سفرنامه آلپ "دوهفته زندگی کارت پستالی" (سفرنامه اروپا)

سفرنامه آلپ "دوهفته زندگی کارت پستالی" + تصاویر
09 فروردین 1399 09:00

سفرنامه آلپ "دوهفته زندگی کارت پستالی"

سفرنامه ای متفاوت برای سفری متفاوت

شهرهای کوچک ,قلعه های افسانه ای وطبیعت زیبای آلپ

آیا می‌توان نوستالژی‌های کودکی را زندگی کرد؟ آیا میشه سرزمین‌هایی که در کارت‌های پستالی ویا فیلم‌ها و کارتون‌ها دیده‌ایم را سفر کرد و دید؟ آیا سفر فقط مسیرها و شهرها  و اماکن دیدنی از پیش تعیین شده توسط آژانس‌ها و تورها است و یا می‌توان متفاوت سفر کرد و توانایی‌ و دانش خود را در بوته آزمایش گذاشت؟

چرا که نه ! می‌توان برنامه‌ریزی کرد و سفری متفاوت داشت .کافی است بامدیریت هزینه‌ها وبا مطالعه وشناخت به تصورات وایده‌های خود جامه عمل پوشاند. باید در نظرداشت آنچه که کیفیت و ارزش سفر را تعیین می‌کند نه میزان هزینه بلکه میزان بهره‌مندی و موفقیت در عملی کردن خواسته‌ها و تصورات‌مان می‌باشد (این برای زندگی نیز صادق است ) و شاید از نگاهی، معنای زندگی تبدیل دانایی به تجربیات و بلعکس می‌باشد. ازنظر من تجملات در زندگی بیشتر مایه دردسراند تا خوشبختی. همچنانکه یک ضرب‌المثل کاربردی ترکی می‌گوید:

"زنگوله بار نمی‌برد."  (زینگرو یوک آپارماز)

بدین معنی است که این شتر است که بار را جابجا می‌کند و زنگوله دور گردنش فقط پر سر وصدا است ونقش کاربردی ندارد.همچون تجملات درزندگی که همچون زنگوله پرسروصدا که پس از مدت کوتاهی فقط مایه دردسرو عذاب صاحبش خواهد بود و من ترجیح می‌دهم کوله باری از خاطره وتجربه داشته باشم تا کمدی پرازلباس .

از تجملات که بگذریم به انتخاب مقصد و نوع سفر می‌رسیم. سال‌ها بود که در فکر سفر به دامنه کوه‌های آلپ بودم. وصف زیبایی‌های جنوب آلمان وایالت بایرن وقلعه‌های افسانه‌ای وطبیعت بینظیر سوئیس و اتریش را بسیار شنیده بودم و یا در فیلم‌ها و کارتون‌های دوران کودکی دیده بودم . بخصوص فیلم بیاد ماندنی  " اشک ها ولبخند‌ها " محصول سال ۱۹۶۵ که در سالزبورگ اتریش فیلم‌برداری شده بود اشتیاق مرا برای این سفر بیشتر می‌کرد. بالطبع بر خلاف تورها و سفرنامه‌ های بقیه که بر دیدار از شهرهای بزرگ و مشهور در تور اروپا تاکید دارند , برنامه من دیدار از شهرهای کوچک, دهات ,قلعه ها و طبیعت بینظیر این کشورها است. رشته کوه‌ های آلپ در کشورهای کرواسی، اتریش ,سوئیس, لیختن اشتاین ,ایتالیا و فرانسه واقع شده است و با ایجاد هزاران دریاچه و رودخانه طبیعت زیبایی را دراین قسمت از قاره سبز بخشیده است .

رشته کوه آلپ

سفری متفاوت ,سفرنامه ای متفاوت می‌طلبد و این سفرنامه با توجه به اسم انتخابی آن " دوهفته زندگی  کارت پستالی " براساس تصاویر خواهد بود. البته با وجود اینکه در بعضی نقاط دیدنی تصویر مناسبی نداشتم ولی از تصاویر اینترنتی به هیچ عنوان استقاده نکردم و فقط از تصاویر گرفته شده خودم بهره بردم. بنابراین در این سفرنامه از توضیحات خواهم کاست  و خواننده گرامی را برای توضیحات  کرایه خودرو ، بلیط هواپیما و هتل به دو سفرنامه قبلی خودم ارجاع خواهم داد.

سفرنامه سریلانکا "گشتی درجزیره اسرارآمیز با ماشین اجاره‌ای"

سفرنامه مالت "موزه‌ای به وسعت یک کشور"

شهرها ، کشورها ، مسیرها ، قلعه‌ها دراین سفر دو هفته‌ای

شرح مختصرسفرمطابق با نقشه :

• فرودگاه مونیخ وتحویل اتوموبیل Munich
  • شهرازلینگن Esslingen  وسه شب درهتل Neo Hotel Linde Esslingen
  • شهر نام آشنا اشتوتگارت Stuttgart
  • قلعه باشکوه لیختن ‌اشتاین Lichtenstein Castle (این قلعه درجنوب اشتوتگارت بوده وربطی به کشورلیختن‌اشتاین ندارد.)
  • قلعه افسانه‌ای هوهنزولن Hohenzollern Castle
  • آبشار راین (بزرگترین ومشهورترین آبشار اروپا) درکشورسوئیس Rhine Falls
  • شهر ویل و روستای سیرناخ درسوئیس Wil-Sirnach   دوشب در یک آپارتمان درسیرناخ وسه شب در یک هتل درویل
  • شهر زوریخ ودریاچه و خیابان بانهوف وبانکهای مشهورآن   Zurich
  • شهرفوسن درآلمان Füssen
  • قلعه جادویی هوهنشوانگو Hohenschwangau Castle
  • قلعه مشهور نیوشواناشتاین Neuschwanstein Castle
  • شهراطریشی Anif  در نزدیکی سالزبورگ واقامت چهارشب در هتل قرن شانزدمی شول ویرتز  Schlosswirt zu Anif
  • روستای هالشتات اطریش کناردریاچه‌ای به همین نام Hallstatt
  • شهرسالزبورگ اطریش مهد موسیقی ومحل تولد وزندگی موتزارت ومحل فیلم‌برداری فیلم اشکها ولبخندها Salzburg
  • شهر کوچک اطریشی <برونو ام این > درمرزآلمان ومحل تولد هیتلر Braunau am Inn
  • شهردانشگاهی پاسا درآلمان محل تلاقی سه رودخانه Passau
  • شهر لندشات درآلمان نزدیک به فرودگاه مونیخ با یک شب اقامت Landshut

مقدمات سفر:

همانگونه که درنقشه بالا ملاحظه می فرمایید با پرواز پگاسوس ترک از طریق استانبول در سوم آبان 98 به مونیخ رفتیم ودر فرودگاه مونیخ خودرو ای را که کرایه کرده بودیم را تحویل گرفته و به اولین شهر یعنی ازلینگن Esslingen رهسپارشدیم. پرواز برگشت‌مان 17 آبانماه از همین فرودگاه مونیخ بود. بنابراین حدود دو هفته (دقیقا 13 شبانه‌روز ) فرصت داشتیم تا طبق برنامه شهرها و نقاط دیدنی وقلعه‌ها ... را بگردیم.

نمای زیبای اطراف شهر مونیخ قبل ازفرود دراین فرودگاه

1)فرودگاه مونیخ:

کرایه خودرو ازطریق نمایندگی شرکت یوروپ‌کار درایران انجام شد که تمامی هزینه‌ها بصورت ریالی وبا نرخ برابری همان روز  یورو انجام شد. با توجه به اینکه من مشتری این شرکت بودم و چک ضمانت و کپی مدارک هویتی من را داشتند مراحل انتخاب و رزرو خودرو تلفنی و واتس‌آپی انجام شد. مدل انتخابی من بنز دنده‌ای کلاس A به مبلغ روزانه 28 یورو بود که درفرودگاه ، متصدی کانتر یوروپ‌کار با عذرنداشتن این مدل, مدل معادل یعنی فولکس واگن گلف البته اتومات و تقریبا صفر کیلومتر را تحویل دادند.

پارکینگ خودروهای کرایه‌ای در فرودگاه مونیخ چندطبقه بوده و در هرطبقه ده‌ها وشاید صدها خودرو آماده تحویل به مشتری داشتند.

اتوموبیل فولکس‌واگن گلف کم مصرف ما دراین سفر

2) شهر ازلینگن Esslingen :

اولین شهر درآلمان شهرکوچک ازلینگن دربیست کیلومتری اشتوتگارت بود.بدین ترتیب هم می‌توانستیم شهر اشتوتگارت مرکزایالت بادن ورتمبرگ دیداری داشته باشیم و هم به دو قلعه اصلی این ایالت نزدیک باشیم .هتل انتخابی در روستایی بنام برکهیم Berkheim قرار داشت بنام Neo Hotel Linde Esslingen چهارستاره که برای سه شب باصبحانه مبلغ 193 یورو پرداخت کرده بودیم. دراین مسافرت چون بعضی هتلهای انتخابی دربوکینگ بخصوص درسایتهای ایرانی موجود نبود از خدمات شرکتی در تهران بهره بردم که با معادل ریالی البته تلفنی وتلگرامی امکان رزرو هر هتلی در بوکینگ, تریپ‌ادوایزر و یا سایتهای مشابه خارجی را می‌دهد.

روستای Berkheim

دراین روستا همچو روستاها وشهرهای کوچک آلمان و دیگر نقاط اروپا نه نشانی از خانه‌های کاهگلی است و نه خبری از محرومیت به چشم می‌خورد. ویلاهایی زیبا با تمامی امکانات و خیابانهایی خط کشی شده و تر وتمیز و خدماتی شهری همچو شهرهای بزرگ البته با آرامش وسکوتی بی‌نظیر و صد البته پاک وتمیز

شهر کوچک Esslingen وساختمان شهرداری آن

3)شهر اشتوتگارت:

اشتوتگارت با ششصدهزار نفر جمعیت, ششمین شهربزرگ آلمان می‌باشد. این شهر زادگاه ومحل تولید بنز وپورشه و لوازم خانگی بوش می‌باشد.برای روز دوم که شنبه بودتصمیم گرفتیم، اول جمعه بازار ازلینگن وسپس جمعه بازار اشتوتگارت که درمیدان  Karlsplatz درمرکز شهربرگزارمی‌شد ، دیدارکنیم .

