برنامه ریزی برای سفر اقتصادی به بالی

به یکی از زیباترین جزیره‌های دنیا، ارزان سفر کنید! +تصاویر

37-Bali-Blog cover (01-03-11).jpg

سلام خدمت تمامی دوستان لست سکندی

این دومین سفرنامه بنده در این سایت است که امیدوارم راهنمای خوبی جهت یک سفر کم هزینه و اقتصادی برای این شهر زیبا واقع در کشور اندونزی باشد. ناگفته نماند که از پرداختن به حاشیه همچون احساسات و یا اتفاقات شخصی جلوگیری کردم چرا که این سفرنامه صرفا برای راهنمایی نوشته شده است.  متاسفانه عکس های زیاد مناسبی برای به اشتراک گذاشتن نداشتم و برخی از اونها رو به فجیع ترین شکل ممکن ویرایش کردم که پیشاپیش عذرخواهی میکنم. البته چندین ویدئو ی خوب داشتم که اگر میشد در قسمت مربوطه ی هر کدام آپلود کنم تصویر ذهنی خیلی بهتری برای شما ارائه میکرد.

متاسفانه قیمت دلار اینروزها باعث شده که برنامه سفر به کشورهای خارجی با مشکلی جدی روبرو باشد. بعد از اولین سفرم به  آسیای شرقی و دیدن زیبایی های کم نظیر آن ، باعث شد تا برنامه ای دیگر برای سفر به این قسمت زیبای کره ی زمین را برنامه ریزی کنم . تحقیق های بسیار زیاد برای کشور های اندونزی ، فیلیپین ، ویتنام را آغاز کردم که به یمن گرانی دلار به طور قطع کشور ویتنام و فیلیپین از لیست خط خورد و اندونزی تنها کشور باقی مانده در لیست مورد علاقه ام بود. پس از آن شروع به تحقیق جامع در مورد هزینه ها و مکانهای تفریحی کردم . شاید عجیب بنظر برسد ولی حدود 12 ماه صرف تحقیقات برای این سفر شد و علت طولانی شدن آن پشیمانی از سفر به جهت افزایش قیمت دلار بود که در نهایت در تاریخ 13 فروردین بدلیل سفر نکردن و ماندن در خانه در طول تعطیلات عید، و مطمئن شدن از پایین نیامدن دلار دل را به دریا زدیم و تصمیم قطعی خود را برای سفر به بالی گرفتیم. در طی این 12 ماه قیمت بلیط از 3.500 تا 5.500 در حال افزایش بود و با توجه به چک کردن دائم به این نتیجه رسیدم که قیمت پرواز عمان ایر در چند ماه اخیر از 5.500 پایین تر نخواهد آمد . تاریخ خودمون رو برای تعطیلات 14 و 15 خرداد ماه فیکس کردیم و تصمیم بر این شد که 11 خرداد رفت و 18 خرداد برگشتمون از سفر باشد.

انتخاب پرواز بالی

پرواز عمان ایر با دو توقف: اولی در مسقط ، دومی در کوالا که پرواز کوالا به بالی با پرواز های مالزی و اندونزی انجام میشد ، از 5.200 شروع قیمت ها بود.

پرواز ماهان به کوالا در اون تاریخ 4.500 و از کوالا به بالی با پرواز ایراشیا 100 دلار با (قیمت دلار روز13.500 حدود 1.350) یعنی بطور کلی حدود 5.750 تومن میشد.

بالطبع من پرواز عمان ایر رو باید انتخاب میکردم و دلیل این انتخاب دایرکت مستقیم چمدان ها و گارانتی پرواز بعدی با شرکت غیر به بالی از سویی و از سوی دیگر انتخاب راحت پرواز بعدی بدون نیاز به ویزا کارت بوده است.  پس از جستجو کمترین معطلی بین پرواز ها رو انتخاب کردم بدین صورت که در مسقط 50 دقیقه معطلی و در کوالا 4 ساعت  معطلی برای رفت و 7 ساعت استپ در کوآلا و 1 ساعت استپ در مسقط برای برگشت را به مبلغ 5.600 خریداری کردم .

انتخاب بهترین هتل بالی

پس از صدور بلیط سراغ هتل مورد نظر رفتم . اکثر هتل های بالی در تریپ ادوایزر و بوکینگ دات کام از امتیازهای بالایی برخوردار بودند که تصمیم مون رو برای انتخاب هتل سخت میکرد. در نظر داشتم مثل سفر به پوکت دو هتل رو برای اقامت انتخاب کنم ولی پس از جستجوهای زیاد متوجه این موضوع شدم که محیط بالی متفاوت از پوکت میباشد و فضاهایی دارد که ما میتونیم مثل هتل از صبح به اونجا بریم و از استخر و امکانات آن که همتای یک هتل 5 ستاره تاپ و حتی هیجان انگیزتر از آن باشد استفاده نماییم. بطور مثال : omnia, mrs sippy  karma beach   از جمله فضاهای این چنینی هستند. پس به اقامت در یک هتل خوب و تمیز با قیمت اقتصادی بسنده کردیم.

محله های زیبا و توریستی مهم بالی شامل سه قسمت: اوبود ، کوتا ، نوزادوآ یا نوسادوآ میباشد؛ البته سایر مناطق هم از نظر زیبایی و جاذبه های توریستی منحصر بفردی برخوردار هست که بدلیل دور بودن از این سه منطقه ی اصلی و معروف بالی و همچنین کوتاه بودن زمان سفرمان تمرکز را بر روی همان سه منطقه اصلی گذاشتیم؛ اما پیشنهاد میکنم که اگر حدود 9 تا 14روز برای سفر به بالی برنامه ریزی کرده اید حتما از bamboo house camaya غلافل نشوید ، همچنین در صورت اقامت طولانی تر میتوانید دو یا سه هتل رو در منطقه های مختلف بالی برای اقامت انتخاب کنید و راحت تر به جاذبه های دیدنی هر قسمت سر بزنید.

منطقه ی  اوبود دارای طبیعت بسیار زیبا و جنگلی ، کوتا منطقه ی پرجنب و جوش و شب زنده دار و نوزادوآ محیطی ساحلی و لوکس و خلوت بالی میباشد. با توجه به شرایط سنی و علاقه های شخصی منطقه ی کوتا را برای اقامت انتخاب کردیم. با توجه به موارد گفته شده بدنبال هتل لوکس استخر دار و ساحل خصوصی نبودیم و تنها اتاق تمیز با موقعیت مناسب جوابگوی نیازهای ما بود . بهترین هتل با این شرایط هتل چهار ستاره واسانتی در منطقه ی کوتا بود که برای حدود 6 شب در تاریخ مورد نظر حدود 360 دلار برای دو نفر ( با ترانسفر رایگان برگشت) که با دلار روز 4.860 تومن میشد ؛ که خوشبختانه بدون نیاز به ویزا کارت و پرداخت، رزرو را انجام دادم .

اگر بخوام تموم شده ی تور بالی رو اعلام کنم با پرواز عمان ایر و اقامت در هتل چهارستاره واسانتی vasanti   به مدت 6 شب و هفت روز نفری 8.030.000 تومن شده بود.

البته برای گرفتن ویزا نیز باید نفری 50 دلار بپزدارید . جهت اطلاع از مدارک مورد نیاز برای ویزا نیز با سفارت اندونزی در تهران تماس بگیرید که به صورت گویا اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار میدهد. که ما بدلیل نداشتن وقت، کارهای گرفتن ویزا را به یکی از آشنایان خود که در آژانس های مسافرتی مشغول بکار بود به ازای نفری 55 دلار سپردیم .

پس از قطعی شدن سفر به برنامه ریزی روزانه و همچنین هزینه های مربوطه شامل یک لیست از کارهایی که باید در روزهای مشخص انجام میدادیم رو تهیه کردم.

همچنین لیستی از اقلام مورد نیاز برای سفر به بالی را تهیه کردم که شامل :

قرص ضد آلرژی ، قرص ویتامین B  برای جلوگیری از گزش پشه ها ، پماد قبل و بعد از گزش ، روغن آفتاب ، روغن بعد از آفتاب و سوختگی ، کرم زینک و ان ان به جهت سوختگی پوست ، کرم ضد آفتاب ، لوسین بدن ، انواع مسکن ، قرص ضد تهوع ، قرص سرماخوردگی ؛ لباس های راحت و خنک ، صندل و دمپایی و کفش های راحت ، عینک آفتابی ، کوله پشتی ، مایو

روز سفر آغاز شد

سفر ما در روز شنبه 11 خرداد ساعت 5 بعداز ظهر آغاز میشد و ما پس از حضور در فرودگاه ؛ بلیط های خود را به مقصد مسقط و کوالا  پس از تحویل چمدان ها دریافت نمودیم . اما متاسفانه بدلیل تاخیر یک ساعته پرواز از سمت خود عمان ایر پرواز بعدی به سمت کوالا و بالطبع پرواز کوالا به بالی را از دست دادیم و پس از ورود به فرودگاه مسقط و صحبت با مسئولین عمان ایر ، ویزا و اقامت در مسقط و همچنین اقامت در کوالا را تقبل نمودند . اقدام بعدی ، تغییر تاریخ پرواز برگشت بود که باعث شد برنامه ی سفر ما از 6 شب به 8 شب تغییر کند. در مورد مشکلاتی که بعدا در هتل به جهت گرفتن دو روز اضافه تر و همچنین پرداخت شبی که از دست داده بودیم صحبتی نمیکنم که این مسئله خود به تنهایی مثنوی هفتاد من خواهد شد. علی ایحال زمان رسیدن ما به بالی حدود 2 روز بطول انجامید که همین امر شاید موجب این موضوع شد که این مقصد آنچنان که باید در دل من خودش را جا نکرد.

ورود به بالی

بعد از ورود به بالی ، اپلیکیشن گرب را فعال و ماشینی به مقصد واسانتی را درخواست نمودیم که مبلغ 80.000 روپیه را به ما نشان داد . در صورتی که تاکسی های بلو برد به ما مبلغ 170.000 روپیه را پیشنهاد داده بودند. ماشین های گرب اکثرا استیشن بودند و هیچ مشکلی به جهت جا شدن چمدون نخواهید داشت . با اینکه ما چهار نفر بودیم و هر کدام یک چمدان بزرگ داشتیم به راحتی با یک ماشین به مقصد خودمون رسیدیم.

ارزش پول روپیه اندونزی دقیقا همانند ریال کشور خودمان بود. هر 1 دلار معادل 13.850 روپیه بود . البته در روزهای آخر سفر این مبلغ به 14.100 نیز تغییر قیمت داد . در مورد عوض کردن پول نیز باید به این نکته توجه کنید که مغازه های کوچکی وجود دارند که با مبلغی بسیار بالاتر پول شما را عوض میکنند با این تفاسیر که امکان دزدی از پول و یا دادن پول تقلبی حتمی است(بر اساس تجربه شخصی) . پس برای گرفتن روپیه حتما از شرکت های معتبر با مبلغ پایین تر بسنده کنید.

پس از تغییر تاریخ و گذراندن مشکلات به جهت رزرو اتاق ، مبلغ کلی هتل از 360 دلار برای 6 شب به 430 دلار برای 8 شب تغییر کرد.

هتل vasanti

(استخر هتل در پشت بام)

(اتاق هتل)

(لابی و رستوران هتل)

این هتل در بدو ورود بسیار در ذوق شما خواهد زد و علت اصلی این مساله ،محله ای که این هتل در آنجا قرارداشت  بود.  بطوری که من کاملا متعجب بودم چرا این هتل از رتبه ی بالایی برخورداره؟! جواب این سوال بعد از اقامت در این هتل به من داده شد .پرسنل بسیار خوش رو و مهربان بودند و سرویس دهی بالایی داشتند . اتاق ها تمیز و هر روز نظافت میشدند. صبحانه ی خوب به همراه موقعیت مکانی مناسب با توجه به قیمت موجب شده بود که این هتل رتبه ی بالایی را در تریپ ادوایزر کسب کند.

