در استانبول راهنمای خودت باش

اینجا زیباترین شهر اوراسیایی است! +تصاویر

مقدمه سفر:

پس از گذراندن امتحانات من و همسرم برای تعطیلات و رفع خستگی تصمیم گرفتیم  به شهر زیبای استانبول سفر کنیم.

برای تهیه تور استانبول به آژانس مسافرتی سرزمین ستارگان یزد مراجعه کردیم وپس از پرس و جو فراوان و مشاوره ی آژانس، تور 5 شب و 6 روز استانبول هتل metropolitan taksim با پرواز صبح به شب ترکیش خریداری نمودیم.

نکته: ساعت پرواز رفت ما 5:30صبح به وقت تهران و پرواز برگشت ساعت 23:30 به وقت استانبول بود که در این حالت ما 6 روز کامل در شهر استانبول حضور داشتیم و این توصیه را به شما هم می کنم که حین خرید تور به این نکته توجه کنید که سفر بهتر و مقرون به صرفه تری داشته باشید چرا که گاها شما هزینه 6 روز اقامت در استانبول را پرداخت میکنید در صورتی که پرواز رفت از تهران عصر یا شب است وپرواز برگشت از استانبول صبح یا ظهر انجام می شود و در عمل شما 5 روز مفید در استانبول حضور دارید.

ما قصد داشتیم در استانبول از تور های داخل شهری استفاده نکنیم و خودمان در بین مردم ترک زبان استانبول به گردش بپردازیم چراکه اینکار لذت سفر را بیشتر می کرد و تجربه های بیشتری کسب می شد علاوه بر آن که هزینه سفر به صورت قابل توجهی کاهش می یافت.

به همین علت به اطلاعاتی از شهر استانبول نیاز داشتیم تا بتوانیم تور لیدر خودمان باشیم.

از زمان تصمیم گرفتن برای خرید تور تا زمان سفر 30 روز فرصت بود تا این اطلاعات مورد نیاز را بدست بیاوریم پس من از این فرصت نهایت استفاده را کردم و با جستجو در سایت ها و سفرنامه های مختلف مطالب مورد نیاز را جمع آوری و دسته بندی نمودم تا بتوانم برای حداکثر استفاده از زمان سفر یک برنامه روزانه بنویسم.

پس از یک ماه زندگی مجازی در استانبول اطلاعات زیر بدست آمد:

6. رستوران های معروف و غذا های خوشمزه ترکی
  7. دسر های محبوب و لذیذ ترکی
  8. برند های غذای جهانی نظیر KFC، MACDonald و... و موقعیت مکانی آن ها

علت اینکه یک ماه را سخت تلاش کردم تا برنامه سفری بنویسم که از لحظه های سفر به بهترین نحو استفاده شود این بود که محاسبه کردم هر دقیقه حضور ما در استانبول چقدر هزینه بر است(هر ساعت سفر ما=85 هزار تومان) آن وقت فهمیدم چقدر این دقیقه ها ارزشمند است و باید با یک برنامه صحیح و اطلاعات کافی از لحظات نهایت استفاده را برد لذا به شما هم توصیه میکنم با یک حساب سر انگشتی هزینه لحظه های سفرتان را محاسبه کنید تا به ارزش وقتتان پی ببرید.

توصیه : برای نوشتن برنامه سفر باید هدف سفر خود را مشخص کنید و پس از مشخص کردن هدف دنبال اطلاعات لازمِ متناسب هدفتان بگردید و برنامه بنویسید.

من در یک ماه زندگی مجازی در استانبول جاذبه های گردشگری و تفریحی شهر را با جزییات مورد نیاز نوشته بودم برای مثال:

مکان:کاخ توپقاپی

توضیح:4 قرن کاخ سلاطین عثمانی بوده است

زمان بازدید: همه روزه به جز 3 شنبه ها

ساعت بازدید: بهار و تابستان 9-19/ پاییز و زمستان 9-17

متوسط زمان بازدید : 3ساعت

قیمت بلیط: 45 لیر

دسترسی: محله سلطان احمت

خلاصه اینکه با سرزدن به 100ها سایت و سفرنامه اطلاعاتی از 25 جاذبه گردشگری استانبول تهیه کردم و بر اساس مدت زمان و هدف سفر مکان هایی را جهت بازدید انتخاب نمودم.

*** اطلاعات 25 مکان گردشگری را انتهای سفرنامه تحت عنوان راهنما قرار داده ام***

پس از انتخاب، مکان های گردشگری را جهت بازدید به دو گروه طبقه بندی کردم:

گروه1: مسجد ایاصوفیه/مسجد سلطان احمد/باسیلیکا سیسترن/کاخ توپقاپی/تپه ها پیرلوتی/ پارک آبی/ آکواریوم فلوریا/ پارک مینیاتورک / برج گالاتا/ جنگل بلگراد/ خیابان استقلال/ گردش شبانه اورتاکوی/ پل امینونو/ جزیره بویوک آدا

گروه2: تپه های چاملیچا /پارک امیرگان/بازار بزرگ استانبول/محله ببک / گشت کشتی شبانه

نکته: گروه 1 مکان هایی بود که حتما داخل برنامه سفر قرار داشت و گروه 2 اماکنی که درصورت نیاز به جایگزین کردن یا داشتن وقت اضافه تهیه شده بود.

نکته: طبقه بندی گروه 1 و2 بر اساس سلیقه شخصی و دسترسی مکانی انجام شده است. حتما میپرسید چرا دسترسی مکانی؟؟؟!!به این علت که ما از تور های داخل شهری استفاده نمی کردیم و قرار بود خودمان با حمل و نقل عمومی به گردش بپردازیم لذا موقعیت و دسترسی مکانی برای ما حائز اهمیت بود.

برای مثال:

طبق بررسی های انجام شده مسجد سلطان احمد،باسیلیکا سیسترن ،مسجد ایاصوفیه ،کاخ توپقاپی و پارک گلخانه در یک محله بودند و فاصله چندانی باهم نداشتند.

روش دسترسی آن ها از تکسیم به این صورت بود که از ایستگاه مترو تکسیم با فونیکولار به ایستگاه کاباتاش می رفتیم و از ایستگاه کاباتاش با خط تراموا 1 به ایستگاه سلطان احمت می رسیدیم و تنها با چند دقیقه پیاده روی به اماکن مذکور دسترسی پیدا کرده و کل این مسیر 30 دقیقه طول می کشید ولی برای رفتن به تپه های چاملیچا باید با اتوبوس سفر میکردیم که در بهترین حالت 1 ساعت طول می کشید به همین علت مسجد ایاصوفیه در گروه 1 و تپه های چاملیچا در گروه 2 طبقه بندی شد.

***اطلاعات مربوط به روش دسترسی و موقعیت مکانی برخی جاذبه های استانبول را در راهنمای سفرنامه قر ار داده ام*

photo_2018-11-19_02-31-24 (2).jpgphoto_2018-11-19_02-31-24.jpg

توصیه: در حمل و نقل عمومی ترجیحا از مترو استفاده کنید چراکه هم درفصل تابستان که هوا گرم است مترو بسیار خنک میباشد و هم سریع است ولی اتوبوس های استانبول کمی بی نظم ، شلوغ و گرم میباشند

توصیه: تاکسی های ترکیه گران هستند پس بهتر است از حمل و نقل عمومی استفاده کنید.(نگران نباشید سخت به نظر میرسد اما خیلی آسان میباشد)

توصیه: اگر تصمیم گرفتید تورلیدر خودتان باشید و از حمل و نقل عمومی استفاده کنید حتما استانبول کارت تهیه کنید تا با شارژ کردن آن راحت سفر کنید.

مزایای استانبول کارت:

1. نباید هربار زمان طلایی خودتان را صرف خرید ژتون تک سفره کنید و با این کار زمان بیشتری برای خود ذخیره می کنید.
  2. اگر با استانبول کارت سفر کنید هزینه اولین سفرتان 2.6 لیر می شود یعنی تقریبا نصف قیمت ژتون تک سفره و چنانچه تا 2 ساعت بعد از خدمات حمل و نقل عمومی استفاده کنید از کارت شما برای هزینه سفر بعدی تنها 1.85 لیر کسر می شود

توصیه: می توان برای کل اعضای خانواده از یک استانبول کارت استفاده کرد ولی توصیه ما این است که اگر 2 نفر هستید 2 عدد استانبول کارت تهیه کنید تا تخفیف های بیشتری بگیرید .

نکته: هزینه خرید اولیه استانبول کارت 6 لیر است.

نکته: نحوه تهیه استانبول کارت و شارژ آن را در خاطرات سفر توضیح میدهم.

شروع سفر

دوشنبه 16/5/1397

ساعت 6 عصر بعد از خداحافظی با خانواده هایمان از یزد راهی تهران شدیم ، پرواز ساعت 5:30 صبح بود و تصمیم داشتیم حداقل 3 ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر باشیم

پس از طی مسیر یزد-تهران ساعت 1:30 صبح به فرودگاه امام رسیدیم و ماشین را در پارکینگ روباز فرودگاه امام خمینی پارک کردیم ، چمدان ها و مدارک رابرداشتیم و توسط اتوبوس های مستقر در پارکینگ فرودگاه به سمت درب ورودی فرودگاه رفتیم.

پس از تحویل چمدان ها و گرفتن ارز به سمت gate پرواز تهران - استانبول رفته و تا ساعت 4:30صبح روی صندلی های راحتی فرودگاه استراحت کردیم و پس از آن سوار هواپیما شدیم و تقریبا بدون تاخیر سفر خود را شروع کردیم.

امکانات و صندلی های پرواز خوب بود، پذیرایی و رفتار مهمان داران قابل قبول بود و 2ساعت و 50 دقیقه پرواز راحتی داشتیم تنها عیب پرواز ترکیش فارسی زبان نبودن مهمان داران بود.

photo_2018-11-19_02-26-23.jpgphoto_2018-11-19_02-26-31.jpgphoto_2018-11-19_02-26-26.jpg

ساعت 7:20 دقیقه به وقت استانبول در فرودگاه سرسبز و نزدیک دریای آتاتورک استانبول به زمین نشستیم ؛ از بالا که به فرودگاه نگاه می کردیم متوجه شدیم شهر زیبایی را برای سفر انتخاب کردیم و پس از پیاده شدن از هواپیما و تحویل چمدان به سمت درب خروج رفتیم و جویای ترانسفر تور که اسمش روی برگه هتل نوشته بود؛شدیم. پس از گذشت 1 ساعت از زمان فرود ترانسفر را پیدا نموده و همراه آن به سمت اتوبوس شرکت گردشگری رفتیم وعازم هتل metropolitan که حوالی میدان تکسیم بود شدیم.

توصیه: برای دسترسی راحت تر به اماکن گردشگری و خطوط مترو ،میدان تکسیم را به عنوان موقعیت مکانی هتل خود انتخاب کنید.

در طی راه از کنار دریای زیبای مرمره عبور کردیم از پنجره اتوبوس چشم انداز زیبایی از شهر پیدا بود ؛ دریای آبی و خیابان های سرسبز جلوه زیبایی به شهر داده بود .

با گذر از خیابان های استانبول در مسیر فرودگاه تا میدان تکسیم نمای کلی از شهر را مشاهده کردیم و لیدر سفر نکاتی درباره ی شهر استانبول بیان می کرد؛ و برگه هایی از گشت های روزانه با قیمت تور دراختیارمان قرارداد تا در صورت تمایل خریداری کرده و همراه تور های داخل شهری به گردش برویم ولی از آنجا که ما تصمیم داشتیم خودمان لیدر خودمان باشیم؛ تورهای داخل شهری را خریداری نکردیم.

حدود ساعت 9 صبح به هتل رسیدیم

هتل کوچک ولی بسیار تمیز بود و رفتار پرسنل بسیار مودبانه به نظر می امد همچنین روی میز لابی هتل برای خوش آمد گویی چند کاسه لوکوم( دسر ترکی)قرار داشت که خیلی خوشمزه بود ماهم که خسته و گرسنه بودیم به میز نزدیک شدیم ! و از آن لحظه متوجه خوشمزگی خوراکی های ترکی شدیم و یک کاسه اش را تمام کردیم!

checkinهتل ساعت 14 بود و از آنجا که من قبلا حتی برای این زمان هم برنامه ریزی کرده بودم! وقت را هدر ندادیم ، چمدان ها را داخل لابی هتل به امانت گذاشتیم و دوربین و چند چیز قیمتی دیگر را به پذیرش هتل دادیم که درون safty box قرار دهند.

لذا جهت آشنایی با مناطق اطراف هتل و شهر استانبول بیرون آمدیم.

اکنون برنامه سفر شروع میشود!

سه شنبه 17/5/1397

برنامه صبح:

1.Change پول

2.میدان تکسیم

3.مرکز خرید جواهر و صرف ناهار

برنامه قبل از check in هتل ، گردش اطراف هتل ، میدان تکسیم و صرف ناهار بود.

از هتل بیرون آمدیم ؛ هتل تا میدان تکسیم حدود 7 دقیقه راه بود،نزدیک تکسیم مقداری پول change کردیم و برای احتیاط به هتل بازگشتیم و پول اضافه را در safty box پذیرش قرار دادیم و دوباره راهی ایستگاه مترو شدیم.

در ایستگاه مترو از باجه های الکترونیک حاضر در محل، استانبول کارت تهیه کردیم و به میزان 100لیر برای شروع با استفاده از همان دستگاه شارژ نمودیم.

نکته: نحوه تهیه و شارژ استانبول کارت:

ساده ترین روش تهیه ، از باجه های الکترونیک داخل ایستگاه مترو می باشد به این صورت که روی دستگاه گزینه ی Istanbul kart-6tlرا انتخاب کرده و از قسمت مشخص روی دستگاه به هر میزانی که می خواهید کارت برای بار اول شارژ شود پول وارد میکنید .اگر tl100 وارد کنید کارت شما 94 لیر شارژ می شود(tl6 به عنوان مبلغ خرید استانبول کارت از شارژ اولیه کم می شود)

روش شارژ مجدد استانبول کارت:

کارتتان را روی صفحه سفید کنار دستگاه قرار دهید که باقی مانده شارژتان را روی صفحه نمایش مشاهده میکنید و اگر تمایل به شارژ کردن دارید مبلغ مورد نظر را از قسمت مشخص شده  وارد کنید؛کارت شما به اندازه مبلغ وارد شده شارژ خواهد شد.

پس از تهیه استانبول کارت با مترو از ایستگاه تکسیم به سمت ایستگاه شیشلی مجدیه کوی ( دوایستگاه بالاتر) رفتیم.