شهراشتوتگارت

میدان اصلی شهر اشتوتگارت در شب

روزسوم 27 اکتبر یکشنبه بود و با داشتن هوایی آفتابی ومطبوع بهترین زمان برای رفتن به قلعه‌های تاریخی جنوب اشتوتگارت بود.اولی قلعه باشکوه لیختن ‌اشتاین Lichtenstein Castle در 60 کیلومتری هتل قرار داشت که با یک ساعت رانندگی در مناظر زیبا به آنجا رسیدیم. قلعه درمنطقه‌ای جنگلی بر بالای تپه‌ای قرار داشت که با عبور از جاده‌ای باریک به محوطه پارکینگ رسیدیم و با پرداخت دو یورو برای پارکینگ به سمت قلعه رفتیم. این منطقه تفرجگاه شهرهای اطراف محسوب می‌شود و در روز یکشنبه به غیراز توریستها، بسیاری از افراد محلی نیز بصورت خانوادگی حضورداشتند.(درتصویراول قلعه مطمئن نیستم من دوربین کج گرفته‌ام و یا قلعه به سمت دره پشتی مانند برج کج پیزا خم شده است).

قلعه لیختن ‌اشتاین Lichtenstein Castle

5) قلعه افسانه‌ای هوهنزولن  Hohenzollern Castle

با طی مسافت چهل کیلومتر به سمت غرب و گذشتن از تپه‌ها و دره‌ها ومزارع سرسبز به پای کوهی می‌رسیم که بلندای آن قلعه‌ای باشکوه خودنمایی می‌کند.این قلعه قرن یازدهمی که بارها درطول تاریخ مورد بازسازی ونوسازی قرارگرفته قلعه افسانه‌ای هوهنزولن  Hohenzollern Castle  می‌باشد.با ماشین بخشی از راه را می‌شود طی کرد و ولی بعد از ‍پارکینگ خودروها حدود بیست دقیقه پیاده روی سربالا داشتیم تا به ورودی قلعه رسیدیم. ورودی قلعه 12 یورو بود که شامل بازدید ازداخل ساختمانهای قصر داخلی نیز می‌شد. این قلعه از قلعه لیختن‌اشتاین بزرگتر بود و چون بر روی کوهی به ارتفاع 800 متر ساخته شده است بانمای 360 درجه امکان رویت مناظر اطراف امکان‌پذیر بود.

نمای قلعه هوهنزولن از پای کوه Hohenzollern Castle

تصاویرداخل و خارج از قلعه هوهنزولرن  Hohenzollern Castle

6) آبشار راین درکشورسوئیس Rhine Falls

روزچهارم بعد از تحویل هتل به سمت کشور سوئیس به راه افتادیم . طول مسیر تا دهکده سیرناخ درشمال سوئیس که اقامتگاه بعدیمان آنجابود،  240 کیلومتر بود که البته بیشتر مسیر درکشور آلمان بود. درمسیرمان بعد از مرز ، آبشار بزرگ راین بر روی رودخانه راین قرار دارد. که توقفی چند ساعته دراین بزرگترین وزیباترین آبشار اروپا داشتیم .در مرز آلمان و سوئیس چون از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم برای کامیون‌ها وتریلی‌ها پایانه گمرکی وجود داشت ولی با وجود اینکه مرز مشخص بود ولی گذر از آن بدون هیچ بازرسی ویا کنترلی برای ماشین‌های شخصی انجام می شود .کشور سوئیس در مرکز اروپا جرء اتحادیه نبوده و پول خاص خود بنام فرانک را دارست ولی پیمان شینگن را پذیرفته و بنابراین با ویزای شینگن به این کشور می‌توان رفت وآمد کرد. برخلاف آلمان کشورهای سوئیس واتریش برای بزرگراهها عوارضی  بنام Vignette  دریافت می‌کنند که برای کشور سوئیس فقط سالانه بوده و در مرز می‌توان آنرا به مبلغ 42 فرانک تهیه کرد.

ورودی محوطه آبشار 5 فرانک بود که میشد بجای فرانک با یورو نیز پرداخت کرد.(هر فرانک حدودا معادل یک دلار امریکاست بنابراین نرخ کمتری از یورو را داراست). بربالای تپه مشرف به آبشار قصری کوچک بود وبا پله تا بخش های پایینی و نزدیک به رودخانه رفتیم و در سکوهایی که نزدیک آبشار ساخته بودند میشد صدا و کوبش سهمناک آبشار شنید و دید.

در دیگر سوی رودخانه اسکله‌ای بود که میشد با قایقهای خاصی تا نزدیکترین نقطه ممکنه به آبشار نزدیک شده و از فرق سر تانوک پا خیس شد.