از امکانات هتل هم میتونم به استخر بسیار آرام و تمیز در پشت بامش اشاره کنم که حالتی کاملا خصوصی داشت بدین معنی که همیشه خلوت بود و کسی رو در اونجا مشاهده نمیکردیم . سالن ماساژ بهمراه رستورانی کوچک و دوست داشتنی از دیگر امکانات این هتل بود.

در نزدیکی هتل یک شرکت معتبر جهت تعویض پول ، سالن های ماساژ با قیمت بسیار مناسب ، کرایه موتور با قیمت بسیار پایین ، سوپر مارکت شبانه روزی همگی از مزایای موقعیت هتل بشمار میرفتند.

پس از استقرار در اتاق ها و باز کردن چمدان ، گشتی در اطراف هتل به منظور آشنایی با محیط زدیم که بعد از آن ، به سمت هتل برگشتیم و آماده شدیم تا به منطقه ی پرجنب و جوش کوتا واقع در خیابان Jalan Legian  بریم .  با گرب به مبلغ 20.000 روپیه راهی شدیم . بعد از گشتی کوتاه ، بدلیل آشنا نبودن و همچنین گرسنگی ترجیح دادیم تا محلی معروف را برای شام انتخاب کنیم به همین خاطر به برگر کینگ رفتیم و پکیج دو همبرگر و یک چیکن برگر با دو تا نوشابه و سیب زمینی به مبلغ 150.000 روپیه رو گرفتیم . بعد از اون سرکشی به تمام مراکز تفریحی اون منطقه را آغاز کردیم که هر کدوم آفر مخصوصی برای غذا و نوشیدنی داشتند. چون خیلی خسته بودیم و تصمیم داشتیم که فردا به پارک آبی بریم و از طرفی دیگه اون خیابون تازه بعد از ساعت 11 شب رونق میگرفت ترجیح دادیم به هتل بریم تا برای فردا انرژِی کافی داشته باشیم.

(خیابان Jalan Legian  )

(طبیعتا عکس مناسبی که امکان اشتراک گذاری آن وجود داشته باشد نبود و تنها عکسی که میتوانستیم از این خیابان به اشتراک بگذاریم تصویر فوق بوده است.)

هزینه های روز اول :

• 80.000 روپیه گرب از فرودگاه تا هتل
  • 20.000 روپیه گرب از هتل تا خیابان جالان
  • 150.000 روپیه شام برگر کینگ برای دو نفر
  • 25.000 روپیه گرب برگشت به هتل

طبق برنامه ریزی ، پارک آبی از اولین فعالیت های ما بود. اگر به صورت اینترنتی و یا از باجه های فروش تور، بلیط واتر بوم را بگیرید تقریبا نفری 32 دلار تمام میشود . اما متاسفانه ما مستقیم به پارک آبی رفتیم و از اونجا بلیط رو معادل 55 دلار خریداری کردیم . در همان بدو ورود دستبند خودمون رو به مبلغ 800.000 روپیه شارژ کردیم که در صورت خوردن خوراکی و یا بازی هایی که نیاز به پول داشت از دستبند استفاده کنیم.

هر سیف باکس کوچیک مبلغ 35.000 روپیه بود که ما برای گذاشتن کیفهامون یک سیف باکس کوچک کفایت میکرد. پارک آبی واتر بوم زیبا بود و بازی های خیلی متنوعی نداشت. استخر هایی به جهت آبتنی با بازی هایی مثل والیبال رو داشت . همچنین در کنار استخر ، تخت هایی به جهت استراحت وجود داشت که در صورت درخواست حوله ، مبلغی نیز باید میپرداختید . بعد از بازی ساعت 6 بعد از ظهر از واتر بوم خارج شدیم و به مرکز خرید روبروی پارک آبی جهت تناول پیتزا هات مراجعه نمودیم .

