سفری به دومین شهر خشتی جهان و اصفهان همیشه زیبا

اینجا دومین شهر خشتی جهان، در ایران است! +تصاویر

به نام یگانه خالق هستی

با سلام خدمت خوانندگان همیشگی لست سکند

قبل شروع باید از دوستانی که تو این سایت تجربیات سفرشونو در اختیار بقیه قرار میدهند تشکر کنم چون به شخصه خودم از این تجربه ها تو سفری که سال پیش به استانبول داشتم خیلی استفاده کردم و همین دلیلی شد تا این سفرنامه رو بنویسم و امیدوارم اگر کم و کاستی بود به بزرگی خودتون ببخشید و به حساب اماتور بودنم بذارید.

تو سال 96بعد از تجربه سفری که با خواهرو دوستانم به شیراز داشتیم امسال تصمیم گرفتیم مقصد بعدی ایران گردی مون شهر اصفهان باشه راستش قرار بود تاریخ سفر مهر ماه باشه ولی به خاطر شرایط کاری دوستام مجبور بودیم سفرویک ماه عقب بندازیم و خبر خوب این بود که تو آبان پرواز کیش به یزد گذاشته بودن و اینطور شد که تصمیم گرفتیم اول بریم یزد و از اونجا با اتوبوس بریم اصفهان شاید کمی خسته کننده بودولی از قدیم گفتن هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد.

روز اول سه شنبه

15 آبان پرواز کاسپین ساعت 8:25 دقیقه صبح بود که با تاخیر ساعت 9:15 دقیقه  انجام شد

(جزیره کیش)

بعد از گرفتن چمدون ها از  فرودگاه شهید صدوقی یزد با اسنپ به هتل الزهرا رفتیم.هتل سه ستاره الزهرا یه هتل نقلی کوچیک تو چهارراه فرهنگیان بود نسبت به قیمت هتل خوب و تمیزی بود تنها ایرادش سرویس بهداشتی و حمام کوچیکش بودو صبحانه هم با ستاره های هتل همخونی داشت.

(هتل الزهرا-عکس از اینترنت)

3.PNG(هتل الزهرا-عکس از اینترنت)

بعد تحویل هتل به سمت اولین مقصد که باغ دولت آباد بود حرکت کردیم.تو این سفر بیشتر با اسنپ وبعضی مواقع از تاکسی استفاده میکردیم.این باغ در خیابان شهید رجایی و در مرکز شهر قرار داره .

اطلاعات بنا:باغ دولت اباد بلندترین بادگیر دنیا ، از دوره‌های افشاریه و زندیه است که شامل عمارت سردر، ساختمان هشتی و بادگیر، عمارت بهشت‌آئین و تالار آینه، عمارت تهرانی، آب‌انبار دو دهانه و باغ ناصر است و از باغ‌های ایرانی ثبت شده در میراث جهانی توسط یونسکو است.

4.JPG(باغ دولت آباد)

5.JPG(باغ دولت آباد)

6.JPG(تصویر پانوراما از باغ دولت آباد)

واقعا این باغ زیبایی خیره کننده ای داره جوری که دوست دارین ساعتها اونجا باشین ولی متاسفانه ما این وقتو نداشتیم .کمی جلوتر از قسمت ورودی غرفه های صنایع دستی هم بود که بازدید کننده ها میتونستند از اونجا خرید کنند.بعد از نیم ساعت بازید از باغ خارج شدیم و به سمت تاکسی به موزه آب رفتیم.این موزه شمال میدان امیرچخماق در خیابان قیام  واقع شده.

اطلاعات بنا:

موزه آب در خانه ی تاریخی به نام کلاهدوزها واقع است. تقریبا بیش از ۲۰۰ شی تاریخی از مجموعه وسایل کندن قنات تا اسناد و مدارک قنات ها اصلی یزد در این موزه در حال حاضر نگهداری می شود.