تصویرآبشار راین

7) شهر ویل و روستای سیرناخ درسوئیس   Wil-Sirnach

کشورسوئیس مطمئنا یکی از زیباترین, امن‌ترین والبته گرانترین کشورهای دنیاست. جمعیت هفت ونیم میلیون این کشوربا 80,000 دلار درآمدسرانه و داشتن بالاترین سطح کیفیت زندگی وامنیت از مرفه‌ترین مردم اند. سوئیس با قلل برفی آلپ , دریاچه‌ها, ساعت‌های لوکس ,شکلات, پیست‌های اسکی ,سیستم بانکداری و دموکراسی برپایه رای گیری مستقیم ازمردم شناخته می‌شود. سوئیس علاوه برداشتن شهرهای توریستی مشهوری همچو زوریخ و ژنو ولوزان دارای شهرها ومناطق بسیار زیبا وگردشگری است. در اطراف دریاچه‌ها وکوههای سوئیس شهرهای کوچک, دره‌ها ,دشت‌هایی است که هرکدام همچو بوم نقاشی ، طبیعت زیبا را در کل طول سال به نمایش می‌گذارد.

در طول یک سفر چند روزه مطمئنا امکان بازدید ازکل این کشور و دیدنی‌های آن  نیست .بنابراین با توجه به اینکه دراین سفر برای سوئیس پنج شب درنظر گرفته بودم محل هتل بسیار حایز اهمیت بود که با در نظر گرفتن گرونی هتلها و موقعیت شهرهای زوریخ ؛ لوسرن؛ سنت موریتز؛ شهروادوز پایتخت کشور کوچک لیختن‌اشتاین؛ منطقه روستایی اپنزیل ؛شهر آلمانی کنستانز و دریاچه مجاورآن منطقه ویل را برای اقامت انتخاب کردم. دو شب در یک آپارتمان متعلق به پیرزنی مهربان که از طریق سایت بوکینگ وشرکت ایرانی نوردیکس به مبلغ روزانه 43 یورو رزرو گردیده بود و چون این آپارتمان برای روزهای آتی جا نمی داد، در همان حوالی هتل هوشمند vonrotz  را از همان سایت رزرو کردم .این هتل سه ستاره در طبقه دوم یک نمایشگاه بزرگ ماشین به همین نام قرارداشت و جالب اینکه بدون قسمت پذیرش بود و شب ها بدون پرسنل بود و فقط روزها چند خدمه برای مهیا کردن صبحانه و تمیز کاری به هتل مراجعه می‌کردند.در درب ورودی هتل دستگاه پذیرش بود که با وارد کردن شماره رزرو و نام میهمان کارت اتاق را تحویل می‌داد و هنگام چک اوت کافی بود کارت اتاق را در صندوقی که در کنار درب خروجی وصل بود, انداخت.

خیابان اصلی وسنگفرش ویل Wil

8) شهر زوریخ  Zurich

شهر زوریخ بزرگترین شهر سوئیس بوده و نام آن با صنعت بانکداری گره خورده است. خیابان بانهوف این شهر گرانترین و لوکس‌ترین فروشگاههای دنیا را درخود جای داده و یکروز را صرف گشت وگذار در این شهر و دریاچه زوریخ و بخش قدیمی شهر نمودیم .

خیابان بانهوف گرانترین خیابان دنیا با ترامواهای گذری آن

بخش قدیمی شهرزوریخ zurich old town

9)شهر آلمانی کنستانز   Konstanz

درشمالغربی سوئیس و در مرز آلمان و اتریش دریاچه ‌ای بنام کنستانز هست که نام خود را از شهرآلمانی همنام خود گرفته است. با کمتر از یکساعت رانندگی دریکروز بارانی به این شهررفتیم تا هم گشتی درشهر و دریاچه آن بزنیم. جالبه که حتی این شهرهای کوچک هم دارای فروشگاههای برند و زنجیره‌ای هستند و از لحاظ امکانات دست کمی از شهرهای بزرگ ندارند.

مرز آلمان وسوئیس

شهر آلمانی کنستانز Konstanz

جنگلهای اطراف شهرکنستانز Konstanz

10) شهر لوسرن  Lucerne

یک شهر درکنار دریاچه‌ای با همین نام و تلفیقی از قدمت تاریخی ومدرنیته . فاصله محل اقامت ما با این شهر حدود 120 کیلومتربود و با ماشین یک ساعت ونیم زمان می‌برد. بنابراین صبح زود به طرف لوسرن راه افتادیم تا بتوانیم درطول روز از زیباییهای این شهر بهره ببریم. رودخانه‌ای که به دریاچه لوسرن می‌ریزد، شهر را به دو قسمت کرده است و درمحل ایستگاه مرکزی قطار بین‌شهری در کنار پل اصلی قرار داشت. ماشین را در پارکینگ بزرگ زیر ایستگاه پارک کرده و در ادامه از پل چوبی Chapel Bridge, دیواره سنگی با شیرکنده کاری شده Lion monument , مرکز قدیمی شهر با کوچه‌های باریک و خود دریاچه دیدن کردیم . درضمن توجه داشته باشیم شهر لوسرن رابا شهر لوزان Lausanne  اشتباه نگیرید.

نمایی از شهر لوسرن از داخل پل چوبی باقدمت 700 ساله

نمایی دیگر از شهر لوسرن

11و12و13) منطقه کوهستانی اپنزیل Appenzell District ؛ کشورلیختن‌اشتاین وپایتخت آن وادوز؛ شهرسنت موریتز

مقصد بعدی ما شهر سنت موریتز درجنوب سوئیس نزدیک مرز ایتالیا بود و چون در وسط کوهستان آلپ قرار دارد و برای رسیدن به آنجا بایستی جاده‌ای کوهستانی را طی می کردیم ، بنابراین روزی را که منطقه و مسیر را در اّپ هواشناسی غیر بارانی و مساعد نشان می داد ,انتخاب کردیم . از محل هتلمان در شمال سوئیس تا سنت موریتز درجنوب حدود 200 کیلومتر فاصله بود که البته چون منطقه Appenzell و کشور لیختن‌اشتاین و پایتخت آن وادوز در سر راه قرار داشت اول سری به این دوجا زدیم. منطقه کوهستانی و روستایی اپنزیل  با چشم اندازهایی باورنکردنی و خانه‌های روستایی با فواصل از هم در دامنه کوهها و مزارع و چمنزارهایی که اسبان و گاوها در آنجا به چرا مشغول بودند مرا به سفری ارزان به بهشت برد. چنان من مدهوش این زیبایی بودم که نتوانستم عکسهای درخور آنجا بگیرم .

تصاویری از مناظرمنطقه اپنزیل Appenzell

در ادامه مسیر از جاده‌ای باریک در وسط جنگل‌های سرسبز گذر کردیم و باور‌نکردنی بود مرد و زن جوان سوئیسی که با لباسهای محلی و چندین راس گاو در حال گذشتن بودند .

زوج سوئیسی دامدار با چند راس گاو

بعد با گذر از پل  رودخانه  راین که از کوههای آلپ سرچشمه می‌گیرد و مرز طبیعی سوئیس و کشور کوچک لیختن‌اشتاین را می‌سازد وارد شهر وادوز پایتخت این کشور شدیم .این مینی کشور با مساحت 160 کیلومتر مربع (کمی بیشتر از دوبرابر شهر تهران ) و جمعیت 38000 نفری دارای متوسط درآمد سرانه 112000 دلار می‌باشد که از مرفه‌ترین کشورها محسوب می‌گردد. این کشور آلمانی زبان بوده ولی واحد پول آن فرانک سوئیس می‌باشد و مابین دوکشور اتریش و سوئیس ساندویچ شده است .

در هنگام ورود به شهر وادوز ، پایتخت این کشور قلعه وادوز در ارتفاعات خودنمایی می‌کرد که البته در این فصل سال به روی بازدیدکنندگان بسته است .توریستهایی که در این فصل در شهر دیده می‌شدند فقط توریست‌های چینی بودند .

نمایی دور و نزدیک  ازقلعه وادوز در فراز شهر

خیابان اصلی سنگفرش شهر وادوز

بعد از شهر وادوز پایتخت کشور لیختن‌اشتاین یک ونیم ساعت رانندگی به سمت مقصدنهایی یعنی سنت موریتز داشتیم که عمده آن جاده کوهستانی بود با چندین تونل .جالبه که درطی مسیر با فرا رسیدن ظهر دریک روستای کوچک چشممان به یک دونرکبابی ترکی افتاد که صاحب آن نیز ترک بود و با محبت و احترام غذای دونر ویژه‌ای را برایمان تدارک دید( به این میگن تهاجم فرهنگی ترکهای ترکیه به اروپا که هر شهر و دهی در اروپا پا می گذاری میشه کبابی دونر با قیمت مناسب پیدا کرد، که البته این برای ما گردشگران ایرانی نعمت بزرگی است).

بالاخره بعد از گذشتن از کوهها وجاده‌های کوهستانی به سرازیری رسیدیم ونمای شهر سیلواپرانا Silvaprana  ظاهرگشت. این شهر در چهار کیلومتری  شهر سنت موریتز قرار داشت . به جرات می‌توانم بگویم شهر سنت موریتز زیباترین و باشکوهترین و آرامش‌بخش‌ترین شهر سوئیس و بالطبع از دیدنی‌ترین شهرهای دنیاست. البته چند تا از گرانترین هتل‌ها و رستوران‌های دنیا در این شهر رویایی قرار دارند. شما را به دیدن تصاویری سحرانگیز از این شهر دعوت می‌کنم.

تصاویر سحرانگیز از طبیعت وآسمان پاک شهر سنت موریتز

شهر برگنز Bregenz دراطریش

بعد ازپنج روز گشت وگذار در طبیعت وشهرهای سوئیس نوبت به کشور اطریش میرسد. در تورها ی مسافرتی اطریش سفر به شهر دوست داشتنی وین متداول هست. در عظمت تاریخی و فرهنگی شهر وین شکی نیست ولی کشور اتریش فقط شهر وین نیست بلکه شهرهایی همچو سالزبورگ؛ گراس؛ اینزبراگ؛ برگنز؛ هالشتات و... از اهمیت تاریخی, توریستی ,فرهنگی بسیاری برخوردارند.