بعد از برگشت به هتل و استراحتی طولانی مدت، به استخر هتل رفتیم و تصمیم گرفتیم تا فردا کمی استراحت کنیم و خیلی به خودمون سخت نگیریم.

( در این قسمت از سفر نیز امکان اشتراک گذاری عکس های رئال وجود ندارد و  به عکس از اینترنت بسنده میکنیم)

هزینه های روز دوم:

• بلیط واتربوم : 762.000 نفری
  • شارژ دستبند 800.000 روپیه برای 4 نفر
  • پیتزا هات : 130.000 روپیه برای دو نفر
  • گرب رفت و برگشت به پارک آبی : 60.000 روپیه

روز سوم کمی دیرتر از خواب بیدار شدیم . صبحانه هتل تا ساعت 11 ادامه داشت و ما تقریبا در دقایق آخر به صبحانه رسیدیم . بعد از صبحانه به استخر هتل رفتیم و بعد از کمی آبتنی و آفتاب گرفتن تصمیم گرفتیم که آماده بشیم و به معبد utuwatu  واقع در منطقه نوزادوآ بریم . طوری برنامه ریزی کردیم تا به مراسم مخصوص در غروب برسیم . بعد از آماده شدن، گرب را گرفتیم و به سمت معبد اوتوواتو رهسپار شدیم . در طول مسیر با راننده طی کردیم که تا آخر شب همراه ما باشه و بعد از معبد به ساحل جیمباران برای شام بریم. با کمی چونه با مبلغ 300.000 روپیه این معامله را انجام دادیم. ورودیه معبد نفری 50.000 روپیه بود. محیط معبد بسیار زیبا و دلنشین بود .تعداد بی شماری میمون داشت که به جذابیت های محیط اضافه میکرد. ورودی مراسم نیز مبلغی جداگانه داشت که نفری 100.000 روپیه بود. این نمایشنامه آمیخته شده با فرهنگ و رقص مخصوص ، در مورد اسطوره های خدایان خود بود که به نوبه خود تجربه جالبی به حساب می آمد . (البته این کاملا نظر شخص بنده بود و از دید همسفرها کاری بس بیهوده بشمار میرفت)

بعد از آن دوباره سوار ماشین شدیم و همانطور که قرار بود به ساحل جیمباران برای شام رفتیم. ساحل جیمباران تعداد زیادی رستوران در کنار هم که همگی غذای دریایی سرو میکردند بودند. بعد از بازرسی چندین رستوران، یکی را انتخاب و ماهی کبابی مخصوص خودشان را سفارش دادیم. محیط بسیار دلنشین اما ماهی طبخ شده چندان باب میل نبود. بعد از شام دوباره سوارماشین دانیال شدیم و به سمت هتل برگشتیم. بعد از صحبت با دانیال قرار شد تا فردا ساعت 9 صبح بدنبالمون بیاد و به منطقه اوبود و به دیدن جاذبه های اون منطقه بریم (برنامه ی قبلی گرفتن تور دوچرخه سواری منطقه اوبود و دیدن کوه آتشفشانی اونجا بود که با سه رای مخالف  کنسل شد).

هزینه های روز سوم

• گرب: 300.000 روپیه
  • ورودی معبد و مراسم : 150.000 روپیه هر نفر
  • شام ساحل جیمباران : 800.000 روپیه برای چهار نفر