9.JPG(موزه آب)

10.JPG(تصویر پانوراما موزه آب)

11.JPG(موزه آب)

بازار خان هم در 300متری این موزه هست که به دلیل فشرده بودن برنامه سفرمون بازدید ازاین بازار تو برناممون نبود.بعد از بازدید از موزه آب به سمت میدون امیر چخماق که در چند قدمی موزه بود رفتیم و از اونجا برای خرید سوغاتی طبق توصیه رزروشن هتل به مغازه شیرینی حاج خلیفه علی رهبر که تو همون میدون امیر چخماق بود رفتیم . درکل زیاد اهل شیرینی نیستم ولی نمیشه بری سفرو بدون سوغاتی برگردی....

12.JPG(میدون امیر چخماق)

بعد از اینکه با بچه ها سوغاتی هارو خریدیم دیگه وقت ناهار بود و از قبل با تحقیقاتی که انجام داده بودم کافه رستوران فوکا رو انتخاب کردیم این کافه تو خیابونه مسجد جامع قرار داره و همچنین بام کافه نمای زیبایی از شهر داره ولی متاسفانه به دلیل وزش باد نشد اونجا بشینیم و مجبور شدیم تو سالن غذا بخوریم بعداز اینکه گارسون منو رو واسمون اورد تو منو رستوران چشممون به شولی یزدی و خورشت قیمه یزدی افتاد شولی که یک پیش غذا خوشمزه ست و قیمه یزدی که به جای لپه از نخود داخلش استفاده می کنند و گوشتشم گوشت شتر هست... دونفرمون قیمه سفارش دادیمو بقیمون کباب و خوراک مرغ....درکل از غذا راضی بودیم

13.JPG(کافه رستوران فوکا)

14.jpg(ناهار)

15.JPG(شولی یزدی)

16.JPG(صورتحساب)

بعد از صرف غذا تصمیم این بود به سمت کوچه های آشتی کنان تو محله فهادان و زندان اسکندر که تو مسیر همون کوچه های آشتی کنان بود بریم بارون داشت نم نم می بارید و به سمت مسجد جامع حرکت کردیم و از سمت راست وارد کوچه های آشتی کنان شدیم دلیل اینکه اسم این کوچه رو قدیما آشتی کنان گذاشتن اینه که چون کوچه باریکه کسایی که با هم قهر بودن مجبور می شدن از کنار هم رد بشن و به هم سلام کنن و اینجوری بود که آشتی می کردندو .... البته این واسه مردم قدیم کارساز بوده فکر نکنم قهر بعضی ادمای امروز(تاکید میکنم بعضی ها) با این کوچه ها حل بشه... من که خیلی از این بافت تاریخی و خشتی یزد خوشم میاد و این کوچه ها هم حال و هوای خودشو داره تو مسیری که میرفتیم غرفه های صنایع دستی زیبا و یه کافه هایی هم بودند که از یکیشون بازدید  کردیم به نظرم این ایده که خونه های سنتی رو کافه کنند خیلی جالبه یعنی هم فاله هم تماشا و واسه ما یه تنوع خیلی خوب ...تو غرفه صنایع دستی هم گلدون ها و کاشی هایی بودند که روشون طرح های زیبایی زده بودند ...

17.JPG(تصویر پانوراما از بالای کافه ای در کوچه های آشتی کنان)

18.JPG(کارگاه صنایع دستی)

19.JPG(کارگاه صنایع دستی)

تو کوچه مسیر زندان اسکندرو با تابلوهای راهنما مشخص کرده بودند البته خانه لاری ها هم نزدیک اونجا بود که متاسفانه به خاطر کمبود زمان تو برنامه ما نبود زندان اسکندر رو بهش مدرسه ضیاییه  هم میگن...بعد از رسیدن به اونجا و پرداخت ورودیه داخل شدیم.

