غروبی فوق العاده دلنشین که در انتظارمونه...

تصویر 12 (ساحل سوچی)

هتل پنج ستاره رادیسون بلو در کنار بندر قرار داره برای همین شما دید دریا رو دارید اما برای رفتن به ساحل و شنا باید از شاتل های رایگان هتل استفاده کنین. از این هتل تا میدان المپیک حدود نیم ساعت پیاده راه هست که اگر اهل پیاده روی نیستین شاید بهتر باشه هتل هایی نزدیک به اون منطقه و خط ساحلی رو انتخاب کنین(مثل هتل 4 ستاره بوگاتیر).

تصویر 13 (خط ساحلی)

در امتداد ساحل که پر از کافه و رستوران های جورواجوره، یک مسیر پیاده روی عابر پیاده و یک مسیر عبور دوچرخه طراحی شده که تردد در اون منطقه و لذت بردن از زیبایی و آرامش دریا رو آسون تر میکنه...میدان المپیک هم در روبروی نوار ساحلی مشخصه...میدانی که استادیوم فوتبال فیشت رو در کنار مشعل المپیک قو مانند در مرکز خودش داره و آب نمایی موزیکال و زیبا در کنار اون خود نمایی میکنه...

تصویر 14 (میدان المپیک)

پیست مسابقات فورمول یک، زمین تنیس و سالن مسابقات هاکی روی یخ روسیه، سایر سالن های این میدان هستند...در گوشه ی دیگری از این میدان، پرچم کشورهای مدال آور المپیک 2014 سوچی در کنار نماد المپیک که 5 حلقه رنگی و درهم تنیده است به چشم میخوره که پرچم کشورمون هم اول از همه خودنمایی میکنه...توریست هایی از تمام نقاط جهان هم در گوشه گوشه میدان المپیک مشغول پیاده روی، دوچرخه سواری و عکس برداری هستن...

تصویر 15 (پرچم کشورهای مدال آور در المپیک 2014)

رفته رفته به شب نزدیک میشیم و شهر در سکوت و خاموشی فرو میره...در سوچی تقریبا در تمام مناطق شهر، خبری از شب های زنده و مناطق پر از هیاهو نیست که این موضوع آرامش منطقه رو دوچندان میکنه

برنامه امروز بازدید از خانه تابستانی استالینه که در 5 کیلومتری مرکز شهر سوچی، بر روی یک تپه در سال 1937 ساخته شده که بعد از مرگ استالین تا الان تمام وسایل خونش دست نخورده و به همون شکل قبلی باقی مونده....خونه ای سبز رنگ محصور شده در لابلای درختا با یک محوطه باز و زیبا در وسط ساختمون چهارگوش و مربع شکل که پنجره های چوبی روی اون خود نمایی میکنه

تصویر 16 ( خانه تابستانی استالین)

استالین همیشه نگران امنیت خودش بوده و برای همین خونه رو به رنگ سبز در آورده تا در جنگل استتار داشته باشه...وارد اتاق کار استالین میشیم که مجسمه ی شبیه سازی شده ی استالین در پشت میز کارش جلوه ی خاصی به این اتاق داده...تختخواب کوچک و بسیار ساده ای هم در کنار مبل چرم مشکی رنگ و ضد گلوله استالین قرار داره...عکسهایی هم از خانواده استالین برای بازدید عموم در این اتاق قرار داده شده...

تصویر 17 (اتاق کار استالین)

در خانه استالین هیچ اثری از فرش و قالیچه نیست چون اون میخواسته صدای پای افرادی که میرفتن و میومدن رو کامل بشنوه....اتاق بعدی که واردش میشیم اتاق شطرنجه که شطرنجی چوبی و بزرگ با مهره هایی غول آسا در زیر تابلویی از تصویر استالین قرار داره که در کنار بازی بیلیارد سرگرمی مورد علاقه استالین محسوب بوده...برد در بازی برای استالین اهمیت بسیار زیادی داشته تا جایی که به هر باخت بسیار عصبانی میشده و حتی ممکن بوده این امر در روند تصمیم گیری های مملکتی تاثیر منفی بذاره و این باعث شده بوده که اطرافیانش که از این موضوع باخبر بودن عمدا بازی رو به اون واگذار کنن.