صبح زود بیدار شدیم و بعد از آماده شدن و صرف صبحانه سوار ماشین دانیال شدیم و به مقصد معبد براتان در اوبود حرکت کردیم . مسیر بسیار بسیار طولانی ، پر ترافیک و خسته کننده بود. ساعت 2 بعد از ظهر به معبد براتان رسیدیم . محیط معبد بسیار زیبا بود اما ارزش اینکه از کوتا به دیدن این معبد بریم رو نداشت . اگر چند روزی در اوبود اقامت دارید دیدن این معبد را پیشنهاد میکنم در غیر اینصورت اصلا توصیه نمیشود. بعد از آن ، قرارشد تا به مزرعه قهوه ، تراس های برنج ، تاب سواری و ... بریم. دانیال خاطر نشان کرد که شما را به جایی میبرم که همه ی این امکانات رو داشته باشه . بعد از 2 ساعت به محل مورد نظر دانیال رسیدیم. الحق ولانصاف بسیار زیبا بود. تنها ورودی مزرعه قهوه رایگان بود و برای ورود به محیط زیبای اونجا باید نفری 50.000 روپیه پرداخت کنیم. تاب سواری  دو نفره  300.000 روپیه بود که در صورت گرفتن اون دیگه نیازی به پرداخت ورودی نداشتید. ما تاب سواری دو نفره رو به مبلغ 300.000 روپیه انتخاب کردیم و بعد از اون وارد محیط شدیم و عکسهای زیبایی گرفتیم. در مورد قهوه های اونجا هم نیازی نیست تا توضیحات اضافی بدم چرا که در همه ی سفرنامه ها به صورت مفصل در مورد آن توضیحاتی ارائه داده شده.

قرار شد که به جنگل میمون ها و بعد از اون به آبشار تگه نانگ بریم اما غافل از اینکه ساعت 5.30 بود و تمامی مکانهای یاد شده تعطیل شده بودند. دست از پا درازتر به سمت کوتا برگشتیم . ترافیک بسیار وحشتناک و خسته کننده بالی باعث شد تا ما ساعت 9.30 شب به منطقه کوتا برسیم . تصمیم گرفتیم بعد از شام به هتل برگردیم پس با دانیال خداحافظی کردیم و در نزدیکی واتر بوم به پیتزا هات رفتیم و بعد از شام پیاده به سمت هتل برگشتیم که فاصله ی واتر بوم تا هتل 15 دقیقه پیاده روی بود.

اگر در کوتا اقامت دارید تنها بازدید از جنگل میمون ها، کوه آتشفشانی و محیط های نزدیک رو پیشنهاد میکنم. این اتفاق در سفر باعث شد تا همسفرها بسیار ناراضی باشند و نتوانند لذت کافی رو تا اینجای سفر بر اساس برنامه ریزی من جهت دیدن فرهنگ و طبیعت بالی ببرند.

هزینه های روز چهارم:

• هزینه ی کرایه ماشین از صبح تا شب : 500.000 روپیه
  • ورودی معبد براتان : 35.000 روپیه هر نفر
  • تاب سواری : 300.000 روپیه برای دو نفر
  • پیتزا هات : 150.000 روپیه برای دو نفر

امروز تصمیم به استراحت داشتیم پس مرکز تفریحی اومنیا میتونست جوابگوی تمام نیازهامون باشه.  گرب رو برای مقصد اومنیا با مبلغ 150.000 روپیه انتخاب کردیم . در مورد اومنیا ورودی نفری 250.000 روپیه و در صورت درخواست تخت حداقل مبلغ 3.000.000 روپیه بود. که بعد از پرداخت 3.000.000 شما میتونستید تا این مبلغ اونجا نوشیدنی و غذا سفارش بدید و دیگر نیازی به پرداخت ورودی نداشته باشید. البته در صورت پرداخت مبلغی بالاتر همچون 18.000.000 روپیه شما میتونستید محیط بسیار راحت تری را برای خود انتخاب کنید که اکثرا افرادی که مراسم خاصی همچون تولد و ... داشتند این مکان ها را رزرو کرده بودند . تا ساعت 9.30 شب ما در اومنیا بودیم و با تاکسی که در آنجا بود وارد مذاکره شدیم و با مبلغ 200.000 روپیه برای برگشت بتوافق رسیدیم.