20.JPG(زندان اسکندر)

21.JPG(تصویر پانوراما از زندان اسکندر)

در کنار زندان هم یه مغازه بزرگ صنایع دستی بود که گلیم های قشنگی داشت و همینطور ظروف مسی ...بعد از خرید چند تا ظرف مسی خانم فروشنده لطف کردند زنگ زدند آژانس  و واسمون  ماشین گرفتند (چون از اونجا باید یه مسیری رو تا سر خیابون میرفتیم و تاکسی میگرفتیم) مقصد بعدیمون اتشکده ورهرام بود که تو خیابان آیت الله کاشانی قرار داره.البته با راننده توافق کردیم که منتظرمون بمونه تا از اونجا به موزه ماشین های کلاسیک بریم.البته لطف کردند و واسه توقف پولی ازمون نگرفتند.

اطلاعات بنا:

ساختمانی که هم اکنون آتش ۱۵۰۰ سال یزد در آن قرار دارد در سال ۱۳۱۳ توسط یکی از سرمایه داران یزدی به نام همابائی در قطعه زمینی از سوی چند تن از یزدی ها به نام امانت که به یاد فوت پدرشان به امانت گذاشته شده بودند، ساخته شد. این بنای تاریخی در حیاط بزرگی که درختان سرسبز سرو و کاج آن را پوشانده است واقع می باشد. نگاره های زیبا و سرستون های سنگی در این بنا توانسته است که به آن جلوه ای خاص ببخشد. روبروی این بنا حوض آبی قرار دارد. از خصوصیات بارز آتشکده ها این بوده که در کنار آب قرار گرفته بوده اند.

آداب ورود به آتشکده یزد

رعایت نظافت و پاکیزگی از نکات ضروری است که هنگام ورود به این آتشکده باید حتما پاک وارد شوید. حتی الامکان سعی کنید از لباس های روشن هنگام ورود به این بنای تاریخی استفاده کنید زیرا نشان دهنده تمیزی و پاکی است

23.JPG(آتشکده ورهرام)

24.jpg(آتشکده ورهرام)

25.JPG(تصویر زرتشت)

آتشی که تو این آتشکده قرار گرفته 1500 ساله که خاموش نشده و داخل ساختمون هم اطلاعاتو نوشته های درمورد زرتشت بود از اونجا که به تاریخ و خصوصا به شکوه تاریخ هخامنشیان خیلی علاقه دارم این آتشکده رو خیلی دوست داشتم و خدا میدونه واسه اینکه این آتیش تواین 1500 سال خاموش نشه چه نظارت و زحمتایی که نکشیدند....

بعد از بازدید سوار ماشین شدیم و مقصد بعدیمون موزه ماشین های کلاسیک و دست ساز بود که تو خیابونه کاشانی و روبه روی پارک هفت تیر قرار داره این موزه قبلا کارخونه پردیس جنوب در حومه شهر  بوده که با گسترش شهر یزد و قرارگیری در حوزه شهری مجبور به تغییر کاربری شده و حالا هم محل نگهداری خودروهای کلاسیکه که خیلی بامزه و قشنگ بودند .

27.JPG(تصویر ماشین بیرون موزه)

28.jpg(موزه ماشین های کلاسیک)

29.JPG(تصویر پانوراما موزه ماشین های کلاسیک)

یکی از ماشینا واسه بازدیدکننده ها گذاشته بودند که داخلش بشینند و عکس بگیرند البته بجز ماشین اونجا موتور هم بود اگه از این ماشینا خوشتون میاد حتما به این موزه یه سر بزنین واقعا که خیلی نوستالژیه البته ما این ماشینا رو فقط تو فیلمای قدیمی و البته شهرزاد دیدیم

(موزه ماشین های کلاسیک)

موزه آیینه هم چند متر جلو تر از از موزه هست که تو برناممون نبود بعد  از اتمام بازدید سوار ماشین شدیم و دوباره به خیابونه مسجد جامع رفتیم البته این بار انتخابمون کافه بام یزد بود تا ببینیم این شهر زیبا رو از بالا تو شب هم ببینیم طبق توافق قبلیمون با راننده مبلغ 20 تومنو پرداخت کردیم و پیاده شدیم.

کافه بام یزد کمی جلوتر از کافه فوکاست این دفعه خبری از باد نبود و تونستیم رو بام کافه لذت خوردن یه چای داغ و کیک یزدی و تجربه کنیم....واقعا که تواون هوا نسبتا سرد خیلی چسبید.نما مسجد از اون بالا خیلی قشنگ بود

(نمایی از بالای کافه بام یزد)

نیم ساعتی سه ربعی اونجا بودیمو از اونجا تو همون خیابون مسجد یه دوری زدیمو باقالی و ذرت مکزیکی خوردیم البته با این چیزایی که خوردیم واقعا جایی واسه شام نداشتیمو میخواستیم برگردیم هتل و زود بخوابیم از همونجا با اسنپ رفتیم هتل و تلفنی بلیط اتوبوس و رزرو کردیم البته با لینکی که واسمون فرستادن پرداخت هم همونموقع انجام دادیم.

(جدول هزینه های روز اول)

روز دوم (16/8/1397)

ساعت 9 از خواب بیدار شدیم ساعت حرکت اتوبوس 10:45 بود بعد خوردن صبحانه و تحویل اتاق با اسنپ رفتیم ترمینال.فاصله یزد تا اصفهان 323 کیلومتر و با اتوبوس تقریبا  5-4 ساعت بود تو مسیر خودمونو با فیلم و موسیقی سرگرم کردیم تا یه جوری این 5-4 ساعت بگذره تقریبا ساعتای 5 بود رسیدیم ترمینال کاوه (البته مسافرای ترمینال صفه زودتر پیاده شدن) و اونجا رفتیم هتل.هتلمون تو اصفهان هتل صبا تو چهارباغ پایین بود

(هتل صبا)

در مورد این هتل رفتار پرسنل واقعا خوب بود صبحانه هم نسبتا بد نبود و باز هم مشکل حمام و سرویس بهداشتیای خیلی کوچیک(ما که چاق نبودیم ولی واقعا یکی که یکم چاق باشه نمیدونم چه جوری میخواد از سرویس استفاده کنه چون دقیقا سرویس بهداشتیش بین دوتا دیوار با فاصله کم بود ) و البته ایراد دیگه نبود سرویس ایرانی داخل اتاق و دیگه اینکه اصلا تو این چند روز که اونجا بودیم واسه نظافت اتاق نیومدن...بگذریم دیگه...راستی باید بگم امروز روز تعطیل رسمی بود و اماکن دیدنی تعطیل پس تصمیم این بود که بریم کوه صفه و تا شب نشده تلکابین سوار بشیم از هتل با اسنپ رفتیم ورودی تلکابین کوه صفه ولی با کمال تعجب دیدیم تعطیله و گفتن فردا صبح ساعت 10 بیایین (جالبه فردا یعنی 17ام هم تعطیل رسمی بود) البته ما به خاطر شرایط کاری 2 تا از دوستام نمیتونستیم تاریخ دیگه ای هم بیاییم و چاره ای نبود.....از ورودی دیگه کوه صفه یکم بالا تر رفتیمو از دکه ای که اونجا بود آش و هات چاکلت گرفتیم...چون سیتی سنتر تقریبا نزدیک اونجا بود از اونجا رفتیم سیتی سنتر ....دیگه نگم براتون که اونجا هم تعطیل بود و گفتن فردا بازه حالا من نفهمیدم این چه قانونیه که باید تو روز تعطیل اماکن دیدنی که هیچ اماکن تفریحی هم تعطیل باشه اونم موقعی که خیلیا چون کارشون اداریه تو همین ایام میتونن مسافرت برن ...دیگه کاری نمیشه کرد...از اونجا رفتیم سی و سه پل (حالا خوبه پل و نبسته بودن)

(سی سه پل)

35.JPG(سی سه پل)