زمانیکه درایستگاه مجدیه پیاده شدیم جهت بازارجواهر را ازروی تابلوهای ایستگاه که نوشته بودčevahirmall دنبال کردیم و به سمت بازار رفتیم

نکته: بازار جواهر یک پاساژ مدرن و خیلی بزرگ است که مکان مناسبی برای خرید انواع لوازم می باشد ؛ فروشگاه های بزرگی نظیر Technocell که دارای لوازم برقی ودیجیتال میباشد؛دراین مرکزخریدقراردارد علاوه برآن2طبقه فوقانی آن فقط مخصوص شکمو هاست و انواع برند های جهانی غذا و برند های معروف غذای ترکی در این طبقات شعبه دارند.

حسن دیگر مرکز خرید جواهر این است که از ایستگاه مترو می توان مستقیم وارد پاساژ شد و از میدان تکسیم دسترسی راحتی دارد.

پس از گشت و گذار در مرکز خرید جواهر به طبقه فوقانی رفتیم و از برند ،dominos pizza پیتزایی بسیار خوشمزه خوردیم که به شماهم پیشنهاد می کنم حتما این برند را امتحان کنید.

ساعت نزدیک به 1:30ظهر شده بود و به هتل جهت check in و استراحت برگشتیم. اتاق مناسب و تمیزی بود و پنجره ای رو به خیابان داشت و یک مینی بار کوچک داخل اتاق قرار داشت که هم داخل ان خوراکی و اب موجود بود و هم میتوانسیم چیزی ک خریدیم و نیاز به هوای خنک دارد داخل ان قرار دهیم.

photo_2018-11-19_02-26-49.jpgphoto_2018-11-19_02-26-52.jpgphoto_2018-11-19_02-26-51.jpg

نکته: اگر از خوراکی های داخل مینی بار استفاده کنید هنگام check out باید هزینه ان را بپردازید.

نکته: خوراکی های داخل مینی بار گران تر از بیرون محاسبه میشود

روی مینی بار کتری برقی ، چای، نسکافه ، شکر و دو بطری اب موجود بود ک این قسمت free میباشد و هربار اتاق را خدمه تمیز میکردند شارژ میشد.

در کنار پنجره رو به خیابان و نزدیک مینی بار یک صندلی و میز جهت صرف عصرانه قرار داشت

امکانات حمام خوب بود و بسیار تمیز به چشم می امد.

داخل حمام سشوآر و وسایل شستشو قرار داشت که درصورت اتمام، ان ها هم مجددا شارژ میشد.

کنار درب ورودی اتاق دو عدد کلید قرار داشت که در صورت درخواست تمیز کردن اتاق کلید clean را باید زد و درصورت این که نمیخواهید کسی وارد اتاق شود حتی برای نظافت باید کلیدno disturb را هنگام خروج روشن نمایید

تنها عیب اتاق کوچک بودن آن بود؛ که تقریبا این عیب شامل تمام هتل های استانبول میشود.

پس از دوش گرفتن و تعویض لباس مجددا جهت گردش از هتل بیرون آمدیم.

1.پارک مینیاتورک

2.Olevium outlet

زمان بازدید از پارک تا ساعت 6 عصر بود و زمان بسته شدن olevium outlet ساعت 10 شب ؛ پس ابتدا به پارک و سپس بهoutlet رفتیم.

ساعت 4 عصر از ایستگاه اتوبوس تکسیم که در کنار زیرگذر میدان تکسیم قرار داشت با خط 38T به سمت پارک مینیاتورک حرکت کردیم ؛ پس از مدتی به میدانی رسیدیم که تابلو زده بود سمت چپ پارک مینیاتورک ولی اتوبوس مسیر مستقیم را ادامه داد و از آنجا که روز اول هنوز خیلی آشنا نبودیم همان جا پیاده شدیم و حدود 15 دقیقه پیاده رفتیم تا به پارک رسیدیم.

ساعت 5 عصر وارد ورودی پارک شده و با پرداخت 15لیر با یک استانبول کوچک مواجه شدیم!

تمام بنا ها و قسمت های مهم استانبول در ماکت هایی با ابعاد کوچک در پارک قرار داشت. از ورودی پارک که بالاتر از سطح پارک بود ومنظره زیبایی داشت شروع به عکس گرفتن کردیم ؛که نگهبان پارک سه پایه دوربین را از ما گرفت و گفت سه پایه ممنوع است! خیلی توی ذوقمان خورد! چرا که دیگر قادر نبودیم دو نفره عکس بگیریم ! ولی چاره نبود!! و دیگر باید فقط از خود پارک لذت میبردیم.

ماکت ها بسیار باظرافت و باکوچکترین جزییات ساخته شده بودند که حیرت اور بود.

حدود 1 ساعت ونیم در پارک گردش کردیم و ماکت بناهای تاریخی و زمین شطرنج پارک را دیدیم

توضیح مربوط به بناها به زبان انگلیسی و ترکی بود که خیلی چیزی از توضیحات دستگیر ما نمیشد.

داخل پارک یک ماکت از استادیوم استانبول هم موجود بود که کنار ان یک باجه قرار داشت و با پرداخت پول سرود تیم مورد علاقه تان را پخش مینمود.

حتی فرودگاه آتاتورک با صدای هواپیما هایش را ماکت سازی کرده بودند.

مورد جالب دیگری که وجود داشت یک پل از میان پارک می گذشت که تقریبا مشرف بر تمام پارک قرار داشت که آن پل هم ماکت کوچکی از پل بغاز استانبول و تنگه بوسفر بود. در زیر این پل قایق هایی موجود بود که با پرداخت پول میتوانستیم آن قایق هارا به حرکت در آوریم.

در پارک علاوه بر ماکت های اماکن استانبول و ترکیه یک سری ماکت ها از کشور های دیگر هم به چشم میخورد. نظیر مسجد الاقصی ،مسجد قبه الصخره و...

DSC_0054.JPGDSC_0039.JPGphoto_2018-11-19_02-32-07 (2).jpg

پس از اتمام بازدید با ایستگاه اتوبوس که درب خروج پارک قرار داشت به میدان تکسیم برگشتیم که  حدود ساعت 7:30 عصر به تکسیم بازگشتیم و آنجا مجددا از ایستگاه مترو تکسیم به ایستگاه ینی کاپنی رفتیم و از ایستگاه ینی کاپنی با مارمارای به ایستگاه کازلی چشمه سفر نمودیم و تنها با چند دقیقه پیاده روی به olevium outlet رسیدیم ؛ساعت حدودا 8:45شده بود

اولیویم مرکز خرید بزرگی بود که برند های زیادی در آن قرار داشت . این outlet در روز های سه شنبه حراجی دارد و اجناس برند با مد یکی دو سال قبل هارا با قیمت خیلی ارزان تر ارائه می دهد. و همین دلیل اصلی  بود که ما روز اول سفر که سه شنبه بود به اینجا آمدیم.

در طبقه زیرزمین این مرکز خرید یک مارکت بزرگ به نام کارفورسا بود که انواع و اقسام اجناس خوراکی ، بهداشتی ، میوه و... میفروخت. از آنجا که ما خیلی خسته شده بودیم از آنجا مقداری خوراکی گرفتیم.

همچنین در همان طبقه زیر زمین، وسط طبقه یک ادویه فروشی بود که خود مردم استانبول اطراف آن تجمع کرده بودند و خرید می کردند ولی متاسفانه ما از این ادویه ها چیزی نمی دانستیم به همین دلیل فقط به صورت گذری از آن گذشتیم.

پس از بازدید از همان مسیری که آمده بودیم به هتل برگشتیم( خرید نکردیم چون قیمت ها بعلت کاهش ارزش پول ملی به صرفه نبود و فقط eye shopping انجام دادیم و تنقلات خریدیم)

نکته: outlet ها مراکز خریدی هستند که اجناس سال های گذشته از برند های معروف را با قیمت خیلی مناسب تر به فروش می گذارند و اگر خوب جستجو کنید و قصد خرید از برند هارا داشته باشید مکان مناسبی است.

حدود ساعت 11 به میدان تکسیم رسیدیم در کنار خیابان دستفروشی را دیدیم که غذای ترکی وخوشمزه« تاووک پیلا» می فروخت(برنج +مرغ+نخود همراه سس کچاپ و فلفل) یک ظرف به مبلغ 4 لیر خریدیم که بسیار خوشمزه بود و به شماهم توصیه میکنم حتما امتحان کنید

***اطلاعات مربوط به غذا های خوشمزه ترکی را تحت عنوان راهنما در انتهای سفرنامه قرار داده ام***

پس از آن به هتل رفتیم و از آنجا که برنامه فردا پر بار بود و باید صبح زود بیدار میشدیم سریع به تخت خواب رفته و استراحت نمودیم.

نکته: خط اتوبوس استانبول نظم خوبی ندارد و ممکن است در سفر های اتوبوسی درون شهری بعلت تاخیر اتوبوس معطل شوید.

نکته: مارمارای یکی از وسایل حمل و نقل عمومی زیرزمینی مانند مترو در شهر استانبول است.

نکته: در برخی از مکان های گرشکری ترکیه مانند پارک مینیاتورک و کاخ توپکاپی همراه داشتن 3 پایه دوربین ممنوع است.

چهارشنبه 18/5/1397

برنامه صبح: منطقه سلطان احمد

از آنجایی که قراربود از اماکن تاریخی واقع درمحله سلطان احمد دیدن نماییم صبح زود از خواب بیدار شدیم و به صرف صبحانه رفتیم

که بتوانیم حدود ساعت 8:30 به محله سلطان احمد برسیم

صبحانه هتل هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ کمیت قابل قبول و خوب بود و شامل: چند نوع میوه، کمپوت، شیرینی جات ، ابمیوه ، انواع پنیر، کره چند نوع صبحانه پختنی ،  کورن فلیک ، انواع نان و سایر تنقلات بود

اماکن واقع در محله سلطان احمد شامل کاخ توپکاپی ، مسجد آبی( سلطان احمد) ، مسجد ایاصوفیه ، باسیلیکا سیسترن ، بازار سرپوشیده و پارک گلخانه میباشد.

ما ابتدا تصمیم داشتیم از صبح تا عصر از تمام اماکن دیدن کنیم ولی بعدا متوجه شدیم هدف، رویایی ای بوده است.

پس از صرف صبحانه حدود ساعت 8 از هتل به ایستگاه مترو تکسیم رفتیم و سپس با فونیکولار به اسکله کاباتاش سفر کردیم و از آنجا با خط تراموا 1 به سمت ایستگاه سلطان احمد رفته و با چند دقیقه پیاده روی به اماکن تاریخی رسیدیم

نکته: تراموا همان قطار درون شهری است که از وسط خیابان های استانبول گذر میکند.

مسجد سلطان احمد ، ایاصوفیه و کاخ توپکاپی در حوالی هم بود ابتدا از مسجد سلطان احمد که رایگان بود دیدن کردیم مسجد زیبایی بود بخصوص طراحی سقف مسجد که بسیار خودنمایی میکرد و همچنان در ان نماز جماعت اقامه میشد لذا زمان های نماز بازدید نداشت.

محوطه زیبایی بین مسجد سلطان احمد و مسجد ایاصوفیه قرار داشت که با گل های زیبا، بسیار برای عکاسی مناسب بود.

مدتی در این محوطه گردش کردیم و عکس های زیبایی انداختیم سپس از سه چرخه های بلال فروشی ، بلال خریدیم که بسیار بسیار خوشمزه بود و علی رغم ظاهر یکسان با بلال های ایران، مزه ی خیلی بهتری داشت و به شماهم پیشنهاد میکنم بلال های کبابی استانبول را امتحان کنید.

سپس به کاخ توپکاپی رفتیم ؛ برای رسیدن به ورودی کاخ باید از باغی زیبا عبور میکردیم که درختان بلند و چمن کاری قشنگی داشت. محو زیبایی باغ بودیم که ازدحام جمعیت را از دور مشاهده کردیم !!!

جلوتر که رفتیم متوجه شدیم صف طولانی و خیلی شلوغ برای تهیه بلیط می باشد!

بلیت کاخ 40لیر بود و ما نزدیک به1ساعت و نیم در صف بودیم. هوای گرم ، زیر آفتاب و خستگی ناشی از تهیه بلیط سبب شد از بازدید کاخ زیاد لذتی نبریم

نکته: در محوطه افرادی حضور داشتد که 10 لیر بلیط را گران تر می فروختند که دیگر نیازی به صف ایستادن نبود! ما دیر متوجه این مسئله شدیم ولی اگر صف خیلی طولانی باشد به نظر من ارزشش را دارد!

نکته: افرادی که موزه کارت داشته باشند نیازی به ایستادن در این صف طولانی را نداشتند و این یکی از مزایای موزه کارت بود.

نکته: سفر با مترو سریع تر، راحت تر و در هوای گرم ومرطوب استانبول خنک تر بود ولی گذر از میان شهر با تراموا بسیار زیبا ودل نشین بود و به شما توصیه میکنم حتما از تراموا برای 1 بار هم که شده استفاده کنید.

توصیه: قیمت موزه کارت بسته به نوع ان متفاوت است و شما برای تهیه ی ان مبلغی پرداخت کرده و با استفاده از کارت تهیه شده بدون بلیط قادر به بازدید از لیست موزه هایی میباشد که پشت کارت درج شده است.

نکته: اگر قصد بازدید از اماکن تاریخی را دارید باحساب سرانگشتی ببینید خرید موزه کارت به صرفه میباشد یا نه..!؟

پس از تهیه ی بلیط و اتلاف وقت زیاد به ورودی کاخ رسیدیم و متاسفانه مجددا با ازدحام جمعیت مواجه شدیم که باید از ایست بازرسی عبور میکردیم که حدود نیم ساعت هم زمان را در این صف طولانی از دست دادیم و از اینکه این همه وقت روی پا ایستاده بودیم؛ خسته شدیم.

نکته: اگر وسایل یا کیف همراهتان است حتما باید از زیر دستگاه بازرسی عبورکند.

نکته: متاسفانه سه پایه دوربین اینجاهم ممنوعیت داشت و باید به امانات تحویل میدادیم و هنگام خروج تحویل میگرفتیم.

بالاخره پس از صف های طولانی به ورودی کاخ رسیدیم ولی خسته!! نمای کلی کاخ به اینصورت بودکه یک محوطه بسیار بزرگ ، سرسبز و زیبا بود که هرگوشه وکنار آن کاخ ها و اتاق های جداگانه برای شاهزادگان ، پادشاهان و اهل سلطنت وجود داشت که چیدمان و سبک هرکدام متفاوت بود.

چیزی که بسیار زیبایی کاخ رادوچندان میکرد نمای بسیار زیبا کاخ از تنگه بوسفربود که هرچه به رنگ آبی جلابخش دریا توام با آبی صاف ،زیبا و بدون آلودگی آسمانی که در فراز آن قرار داشت نگاه میکردیم سیر نمیشدیم.