درکشور اتریش برای چهار شب درنزدیکی سالزبوگ درشهر کوچک آنیف Anif  هتل رزرو کرده بودم ولی درمسیر تا آنجا شهر برگنز در اتریش و شهر فوسن با دو قلعه تاریخی وبسیار مشهور قرار داشتند. بجای این مسیر می توانستیم در اتریش طی طریق کنیم و از شهر اینزبراگ Inssbruc  دیدن کنیم ولی چون این مسیر کوهستانی بود , مسیر داخل آلمان و دیدار از قلعه ها را ترجیح داده شد. شهر برگنز با 28 هزار نفر جمعیت در جنوب دریاچه کنستانز واقع است و ساعتی در این شهر توقف نمودیم و گشتی در پارک اسکله دریاچه و فروشگاه های مرکز شهر زدیم .البته مطمئنا جزء شهرهایی است که با آرامش و امنیت خود می تواند روزهای متوالی میزبان شایسته‌ برای هر مسافری باشد.

اتریش هم برخلاف آلمان ولی همچون سوئیس دارای عوارضی برای بزرگراههای خود است که در فروشگاه‌های نزدیک به مرز به مبلغ 5/9 یورو برای حدود دو هفته بفروش می‌رسد.

نمای دریاچه کنستانز از سمت شهر برگنز در اتریش

15و16و17) شهرفوسن درآلمان  Füssen قلعه هوهنشوانگو   Hohenschwangau Castleوقلعه نیوشواناشتاین  Neuschwanstein Castle

شهر کوچک فوسن با جمعیتی حدود 14 هزارنفر درجنوب آلمان و در دامنه کوه‌های آلپ قرار دارد.این شهر به غیر از زیبایی‌های طبیعی خود به داشتن دوقلعه مشهور خود می‌بالد. این دو قلعه بر روی دو تپه روبروی هم ساخته شده‌اند که به جرات می‌توان گقت قلعه Neuschwanstein Castle مشهورترین قلعه درآلمان می‌باشد.در محوطه بزرگی در پای این دوقلعه چندین پارکینگ ساخته شده بود و برای رسیدن به آنها یا بایستی حدود بیست دقیقه برای هرکدام در مسیری سرسبز جنگلی پیاده روی کرد و یا نفری هفت یورو باکالسکه‌های اسبی طی طریق کرد .

نمای قلعه هوهنشوانگو   Hohenschwangau Castle

نماهای مختلف قلعه نیوشواناشتاین  Neuschwanstein Castle(عکس از روی پوسترهای فروشی کنار قلعه گرفته شده است.)

درکناراین قلعه‌ها مسیرهای راهپیمایی بسیاری برای علاقه‌مندان به طبیعت وسلامتی تعیین کرده بودند که شاید بهتر بود چند روزی را دراین شهر کوچک اقامت گزید و طبیعت زیبای ایالت بایرن را کاوید.

شهر اتریشی Anif در نزدیکی سالزبورگ واقامت چهارشب در هتل قرن شانزدمی شول ویرتز  Schlosswirt zu Anif. از شهر فوسن درآلمان تا شهر سالزبورگ در اتریش حدود دویست کیلومتر راه بود و دراین فصل ساعت 6 هوا کامل تاریک شده بود. بنابراین به سمت سالزبورگ راه افتادیم تا ساعت ده به هتل برسیم . هتل انتخابی در این شهر بسیار قدیمی بوده و بنای آن به قرن شانزدهم برمی‌گردد .این هتل دیدنی دراین فصل مسافر کمی دارد و شنبه‌ها پذیرش آن تا ساعت ده شب حضور داشتند و یکشنبه هم فقط تا ظهر بودند. بالاخره سروقت رسیدیم و اتاق را تحویل گرفتیم که البته اتاق چون در طبقه سوم بود وسیستم گرمایشی موتورخانه توان گرم کردن طبقه سوم را نداشت و با اعتراض من برای روز بعد سوئیت بزرگ طبقه دوم را بدون هزینه اضافی برایمان مهیا کردند.

هتل قرن شانزدمی شول ویرتز  Schlosswirt zu Anif

حیاط پشتی هتل

یکی از مشهورترین جاذبه‌های توریستی کشور اتریش روستای هالشتات در دامنه کوه و کنار دریاچه هالشتات می‍‌‌باشد. قدمت این روستا به عصر آهن و هفت هزار سال قبل برمی‌گردد وبه روایتی از کهنترین روستاهای اروپا می‌باشد. معادن نمک آن نیز معروف بوده و با تله کابین می‌توان به بالای کوه مجاور آن رفت. ولی آنچه که این ده را متمایز می‌کند طبیعت زیبای خانه‎های ایست که در دامنه کوه و در مجاورت دریاچه ساخته شده‌اند و مناظر کارت پستالی بدیعی را به نمایش می‌گذارند.

تصاویر روستای هالشتات

شهرسالزبورگ اتریش مهد موسیقی ومحل تولد و زندگی موتزارت و محل فیلم‌برداری فیلم اشکها ولبخندها Salzburg

شهر سالزبورگ با صد وپنجاه هزار نفر جمعیت ،چهارمین شهر بزرگ اتریش می‌باشد .این شهر زادگاه موتزارت بوده وخانه او در حال حاضر بصورت موزه در مرکز شهر قراردارد. فیلم موزیکال کلاسیک Sound of  music  که بنام اشکها ولبخندها در ایران اکران شده است اکثرا در این شهرو قصرهای اطراف آن فیلم‌برداری شده است. به غیر از خانه موتزارت و بخش قدیمی شهر از مهمترین مراکز دیدنی شهر می‌توان به قلعه سالزبورگ بالای تپه‌ای مشرف برشهر؛ کاخ قرن هفدهمی Schloss hellbrunn؛ صومعه Stift nonnberg وکلیسای قرن شانزدهمی سالزبورگ و...نام برد. همیچنین قصرHotel schloss leopolskro  امروزه به عنوان هتل استقاده می‌شود وامکان بازدید از دریاچه پشتی و ساختمان کاخ امکان پذیرمی‌باشد.