زاینده رود بدون آب بازم تلاش میکرد زیبایی خودشو حفظ کنه ولی واقعا این  بحران آب که امیدوارم به زودی حل بشه تا شاید روزی برسه که دفعه بعدی که میاییم اصفهان زاینده رود پره آب باشه ...و زیبایی سی وسه پل چند برابر....یه چیزی که خیلی دوست داشتم کسانی که میومدن گیتار میزدندو آواز میخوندند یکی سنتی میخوند یکی آهنگای قدیمی یکی هم ترانه های جدید.... از همونجا با پرس و جو رفتیم فست فود همشهری که نزدیک پل و تو خیابونه چهارباغ عباسی بود و دوتا پیتزا مرغ و گوشت سفارش دادیم کیفیت غذا نسبتا خوب بود بعد از اونجا تصمیم این بود قدم زنان تا هتل بریم (چهارباغ پایین در امتداد چهارباغ عباسیه) و البته دنبال داروخونه بگردیم بعد از کمی پیاده روی تو مسیرمون هتل پیروزی بود تو کافی شاپ اونجا نشستیمو چایی سفارش دادیم بعدم پیاده تا هتل رفتیم ...

35(2).jpg(جدول هزینه های روز دوم)

روز سوم (17/8/1397)

برنامه این بود که کوه صفه و سیتی سنترو که دیشب بسته بودند و بریم .با اسنپ اول رفتیم کوه صفه از ورودی تلکابین وارد شدیم و باجه اونجا بلیط تلکابینو نفری 20 تومن رفت و برگشت گرفتیم...وقتی سوار تلکابین شدیم قبل حرکت عکاس ازتون عکس میگرفت و تو ایستگاه بعدی نشونتون میدادن که اگر مایل بودین میتونستید عکسو بخرید ولی ما نخریدیم چون  عکسی که ما خودمون با گوشی سلفی گرفتیم بهتر شده بود

(تلکابین صفه)

تو همون ایستگاه کافه هایی بودند که ما چون تازه صبحونه خورده بودیم فعلا ازشون صرف نظر کردیم البته اونجا تفریحاتی مثل زیپ لاینو پل معلق هم بود بعد از اونجا سوار تلکابین شدیم و برگشتیم البته وقتی از بالا نگاه میکردیم بعضیا داشتن این مسیرو پیاده بالا و پایین میرفتن که واسه از نظر زمانی و آمادگی بدنی امکان پذیر نبود...راستی اونجا یه شهر بازی کوچیک هم بود بعد از اونجا رفتیم سیتی سنتر یه بازار خیلی بزرگ البته تو طبقات بالاترش سینما دانشگاه و .... هم  هست اونجا هم گشتی زدیمو اومدیم

37.JPG(سیتی سنتر)

مقصد بعدی واسه صرف ناهار خانه دهدشتی یا همون کافه هوگر بود که از ساعت 7:30 تا 22 یکسره بازه خیلی محیط قشنگی داشت واون حوض و صدای آب هم زیباییشو چند برابر کرده بود

38.JPG(کافه هوگر)

(کباب سلطانی)

واسه ناهار دوتا کباب سلطانی و میکس سفارش دادیم درمورد کیفیت غذا اصلا خوب نبود و کباب برگش انگار کامل پخته نشده بود و اصلا مزه نداشت انگار اشپزش زیاد حوصله نداشته در اصل تنها چیزی که خوب بود محیط اونجا بود و جالبه وقتی صندوقدار گفتیم غذا اینجوریه تعجب کردو گفت تا حالا همچین موردی نداشتیم..جالبه واقعا...بعد از اونجا رفتیم هتل کمی استراحت کردیم و بعدازظهر رفتیم میدون نقش جهان.

40.JPG(میدون نقش جهان)

41.JPG(تصویر پانوراما میدون نقش جهان)

42.JPG(کاخ عالی قاپو در میدون نقش جهان)