همچنین در زمان حاضر بعضی از قسمت های کاخ تبدیل به رستوران و کافی شاپ شده بود.

نکته: غذاها و حتی آب معدنی داخل کاخ گران تر از بیرون بود واگر قصد صرفه جویی دارید بهتر است بیرون ازکاخ آبمیوه، آب ونوشیدنی تهیه کنید چراکه کاخ بزرگ است و پیاده روی زیاد دارد و امکان تشنگی میباشد.

نکته: داخل کاخ تابلو های راهنما موجود از نظر من خیلی خوب نبود و بیشتر به زبان ترکی بود که باعث شد ماخیلی داخل کاخ سردرگم باشیم و نکات آموزشی زیادی از کاخ به دست نیاوردیم . توصیه ما این است که از قبل یک راهنما از اینترنت به زبان خودتان تهیه کنید تا زیبایی های کاخ برایتان دوچندان شود.

نکته: داخل کاخ دستگاه های راهنمای دیجیتال وجود داشت که با دادن 20 لیر وانتخاب زبان خودتان ، شما را راهنمایی میکند.

توصیه: کاخ توپکاپی زیبا بود ولی ازنظر من کاخ سعد آباد ونیاوران تهران عظمت و سلطنت چشمگیر تری داشت و من حتما توصیه میکنم اول از زیبایی های کشور خودمان لذت ببرید.

پس از 2 ساعت گردش به مقصد مسجد ایاصوفیه از کاخ توپکاپی خارج شدیم.

از کاخ توپکاپی تا مسجد ایاصوفیه تنها 5 دقیقه پیاده روی بود؛ در بین راه سه چرخه هایی وجود داشتند که بلوط کبابی و داغ میفروختند؛ ما یک پاکت بلوط کبابی 100 گرمی به قیمت 10 لیر خریدیم و تا مسجد ایاصوفیه خوردیم که بسیار خوشمزه بود.

وقتی به مسجد ایاصوفیه رسیدیم مجددا صف طولانی ای دیدیم که از همان جا راهمان را کج کردیم و از بازدید منصرف شدیم چراکه بسیار خسته بودیم و ساعت حدود 2 ظهر شده بود پس به قصد ناهار به مرکز خرید جواهر رفتیم تا از برند HD Doner غذای ترکی بخوریم.

نکته: مسیر برگشت: ایستگاه تراموا سلطان احمد به اسکله کاباتاش و از کاباتاش توسط فونیکولار به ایستگاه مترو تکسیم و از ایستگاه تکسیم توسط مترو به ایستگاه شیشلی مجدیه کوی و سپس مستقیم وارد مرکز خریدجواهر شدیم.

در طبقه پنجم برندHD doner را پیدا کردیم و وارد مغازه شدیم ؛ یک دونر به صورت پرسی همراه با دوغ ترکی (آیران)سفارش دادیم.

غذا خیلی عالی بود

پس از صرف این غذا معرکه بلند شدیم که برویم ولی گارسون که فارسی هم صحبت میکرد اشاره کرد بنشینید! و دیدیم با یک سینی چای به سمت ما می آید و سر میز ما دو عدد چای تازه دم که داخل لیوان های کمرباریک قدیمی ریخته شده بود به همراه 2 ظرف بامیه ترکی گذاشتند که متوجه شدیم پذیرایی چای و بامیه در برند HD دونر به صورت مجانی می باشد! ماکه بسیار خسته بودیم چای تازه دم در آن لیوان های قدیمی که یک دنیا نوستالژی ازآن داشتیم به ما خیلی چسبید.

پس از صرف ناهار عالی حدود ساعت4به سمت هتل رفتیم خیلی خسته بودیم که پس از یک دوش آب گرم 1 ساعتی خوابیدیم تا برای برنامه ی عصر آماده شویم.

1.اسکله امینونو

1. گشت در خیابان استقلال

حدود ساعت 7عصر هتل را به قصد رفتن به اسکله امینونو ترک کردیم. اسکله امینونو، اسکله ای رو به تنگه بوسفر میباشد که یک پل زیبا روی تنگه رد شده بود زیر پل تماما رستوران هایی وجود داشت که با غذای دریایی و بوی خوب جلوه گری میکرد.

لب اسکله دست فروشهایی بودند که بلال کبابی و ساندویچ های مرغ و گوشت می فروختند. آنها هم بوی خیلی خوبی داشتند ولی چون ما قصد خوردن غذای دریایی داشتیم از آنها خرید نکردیم.

اسکله امینونو در شب بسیار زیبا بود؛ زیبایی ، عظمت و وحشت دریا همه باهم در نگاهت جولان می دادند و نسیم خنکی که می وزید؛ نشستن لب اسکله و خوردن یک بلال کبابی داغ را دل نشین تر می کرد.

وقتی لب اسکله می نشستی و به تماشای موج های خروشان سیاهرنگ دریا در شب که با قدرت به اسکله برخورد میکردند؛ میپرداختی معنای دریای قاتل برایت ملموس تر می شد.

(اسکله و پل امینونو از نمای دور)

پس از صرف بلال و بهره بردن از زیبایی دریا به سمت پل امینونو رفتیم. فضای بسیار زیبایی بود. رستوران های شیک که روی تنگه بسفر قرار داشتند صرف غذا را دلچسب تر میکردند.

طبق بررسی های انجام شده غذای معروف ، ساندویچ ماهی با نام «بالیک اکمک» بود که تنها همان اولین رستوران روی پل بالیک اکمک داشت و روی تابلو خود رستوران هم بزرگ نوشته بود بالیک اکمک.

صحنه جالبی وجود داشت و این بود که وقتی ما زیر پل رفتیم برای صرف غذا ، متوجه نخ هایی که از بالای پل به سمت دریا رفته بود شدیم و پس از کلی کنجکاوی متوجه شدیم این نخ های ماهی گیری است که ماهیگیران بالای پل به جهت صید ماهی به پایین انداخته اند است.

به سمت مغازه موردنظر رفتیم و یک بالیک اکمک به قیمت 12 لیر سفارش دادیم و در یک میز ، کنار دریا نشستیم زمانی که سفارش را آوردند متوجه شدیم برخلاف ذائقه ما ایرانی ها ماهی ای که داخل ساندویچ قرار داشت با پوست بود! اول از خوردنش اکراه داشتیم ولی زمانی که کمی از آن را خوردیم دیگه نتوانستیم دست از خوردنش برداریم !!! این غذا ، ساده ولی فوق العاده بود.

نکته: روش دقیق رفتن به اسکله امینونو: از ایستگاه تکسیم با فونیکولار به اسکله کاباتاش و سپس توسط خط تراموا 1 به ایستگاه امینونو

نکته: اگر قصد خوردن غذا های دریایی از هرنوعی را دارید اسکله امینونو را حتما جز گزینه های خود قرار دهید؛ چراکه از ماهی های تازه که همان جا صید می شوند برای شما غذا تهیه می کنند وطعم لذیذ آن را دوچندان میکند.

پس از صرف شام دلپذیر به میدان تکسیم برگشتیم وبه گردش در خیابان استقلال پرداختیم. خیابان استقلال شلوغ و پر هیاهو بود و نمای کاملی از یک شهر پر توریست را به نمایش می گذاشت.

در خیابان بستنی های معروف استانبول به نام «دونوروم»،چندین رستوران ، مغازه ی پوشاک از برند های مختلف مثل koton ،شیرینی فروشی ها و دستفروشانی که کنار خیابان میدیه با لیمو می فروختند موجود بود.

نکته: میدیه نوعی غذای ترکی است که برنج و حبوبات را داخل صدف می پزند و طعم خوبی دارد. ( توضیحات درباره ی انواع غذا ها و برند های آنها در انتهای سفرنامه تحت عنوان راهنما آورده ام)

در کناره های خیابان، گروه های موسیقی خیابانی به هیجان و شاد بودن این خیابان پر گردشگر کمک به سزایی می کردند. شیرینی فروشی های استانبول بسیار جذاب  بودند؛ که در ساعت 12 شب مارا به سمت خودشان جذب کرد. وارد برند Hafiz mustafa شدیم. آن قدر تنوع شیرینی بالا بود که انتخاب را سخت می کرد. بعد از کلی تلاش برای تصمیم گیری، 2 عدد باقلوا استانبولی و یک عدد شکر پاره(دسر محبوب ترکی) به قیمت 23 لیر خریدیم(تقریبا قیمت معادل یک پرس چلو ماهیچه در ایران!!!). در زمان خرید با تارت های فنجانی کوچک از مشتریان پذیرایی میکردند که این تارت  بسیار لذیذ بود .

photo_2018-11-19_02-27-57.jpgphoto_2018-11-19_02-29-13.jpgphoto_2018-11-19_02-29-17.jpgphoto_2018-11-19_02-29-21.jpg

پس از ترک مغازه در کنار خیابان استقلال شیرینی را میل کردیم که طعم خوب و خوشمزه ایی داشت سپس به هتل بازگشتیم. ساعت حدود 1 شب شده بود لذا خوابیدیم که برای روز بعد آماده باشیم.

پنجشنبه 19/5/97

برنامه صبح: پارک آبی آکوادلفین

از آنجایی که تصمیم داشتیم یک روز را به تفریح در پارک آبی بگذرانیم صبح 5 شنبه را مناسب دیدیم زیرا پارک های آبی در آخر هفته(شنبه و یکشنبه) خیلی شلوغ است.

برای رفتن به پارک آبی طبق تحقیقات قبلی سرویس های خود پارک آبی به صورت رایگان هرروز صبح ساعت 8:45 تا 9 روبروی ساختمان AKM در میدان تکسیم می ایستند و گردشگران را به پارک آبی می برند.

پارک آبی آکوادلفین از میدان تکسیم دور بود و وقتی از پذیرش هتل هزینه تاکسی تا آنجا را پرسیدیم؛ از تعجب نزدیک بود شاخ دربیاوریم زیرا کرایه تاکسی از میدان تکسیم تا پارک آبی چیزی حدود 450لیر میشد(تقریبا معادل قیمت یک تور کیش) به همین دلیل صبح 5 شنبه ساعت 7 صبح از خواب بیدار شدیم و به صرف صبحانه خوب و خوشمزه هتل رفتیم و پس از میل یک صبحانه عالی ساعت 8:45 با عجله به سمت میدان تکسیم و ساختمان AKM رفتیم و از دور اتوبوس و ون هایی که با تبلیغات پارک آبی روی بدنه ی آن ها مزین شده بود را دیدیم.

متاسفانه چون کمی دیر به AKM رسیدیم اتوبوس های توریستی روباز که بنظرم برای گردشگری در شهر عالی بودند پر شده بود و ما اجبارا سوار ون شدیم و به سمت پارک آبی حرکت کردیم و حدود 45 دقیقه در راه بودیم.

پس از رسیدن به پارک از راننده ون ساعت سرویس رایگان برگشت را پرسیدیم که ساعت 5 عصر بود سپس روانه پارک آبی شدیم.

از باجه بلیط دریافت کردیم که برای خانم ها 45 لیر و آقایان 65 لیر بود! محوطه پارک شامل چند استخر، تخت ها و صندلی های کنار استخر و قسمت سرسره آبی بود.

ما ساعت 10  صبح به پارک آبی رسیدیم و ساعت شروع قسمت سرسره ها ساعت11 صبح بود پس تصمیم گرفتیم از استخر های محوطه استفاده کنیم تا سرسره ها فعال شوند.

داخل پارک پوشش آزاد بود من یک شلوار کتان و مایو اسلامی داشتم و همسرم مایو و تی شرت برتن داشت و هردو کفش ساحلی به پا داشتیم که داخل رختکن پارک لباس هایمان را تعویض کردیم و داخل کمد های کلید دار گذاشتیم و کلید آن را به مچ دست بستیم سپس با همین پوشش وارد استخر شدیم که بعد از چند دقیقه مسئول استخر تذکر داد که کفش داخل استخر ممنوع است؛ اما وقتی متوجه شد کفش ساحلی است و جنسش پلاستیک است گفت مشکلی ندارد.

ما ابتدا به شنا پرداختیم و سپس جهت استراحت روی صندلی های کنار استخر دراز کشیدیم تا از نسیم خنک و آفتاب ملایم استفاده ببریم.

پس از ساعت 11 سرسره ها بازشدند و ما بسیار خوشحال شدیم و به سمت قسمت پرهیجان پارک آبی رفتیم. پارک خیلی شلوغ نبود ولی برای استفاده از سرسره ها باید 10 دقیقه ای توی صف منتظر می ماندیم.

داخل صف یک سرسره هیجان انگیز بودیم که مسئول سرسره از بالا تذکر داد کفش و دمپایی ممنوع است و ما مجبور شدیم تا پایین برویم تا کفش هایمان را بیرون بیاوریم.

پس از اینکه مجددا در صف سرسره ایستادیم به بالا که رسیدیم دوباره مسئول سرسره به تی شرت همسرم گیر داد که برای استفاده از سرسره مردها نباید تی شرت بپوشند و همسرم مجبور شد تی شرتش را بیرون آورد و از همان بالا پایین بیاندازد تا بعد از استفاده از سرسره بردارد.

خلاصه بالاخره سوار سرسره شدیم. که سرسره  استاندار نبود و ما در اولین پیچ چپ شدیم که سر من به شدت به سرسره برخورد کرد و سپس هردو به زیر اب رفتیم و تیوپ روی ما افتاد!!!!!

غیر استاندار بودن اولین سرسره از یک طرف و اینکه همسرم دوست نداشت بدون تی شرت باشد از طرف دیگر باعث شده بود که  کمی دلسرد شویم؛ در حال صحبت کردن بودیم که مجددا مسئول پارک به شلوار من ایراد گرفت که حتما باید از جنس نایلون باشد و با این شلوار حق استفاده از پارک را نداریدو گفت به فروشگاه پارک بروید و یک شلوار بخرید.

به فروشگاه رفتیم،تمام لباس های موجود در فروشگاه مایو اسلامی زنانه بود که سه تکه فروخته میشد و اصلا شلوار تک نداشتند و قیمت های آن خیلی زیاد بود و برای ما به صرفه نبود که مجددا برای لباس هزینه کنیم و تصمیم گرفتیم از پارک خارج شویم؛ اینچنین بود که پارک آکواکلاب به بدترین قسمت سفر ما تبدیل شد.

با پرداخت 110 لیر تنها 2 ساعت از پارک استفاده کردیم!

توصیه: اگر قصد استفاده از پارک های آبی را دارید حتما از قبل قوانین را بپرسید و اگر مایو ندارید خارج از پارک تهیه کنید زیرا قیمت کالا های داخل پارک بسیار گران است.

توصیه: قبل از ورود به پارک وسایل شما مورد جستجو قرار می گیرد و هرگونه خوراکی ممنوعیت دارد؛ پس در هنگام ورود هیچگونه مواد غذایی باخود نداشته باشید.

