این پیرزن روستایش را به یک گالری هنری تبدیل کرده است

4.3
از 7 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
این پیرزن 91 ساله، روستایش را به اثری هنری تبدیل کرده است! +تصاویر
10 آذر 1397 10:00
0

مادربزرگ هنرمند 91 ساله، روستای کوچکش را به گالری نقاشی حیرت آوری تبدیل کرده است. آنزکا کاسپارکوا (Anežka Kašpárková) که به اگنس (Agnes) هم معروف است، تمام عمرش را با کشاورزی کسب درآمد می­‌کرده است. سه دهه از بازنشستگی وی گذشته و او وارد دهمین دهه‌ی زندگی خود می­‌شود. او مثال خوبی برای این جمله است: "سن هیچ مانعی برای خلاقیت نیست".

از وقتی اگنس بازنشسته شده، روزهای آفتابی بسیاری را صرف زیباتر شدن روستای کوچکش لوکا (Louka) کرده است. روستای لوکا، در منطقه‌ی موراویان جنوبی (South Moravian) در جمهوری چک واقع شده است. فعالیت هنرمندانه‌ی اگنس که با توجه به سن وی هرگز متوقف نشده است، به ما نشان می­‌دهد که می­‌شود در هر سنی، زمان را صرف خلاقیت و آفریدن چیز­های زیبا کرد.

این پیرزن روستایش را به یک گالری هنری تبدیل کرده است

پیرزن هم اکنون در دکوراسیون و زیباسازی قاب­‌های پنجره، درها و نمای ساختمان­‌های روستا خبره شده است. او طرح‌هایی به روش موراویان خلق می‌کند که طرفداران زیادی هم پیدا کرده است. اگنس بیشتر وقت خود را صرف طراحی­‌های گل می‌کند تا ظاهر رنگ و رو رفته‌ی روستا را زیباتر نشان بدهد. البته چنین کاری در روستاهای جمهوری چک جدید نیست و در گذشته بسیاری از زنان چنین زیباسازی‌­هایی را انجام می‌داده‌­اند و اگنس هم به‌طور خستگی ناپذیری به این رسم ادامه داده است. کارهای او در تمام دنیا مورد توجه قرار گرفته، به طوری که تعداد بسیار زیادی از وب‌سایت­‌ها و مجاری خبری به آن پرداخته­‌اند. از او نقل شده که "من سعی می‌کنم کمک کنم تا دنیا ذره‌­ای زیباتر شود."

اگنس از رنگ آبی استفاده می‌­کند و در بیشتر مواقع با یک قلم کوچ و ساده روی دیوارها نقش می‌زند. انتخاب رنگ آبی و ترکیبش با خانه‌­ها و ساختمان‌­های قدیمی و سفید رنگ روستا چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای را آفریده است که چشمان هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کنند.

این پیرزن روستایش را به یک گالری هنری تبدیل کرده است

اگنس می­‌گوید که هنرش را فقط به خاطر لذت و حس خوبی که از آن می­‌گیرد به نمایش گذاشته است و هرگز برای طراحی خود طرح‌­ریزی و برنامه‌­ریزی نمی­‌کند. در حقیقت اگنس فقط قلم را بر می­‌دارد و نقاشی می‌­کند. نتیجه‌ی نهایی –همانطور که در تصاویر به وضوح دیده می­‌شود- همواره یک اثر هنری فوق­‌العاده و غیر قابل توصیف است.

با توجه به سنش، اگنس معتقد است که گاهی نقاشی کردن برایش سخت می‌­شود؛ اما معتقد است که تا وقتی اراده­ باشد، راهی هم خواهد بود و این بابیکا (babička) –مادر بزرگ به زبان چک- همواره اراده‌ی خود را پیدا می‌کند. در واقع، او آنقدر اراده داشت که بتواند هر سال در فصل بهار، از نردبان بالا رفته و طراحی­‌های کلیسای روستا را تازه و زیبا کند.

هنر نقاشی با موضوع اصلی گل روی نمای ساختمان­‌های قدیمی، در سایر کشورهای اروپایی نیز رواج دارد. خوب است بدانید که یک روستا در مجارستان به نام زلیپی (Zalipie) به خاطر نقاشی­‌های روی دیوارهای خانه‌­هایش به یک فضای گردشگری محبوب تبدیل شده است.

گویا زنان روستاهای اروپا از قرن نوزدهم با نقاشی‌­های گل، کلبه‌­های خود را زیباتر می­‌کردند و مسابقات سالیانه‌ی مالوانا پاتا (Malowana Chata) به معنی کلبه‌ی رنگ شده، از سال 1948 با هدف زنده نگه داشتن این مراسم برگزار می‌شده است.

این پیرزن روستایش را به یک گالری هنری تبدیل کرده است

منبع: thevintagenews.com

زهرا میرزایی