از زیبایی اینجا هرچی بگم کمه دورتادورش پره از مغازه ...از همونجا گزکرمانی  خریدیم  قیمت گزها نسبت به درصدشون و مارکشون متفاوت بود ...و دوستامم از اونجا کتری مسی و کیف گلیمیو کمی سوغاتی خریدند.از قبل تعریف فرنی و گوشفیل اصفهانو شنیده بودم البته چون طعم ترش و شیرینو با هم دوست نداشتیم از گوشفیل صرف نظر کردیم و با پرس و جو از مغازه دارا به سمت فرنی حافظ رفتیم بچه ها که از طعم فرنی خوششون نیومد ولی من دوست داشتم از اونجا میخواستیم بریم پل خواجو ولی چون خرید داشتیم اول رفتیم هتل تا خریدامونو بذاریمو بعد از اونجا رفتیم پل خواجو....این پل هم زیبایی خاصی داشت و مردمی که دورهم جمع میشدنو تا به صدای زیبای افرادی که اونجا اواز میخوندند گوش بدن بعد از مدتی به هتل برگشتیم. قبل از مسافرتمون برنامه تور کویر ورزنه رو از گردشگری رافع از ساعت 10 صبح تا 10 شب  به قیمت 55 تومن با ناهار رزرو کرده بودیم و برای فردا  باید وسایلمونو آماده میکردیم...

42(2).jpg(جدول هزینه های روز سوم)

روز چهارم (18/8/1397)

بعد از صرف صبحانه هتل وسایلمون و برداشتیم و رفتیم ترمینال کاوه از اونجا قرار بود اتوبوس بیاد دنبالمون و بعد بره ترمینال صفه تا بقیه مسافرارو سوار کنه اتوبوس با تاخیر یک ربع بلاخره اومد ...فاصله اصفهان تا کویر ورزنه حدودا 5/1 تا 2 ساعت بود تو اتوبوسم موزیک شاد میذاشتن و بعضی از دوستان که که معمولا با موزیک همراه میشدن و ...بقیشو خودتون میدونید.....بعد از اینکه به سایت واحه رسیدیم غذاهارو که جوجه بود تحویل دادن و گفتن همه ساعت 5 کنار چادر جمع بشین واسه برنامه اتیش بازی پذیرایی چایی و سیب زمینی آتیشو موزیک ....ما هم بعداز اینکه غذامونو خوردیم مشغول عکاسی شدم و بعدم رفتیم سافاری ...سافاری واقعا خیلی هیجان داشت و نفری 35 تومن بود بعد از سافاری میخواستیم بریم زیپ لاین که دیگه دیر شده بود و گفتن چون شلوغه و داره غروب میشه بلیط نمیفروشیم ...بعد طبق گفته لیدر اومدیم همونجایی که قرار بودیم جمع بشیم ولی شتر دیدی ندیدی نه خبری از اتیش بازی بود نه چایی و سیب زمینی اتیشی نه موزیک فقط نسکافه و کیک دادندو گفتن برنامه کنسل شده بقیه مسافرا اینقدر اعتراض کردند که مجبور شدن واسه مراسم اتیش بازی برن با یه گروه دیگه که تور کویر برده بودند و مسافرارو بردند پیش اونا...

(کویر ورزنه)

44.jpg(کویر ورزنه)

واقعا که خیلی بی برنامه بودن به هرحال گذشت و بعد به سمت اصفهان حرکت کردیم بعد از اونجا هم رفتیم هتل تا واسه برنامه فردا زودتر از خواب بلند بشیم....

امروز قرار اول بریم کاخ چهل ستون و از اونجا کاخ عالی قاپو ...از هتل ماشین گرفتیم به سمت اولین مقصد یعنی کاخ چهل ستون ...از باجه  بلیط  ورودیو گرفتیم راهنمای صوتی رو هم همونجا کنار باجه با گرو گذاشتن کارت شناسایی و پرداخت 7 هزار تومن میتونید بگیرید

46.JPG(کاخ چهل ستون )

47.JPG(کاخ چهل ستون)

48.JPG(کاخ چهل ستون)

49.JPG(نقاشی داخل کاخ چهل ستون)

50.JPG(توضیح نقاشی داخل کاخ چهل ستون)