پس از خروج از پارک از نگهبان آدرس ایستگاه اتوبوس را پرسیدیم و تا ایستگاه که 1 کیلو متر راه بود پیاده رفتیم و پس از حدود 20 دقیقه به ایستگاه رسیدیم و سوار اتوبوسی شدیم که به تکسیم میرفت.

اتوبوس 2 طبقه بود و ما طبقه بالا اولین صندلی نشستیم تا شهر را ببینیم ولی خیلی گرم بود و از آنجایی که راه طولانی ای در پیش داشتیم و اتوبوس توقف زیادی داشت و مدت زمان زیادی طول میکشید تا به تکسیم برسیم ما در اولین ترمینال مشترک مترو و اتوبوس پیاده شدیم و ادامه مسیر را با مترو سفر کردیم.

از آنجا که خیلی خسته شده بودیم تصمیم گرفتیم طبق معمول به مرکز جواهر برویم و از برند« بای دونر» اسکندر کباب که غذای معروف ترکی است لذت ببریم.

به مرکز جواهر رسیدیم؛داخل مرکز خرید جواهر مغازه هایی از برند های مختلف لوازم خانگی مثل philips ،Fakir ،Tefal و... وجود داشت که برای کسانی که قصد خرید برندهای خاصی از لوازم خانگی را داشتند بسیار مناسب بود.

نکته: وسعت مرکز خرید جواهر به قدری بود که اگر بخواهید در تمام آن گردش کنید و تمام فروشگاه ها را مشاهده کنید چیزی حدود ۵ روز تمام ،زمان لازم است.

پس ازگشت و گذار داخل پاساژ  به طبقه ششم برای صرف اسکندر کباب از برند بای دونر مراجعه کردیم. یک اسکندر کباب، یک سیب زمینی سرخ کرده با دوغ ترکی سفارش دادیم. از وصف خوشمزگی این غذا و این برند عاجزم ، واقعاعالی بود بخصوص سس و روغن جوشانی که بطور جداگانه به غذای شما اضافه میگردد. این رستوران هم پس از صرف غذا به مشتریان چای مجانی می داد که واقعا برای ما ایرانیها که اهل چای میباشیم خیلی دلنشین است!

پس از صرف غذا حدود ساعت 4 به هتل برگشتیم و استراحت کردیم تا برای گردش عصر آماده شویم.

برنامه شب:

تپه های پیر لوتی

حدود ساعت7 آماده حرکت به سمت تپه های پیرلوتی شدیم که برفراز تپه رستوران های خوبی قرار داشت و می توانستیم شب استانبول که غرق در چراغ های نورانی با تلالو زیبایی در تنگه بسفر چشم نوازی میکرد را از بالا تماشا کنیم.

برای رفتن به تپه های پیر لوتی به ایستگاه تکسیم رفتیم و توسط خط T55 به مکانی حوالی تپه رسیدیم و بقیه مسیر را از طریق نقشه گوکل مپ به ایستگاه تله کابین رفتیم تا به وسیله تله کابین به بالای تپه برویم.

توصیه: بهتر است داخل هتل با استفاده از وای فای نقشه آفلاین قسمت های مورد نظرتان را از گوگل مپ دانلود کنید تا موقع نیاز از آن استفاده کنید.

در مسیر پیاده روی تا پیر لوتی در میان بازار ها و دستفروشان استانبول عبور کردیم و در مسیر حرکت مسجد ایوب سلطان را هم دیدیم که بسیار جالب و خوب بود.

پس از رسیدن به تله کابین که خود مردم ترکیه به آن تله فریک میگویند با پرداخت نفری2.6 لیر توسط استانبول کارت در عرض 5 دقیقه به بالای تپه رسیدیم. عبور از روی خیابان و برفراز تپه و درختان خوف و لذتی توام باهم داشت خصوصا این که تله کابین در مسیر خود از روی قبرستان هم عبور میکند!

نکته: برای بالا رفتن از تپه پله هم وجود دارد( برای کسانی که از تله کابین میترسند)

پس از آن که به بالا تپه رسیدیم هنوز مقداری تا قسمت رستوران های تپه فاصله بود و باید ادامه مسیر را پیاده طی میکردیم. قبل از حرکت به سمت بالا در همان قسمت تپه مدتی توقف کردیم و از بالا به استانبول نظاره گر شدیم.

زیبایی شب استانبول همراه با هزاران خورشید مصنوعی که شهر را غرق در نور کرده بود ودرخشش آب تنگه بسفر توام باصدای ملکوتی اذان لذتی را به انسان هدیه می داد که توصیف ناشدنی است.

پس از استفاده از این همه زیبایی از پله های موجود به سمت بالای تپه رفتیم و بالای تپه سمت چپ ورودی یک قسمت با حفاظ شیشه جهت عکاسی ، تماشا و استفاده از دوربین های کوچک تعبیه شده برای دیدن مناطق اطراف بود که ماهم از آن استفاده کردیم و سمت راست قسمت رستوران ها و کافی شاپ ها بود که بعد از گردش در سکو و عکاسی به سمت قسمت رستوران ها رفتیم.

تصمیم گرفتیم شام کومپیر( سیب زمینی برشته به همراه سوسیس. کلم. ذرت. زیتون و سس) که نوعی غذای ترکی ست میل کنیم

پس از خرید 1 کومپیر به قیمت 26 لیر روی یک میز لب تپه با نما بسیار زیبا به شهر غذارا میل  کردیم که بسیار چسبید

سپس از همان راه و با استفاده از تله کابین به پایین بازگشتیم

در نزدیک ایستگاه تله کابین یک ایستگاه اتوبوس بود که با استفاده از خط شماره y39 تا ایستگاه vezneciler رفتیم و از ان ایستگاه خط عوض کردیم و توسط مترو به ایستگاه تکسیم سفر نمودیم

حدود ساعت 12 شب به هتل رسیدیم و از ان جا که بسیار خسته بودیم ، خوابیدیم

جمعه97/5/20

برنامه صبح: جزیره بیوک آدا

صبح روز جمعه تصمیم گرفتیم به جزیره زیبا و آرام بیوک آدا استانبول ، معروف به جزایر پرنس برویم

برای تهیه بلیط باید ساعت 8:45 به اسکله کاباتاش می رفتیم لذا ساعت 7 صبح از خواب بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه به میدان تکسیم رفتیم و با استفاده از فونیکولار به اسکله کاباتاش سفر نمودیم

سپس ازاهالی ، اسکله کشتی های مسافربری را سوال کردیم و به سمت محل خرید بلیط و توقف کشتی ها رفتیم

نکته: دو نوع کشتی اسکله را به مقصد جزیره بیوک آدا ترک میکردند یکی واحد کشتی رانی خصوصی بود که مستقیم به جزیره بیوک آدا سفر میکرد و قیمت بلیط آن 15 لیر بود و دیگری واحد کشتی رانی عمومی که به دو جزیره سفر میکرد و نیم ساعت بیشتر مسیر بیوک آدا طول میکشید وقیمت بلیط آن 5/7 لیر بود ، حال دیگر بسته به سلیقه خودتان باید بلیط تهیه کنید

نکته: بهتر است ساعت8:45 در محل خرید بلیط حاضر باشید که با اولین حرکت کشتی ساعت 9:15به جزیره سفر کنید تا نهایت استفاده را از جزیره ببرید

پس از تهیه بلیط داخل صف ، نفرات اول ایستادیم و حدود 45 دقیقه ایی منتظر کشتی شدیم در این فرصت داخل محوطه مغازه های مختلف از جمله خوراکی ها ، بستنی ، میوه های پوست کنده ، هندوانه های برش زده به فروش میرفت که در صورت تمایل میتوان خرید و نوش جان نمود

پس از رسیدن کشتی از ان جا که ما جز نفرات اول صف بودیم بلافاصله به بالای کشتی قسمت روباز ولی سایه دار و صندلی کنار دیواره کشتی نشستیم تا از هوا ، طبیعت و منظره زیبا بیشتر مستفیض شویم

نکته: کشتی ها اصولا دارای یک قسمت داخلی و یک قسمت روباز میباشد و از انجا که بلیط ها شماره صندلی ندارند بهتراست نفرات اول باشید تا خودتان جایتان را انتخاب کنید نه دیگران برای شما انتخاب کنند!!

پس از حرکت کشتی یک ساعت و نیم در راه بودیم زیبایی آب های آبی ، پرواز زیبای مرغان دریایی که همچون رقصیدن روی دریا بود و نسیم دلنوازی که همه ی این زیبایی ها را دوچندان می کرد طول مسیر را بسیار کوتاه جلوه داد.

پس از گذشت45 دقیقه به جزیره اول رسیدیم و کشتی بیست دقیقه توقف داشت و دیدن جزیره ایی زیبا که همچون نگین انگشتری سبز از انبوه درختان وسط دریای آبی بی کران ، خالی از لطف نبود

از جزیره اول تا جزیره بیوک آدا یک ربع بیشتر راه نبود و ما حدود ساعت 11 به جزیره رسیدیم

یکی از ویژگی های برجسته جزیره بیوک آدا خالی بودن از ماشین ، وسایل سوختی و آلوده کننده هواست و فقط درشکه ، موتورهای برقی و دوچرخه مورد استفاده شهروندان است و تنها آمبولانس و ماشین شهرداری در جزیره موجود بود لذا هوای جزیره بسیار تمیز استنشاق میشد و تنفس این هوای دل پذیر ریه ها را به وجد می آورد

نکته: بعد از پیاده شدن از کشتی همان ورودی جزیره بهتر است بلیط برگشت را هم در ساعتی که مد نظر دارید خریداری کنید چرا که امکان دارد بعدا بلیط تمام شود و شما در گران ترین جزیره شهر با هزینه اقامت بالا مجبور به ماندن شوید!!

پس از تهیه ی بلیت برگشت برای ساعت14:30 شروع به گشت و گذاردر این بهشت کوچک خدا نمودیم( فروشنده بلیط به ما متذکر شد که در صورت داشتن بلیط برگشت هر ساعتی که مد نظرمان است می توانیم با کشتی بازگردیم و ساعت درج شده روی بلیط اهمیت چندانی ندارد.)

ابتدا به سمت میدان اصلی جزیره ( میدان ساعت ) رفتیم که دور تا دور آن پر از رستوران ، مغازه و محل کرایه درشکه برای بازدید از جزیره بیوک آدا بود.

صف درشکه بسیار طولانی بود لذا تصمیم گرفتیم ابتدا با کرایه دوچرخه ساعتی 10 لیر از طبیعت زیبا و دل پذیر جزیره استفاده کنیم

به محل کرایه دوچرخه ها رفتیم و دو عدد دو چرخه کرایه نمودیم

توصیه: حتما قبل از کرایه دوچرخه از سالم بودن دوچرخه بخصوص ترمز آن مطمئن شوید و اگر ایرادی داشت تعویض نماییدو پس از کرایه دو چرخه ساعت را نگاه کنید که چشم نوازی جزیره زمان را از دستتان بیرون نبرد

پس از کرایه دو چرخه شروع به دوچرخه سواری داخل جزیره نمودیم

جزیره زیبا ، خانه هایی که وسط باغ های پر درخت بود و همه ی آن ها بالکن های دنج با میز عصرانه داشتند که گاها خانواده های گرمی که روی بالکن جهت صرف صبحانه نشسته بودند مشاهده میشدند ، دیوار های باغ ها کوتاه بود و داخل محوطه که با درختان سبز و گل های کاغذی رنگارنگ مزین شده قابل دیدن بود.

جزیره مملو از گل های کاغذی بود که نمای فوق العاده ایی به جزیره میداد، زیباترین عکس های سفر مربوط به بیوک آدا میباشد.

نکته: جزیره خیابان ها و کوچه های سر بالایی زیاد دارد و برخی قسمت ها دوچرخه سواری را سخت می کند

پس از دو ساعت دوچرخه سواری و عکاسی به میدان ساعت جهت کرایه درشکه بازگشتیم صف درشکه از قبل شلوغ تر شده بود ولی  چاره ایی نبود ، 45 دقیقه در صف ایستادیم و طی این مدت بستنی و بامیه خریدیم و میل کردیم.

توصیه: بستنی های داخل جزیره را حتما امتحان کنید چرا که بنظر من از بستنی های استانبول لذیذ تر بود یا شایدم هوای دل پذیر جزیره لذت طعم بستنی را دوچندان کرده بود ولی تردستی هایی که شاید در کلیپ ها مشاهده کردید را فقط بستنی فروشی های داخل خود استانبول و خیابان استقلال دارند.

پس از سه ربع انتظار نوبت ما شد و با پرداخت 100 لیر یک دورشکه کرایه نمودیم دورشکه سواری در جزیره بخصوص با یک اهنگ ایرانی بسیار عالی بود.

پس از بیست دقیقه به بالاترین نقطه جزیره رسیدیم که درشکه چی ما را پیاده کرد تا یک ربع از بالای جزیره دریای نیلگون اطراف را ببینم و در صورت تمایل چای یا نوشیدنی میل کنیم و عکس بگیریم تا او هم اسب درشکه را عوض کند.

از بالا جزیره خنک تر ، تمیز تر و دریای اطراف زیبا تر بود و پس از عکاسی و گشت و گذار درشکه چی بازگشت و ما سوار شدیم و به پایین جزیره برگشتیم.

وقتی به میدان ساعت رسیدیم ساعت 14:15شده بودو ما تصمیم گرفتیم به سمت اسکله برویم تا به برنامه های عصر در استانبول برسیم.

توصیه: ما ابتدا دوچرخه سوار شدیم و سپس درشکه سواری کردیم ولی نظر من این است که ابتدا درشکه استفاده کنید و سپس دوچرخه تهیه نمایید به دو علت:

1)هرچه از صبح بگذرد صف درشکه شلوغ تر می شود.

2)ابتدا با درشکه کل جزیره را ببینید سپس با دوچرخه قسمت هایی را که دوست داشتید بروید

نکته: جزیره را برای روز های آخر هفته (شنبه-یکشنبه) نگذارید چراکه بسیار شلوغ تر می باشد.

پس از رسیدن به اسکله برای بازگشت سوار کشتی شدیم و در قسمت داخل کشتی نشستیم و از آن جا که خیلی خسته بودیم تا استانبول خوابیدیم.

نکته: از دیگران شنیده بودیم که رستوران های بیوک آدا بویژه رستوران های کنار ساحل و رستوران هایی که توسط واسطه های تبلیغاتی معرفی می شوند بسیار پر هزینه می باشند و اگر قصد میل ناهار دارید از رستوران های take away که غذا را به صورت ساندویچی به مشتری می دهند؛ غذای خود را تهیه کنید ولی ما تصمیم گرفتیم داخل خود استانبول ناهار بخوریم.