در زیر زمین ویلا استخر کوچک و شخصی استالین قرار داره که با پنجره هایی کوچک و بهم پیوسته، منظره ای زیبا توام با تلالو نور خورشید رو پیش روی استالین قرار میداده...جالبه بدونین استالین شنا بلد نبوده و برای همین عمق این استخر متناسب با قد اون ساخته شده تا استالین بتونه این استخر رو با آب شور دریای سیاه پر کنه و با اون قدم بزنه...

تصویر 18 ( استخر استالین)

اتاق پذیرایی آخرین قسمت این ویلای زیباست که به اون سری میزنیم...یک اتاق چوبی زیبا که شومینه ای بزرگ در کنار گرامافونی زیبا در اون جلب توجه میکنه و به بالکنی چوبی ختم میشه که منظره زیبایی از فضای باز ویلا و رشته کوههای قفقاز رو پیش رومون قرار میده...

برنامه ی بعدی بازدید از برج آخونه که در سال 1935 به دستور ژوزف استالین این برج دیدبانی زیبا و تاریخی بر بالای کوه آخون بنا شده که معماری اهل مسکو کار طراحی و ساخت اون رو به سبک قرون وسطی انجام داده...

تصویر 19 (برج آخون)

پس از گذشت حدود نیم ساعت در جاده پیچ در پیچ کوهستانی و زیبا به منطقه آخون میرسیم...قسمتی از این مسیر 11 کیلومتری تنها در 102 روز ساخته شده که جز رکوردهای سرعت در جاده سازی محسوب میشه...کافه رستوران و مغازه هایی که سوغاتی های این شهر رو میفروشن در مسیر به چشم میخوره...بدون توقف از این مغاره های جذاب و دیدنی رد میشیم تا زودتر به برج زیبا و 30/5 متری آخون برسیم که در ارتفاع 663 متری از سطح دریا قرار داره...پله های کم ارتفاع این برج رو با احتیاط طی میکنیم و گاه گداری از پنجره های هلالی شکلش نگاهی به بیرون میندازیم، انگار که دریچه ای از بهشت پیش رومونه...

تصویر 20 (پنجره های برج آخون)

بالاخره به بالای برج میرسیم و منظره ی وصف ناپذیری پیش چشمانمون پدیدار میشه...رشته کوههای سرسبز قفقاز با پستی بلندی هاش دور تا دورمون رو فرا گرفته که به ساحل و بندر سوچی ختم میشه...ابرها فاصلشون رو با این طبیعت زیبا خیلی کم کردن و آماده بارش هستن... باد ملایمی صورتمون رو نوازش میکنه و ترکیب زیبایی از سرسبزی کوه و آبی دریا در ذهنمون نقش میبنده و چشم برداشتن و ترک کردن این زیبایی ها برامون سخت ترین کار دنیا میشه....

تصویر 21 (منظره ای از بالای برج آخون)

روز آخر سفرمون رو به گشت و گذار در بندر سی پورت و قایق سواری در دریای سیاه اختصاص میدیم...این بندر یکی از جاذبه ها و نماد های شهر سوچیه که معماری اون با ستون ها و گنبد های مجلل مورد توجه گردشگران قرار میگیره...

تصویر 22 (قایق سواری در دریای سیاه)

با تاریکی هوا به سمت منطقه تفریحی و ساحلی ماندارین میریم تا کافه و رستوران های جورواجورشو ببینیم و در کنار ساحل شامی بخوریم و از موسیقی و هنر های خیابانی در کنار آرامش دریا لذت ببریم.

تصویر 23 (منطقه سی پورت)

من در این ساعات پایانی حضور در سوچی به این فکر میکنم که چطور از این سفر برگردم وقتی که سفر از من باز نخواهد گشت و در من عجین خواهد شد...

اینها قسمتی از زیبایی های این شهر و نقطه بسیار کوچکی از وسعت این جهان بود...جهانی که برای کشف زیبایی های اون هیچ وقت دیر نیست...