واقعا نقاشی های داخل کاخ زیبا بودند و هر کدوم بیانگر یک اتفاق تاریخی که پایین هر نقاشی تابلویی برای شرح اون تصاویر گذاشته بودند قسمتی از نمایی بیرونی ساختمون هم داربست زده بودند ولی نیمه کاره رها شده بود و خبری از کارگرا نبود.بعد از اونجا هم رفتیم کاخ عالی قاپو که تو میدونه نقش جهانه .در مورد میدون نقش جهان (که اسم دیگش میدون امامه)باید بگم که بعد از میدونه تیان انمن در پکن دومین میدونه بزرگ جهانه .در دو ضلع میدون مسجد شیخ لطف الله و مسجد امام و ضلع دیگر عمارت عالی قاپو قرار گرفته و البته بازار قیصریه هم همونجا واقع شده ...البته تو میدون اگه بخوایین میتونید کالسکه سواریم تجربه کنین که من به شخصه دوست نداشتم چون یه اون اسب بیچاره باید وزن حداقل سه نفرو(با کالسکه چی) تحمل کنه حداقل باید 2 تا اسب میذاشتن این حیوونای بیچاره هم از دست بعضی ما ادما خلاصی ندارن ...دیدن میدون از بالای کاخ عالی قاپو خیلی قشنگ بود این کاخ  48 متر ارتفاع و 6 طبقه داره که با پله های مارپیچ به هم راه دارند این کاخ به دستور شاه عباس اول ساخته شده و زیباترین بخشش گچ بری های اخرین طبقه کاخه

51.JPG(کاخ عالی قاپو)

(نمایی از بالای کاخ عالی قاپو)

53.JPG(کاخ چهل ستون )

54.JPG(نمایی از بالای کاخ عالی قاپو)

بعد از کاخ عالی قاپو با توافقی که با یکی از راننده تاکسیا داشتیم قرار این شد ما رو خانه شیخ الاسلام ،منارجنبان، حمام علی قلی آقا و کلیسا وانک ببره و با احتساب توقفها 80 تومن بگیره...خانه شیخ الاسلام در چهارراه تختی و در کوچه شیخ الاسلام واقع شده این خانه رو شاه عباس به دخترش و دامادش هدیه میکنه الان این خونه به موزه ای از هنرهای سنتی مثل ترمه ،زری بافی ،مخمل بافی و ...تبدیل شده و تو بعضیاشون نخی ساخته شده از طلا و نقره به کار رفته بود که توسط استاد بافته میشدند و بقیه که از ابرشم و نخ های دیگه بودند توسط دو نفر که یه نفر قسمت بالا و دیگری در پایین بود انجام میشد و هر روز فقط سه سانت بافته میشد(چون واقعا کار سختیه و دقت زیادی میخواد) ورودیه این خونه رایگان بود

55.JPG(خانه شیخ الاسلام )

56.JPG(خانه شیخ الاسلام)

57.JPG(خانه شیخ الاسلام)

58.JPG(خانه شیخ الاسلام )

59.JPG(نخی ساخته شده از طلا و نقره )

بعد از اونجا مقصد بعدیمون حمام علی قلی آقا بود این حمام در منطقه بید اباد در شمال زاینده که شامل دو حمام بزرگ و کوچک گرمخانه و سیستم گرمایشیه

60.JPG(حمام علی قلی آقا)

61.JPG(حمام علی قلی آقا)

62.JPG(تصویر پانوراما حمام علی قلی آقا)

بعد از اونجا نوبت منارجنبان بود مناره ها تو ساعتای خاصی حرکت می دهند ما واسه ساعت 12 اونجا بودیم و حرکت مناره ها رو دیدیم حرکت مناره ها رو به وضوح میشد دید و تو قسمت پایین هم  تابلو روی دیوار تکون میخورد.راستی مقبره عمو عبدالله کارلادانی هم اونجاست

63.JPG(منارجنبان)

64.JPG(مقبره عمو عبدالله کارلادانی)