حدود ساعت 4 عصر به استانبول رسیدیم و توسط فونیکولار از ایستگاه کاباتاش به ایستگاه تکسیم رفتیم و از فرط خستگی تصمیم گرفتیم از برند KFC که در خیابان استقلال قرار داشت غذا بگیریم.

پس از صرف ناهار خوشمزه جهت استراحت به هتل برگشتیم تا برای گردش شبانه آماده شویم.

برنامه شب:

گردش شبانه اورتاکوی-بشیکتاش

ساعت 7 شب پس از استراحت به سمت محله اورتاکوی و بشیکتاش جهت گردش رفتیم.

نکته: بشیکتاش جز مناطق بالای شهر استانبول محسوب می شود.

توصیه: اگر مناطق پرهیجان ،شلوغ ، پر از مغازه و دستفروش و یا غذاهای خیابانی لب اسکله را در حین گردش خود دوست دارید ؛گردش در مرحله ی بشیکتاش و اورتاکوی جواب گوی تمام موارد مذکور است.

خط اتوبوس DT1از میدان تکسیم روبروی ساختمان AKM به اورتاکوی می رفت و با استفاده از آن به محله اورتاکوی رفتیم (حتما به راننده بگویید می خواهید اورتاکوی بروید که به شما محل پیاده شدن را اطلاع دهد) پس از طی مسیر به ایستگاه اورتاکوی رسیدیم. از ایستگاه تا اسکله حدود 500 متر پیاده روی داشت که برای رسیدن به اسکله باید از خیابانی گذر میکردیم که پر از مغازه های خوراکی فروشی و رستوران بود . بیشترین غذا هایی که به چشم میخورد شامل : میدیه ، کوکروچ و پیده بود و ما در مسیر از یکی از مغازه ها میدیه خریداری کردیم و برای اولین بار خوردیم که مزه ی متوسطی داشت.

بعد از گذشتن از رستوران ها به انتهای یک خیابان رسیدیم که پس از طی کوچه های تنگ پر از مغازه ، دست فروش و تجمع جمعیت که در حال خرید از مغازه هایی که عمده محصولات آن ها بدلیجات ، صنایع دستی و لوازم تزئینی بود؛ به سمت اسکله رفتیم بعد از گذشتن از این مغازه ها به اسکله رسیدیم که پل بی نظیر و زیبای بغاز اولین چیزی بود که نظر را به خود جلب می کرد و در سمت دیگر ما مسجد اورتاکوی بود که با همان سبک معماری مسجد های استانبول ساخته شده بود. پس از مدتی گشت و گذار در اسکله ،از آنجایی که فاصله بین اورتاکوی و بشیکتاش زیاد نبود تصمیم گرفتیم با راهنمایی Google map تا بشیکتاش پیاده برویم.

در طی مسیر ماشین های مدل بالا و آدم های متفاوتی به چشم می خوردند که معلوم می کرد بشیکتاش از مناطق بالای شهر استانبول است.

در مسیر پیاده روی از کنار کاخ زیبای چراغان که در حال حاضر هتل چراغان است رد شدیم، نما کاخ بسیار زیبا بود و یک پل بی نظیر از روی خیابان رد می شد و کاخ چراغان را به پارک ییلدیز که درست روبروی آن قرار داشت وصل می کرد.

photo_2018-11-19_02-31-57 (2).jpgphoto_2018-11-19_02-32-00.jpg

پس از آن نزدیک میدان بشیکتاش که رسیدیم میدیه معروف احمت قرار داشت که اگر قصد امتحان کردن میدیه را دارید حتما این برند را امتحان کنید.

پس از طی مسیر ما به ایستگاه اتوبوس Beşiktaş Bahçeşehir Üniv رسیدیم که از آنجا سوار اتوبوس شدیم و به تکسیم بازگشتیم. پس از انتظار 20 دقیقه ای اتوبوسی آمد و از راننده سوال کردیم؛تکسیم؟! و پس از شنیدن جواب مثبت سوار اتوبوس شدیم و به میدان تکسیم بازگشتیم. از آنجا که 2 روز از سفر بیشتر باقی نمانده بود و هنوز غذاها و برند هایی که قصد امتحان کردن آنها را داشتیم زیاد بود پس تصمیم گرفتیم برای شام در میدان تکسیم یک همبرگر از شعبه MC.doland و یک همبرگر از شعبه ی king burger خریداری کنیم و در اتاق هتل میل نماییم.

نکته:در میدان تکسیم شعبه MC.donald و king burger نزدیک هم قرار دارند.

پس از تهیه شام به هتل بازگشتیم و یک شام عالی از 2 شعبه معروف را باهم امتحان کردیم که امکان مقایسه 2 برند را فراهم می کرد( هردو برند تقریبا در حد هم بودند ولی همبرگر King burger و سیب زمینی MC. donald به نظر یک کم بهتر بود) پس از صرف شام جهت استراحت و آمادگی برای فردا به رخت خواب رفتیم و خوابیدیم.

شنبه 97/5/21

برنامه صبح: جنگل بلگراد

برنامه صبح روز پنجم با جنگل بلگراد آغاز می شد. پس از صرف صبحانه به میدان تکسیم رفتیم وتوسط خط مترو به ایستگاه دارسافاکا سفر کردیم و باید بقیه مسیر را توسط اتوبوس به جنگل بلگراد میفرتیم. وقتی از ایستگاه darussafaka وارد خیابان شدیم گویا وارد شهر دیگری شده بودیم چراکه با یک استانبول خلوت و بسیار بسیار سرسبز تر با هوای خنک تر و تمیز تر مواجه شدیم سپس تا ایستگاه اتوبوس پیاده رفتیم چراکه باید با خط  59RK بقیه مسیر را طی میکردیم ؛ به ایستگاه اتوبوس که رسیدیم حدود 30دقیقه صبر کردیم ولی اتوبوس مورد نظر نیامد در همین حین بود که چشممان به برنامه گذاشته شده روی مانیتور ایستگاه افتاد و متوجه شدیم این اتوبوس ساعت 10:30 آمده و تا ساعت 2 عصر زودتر نخواهد آمد! و حالا حالا ها باید منتظر می ماندیم. روی نقشه گوگل مپ راه خیلی به چشم نمی آمد.چون خیلی هوا خوب بود و عالی برای قدم زدن گفتیم قدم زنان میرویم بهتر از این است که منتظر بمانیم یا برگردیم که کلی وقتمان را تلف کنیم. با کمک google map شروع کردیم به پیاده روی ، در طول مسیر از بلواری پر درخت و سرسبز با گل های قرمز عبور میکردیم و شروع به عکاسی کردیم. پس از گذشت حدود 20 دقیقه وارد مسیر اصلی به سمت جنگل شدیم.

یک مسیر جنگلی سرسبز که وسط آن یک جاده پیچ در پیچ رد شده بود و دو طرف جاده با تور حصارکشی شده بود و کمی مسیر سر بالایی داشت با این که پیاده روی سخت به نظر می آمد ولی زیبایی جاده و هوای دل انگیز ، طی کردن مسیر را آسان کرده بود. جالب تر آنکه تمشک های جنگلی فراوان طی مسیر از حصار ها بیرون زده بودند که طعم بسیار لذیذی داشتند. همچنین ما در طی 2 ساعتی که پیاده روی کردیم از بسیاری میوه های جنگلی مثل سیب، گلابی جنگلی و آلوچه فیض بردیم بخصوص اینکه قطره های خنک باران ملایم هم لذت این مسیر را بسیار بیشتر کرده بود.

پس از حدود دو ساعت پیاده روی مجددا در نقشه دیدیم مسیر پیش رو طولانی است لذا به پارک جنگلFatih ormani mili parki که رسیدیم وارد آن شدیم و تصمیم گرفتیم از همین جنگل پایین مسیر لذت ببریم. ورود به پارک جنگلی بدون وسیله نقلیه مجانی بود. وارد جنگل که شدیم ساعت حدود1 شده بود. داخل پارک صندلی و نیمکت ها و آلاچیق های چوبی زیبایی جهت اقامت وجود داشت. از آنجا که آخر هفته بود، خود مردم استانبول جهت پیک نیک و صرف ناهار به آنجا آمده بودند. ماهم روی یکی از نیمکت ها استراحتی کردیم و پس از آن شروع به گردش در جنگل و عکاسی نمودیم. جنگل زیبا و درختانی بسیار بلند داشت که جهت گذراندن اوقات فراغت مکان های زیبایی داخل آن تعبیه شده بود.

در حین گردش خانواده های زیادی را دیدیم که در حال جوجه کباب درست کردن بودند؛ و بوی جوجه کباب واقعا حال و هوای ایران را به آدم میداد. تقریبا 1ساعت و نیمی داخل جنگل گردش کردیم و از هوای تمیز و طبیعت زیبا نهایت استفاده را بردیم و پس از آن به ورودی پارک بازگشتیم. نگهبان پارک در حال صحبت کردن با یک خودرو که به نظر میرسید باهم آشنا هستند، بود که ما از او روش بازگشت به ایستگاه مترو حاجی عثمان را جویا شدیم و او گفت که باید پیاده برویم یا صبر کنیم تاکسی از مسیر رد شود،به نظر نگهبان از حال ما فهمید که بسیار خسته شدیم لذا از روی انسان دوستی از صاحب خودرو مذکور خواست که در مسیر ما را هم به ایستگاه مترو برساند و راننده قبول کرد و ماهم بسیار خوشحال سوار ماشین شدیم و مارا به ایستگاه حاجی عثمان رساند. مسیری که ما پیاده دو ساعت طی کردیم در عرض یک ربع با اتوموبیل بازگشتیم.

توصیه: نمیدانم کار درستی بود یا نه که در کشور غریب سوار ماشین غریبه شدیم. ولی به شما این کار را توصیه نمیکنیم.

پس از رسیدن به ایستگاه حاجی عثمان ساعت حدود 15:30 شده بود که برای صرف ناهار تصمیم گرفتیم طبق معمول به مرکز جواهر برویم و از یک برند ترکی غذاهای ترکی را تست کنیم. بعد از رسیدن به ایستگاه شیشلی مجیدیه کوی پیاده شدیم . به طبقه ششم مرکز جواهر رفتیم و از یک برند ترکی پیده گوشت و لاهماجون سفارش دادیم که روی هر غذا یک سوتلاچ( دسر محبوب ترکی) به صورت free بود. پیده و لاهماجون بسیار خوشمزه بود ولی سوتلاچ طعم محشری داشت؛ طعم برنج و شیر بسیار لطیف و خوشمزه بود.

پس از صرف ناهار به هتل برگشتیم تا استراحت کنیم و برای برنامه عصر آماده شویم.

مرکز خرید جواهر

ساعت 6:30از هتل خارج شدیم و باتوجه به تحریم های اعمال شده علیه ایران دارو در ایران موجود نبود و سفارش نوعی خاص از دارو را برای خانواده داشتیم روز اول از چند داروخانه واقع در تکسیم از موجودیت دارو مورد نظر مطمئن شده بودیم و قرار بر این بود که روز اخر خریداری کنیم لذا تصمیم گرفتیم عصر ابتدا دارو را از تکسیم خریداری کرده سپس به مرکز خرید جواهر برویم .حدود ساعت 7 به میدان تکسیم رسیدیم به محض رسیدن ، اولین داروخانه پیش رویمان بست پس به دارو خانه های بعدی رفتیم که تماما بسته بود و پشت درب تمام داروخانه ها یک کاغذ به زبان ترکی نصب شده بود که از ان چیزی سر در نیاوردیم. پس به مرکز خرید جواهر رفتیم تا از داروخانه موجود در ان دارو را خریداری کنیم ولی به صورت تعجب اوری این داروخانه هم تعطیل بود و همان برگه مذکور که پشت درب داروخانه های قبلی زده شده بود مشاهده کردیم از برگه عکس گرفتیم به طبقه ششم نزد یک گارسون ترکی-فارسی زبان رستوران HD doner رفتیم و موضوع را از او جویا شدیم موضوع از این قرار بود که فردا یکشنبه ( اخر هفته) میباشد و از ساعت هفت عصر روز شنبه تا ساعت هشت صبح دوشنبه همه داروخانه ها تعطیل هستند. بجز داروخانه های کشیک که ادرس ان ها هم روی برگه ذکر شده بود.

ساعت حدود 8 شده بود و چاره ایی جز خرید دارو نداشتیم و اصلا حواسمان به اخر هفته نبود لذا نزدیک ترین داروخانه به مرکز جواهر را انتخاب کردیم و با عجله با کمک google map به سمت ان پیاده رفتیم.

پیاده تا داروخانه 40دقیقه ایی راه بود ابتدا مسیر سرپایینی بود که بسیار راحت طی میشد ولی نیمه دوم مسیر سربالایی شد که کار را سخت کرد بلاخره بعد از 45 دقیقه جستجو به داروخانه مورد نظر رسیدیم و با موفقیت دارو را خریداری نمودیم ساعت حدود 10 شب شده بود و مرکز جواهر تعطیل بود لذا به اولین ایستگاه مترو ( عثمان بی) رفتیم و به میدان تکسیم بازگشتیم و ادامه شب را به گشت و گذار داخل خیابان استقلال پرداختیم برای شام من و همسرم هوس اسکندرکباب و دونر کباب داشتیم پس داخل یکی از رستوران ترکی و شلوغ خیابان استقلال شدیم؛ 1 اسکندرکباب، 1دونر کباب ،2 عدد سوتلاچ و یک عدد دلمه ترکی سفارش دادیم سپس سینی غذا را تحویل گرفتیم و سر میز جهت صرف غذا نشستیم کیفیت غذا خوب بود ولی اسکندر کباب و دونر کباب برند HD doner و bydoner بسیار عالی تر بود ولی از ان جا که دلمه ترکی را برای بار اول امتحان میکردیم بسیار برایمان لذیذ و خوشمزه جلوه کرد به همین خاطر هنگام خروج 5 عدد دلمه ترکی خریداری کردیم تا در هتل میل کنیم.

پس از ان به سمت هتل بازگشتیم و روی تراس هتل دلمه را میل کردیم که بسیار چسبید و سپس به اتاق رفتیم و از ان جا که فردا روز اخرمان بود چمدان ها را تقریبا بستیم و سپس خوابیدیم

یکشنبه 22/5/97

روز ششم( روز اخر)

برنامه صبح: اکواریوم فلوریا

روز اخر روز وداع با استانبول بود و ما شب قبل چمدان ها و وسایل را کامل بسته بودیم تا از روز اخر هم بتوانیم نهایت استفاده را داشته باشیم صبح با تور لیدر تماس داشتیم که ببینیم برای ترانسفر فرودگاه ساعت چند اماده بشویم و قرار بر ساعت6:15 عصر شد( بلیت ساعت 11:35شب بود) پس از صرف صبحانه تصمیم گرفتیم به میدان تکسیم برویم تا با سرویس های رایگان به اکواریوم فلوریا رفته و از ان جا که زمان برگشت مشخص نبود و ساعت 12 چک اوت اتاق میشد از همان صبح اتاق را چک اوت کردیم و چمدان ها را در هتل به امانت گذاشتیم و به سمت میدان تکسیم رفتیم ساعت 8:30 به  میدان تکسیم رسیدیم و پس از پرس و جو متوجه شدیم ساعت10:30 اولین سرویس رایگان به سمت اکواریوم حرکت میکند لذا از زمانی که داشتیم جهت عکاسی در میدان تکسیم استفاده کردیم میدان تکسیم نماد استانبول بود که ما عکسی با ان نداشتیم و کلی عکس های زیبا انداختیم.