هزینه های روز پنجم

• ورودی اومنیا : 250.000 روپیه نفری
  • هزینه ی خورد و خوراک در اومنیا : 1.200.000 روپیه برای دو نفر
  • تاکسی رفت و برگشت : 350.000 روپیه

روز ششم

تصمیم گرفتیم که امروز هم در یکی از مراکز تفریحی ساحلی بالی وقت خودمون رو بگذرانیم. انتخاب دوم ما کارما بیچ بود. ورودی و شارژ اولیه جهت استفاده از امکانات کارما نفری 650.000 روپیه بود که 350.000 روپیه ورودی و300.000 روپیه شارژ اولیه جهت سفارش غذا و نوشیدنی بود. یکی از جذابیت های کارما بیچ انتقال مهمانان از استخر به سمت ساحل توسط یک ماشین ریلی تقریبا همانند سورتمه اما با سرعت بسیار پایین انجام میشد. در بدو ورود به سمت ساحل رفتیم و به هر کداممان یک تخت با حوله داده شد. بعد از استراحت طولانی مدت در ساحل ، ساعت 4.30 بعد از ظهر دوباره به بالا رفتیم و در استخر بسیار زیبا و آرام و خلوت آن به آبتنی مشغول شدیم. بعد از غروب خورشید دوباره به سمت ساحل رفتیم تا شام رو در رستوران ساحلی صرف و سپس به سمت هتل برگردیم.

کارما بیچ بسیار آرام و دنج و خانوادگی است . اگر میخواهید تا محیطی را صرفا برای استراحت و ریلکس کردن  انتخاب کنید کارما بیچ میتونه گزینه ی مناسبی برای این امر باشد.

(ساحل کارما بیچ)

(استخر کارما بیچ)

(دید ساحل کارما بیچ از استخر)

هزینه های روز ششم :

• کارما بیچ ورودی و خورد و خوراک : 670.000 روپیه نفری
  • هزینه ی رفت وبرگشت : 300.000 روپیه

روز هفتم

امروز تصمیم گرفتیم تا موتور اجاره و به گشت و گذار در بالی بپردازیم. نزدیک هتل موتوری به مبلغ 60.000 روپیه برای یک روز اجاره کردیم. تجربه ی بسیار شیرینی بود که به شما هم پیشنهاد میکنم. در طی روز تور یکروزه جزیره نوزاپنیدا را هم خریداری کردیم و در انتها به مرکز خرید بیچ واک رفتیم که بسیار زیبا بود و رستوران های بسیار خوبی داشت .

هزینه های روز هفتم:

• کرایه موتور: 60.000 روپیه
  • هزینه ی خورد و خوراک : 800.000 روپیه برای دونفر

روز هشتم

بر اساس توری که خریداری کرده بودیم ساعت 7.30 صبح ماشین در انتظار ما بود. همسفرهای داخل تور ما نیز یک زوج ایرانی دوست داشتنی بودند. بر اساس تجربه ی سفر پوکت ، انتظار توری همانند تور فی فی را  داشتم که بعد از مواجه با ساحل بسیار شلوغ و درهم برهم و نوع قایق و مدیریت مسافران بسیار تو ذوقم خورد. بعد از سوار شدن در قایق با اعمال شاقه و طی کردن مسیر حدود 50 دقیقه از قایق پیاده شدیم و دوباره سوار ماشین با همان همسفران دوست داشتنی خود جهت بازدید از دیدنی های جزیره نوزا پنیدا راهی شدیم؛ که باز هم با توقعات بنده بسیار فاصله داشت. کل سفر در ماشین با جاده های بسیار بد به نحوی که امکان دریازدگی در قایق وجود نداشت اما امکان ماشین زدگی برای همه ی سرنشینان وجود داشت. بعد از طی این مسیر خسته کننده به keilling beach  رسیدیم. در این جزیره اصلا امکان استراحت و لذت بردن از فضا را نداشتید. بسیار شلوغ و صرفا جهت عکس گرفتن مناسب بود. تور لیدر ما جایی را رزرو میکرد تا افراد دیگه داخل عکس ما نیوفتند و سپس خودش با توجه به زاویه ی مورد نظر عکس میگرفت . این شلوغی و عدم مکانی برای استراحت و لذت بردن از فضا از دید شخصی بنده بسیار ناخوشایند بود. بعد از چند دقیقه دوباره سوار ماشین شدیم و به سمت مقصد بعدی یعنی broken beach و Angel’s Billabong ره سپار شدیم . این محل ها هم همتای محل قبلی بسیار شلوغ و صف برای گرفتن عکس بالاخص پر کردن صفحه ی اینستاگرام بود . زیبا اما امکان لذت بردن از این زیبایی به جهت شلوغی و بودن در زاویه خاص برای عکاسی به چشم نمی آمد. بعد از آن به سمت رستوران جهت صرف ناهار رفتیم . رستورانی محلی و پر از مگس که تنوع غذایی چندانی نداشت و تنها نوشیدنی منوی تور آیس تی بود که باز از دید بنده به هیچ عنوان قابل قبول نبود و کیفیت بسیار پایینی از نظر طعم و همچنین تمیزی داشت. بعد از آن به کریستال بی برای اسنورکینگ رفتیم. وضعیت بهداشت در پایین ترین سطح قرار داشت و بعد از دادن عینک و وسایل اسنورکینگ به ما گفتند که خودتان لب ساحل مشغول شوید. ساحل بسیار کثیف و شلوغ و بدلیل وجود موجهای بزرگ، امکان اسنورکینگ وجود نداشت. بعد از آن به سمت قایق جهت بازگشت رهسپار شدیم.