یک نکته درمورد منارجنبان اینه که با حرکت یک مناره نه تنها مناره دیگر بلکه کل بنا تکون میخوره و گفته میشه دلیل تکون خوردن این بنا  پدیده فیزیکی تشدید یا همون زئوناسه ولی هنوز هم دلیل تکون خوردن منارجنبان با قطعیت مشخص نشده.منارجنبان تو خیابونه اتشگاه و در محله کارلادان واقع شده و نزدیک اونجا آتشگاه هست که میتونید از اونجا هم بازدید کنین...بعداز منارجنبان واسه ناهار به رستوران امپراطور رفتیم که تو همون خیابونه آتشگاهه. این چند روز که اصفهان بودیم هنوز بریونی اصفهانو نخورده بودیم بریونی و خورشت ماست سفارش دادیم من خورشت ماست رو دوست نداشتم ولی بریونی واقعا خوب بود و البته چرب...

(بریونی)

بعد از اونجا قرار بود بریم کلیسا وانک تو منطقه جلفا بریم این کلیسا در زمان شاه عباس دوم ساخته شده و از کلیساهای تاریخی ارمنیان هست داخل کلیسا و تمام دیواره های اطراف پر از نقاشی های رنگ و  روغن و آب طلا و تصاویری از زندگی حضرت مسیح کشیده شده

67.JPG(تصویر پانوراما کلیسا وانک)

68.JPG(تصویر پانوراما کلیسا وانک)

69.JPG(کلیسا وانک)

70.JPG(کلیسا وانک)

71.JPG(کلیسا وانک)

و موزه کلیسا  که شامل تابلوهای نقاشی (کار نقاشان اروپایی که به کلیسا اهدا کردند) و کتابهای خطی نفیس میشه

72.JPG(موزه کلیسا وانک)

73.JPG(موزه کلیسا وانک)

74.JPG(موزه کلیسا وانک)

(کلیسا وانک)

بعد از کلیسا گشتی تو منطقه جلفا زدیم و واسه خرید رفتیم خیابون نظر میانی که به نظرم بهترین جا واسه خرید بود و تنوع خوبی داشت و اونجوری که همه میگفتند قیمتا گرون نبود .بعد از خریدمون رفتیم هتل و دیگه وقتش بود بلیط برگشتو اوکی کنیم بلیط کیش ایر واسه یکشنبه ساعت 21:45 با قیمت 303 تومن خریدیم وبعد واسه خرید پارچه رفتیم خیابونه ابن سینا که نزدیک هتل بود و پارچه هایی که میخواستیمو خردیمو اومدیم هتل امشب قرار بود یکی از دوستای اصفهانیمونو ببینیم بعد رسیدنش یه دوری با ماشین تو شهر زدیمو ساندویج گرفتیم و رفتیم برج کبوترخانه اونجا غذامونو خوردیمو برگشتیم...برج کبوترخانه در قدیم مکانی برای استقرار کبوترها بوده تا از کودشون برای کشاورزی استفاده کنند.

76.JPG(برج کبوتر خانه)

77(2).jpg(جدول هزینه های روز پنجم)

روز ششم (روز اخر)

امروز تا ساعت 11 خوابیدیم و بعد هم میخواستیم بریم چهارباغ عباسی یه دوری بزنیم و سی وسه پل و تو روز هم ببینیمو عکس بگیریم ...بعد از اونجا چون وقت داشتیم گفتیم بریم میدون نقش جهان (که دوباره دلمون هوسشو کرده بود) و بعدم چمدونا رو برداشتیمو رفتیم فرودگاه ...دلمون واسه اصفهان و یزد تنگ میشه و اگه عمری باشه بازم دوست دارم دوباره سفر به اصفهان و یزدو تجربه کنم ...

ساعت بازدید اماکن دیدنی معمولا از ساعت 6 تا 17 هست البته با توجه به شش ماه اول و دوم سال ساعتشون تغییر میکنه پس از قبل یه بار دیگه ساعت بازدیدو چک کنید

در مورد تور کویر هم باید بگم تورهایی هستن که تورهای 5/1 روزه برگزار میکنند و کویرو تو سفر به یزد هم میتونین تجربه کنین.

با تشکر از کسانی که وقت ارزشمندشونو صرف خوندنه این سفرنامه کردند...