داخل میدان پر از کبوتر است که مردم مختلف در حال غذا دادن به ان ها میباشند و شما هم با خرید یک بسته گندم قادر به غذا دادن به ان ها میباشید.

پس از عکاسی در میدان، ساعت 10 شده بود ما متوجه حضور اتوبوس هایی با آرم اکواریوم فلوریا شدیم به سمت ان ها رفته و سوار شدیم که راننده به ما اطلاع داد باید از ساختمانی  که با دست آن را نشان داد بلیط اکواریوم را تهیه کنیم و برچسب سرویس رایگان را دریافت نماییم.

پیاده شدیم و از مغازه مورد نظر دو بلیط اکواریوم به قیمت هر بلیط 74 لیر خریداری کردیم و مجددا سوار اتوبوس شدیم ساعت10:45  اتوبوس به حرکت در آمد و تا اکواریم 45 دقیقه ایی راه بود حدود ساعت11:30 به فلوریا رسیدیم.

فلوریا یک مجموعه بزرگ شامل مرکز خرید، رستوران، کافی شاپ و اکواریوم نزدیک دریای زیبای مرمره میباشد. روبروی درب های قسمت اکواریوم پیاده و وارد ساختمان شدیم در بدو ورود از ما عکس گرفتند که درصورت تمایل پس خروج برایمان با دریافت هزینه چاپ کنند. سپس وارد محوطه اکواریم شدیم که فضا نیمه روشنی بود با اکواریوم های متعدد نورانی و گوی های کوچک پر از انواع ابزیان که بسیار بسیار جالب بود پس از عبور از این قسمت وارد محوطه ایی شدیم که یک استخر بسیار بزرگ وجود داشت که درون آن انواع ماهی، سفره ماهی و کوسه موجود بود و امکان غواصی را برای افراد داوطلب فراهم میکرد مشاهده عظمت کوسه ها ادم را به وحشت می انداخت. سپس وارد قسمت دیگری شدیم که پر از گوی های نورانی بود و شامل انواع ابزیان نظیر اسب دریایی، میگو ، خرچنگ و غیره می شد. هرچه به سمت جلو پیش میرفتیم جذابیت و زیبایی اکواریوم بیشتر جلوه میکرد داخل اکواریوم یک کشتی نمادی تعبیه شده بود که وارد ان که می شدیم گویا سوار بر کشتی و بر روی امواج دریا در حال حرکت بودیم. پس از مشاهده قسمت های مختلف ، داخل اکواریوم  رستوران و کافی شاپ برای میل غذا و نوشیدنی موجود بود در قسمتی از اکواریوم تجمعی از جمعیت را مشاهده کردیم ک متوجه شدیم محل نگهداری پنگوئن ها میباشد از نظر من زیباترین و جالب ترین قسمت اکواریوم پنگوئن ها بودند که ما زمان طولانی را به دیدن ان ها اختصاص دادیم بخصوص وقتی از روی صخره به داخل اب میپریدند بسیار جالب بود.

در نهایت به قسمتی رسیدیم که درست از زیر استخری که در ابتدا مسیر بود رد می شد و از پایین قادر به مشاهده ماهی ها و کوسه ها از بالا بودیم .در واقع از تونلی رد میشدیم ک انگار از دل دریا عبور میکرد و بسیار هیجان انگیز بود بخصوص زمانی که کوسه ها به طرف شما حرکت میکنند و دندان های تیز و برنده شان را به شما نشان میدهد .

photo_2018-11-20_00-28-28.jpgphoto_2018-11-19_02-31-06.jpgTiLkGtT2nAkpjpRrWrqlFqnPeYRRou8SeN9xeaNV.jpegphoto_2018-11-20_00-31-17.jpgphoto_2018-11-19_02-31-07.jpg

پس از طی تمام این مسیر ها از اکواریوم خارج شدیم و وارد قسمتی شدیم که محل فروش انواع عروسک های طرح دریا نظیر اسب دریایی، پنگوئن ،کوسه و غیره بود انتها این محوطه محل نمایش عکسی که درابتدا مسیر گرفتیم بود و بنا به تمایل برایمان چاپ می کرد. که ما عکسی چاپ نکردیم و از محوطه اکواریوم وارد مرکز خرید شدیم یک ساعتی را داخل بازار گشت زدیم و سپس از خستگی تصمیم گرفتیم از برند استار باکس یک کیک و یک بستنی خریداری کنیم ، پس از خرید کیک و بستنی به داخل محوطه رو به دریای زیبا مرمره رفتیم و پشت یک میز با چشم انداز دل نشین نشستیم و نوش جان کردیم که بسیار عالی بود.

پس از آن با استفاده از ایستگاه اتوبوسی که مقابل درب خروج بود به میدان تکسیم بازگشتیم در ابتدا تصمیم داشتیم که روز اخر از برج گالاتا هم دیدن کنیم ولی از فرط خستگی منصرف شدیم و برای صرف اخرین ناهار به مرکز خرید جواهر رفتیم داخل مرکز جواهر از یک شیرینی فروشی تعدادی شیرینی خریدیم که فوق العاده خوشمزه بود و سپس در پاساژ شروع به گشتن کردیم و از مغازه های بزرگی نظیر کاکتوس که بسیار بزرگ و شامل انواع وسایل ،خوراکی ، مواد و... بود بازدید کردیم .سپس به طبقه ششم جهت صرف ناهار رفتیم ابتدا به برند پیتزا هات رفته و یک عدد پیتزا سفارش دادیم که بسیار عالی بود از انجا که روز اول پیتزا دومینوز بسیار به ما چسبیده بود سپس به پیتزا دومینوز رفته و یک عدد پیتزا دیگر از برند دومینوزمیل کردیم. پس از ان تصمیم گرفتیم یکبار دیگر از یک برند ترکی هم غذا بخوریم و دونر را انتخاب کرده و یک عدد دونر سفارش دادیم ولی از ان جا که یکشنبه بود چای مجانی با بامیه سرو نداشتند. بعد از ان هنگام عبور از کنار مغازه ها یک مغازه پیتزا فروشی بزرگ تحت عنوان پاپاجونز دیدیم که برش های پیتزای پشت ویترین و پیتزا های دو طبقه ان بسیار نظر را به خود جلب میکرد ، وسوسه شدیم که از این برند هم امتحان کنیم

از انجا که پیتزاهای بسیار بزرگی داشت ، بصورت برشی هم میفروخت و ما یک برش از پیتزا مورد نظر را خریدیم و میل کردیم که  عالی بود. حتی این برند امکان انتخاب چیدمان پیتزا را هم به مشتری میداد به این صورت که شما قادر به خرید یک پیتزا با برش های متفاوت از انواع پیتزا بودید یعنی یک قاچ پیتزا گوشت باشد قاچ دیگر پپرونی و...

photo_2018-11-19_02-31-01 (2).jpgphoto_2018-11-19_02-31-14.jpgphoto_2018-11-19_02-31-15.jpgphoto_2018-11-19_02-30-54.jpgphoto_2018-11-19_02-30-55.jpg

پس از صرف ناهار عالی روز اخر حدود ساعت 5 به هتل بازگشتیم و پس از نماز وکمی استراحت در لابی هتل، ترانسفر ساعت 6:10 عصر به دنبال ما امد تا به فرودگاه برویم حدود یک ساعتی در مسیر بودیم و برای بار اخر به خوبی استانبول را از پشت پنجره اتوبوس مشاهده کرده و تا دیدار بعد خداحافظی نمودیم حدود ساعت 7:30 به فرودگاه رسیدیم و پس از تحویل بار تا ساعت11:35 شب منتظر پرواز برگشت شدیم و اینگونه بود که سفر شش روزه ما با تمام لذتش به پایان رسید و ما ساعت 3 صبح به وقت تهران وارد کشور عزیزمان شدیم.

photo_2018-11-19_02-31-16 (2).jpg

راهنما:

*مناطق گردشگری استانبول(قسطنطنیه سابق)

استانبول از لحاظ جغرافیایی به گونه ایی است که نیمی از ان در قاره اسیا و نیمی از ان در قاره اروپا میباشد که این دو بخش توسط تنگه معروف بسفر بهم متصل میشوند.

۱)مسجد ایاصوفیه( به معنای حکمت مقدس)

ایاصوفیه که 1500 سال پیش به عنوان کلیسای بزرگ امپراتوری بیزانس ساخته شد و کلیسای هاجیا صوفیا نام گرفت، 900سال بعد، با فتح استانبول توسط نیروهای عثمانی، به دستور پادشاه عثمانی به مسجد تبدیل شد. اما این پایان کار نبود و با روی کار آمدن آتاتورک در ترکیه و اعلام رسمیت کشور جمهوری ترکیه به جای امپراتوری عثمانی، مسجد ایاصوفیه به موزه ایاصوفیه تبدیل شد.

مهم: بازدید از مسجد و موزه ایاصوفیه استانبول در تمام ایام هفته بجز دوشنبه ها امکان پذیر است. گردشگران می توانند در پاییز و زمستان از ساعت 9 صبح تا 17 و در بهار و تابستان از 9 صبح تا 19 به بازدید از این اثر تاریخی بپردازند. فراموش نکنید؛ حتماً باید حداقل یک ساعت پیش از زمان بسته شدن موزه ایاصوفیه، بلیت بخرید.

قیمت بلیت: ۴۰ لیر

متوسط زمان بازدید : ۱ ساعت

تکسیم بافونیکولاربه ایستگاه کاباتاش

کاباتاش با تراموا1 به ایستگاه سلطان احمد

۲)مسجد سلطان احمد( مسجد آبی):

از مهم‌ترین ویژگی‌های مسجد آبی که از دور دست‌ها نیز قابل رؤیت است، 6 منار‌ آن هستند. این منار‌ها به خاطر آن که اکثر مساجد تنها ۱، ۲ یا ۴ منار دارند بسیار بی‌همتا هستند. برخی می‌گفتند سلطان به معمار دستور ساخت مناره‌های طلایی (altin) داده بود که به اشتباه ۶ (به ترکی alti) مناره ساخته شد. به هر حال منشأ این شاخصه بی‌بدیل هر چه که بود، سبب یک رسوایی بزرگ شد زیرا همان طور که می‌دانیم مسجد حرم در مکه که مقدس‌ترین مکان مسلمان‌ها در جهان است نیز شش منار داشت. در آخر سلطان احمد این مشکل را با فرستادن معمارش به مکه و اضافه کردن یک منار هفتم به مسجد حل کرد. مشخصه مهم بعدی نمای خارجی مسجد آبی، گنبدهای آبشاری آن هستند که گویی به صورت پلکانی از گنبد مرکزی به پایین می‌ریزند. گذرگاه طاقی زیر هر گنبد ریتم بصری خاص خود را به مجموعه اضافه می‌کند. هیچ چیزی از نمای خارجی ربطی به نام مسجد آبی ندارد و این نام برگرفته از کاشی‌های آبی داخل بنا است.

مهم: بازدید از این بنا رایگان و از نماز صبح تا نماز مغرب میباشد و ساعات نماز اجازه بازدید نیست

لذا بهتر است قبل از رفتن ساعات نماز را چک کنید

برای ورود به مسجد باید پوشش داشته باشید که درب ورودی مسجد به شما پوشش مناسب داده میشود

متوسط بازدید: ۳۰ دقیقه

کاباتاش با تراموا1 به ایستگاه سلطان احمد

۳)باسیلیکا سیسترن:

باسیلیکا سیسترن یک اب انباری به وسعتی نزدیک 8,900 متر مربع دارد و حجم آبی در حدود 80 هزار متر مکعب را در خود جای داده است.

وقتی پا به درون این سردابه 1500 ساله و وسیع بگذارید، با ۳۳۶ ستون غول پیکر رو به رو می شوید که سقف سرداب را از ریزش حفظ کرده اند.البته که جذابیت باسیلیکا تنها به این موضوع بر نمی گردد پیش تر دو ستون پیش روی شماست که بر روی پایه های آن، چهره ای برعکس از «مدوسا»، یکی از شخصیت های افسانه ای یونانی نقش بسته است. در واقع بسیاری به باسیلیکا سیسترن می روند تا این دو پایه ستون جذاب را از نزدیک ببینند.

مدوسا که بود؟

مدوسا یکی از سه گورگون افسانه ای یونانی است که صورتی کریه و بدنی بالدار داشت و در قسمت سرش به جای گیسو، مارهای بسیاری زندگی می کردند. گورگون ها در واقع موجودات نیم انسان، نیم حیوان و ترسناکی بودند که نسبت خواهری با یکدیگر داشتند لحظه ای خیره شدن به صورت مدوسا کافی بود تا شما را به موجودی سنگی بدل کند.

مهم: زمان بازدید از ۹ صبح تا ۱۷:۳۰ عصر همه روزه

قیمت بلیت: ۲۰ لیر

متوسط زمان بازدید: ۱-1.5 ساعت

۴)کاخ توپکاپی:

توپکاپی، نخستین کاخ عثمانی است که بعد از فتح استانبول توسط امپراتوری عثمانی، به دستور سلطان محمد فاتح (محمد دوم) در سال ۱۴۵۹ بنا شد.

. این کاخ ۴ قرن خانه سلاطین عثمانی بود و ۲۵ سلطان عثمانی در آن زندگی کردند، از سلطان محمد دوم تا سلطان عبدالملک همگی در کاخ توپکاپی سکنی داشتند. هر سلطانی که به تاج و تخت رسید، قسمتی را با معماری و طرح متفاوت به کاخ اضافه کرد و گاها به دلیل بلاهای طبیعی آتش سوزی و یا زلزله ، به ویژه زمین لرزه ۱۵۰۹ و آتش سوزی ۱۶۶۵ کاخ بازسازی و بر آن تغییراتی اعمال شد تا اینکه در سال ۱۹۲۴ کاخ به موزه تبدیل شد.

با بازدید از کاخ توپکاپی درواقع  معماری ۴ قرن را خواهید دید چرا که هرگوشه از این کاخ نمایان گر یک معماری از دوره خاص است و در طول قرن ها بازسازی و گسترش یافته است.