نمای قلعه سالزبورگ

میدان مرکزی با نمایی از کلیسای سالزبورگ و از لوکیشن های فیلم

تقلیدی از پل عشاق پاریس که دراکثر شهرهای اروپایی دیده می‌شود

شهر کوچک اتریشی "برونو ام این " درمرزآلمان و محل تولد هیتلر Braunau am Inn

برای روز آخر دیدار از شهر آلمانی پاسا  Passau را درنظر گرفته بودم که در سر راه از شهر کوچک اتریشی برونو که زادگاه هیتلر نیز می‌باشد,دیدن کردیم . این شهر در اتریش در نزدیکی مرز آلمان قرار گرقته است .در این منطقه مرز آلمان و اتریش توسط رود Inn  از هم متمایز می‌شود. این رودخانه به همراه رود ilz  درشهر پاسا با شعبه اصلی رود دانوب درهم آمیخته و رودخانه 2850 کیلومتری دانوب را تشکیل می‌‎دهند. رودخانه دانوب دومین رود بزرگ اروپا بعد از ولگا محسوب می‌شود که از جنگل سیاه در جنوب اشتوتگارت شروع شده و بعد ازگذشتن ازچندین شهر وچهار پایتخت به دریای سیاه می‌ریزد. پایتختهای که به لطف این رودخانه به آبادانی و رونق رسیده‌اند شامل : وین اتریش ؛ براتیسلاوا  اسلواکی ؛ بودا پست مجارستان و  بلگراد صربستان می‌باشند.

خانه محل تولد هیتلر در شهر اتریش برونو ام این Braunau am Inn

شهردانشگاهی پاسا درآلمان محل تلاقی سه رودخانه  Passau

شهر پاسا در محل تلاقی سه رودخانه :سرشاخه اصلی دانوب ؛ilz river  ؛ inn river قراردارد. این شهر با جمعیت 52هزار نفری پذیرای 13 هزار دانشجو از اقصا نقاط جهان می‌باشد .یعنی یک چهارم جمعیت شهر دانشجو می‌باشند.تلاقی این سه رود و ساختمانهای ساخته شده در تپه‌های اطراف مناظر چشم‌نوازی را به نمایش گزارده بودند.

خیابان مرکزی سنگفرش شده شهر

نماهایی از شهر پاسا Passau

شهر لندشات در آلمان نزدیک به فرودگاه مونیخ با یک شب اقامت Landshut

یکروز مانده به پرواز از شهر سالزبورگ اتریش به سمت شهر لندشات در نزدیکی مونیخ راه افتادیم . این مسیر حدود 140 کیلومتر بود و نزدیک دوساعت راه بود .در مسیر بدون عجله رانندگی کرده و از مناظر اطراف بهره برده و در چشم اندازهای مناسب توقف کرده واز هوای پاک استفاده می‌کردیم .

چشم اندازهای درکشور آلمان و اتریش در مسیر

شهر لندشات با جمعیتی حدود 72 هزار نفر کمی از پاسا بزرگتر بود و همچو اغلب شهرهای اروپایی در دوطرف رودخانه ای قراردارد .  رودی بنام Isar   که از آلپ سرچشمه گرفته وبعد از گذر از شهر مونیخ ولندشات به دانوب می‌پیوندد.

در این شهر هتلی چهارستاره بنام  Michel hotel landshut  را در مرکزشهر به مبلغ 60 یورو باصبحانه رزرو کرده بودم .این هتل در موقعیتی عالی در کنار رودخانه قرار داشت و دارای ساختمانی قدیمی بود و شب هنگام با اعتراض همسرم مبنی بر کار نکردن فن کویل اتاق مواجه شدم .با مراجعه به پذیرش پیشنهاد تعویض اتاق را به ما داد و کلید چند اتاق دیگر را در اختیار ما گذاشت تا هرکدام را پسندیدم برداریم . ولی با نیم ساعت گردش در اتاق‌های متقاوت بالاخره متوجه شدیم که علاوه برفن کویل قدیمی ,یکسری رادیاتور کوتاه در اتاق‌ها زیر پرده کار گذاشته شده است و احتمالا مسئول پذیرش شیفت شب از موضوع بی‌اطلاع بوده است.