(keling beach nusa penida)

(broken beach nusa penida)

Angel’s Billabong

هزینه های روز هشتم :

• تور نوزا پنیدا غربی : 870.000 روپیه نفری

روز نهم

ساعت 9 صبح بعد از چک اوت هتل برای آخرین بار گرب خود را در بالی برای فرودگاه به مبلغ 20.000 روپیه را گرفتیم. بدون تاخیر پرواز ما توسط هواپیمایی مالدینو به سمت کوالا شروع شد و هفت ساعت در کوالا استپ داشتیم و پس از اون 14 ساعت استپ در مسقط بدلیل پرواز جایگزین عمان ایر داشتیم. و بعد از دو روز در راه بودن مریض و خسته ساعت 4 بعدازظهر در تاریخ 22 خرداد ماه به تهران رسیدیم.

جمع بندی

• از دید شخصی ؛ بالی در مقایسه با پوکت، آنچنان که در عکس و تبلیغات دیده میشود جذاب نیست. میزان بهداشت بسیار پایین ، شهر بسیار شلوغ و خیابانها باریک و پرترافیک بود.
  • خیابان شب زنده دار کوتا در سطح بسیار پایینی قرار داشت و در طول مدت اقامت شاهد دزدی های زیاد ، همچون جیب بری برای گوشی تلفن و پول، چینج کردن پول بوده ایم .
  • سطح برگزاری تور و مدیریت بسیار ضعیف بود. بر اساس تجربه شخصی و همچنین نظر شخصی، پوکت از نظر طبیعت و زیبایی ، سطح بهداشت ، داشتن تورهای هیجان انگیز با مدیریت قوی و لوکس ، ساحل های تمیز و ... بسیار بالاتر از بالی قرار داشت .
  • از تاکسی های آزاد به هیچ عنوان استفاده نکنید زیرا مبلغی حدود 4 تا 5 برابر گرب را به شما پیشنهاد میکنند.
  • در بالی به قول یکی از شهروندان آنجا ، برای هرچیزی پول میگیرند و تمام قیمت ها را باید به اضافه ی 21% مالیات نمایید.
  • هزینه هایی همچون تاکسی و ... بدلیل اینکه دو خانواده بودیم تقسیم بر دو میشد که همین امر خیلی از نظر اقتصادی به صرفه بود.
  • برای فعال کردن گرب نیازی به شماره های اون مقصد ندارید. میتونید در ایران با اکانت گوگل و شماره موبایل خودتون گرب رو فعال کنید و در صورت مسافرت در هر جای جهان که این اپلیکیشن فعال هست استفاده کنید.

هزینه ی کلی برای دو نفر با احتساب هتل 1200 دلار در بالی تمام شد. در راه هزینه های دیگری داشتیم که شخصی بوده و ربطی به برنامه ی سفر نداشت.