زمان بادید: همه روزه بجز سه شنبه ها

تابستان و بهار ۹-۱۹

پاییز و زمستان:۹-۱۷

قیمت بلیت کاخ: ۴۰ لیر

قیمت بلیت حرمسرا کاخ: ۲۵ لیر

متوسط زمان بازدید: ۳ ساعت

۵)بازار بزرگ استانبول( کاپالی چارشی) :

بازار بزرگ استانبول دارای ۶۵ خیابان سر پوشیده است که روی هم رفته ۴۰۰۰ مغازه، کافه، رستوان، مسجد و محوطه باز را شامل می‌شود. گفته می‌شود که بازار بزرگ استانبول قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازار سر پوشیده در دنیا است

در حالی که در بازار می‌چرخید و به انواع کالاهای چرمی، قالیچه و گلیم، ظروف سرامیکی، پوشاک، طلا و پارچه و منسوجات نگاهی می‌اندازید، می‌توانید در یکی از کافه‌ها توقف کنید و چای بنوشید

مهم: بازار بزرگ روز های یکشنبه تعطیل میباشد

تکسیم بافونیکولار  به  ایستگاه کاباتاش

۶)پارک گلخانه:

پارک گلخانه یک پارک تاریخی و یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین پارک های استانبول می باشد. این پارک در منطقه امینونو و در مجاورت کاخ توپکاپی قرار دارد.

کاباتاش با تراموا به  ایستگاه سلطان احمد

۷)بازار ادویه :

بازار ادویه استانبول یا بازار مصری ها(Mısır Çarşısı)، یکی از مشهورترین بازارهای سرپوشیده بعد از گراند بازار استانبول در ترکیه  است. بازار ادویه از قدیم الایام بازار مرکزی تجارت ادویه در استانبول بوده و هست. اما در چند سال گذشته مغازه های دیگری هم جایگزین برخی ادویه فروشی ها شده است. مثل سبزیجات و میوه های خشک شده و ... .بازار ادویه استانبول محل بسیار گرم و دلنشینی برای گردشگرانی است که به ادویه جات و غذا های سنتی علاقه مندند.

مهم: زمان بازدید همه روزه ۸ صبح تا 7:30شب

بجز یکشنبه ها

دسترسی:محله امینونو نزدیک محله فاتیح

تکسیم با فونیکولار به ایستگاه کاباتاش

کاباتاش با تراموا به ایستگاه امینونو

۸)برج گالاتا:

برج گالاتای به عنوان یک سمبل برای استانبول به حساب می آید، بنایی که با بالا رفتن از آن می توانید به تماشای شهر استانبول و جزیره زیبای پاریم آدا بنشینید. پیشنهاد می کنیم حوالی غروب رفتن به این برج را انتخاب کنید، چشم انداز غروب خورشید و تنگه زیبای بسفر روبرویتان حس و حال بسیار لذت بخشی است

دو آسانسور وجود دارند که بازدید کننده ها را به طبقه ی هفتم برج می برند؛ از آنجا به بعد بازدید کننده ها باید برای رسیدن به عرشه ی نظارت از دو رشته پلکان بالا بروند. با رفتن روی بالکن می توان در اطراف نوک برج قدم زد و از منظره ی 360 درجه ی شهر لذت برد

هدف از ساخت برج گالاتای نظارت بر حمل و نقل کشتی ها و شناسایی کشتی های دشمنان بود. سال ها بعد برج گالاتای به عنوان زندان و دیده بانی شناخته شده و برای بارها طبقات فوقانی آن تعمیر و بازسازی گشت.

مهم:در طبقه نهم برج رستورانی با غذاهای ترکی میتواند پذیرا گردشگران باشد

همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۰

از ساعت ۸ شب به بعد فقط رستوران

قیمت بلیت: ۱۰ لیر

متوسط زمان بازدید: ۱ ساعت

دسترسی:

۱)از تکسیم پیاده از خیابان استقلال به سمت گالاتا حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی و کمتر از دو کیلومتر

۲)تکسیم با مترو ایستگاه شیشحانه سپس پیاده تا برج گالاتا

۹)برج دختر:

برج لئاندر «LEANDER’S TOWER» در استانبول که با نام «Kız Kulesi»  به معنی برج دختر نیز شناخته می شود

نخستین استفاده از این محل برای ساخت برج به قرن پنجم میلادی باز می گردد که حاکم یونانی منطقه به منظور کنترل کشتی هایی که از تنگه بسفر عبور می کردند و جمع آوری مالیات و عوارض عبور، برجی در این محل احداث کرد

. در دوره امپراتوری عثمانی اما کاربری برج تغییر کرده و از آن به عنوان فانوس دریایی استفاده شد.

امروزه فضای داخلی برج به کافه و رستورانی محبوبی تغیر پیدا کرده که چشم انداز بی نظیری از پایتخت ارائه می دهند. رستوران در طبقه ی اول و کافه بر فراز برج قرار دارند.

افسانه برج دختر...

داستان ها و روایات زیادی درباره تاریخچه این برج در بین مردم وجود دارد. بر اساس یکی از این روایات، تاریخچه این برج به دو عاشق بخت برگشته گره خورده است که یکی از آن ها دختری زیبا از کاهنان بنای مذهبی آفرودیت بوده و هیرو نام داشته و دیگری مرد جوانی به نام لیندر که در دام عشق یکدیگر افتاده بودند.

این روایات باستانی می گوید که لیندر هر شب برای دیدن معشوقه خود مسیر طولانی کانال را شنا کرده و خود را به جزیره می رساند و هیرو نیز برای اینکه راه و مسیر را به وی نشان دهد در بالای برج آتش روشن می کرد.

در یک شب طوفانی، باد سبب خاموش شدن آتش شده و هیرو هر چقدر تلاش می کند تا آتش را دوباره روشن کند؛ موفق نشده و در نتیجه لیندر بینوا در میان امواج دریای طوفانی راه خود را گم کرده و غرق می شود. روز بعد وقتی امواج دریا جسد لیندر را به خشکی و نزدیکی برج می آورد، هیرو نیز قادر به تحمل این داغ سنگین نشده و خودکشی می کند.

مهم:

روزهای شنبه و یکشنبه:

10:00- 18:45

20:15 - 12:30 بامداد

سایر روزهای هفته:

9:15 - 18:45

برای بازدید نیازی به رزرو نیست ولی جهت صرف صبحانه یا ناهار بایستی از قبل رزرو انجام شود

متوسط زمان بازدید: ۱ ساعت

دسترسی :

۱)تکسیم با فونیکولار به کاباتاش

کاباتاش با قایق به سمت جزیره برج دختر

ساعت کار قایق: ۹ صبح تا ۹ شب هر نیم ساعت یکبار حرکت

۲)تکسیم با مترو به ایستگاه ینی کاپنی

تعویض خط مترو‌با مارمارای

ایستگاه اوسکودار پیاده شده

خط ساحلی به سمت برج دختر با ده دقیقه پیاده روی سپس توسط قایق های اسکله با هزینه ۵ لیر به سمت برج دختر

داخل برج موزه هم وجود دارد که دیدنش خالی از لطف نیست

قیمت بلیت: ۲۰ لیر

۱۰)کاخ و پارک ییلدیز:( به معنای قصر ستاره)

پارک ییلدیز یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های عمومی استانبول محسوب می‌شود. پارک در میدان ییلدیز، بین کاخ ییلدیز و چراغان واقع شده است. پارک ییلدیز دو دری جداگانه دارد، یکی از درب‌ها در خیابان «چراغان» (Cıragan) و دیگری در خیابان «پالانگا» (Palanga) قرار گرفته است.

در حال حاضر پارک ییلدیز یک باغ بسیار زیبا با گل‌ها، گیاهان و درختان فوق‌العاده جذابی است که در عصر عثمانی‌ها از سراسر جهان جمع‌آوری شده‌اند. شما می‌توانید از این پارک شاهد چشم‌انداز وسیعی بر تنگه‌ی بسفر باشید. این پارک مکان بسیار مناسبی برای گذراندن پیک‌نیک به خصوص در آخر هفته‌ها است. دو عمارت چادیر و مالتا برای استراحت، نوشیدن چای، خوردن صبحانه و ناهار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهم: تابستان ها هر روز از پانزدهم آوریل تا اول نوامبر از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر, زمستان ها هر روز از اول نوامبر تا پانزدهم آوریل از 9 صبح تا 4:30 دقیقه بعد از ظهر

متوسط زمان بازدید: ۲ ساعت

قیمت بلیت کاخ :۱۰ لیر

دسترسی: این بنا در منطقه بین اورتاکوی به سمت بشیکتاش میباشد که میتوان توسط اتوبوس خط مستقیم DT1 از تکسیم به سمت بشیکتاش و اورتاکوی رفت

محل ایست این خط اتوبوس مجاور ساختمان AKM واقع در تکسیم است

۱۱)کاخ چراغان:

کاخ«چراغان»یکی از جاذبه های دیدنی شهر استانبول و آخرین کاخی است که در دوره ی امپراطوری عثمانی برای سکونت خانواده سلطنتی ساخته شد

کاخ چراغان استانبول در ساحل بسفر در میان محله‌های بشیکتاش و اورتاکوی قرار دارد.این اثر که سال های طولانی به صورت خرابه مانده بود با انجام بازسازی کلی اکنون به یک هتل 5 ستاره بسیار زیبا تبدیل شده است.درسال 2012 سی.ان.ان اتاق سلطان واقع در این کاخ را به عنوان چهاردهمین اتاق گران قیمت هتل در دنیا معرفی نمود.

کاخ چراغان استانبول توسط یک پل بی‌نظیر و زیبا که از جنس سنگ مرمر ساخته شده به کاخ ییلدیز استانبول که در تپه پشتی آن واقع است متصل می‌شود و دیوارهای ضخیم و بلند قصر آن را از جهان بیرون محافظت می‌کنند

مهم: درباره بازدید عمومی اطلاع چندان از زمان و هزینه کاخ ندارم

۱۲)اکواریوم فلوریا:

آکواریوم استانبول، مجموعه وسیعی است که در محله ساحلی و لوکس فلوریا قرار گرفته و با فرودگاه بین المللی آتاتورک تنها چند دقیقه فاصله دارد

آکواریوم استانبول، بزرگترین آکواریوم موضوعی دنیاست و موجودات دریایی ۱۷ منطقه جهان را به نمایش می گذارد.

برای بازدید از این بخش ها، مسیری ۱.۲ کیلومتری را در پیش رو دارید که در طی آن از بخش هایی چون دریای سیاه، دریای سرخ، کانال سوئز، دریای مدیترانه، اقیانوس اطلس، قطب جنوب و ... عبور کرده و در نهایت به بخش اقیانوس آرام وارد می شوید. در کنار این ها، آکواریوم استانبول بخشی از فضای خود را به گلخانه جنگل های بارانی آمازون اختصاص داده که در آن می توانید در کنار بازدید از ماهی های رودخانه این جنگل، از حیواناتی چون قورباغه های سمی و مار آمازون نیز بازدید کنید

. خوب است بدانید در کنار بازدید از ماهی ها و جانوران موجود در مجموعه، تفریحات دیگری نیز در آکواریوم استانبول وجود دارد.

یعنی می توانید همراه با کوسه ها غواصی کنید و یا به ماهی ها غذا بدهید؛ یا آن که خود را با هزارتوی آینه سرگرم کنید و در انتها به سراغ شبیه سازِ هلیکوپتر سواری بروید.

شاید تعجب کنید اما امکانات و تفریحات آکواریوم استانبول به همین جا هم محدود نمی شود و می توانید برای صرف غذا یا میان وعده ای جذاب به رستوران یا کافه های آکواریوم بروید. اگر هم از عاشقان بازارگردی هستید، گردش در بازار لوکس و جذاب فلوریا را که درست در کنار آکواریوم قرار گرفته است، از دست ندهید.

مهم: این مجموعه دارای سرویس رایگان از تکسیم میباشد

زمان حرکت از تکسیم:۱۰-۱۱-۱۲-۱۳

زمان برگشت از اکواریوم به سمت تکسیم:۱۱-۱۲-۱۷

قیمت بلیت:۷۵ لیر

متوسط زمان بازدید:۳ ساعت

دسترسی: سرویس رایگان که با ارم فلوریا در تکسیم قابل رویت میباشد

حمل نقل عمومی: تکسیم با مترو به ایستگاه ینی کاپنی ،از ینی کاپنی ۶ دقیقه پیاده تا خیابان کندی سپس با اتوبوس خط BN2  ایستگاه فلوریا

۱۳)تپه های چاملیچا( بام استانبول):

این مکان توریستی و زیبا با ارتفاع 268 متر از سطح دریا، در Üsküdar واقع در استانبول آسیایی واقع شده است و در آنجا می توانید ازعکاسی کردن و تماشای تنگه بسفر، بخش اروپایی و پل بغاز لذت ببرید.

پارک زیبایی شامل رستوران، کافه هایی مختلف ، و همچنین 18 گیرنده رادیویی و تلویزیونی و یک رستوران گردان با بیش از 202 متر ارتفاع از سطح دریا در این مکان واقع شده اند.

خیلی ها برای عکاسی از عروسی شان به این مکان می آیند و اگه شما قصد داشتید بروید اینجا یادتان نره دوربین بردارید

مهم:از ایستگاه نزدیک تپه تا سرتپه تاکسی بگیرید که خستگی بر فراز تپه اذیتتان نکند

دسترسی: محله Üsküdar واقع در استانبول آسیایی واقع شده است

از تکسیم با خط DT2 به سمت ایستگاه مجیدیه کوی

از مجیدیه کوی با خط 522 به ایستگاه hanmesti

۲۰ دقیقه پیاده روی تا تپه های چاملیچا

۱۴)تپه های پیر لوتی:

پیر لوتی زیباترین تپه ی استانبول است و به بام عشاق معروف است, بالای تپه کافه ها و رستورانهایی وجود دارند که از آنجا میتوانید تمام استانبول رو ببینید،

تله کابین: برای بالا رفتن از تپه پیر لوتی استانبول و رسیدن به قله، تعداد ۴ تله کابین وجود دارد که شما را به آنجا می‌رسانند. هر واگن ۸ نفر در خود جای داده و بسیار ایمن است.

متوسط زمان بازدید: متناسب باخودتان

دسترسی : از تکسیم با اتوبوس خط 55T ایستگاه tahte minareسپس تامحل تله کابین ۱۲ دقیقه پیاده روی

۱۵)پارک مینیاتورک:

پارک مینیاتورک (Miniatürk Park) استانبول یک شهر مینیاتوری جذاب است، جایی که صدها اثر تاریخی در مقیاسی کوچک ساخته و در کنار هم قرار داده شده اند تا بتوانید همه ی آن ها را در کنار هم ببینید. در واقع اینجا همان شهر استانبول است البته در ابعادی بسیار کوچک تر!

مهم: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر

قیمت بلیت: ۱۵لیر

متوسط زمان بازدید: ۱ ساعت و نیم

دسترسی: از تکسیم با خط اتوبوس38T به ایستگاه مینیاتورک

۱۶)جنگل بلگراد:

به طور حتم جنگل بلگراد استانبول یکی از بهترین فضاهای سبز نزدیک به این شهر می باشد که در قسمت اروپایی و فاصله 15 کیلومتری استانبول واقع شده است . جنگل بلگراد مکانی مناسب برای فرار از شلوغی و هیاهوی شهر است و فرصت استفاده از طبیعت زیبا و آب وهوای دلپذیر را برای مردم بومی و گردشگران تور استانبول فراهم نموده است

در جنگل بلگراد مناطقی مخصوص برای پیک نیک و مسیرهایی برای پیاده روی در نظر گرفته شده که گردشگران با استفاده از آن ها می توانند روزی بیادماندنی داشته باشند

باغ آتاتورک که یک باغ گیاه شناسی می باشد در داخل این جنگل واقع شده و با قدمتی بیش از یک قرن 300 هکتار از وسعت جنگل را به خود اختصاص داده است

مهم : تا حدودی خارج از شهر است و اگر قصد دیدن جنگل را دارید طوری برنامه ریزی کنید که به شب نخورید

باغ گیاه شناسی اتاتورک همه روزه ساعت۹ صبح تا ۵ عصر

قیمت بلیت باغ گیاه شناسی اتاتورک : رایگان

متوسط زمان بازدید: متناسب باخودتان

دسترسی:  از تکسیم با خط 42T به ایستگاه bahcekoy سپس ۷ دقیقه پیاده روی تا ورودی جنگل

۱۷)پارک امیرگان:

معروفیت امیرگان به دلیل کافه های کنار ساحل و پارک بسیار بزرگش است. عمارت ساحلی وِریفییِر یاحسی و عمارت های کلاه فرنگی داخل پارک که به عنوان کافه مشغول به کار هستند، نمونه هایی از معماری عثمانی در دوره های مختلف می باشند. این پارک شامل چند استخر، باغ و مسیرهایی برای پیاده است و فستیوال سالیانه گل لاله در این مکان برگزار می شود

مهم: زمان بازدید ۷-۲۲:۳۰

متوسط زمان بازدید: ۱-۲ ساعت

دسترسی: ازتکسیم با اتوبوس خط 40 ایستگاه cinaralti سپس ۱۵ دقیقه پیاده روی

۱۸)پارک ابی کلاب دلفین:

کلاب دلفین، بزرگترین پارک آبی در شهر استانبول است که از سال ۲۰۰۱ افتتاح شده است. این پارک آبی مجموعه وسیعی از انواع سرسره ها، بازی های آبی و استخرهاست که از آن جمله می توان به سرسره شاه کبرا، سرسره های جدید کودکان، موشک (سقوط آزاد)، سرسره های آنوکاندای آبی و مشکی، سونامی و ... اشاره کرد

مهم: همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر

قیمت بلیت: همه روز بجز یکشنبه اقایان ۶5 لیر خانم ها۴۵ لیر

یکشنبه ها اقایان ۷۰ لیر و خانم ها ۵۵ لیر

متوسط زمان بازدید: از ۹ صبح تا ۵ عصر

دسترسی: ساعت8.5-۹ سرویس رایگان از تکسیم روبرو‌ساختمان آ ک م و‌سرویی رایگان برگشت ساعت ۵ عصر

۱۹)جزیره بیوک آدا:

بین جزیره های استانبول، بیوک آدا یکی از محبوب ترین و مشهوترین جزیره های این شهر است. این جزیره در دریای مرمره، در یک مجمع الجزیره نزدیک به استانبول وجود داشته و هیچ وسیله نقلیه ای که گازسوز باشد به آن دسترسی ندارد. جزیره بیوک آدا یک تبعیدگاه و منطقه مذهبی روحانی در دوران بیزانس بوده.

بهترین مکان برای دیدن زیبایی های جزیره در یوجه تپه بلند ترین نقطه جزیره است. در این مکان که نوک قله کوه قرار گرفته و شیب تندی دارد، کلیسای آیا یورگی واقع شده است. از اینجا مناظر فوق العاده ای از اطراف جزیره و همچنین استانبول را می توان تماشا کرد.

متوسط زمان بازدید: ۵-۶ ساعت

دسترسی: تکسیم با فونیکولار به کاباتاش

کاباتاش در اسکله با کشتی به سمت بیوک ادا

۲۰)ساحل شنی کلیوس:

ساحل کیلیوس استانبول که در کرانه های دریای سیاه واقع شده با وجود رستوران ها ، پلاژها و هتل های متعددی که برای رفاه مراجعه کنندگان در آن ساخته شده یکی از مشهورترین و محبوبترین نقاط شهر استانبول برای گردشگرانی است که به دنبال آرامش و آفتابند.

جاده ای که به کیلیوس استانبول منتهی می گردد، از میان جنگل های زیبای بلگراد می گذرد و در طول مسیر می توانید از منظره های بکر و زیبای آن لذت ببرید .

اگرگردشگران هم بخواهند تنی به آب بزنند میتوانند از تورهای غواصی در دریای سیاه یا اسکی روی آب و یا حتی شنا کردن در دریا لذت ببرند تا بعد با خیال راحت سری به رستورانهای ساحلی بزنند

در ساحل کیلیوس امکاناتی از قبیل تخت های تاشو ، چتر ، دوش های ساحلی ، رخت کن و دستشویی وجود دارد

قیمت بلیت: ۲۰ لیر برای پلاژ روز یکشنبه  ودر سایر روزها ۱۰ لیر

دسترسی: تکسیم با مترو ایستگاه حاجی عثمان

با پله به سمت بالا تا برسید به زمین خدا سپس‌توسط اسانسور بروید بالاتراز سطح زمین انجا ایستگاه اتوبوس های کلیوس می باشد (خط151)

۲۱)کاخ دلما باغچه:

کاخ دولما باغچه واقع در استانبول ترکیه بین سالهای ۱۸۴۳ و ۱۸۵۶، بدستور سلطان عبدالمجید اول، سی و یکمین پادشاه عثمانی، ساخته شده‌است. کاخ دولما باغچه در مساحت ۴۵ هزار متر مربع و در منطقه‌ای با مساحت ۱۱۰ هزار متر مربع بنا شد و از سال ۱۸۸۹ تا ۱۹۰۹ میلادی کاخ دولما باغچه به عنوان مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی استفاده می‌شده‌است. تا قبل ازکاخ دولما باغچه، کاخ توپکاپی محل استقرار سلاطین عثمانی بوده است.

مهم : در کاخ دلماباغچه استانبول تورهای داخلی انجام می شود که راهنمایانی آن را اداره می کنند و فضای کاخ دلمه باغچه و تاریخچه ی کوتاهی را در اختیار شما می گذارند. این تور ها به طور متوسط هر ۲۵ دقیقه یکبار انجام می شوند و اگر شلوغ باشد هر ۵ دقیقه یک بار

. در هنگام بازدید از دلمه باغچه برای حفظ تمیزی آن ، باید کفش های نایلونی آبی رنگی را به پا کنید. ساعات بازدید از کاخ 9 صبح الی 4 بعد از ظهراست و در تمام روز های هفته به جز روزهای دوشنبه و پنج شنبه، برای ورود عموم باز است. با توجه به محدودیت 1500 نفری ای که برای بازدید روزانه از کاخ دلمه باغچه وجود دارد، پیشنهاد می شود برنامه بازدید از آن را در صبح تنظیم کنید.

قیمت بلیت: ۴۰ لیر

متوسط زمان بازدید : ۲ ساعت

دسترسی: از تکسیم با فونیکولاربه کاباتاش

از کاباتاش ۳۰۰-۴۰۰ متر پیاده روی تا کاخ دلماباغچه

۲۲)قلعه روملی حصار:

این بنا از دوران امپراتوری عثمانی و زمان حکومت سلطان محمد دوم به جای مانده است و امروزه یکی از دیدنی های ترکیه به شمار می آید. با اینکه قلعه روملی حصار در مدت حدود ۴ ماه ساخته شده اما دارای معماری بی نظیری است و چشم هر بیننده ای را خیره می سازد. هدف از ساخت قلعه روملی حصار استانبول کنترل تنگه بسفر برای جلوگیری از هر نوع هجوم و حمله از سمت دریای سیاه برای رسیدن به قسطنطنیه است.

مهم: روزهای چهارشنبه تعطیل است و سایر روزها ازساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر در زمستان و پاییز و تابستان و‌بهار از ۹ صبح تا ۱۹ عصر میباشد

بجز سه شنبه و پنج شنبه ها که از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۴ بعداز ظهر است

ورود هرگونه خوراکی بجز اب ممنوع است

قیمت بلیت: ۱۰ لیر

متوسط زمان بازدید: ۲ ساعت

دسترسی :از تکسیم با اتوبوس خط 40T یا 42T به ایستگاه ASiyan سپس ۱۷ دقیقه پیاده روی تا قلعه رولی حصار

۲۳)پل امینونو:

جهت گردش شبانه مناسب است که نزدیک اسکله امینونو میباشد و زیر پل ان رستوران های دریایی با ماهی های تازه پذیرا شما هستند

دسترسی: ازتکسیم با فونیکولار به کاباتاش

کاباتاش با تراموا ایستگاه به امینونو

۲۴)پل بغاز و اورتاکوی-بشیکتاش:

جهت گردش شبانه میتوان اسکله اورتاکوی را انتخاب نمود و از بازار های خیابانی و رستوران های حوالی ان بهره برد و  پل بغاز را در شب نظاره گر بود

دسترسی: تکسیم با اتوبوس خط DT1

۲۵)محله ببک :

یکی از مکان هایی که هر توریست باید در سفر به استانبول به آنجا سر بزند ساحل و جاده ساحلی ببک استانبول که واقعا جای جالب وزیبایی برای قدم زدن و صرف چای و قهوه در کافه های ساحلی می باشد

. مردم به ببک می‌روند تا از جو فوق‌العاده‌ی آن استفاده کنند. معمولا مردم از خوردن یک صبحانه‌ی خوب در اسکله، خرید و قدم زدن در کنار تنگه‌ی بسفر لذت می‌برند. اگر شما عاشق شب‌گردی هستید، ببک یکی از مشهورترین مکان‌ها برای این کار است.

دسترسی :از تکسیم با مترو به ایستگاه گایرت تپه سپس از ایستگاهzincirlikuyu با خط 59Rبه ایستگاه eliter رفته و ۱۲ دقیقه پیاده روی به سمت محله ببک.

توصیه ها:

‏ A-مناطق یک مسیر:

1. باسیلیکا سیسترن. مسجد سلطان احمد. ایاصوفیه. پارک گلخانه. کاخ توپکاپی. بازار بزرگ استانبول
  2. بازار ادویه. پل امینونو
  3. دلما باغچه. پارک ییلدیز. کاخ ییلدیز. کاخ چراغان. بشیکتاش- اورتاکوی. پل بغاز. محله ببک
  4. روملی حصار و پارک امیرگان
  5. جنگل بلگراد. ساحل شنی کلیوس
  6. میدان تکسیم. خیابان استقلال. برج گالاتا

‏B-برج دختر. برج گالاتا. تپه های پیر لوتی. تپه های چاملیچا را طوری برنامه ریزی کنید ک سه حالت زیبای شهر استانبول را از بالا نظاره گر باشد

روز استانبول و عکاسی

۶)مراکز خرید که تا ده شب باز میباشند

*غذاهی معروف ترکی که ارزش امتحان کردن را دارد:

۱)پراک سارماسی یا دلمه برگ مو:

این غذا طعم متقاوتی با دلمه های برگ انگور ایرانی دارد و ارزش امتحان کردن را دارد

محل سرو : رستوران ها( مثل رستوران پهلوان در استقلال)

قیمت حدودی ۴ عدد دلمه: ۸-۱۲ لیر

بعنوان میان وعده

۲)تاووک پیلا( نخود پلو با سینه مرغ رشته رشته شده و سس کچاپ)

محل سرو: دوره گر های خیابان های مهم و پر توریست

محل سرو: زیر پل امینونو

قیمت:۱۲ لیر

۶)کومپیر( سیب زمینی تنوری):

سیب زمینی تنوری ک داخل ان را به دلخواه خودتان با سوسیس. کالباس. ذرت. زیتون. کلم و سس پر میکنند

محل سرو: دوره گرد ها و خیابان های مهم

قیمت:۶-۱۸ لیر

یک عدد ان برای دو نفر کافیست

۷)کوکورچ(روده گوسفند):

این غذا در بین ترک ها محبوب ترین غذا بعد از دونر است و با دوغ ترکی میچسبد

محل سرو: دوره گرد ها و رستوران های خیابانی

قیمت: ۶-۱۸ لیر

بعنوان وعده کامل

۸)لاهماجون(گوشت چرخ کرده روی نان همراه ادویه)

این غذا همراه لیمو و کاهو سرو میشود که میتوان به صورت ساندویچ پیچید و میل کرد

محل سرو: رستوران( مثل برندهای لاهماجون و پیده ک در طبقه بالا مرکز خرید جواهر وجود دارد)

قیمت:۱۰-۱۲ لیر

۲-۳ عدد برای هر نفر کافیست

بعنوان وعده کامل

۹)پیده( نان همراه گوشت چرخ شده یا پنیر یا سیب زمینی)

این غذای ترکی دارای انواع مختلفی است:

پیده پنیر/ پیده گوشت/ پیده سیب زمینی

محل سرو: رستوران( مثل برند پیده در مرکز جواهر طبقه فوقانی)

قیمت :۱۲-۱۴ لیر

۱۰)کباب دونر( کباب ترکی):

کباب دونر ترکی بسیار لذیذ است و با کباب دونر ایرانی بسیار تفاوت طعم دارد پس ارزش دارد حتما ان را امتحان کنید

به صورت های مختلف سرو میشود:

1.دوروم: یعنی به صورت ساندویچی

2.به صورت پرسی

محل سرو: رستوران‌ها( بهترین برند های کباب دونر HD، بای دونر و کاساپ میباشد که در اکثر مراکز خرید از جمله جواهر موجود است)

قیمت:۲۰-۳۰ لیر

۱۱)اسکندر کباب:

نوعی کباب بسیار لذیذ است ک همراه سس مخصوص گوجه و تکه های نان سرو میشود

محل سرو: رستوران ها(بهترین برند های اسکندر کباب HD، بای دونر و کاساپ میباشد که در اکثر مراکز خرید از جمله جواهر موجود است)