نمایی از شهر زیبای لندشات و خانه‌های رنگی آن

فردای آنروز موعد پرواز و برگشت به مام میهن بود. بنابراین صبح بعد از صبحانه با ماشین به سمت فرودگاه مونیخ براه افتادیم .در فرودگاه با تعقیب تابلوها که محل استرداد خودروهای اجاره‌ای را نشان می‌دادند وارد پارکینگ شدیم .دراین فرودگاه‌ها محل استرداد خودرو شرکتهای مختلف در یک سالن می‌باشد و با ورود به سالن به محل توقف راهنمایی‌شدیم ومسئول تحویل خودرو فقط نگاهی ظاهری به خودرو انداخته و با سوال اینکه: آیا از ماشین راضی بوده‌اید ویا مشکل خاصی نداشتید، کلید ماشین را تحویل گرفت .کل پروسه تحویل در یک دقیقه بدون هیچ رسیدی انجام می‌‎گیرد. البته من محض احتیاط و بنا به توصیه شرکت یوروپکار ایران عکسی از کیلومتر شمار ماشین و فیلمی از بدنه ماشین می گیرم .

پرواز برگشت‌مان با پگاسوس و مشابه پرواز رفت‌مان بود. فقط با این تفاوت که حدود 8 ساعت در استانبول در فرودگاه صبیحا گوگچن ترانزیت داشتیم و چون ترکیه ویزا نمی خواد با درج مهر ورود وارد شهر استانبول شدیم و به مرکز  Viaport  در نزدیکی فرودگاه رفتیم .این مرکز در فاصله یک ربعی فرودگاه قرار دارد و اکثر برندهای ترک را شامل می‌شود.البته بعد از چند روز طعم یک دونر کباب اصیل استانبولی والبته با قیمت بسیار مناسب و حتی نصف قیمت ایران را در خود استانبول چشیدیم .

بدین ترتیب این ماجراجویی نیزبه سرآمد ولی قصه ، تا دمی باقی است, ادامه دارد.

هزینه‌های این سفر برای دونفر:

پرواز برای دونفر رفت وبرگشت پگاسوس                     680  یورو

مجموع هزینه پنج هتل برای سیزده شب                          940 یورو

کرایه اتوموبیل فولکس گلف از یوروپکار برای 13 روز     370 یورو

هزینه بنزین برای 2800 کیلومترپیمایش در 13 روز         205 یورو

اصولا در سفرهای اروپایی شخصی بدون تور به مدت بیش از ده روز که هزینه پرواز سرشکن می‌شود. هزینه روزانه کمتر از 100 یورو خواهد بود . البته با افزایش نرخ برابری یورو در مقابل ریال در حال حاضر هزینه چشمگیری است. برای کسانی که زندگی را در تجربه کردن میدانند حتما برای مدیریت هزینه‌ها راه حلی پیدا خواهدشد.

ندیده‌ها ونرفته‌ها:

همچنانکه عرض کردم اروپا فقط شهرهای پاریس وپراگ و ونیز... نیست بلکه هر منطقه و هر ده و شهری حال وهوای خود را داردکه البته این برای همه جا صادق است . در ایران خودمان به هر گوشه وکناری می‌روی , دیدنیها و تاریخ وفرهنگ غنی خود را داراست . دراین مسافرت من این مهم را به چشم خود دیدم و با هزار تویی از فرهنگ‌ها وسنت‌ها و تاریخ غنی قاره‌ای ملاقات کردم .دراین مسافرت اگر فرصت بیشتری می‌داشتم مطمئنا مدتی را در سنت موریتز و همچنین درفوسن که نزدیک قلعه‌های تاریخی ومسیرهای کوهپیمایی و پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است، می گذارندم . درمسیرهای طی شده شهرهای دیدنی بسیاری نیز به علت کمبود زمان ویا شرایط آب وهوایی پاییزی از دست دادیم ازجمله وبخصوص شهرهای Innsbruk  و Feldrich  در کشور اتریش و دامنه‌های آلپ . درضمن جنگل سیاه نیز در جنوبغربی آلمان نیز دیدنیهای خاص خود را داراست که فرصت دیدار از آنرا نیافتیم .

تجربیات:

در مسافرت‌ به خصوص به اروپا این فکر که چه عاملی باعث پیشرفت تمدن و جامعه می‌شود در ذهن هرکسی خطور می‌کند که شاید تصورات نژاد‌پرستانه را عامل اساسی بدانند ولی با کمی دقت در اعمال و کردار هم دولت وهم مردم مشخص مس‌شود قانون‌گرایی وپذیرش قوانین جامعه مدنی از هردو طرف عامل رشد پایدار سیاسی ،اقتصادی ،فرهنگی می‌باشد.بدین معنی که دولت خود را ملزم به پیاده‌سازی قوانین شفاف و عادلانه برای کل جامعه می‌داند و مردم پایبند حفظ و تداوم قوانین می‌باشند .

البته این پایبندی را می‌توانیم بامعیارساده‌ای شخصی سازی وپیاده‌سازی کنیم .یعنی هرکسی خودرا ملزم به رعایت قوانین بکند و برای سنجش میزان پایبندی به قوانین از معیار " اگر دیگران نیز مانند من فکر و عمل کنند چه اتفاقی می‌افتد" استفاده کنند. این همان مفهوم تغییر را از خودت شروع کن ،می‌باشد.

به عنوان مثال هنگام رانندگی اگر از خودمان بپرسیم که اگر دیگران نیز مانند من رانندگی کنند ایا اوضاع ترافیکی بهبود می‌یابد‍ یاخیر .اگرجواب مثبت هست پس رانندگی من بدون مشکل هست واگرنه ، پس باید برای رانندگی خودم چاره‌ای بیندیشم .