خیابان سی تیر تهران، مسیری خوشمزه و دیدنی که از تاریخ می گذرد!

4.5
از 13 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
لذت قدم زدن در خوشمزه ترین خیابان تهران! +تصاویر
14 بهمن 1398 08:00
6

یکی از خیابان‌های قدیمی و اصیل تهران، خیابان سی‌تیر است که به علت قیام مردم ایران در تاریخ سی تیر سال 1331 نامش از قوام‌السلطنه تغییر یافت. این خیابان امروزه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تهران محسوب می‌گردد و علاوه بر ساختمان‌ها و موزه‌های تاریخی، دکه‌های غذای خیابانی، استریت فود زیبایی نیز ایجاد کرده‌اند. امروز در پیشنهادات ایرانگردی لست سکند به معرفی این خیابان تاریخی و زیبا تهران رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

خیابان سی تیر تهران

عکس از: محسن خرمایی

خیابان سی تیر

خیابان سی‌تیر در منطقه 12 تهران قرار دارد. این خیابان از سمت جنوب به خیابان امام خمینی، از سمت شمال به خیابان جمهوری و خیابان میرزا کوچک خان جنگلی می‌رسد. خیابان سی تیر همزمان با مشروطه ساخته شد. با توجه به اینکه خانه قوام السلطنه نخست‌وزیر آن دوران در این خیابان بود، نام خیابان هم به قوام‌السلطنه مشهور شد. خانه قوام السلطنه امروزه به موزه سفال و شیشه تغییر کاربری داده است. بعد از انقلاب اسلامی به منظور بزرگداشت قیام مردم در سی تیر 1331 در راستای حمایت از نهضت ملی ایران، نام خیابان به سی تیر تغییر کرد.

خیابان سی تیر تهران

عکس از: نادر مزرعه شادی

خیابان سی تیر تهران

عکس از: A.t.i

صلح ادیان در یک خیابان

زمانی در خیابان سی تیر مریخ‌خانه‌ای قرار داشت، به همین منظور نام خیابان به خیابان مریض‌خانه هم مشهور بود. اما در میان تمامی نام‌هایی که این خیابان به خود دیده، خیابان ادیان بهترین نامی بوده که برای این خیابان انتخاب شده است. علت این نام، قرارگیری مراکز عبادی سه دین در کنار هم در این خیابان بود. این آثار عبارت است از کلیسای انجیلی پطرس مقدس، کنیسه حییم، آتشکده زرتشتی آدریان. همچنین در امتداد خیابان بعد از خیابان جمهوری دبیرستان زرتشتی فیروز بهرام، کلیسای مریم مقدس و مسجد حضرت ابراهیم، نام خیابان ادیان را برازنده این خیابان کرده بود.

خیابان سی تیر تهران

جاذبه‌های دیدنی خیابان سی تیر

خیابان سی تیر امروز یکی از مهم‌ترین خیابان‌های تهران برای گردشگری غذا محسوب می‌گردد.

خیابان سی تیر تهران

عکس از: Ehsantrip

وجود دکه‌های غذا در کنار ساختمان‌های زیبا می‌تواند تجربه‌ای باشد که هر شهروند و گردشگری تمایل به تجربه آن دارد. علاوه بر تست غذاهای خیابان در سی‌تیر می‌توان به برخی جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی خیابان سی تیر نیز اشاره کنیم از جمله:

موزه ملی ایران: موزه ملی ایران در ابتدای خیابان سی تیر واقع شده است. این موزه قدمتی در حدود 60 سال دارد و بزرگترین موزه باستان‌شناسی و تاریخ ایران محسوب می‌گردد.

خیابان سی تیر تهران

کلیسای انجیلی پطرس مقدس:کلیسای پطرس مقدس در دوره قاجار ساخته شده و در معماری آن تلفیقی از معماری اروپایی و ایرانی را شاهد هستیم.

خیابان سی تیر تهران 

کنیسه حییم:کنیسه حییم اولین کنیسه شهری در ایران محسوب می‌گردد. این کنیسه توسط سلیمان حییم ساخته شده است.

موزه آبگینه و سفالینه: بنای این موزه در ابتدا خانه‌ی قوام السلطنه بوده و متعلق به دوره قاجار است. بعدها به سفارت مصر تبدیل شد و با گذشت زمان با طراحی هانس هولن به موزه سفال و شیشه تغییر کاربری داد. این موزه یکی از پربازدیدترین موزه‌های شهر تهران محسوب می‌گردد.

خیابان سی تیر تهران

عکس از: A.t.i

موزه اسقف آرداک مانوکیان:مسیحیان علاوه بر کلیسا یک موزه نیز در این خیابان دارند. این موزه در راستای معرفی اقوام و هنر مردم مسیحی در ایران ساخته شده است.

آتشکده آدریان و دبیرستان فیروز بهرام: قدمت ساختمان عبادتگاه زرتشتیان به زمان پهلوی اول باز می‌گردد. این ساختمان در مجاورت دبیرستان فیروز بهرام از معروف‌ترین مراکز آموزشی زرتشتیان است.

خیابان سی تیر تهران

موزه علوم و فناوری ایران:موزه علوم و فناوری ایران در سال 1389 در محل کتابخانه ملی افتتاح شد. این موزه در سه گالری شامل فناوری‌های بومی، مرکز علم و گالری از مورس تا موبایل فعال است.

خیابان سی تیر تهران

عکس از: A.t.i

خیابان سی تیر تهران 

خیابان سی تیر تهران 

عکس‌ها از: نادر مزرعه شادی

خیابان سی تیر تهران

عکس از: مسحن خرمایی

خیابان سی تیر تهران

عکس از: ویدا مهین پو

 

سخن نهایی

خیابان سی تیر یکی از معروف‌ترین خیابان‌های استریت فود تهران می‌باشد. در شب‌های آخر سال علاوه بر امتحان کردن غذاهای خیابانی در کنار ساختمان‌‌های تاریخی می‌توانید از جشن‌ها و اجراهای خیابانی هم لذت ببرید. شما هم اگر تجربه‌ای از بازدیدتان از خیابان سی‌تیر داشته‌اید با ما در میان بگذارید.

 

توجه: اکثر تصاویر خبرهای بخش «پیشنهاد ایرانگردی» سایت لست‌سکند از میان تصاویر کاربران سایت که برای جاذبه مورد نظر نقد و بررسی نوشته شده‌اند، انتخاب می‌شود. لازم به ذکر است نام یا آی دی کاربر زیر عکس درج می‌شود.

 

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی