قوانین خطوط هوایی برای بارهای خاص

4.6
از 8 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
آیا می‌توان این بارهای خاص را در هواپیما جا داد؟!
10 دی 1397 10:00
2

بار همراه مسافر یکی از دغدغه‌های همیشگی افرادی است که می‌خواهند با هواپیما به سفر بروند. آنهایی که همیشه یک کیف دستی همراهشان است، خیالشان راحت است اما آنهایی که مجبورند با خود وسایل بزرگی مثل سازهای موسیقی، کپسول غواصی یا لوازم ورزشی ببرند، با انواع هزینه‌ها و گاهی ممنوعیت‌ها مواجه می‌شوند. اکثر شرکت‌های هواپیمایی قوانین خودشان را دارند و این مقررات را در سایتشان درج می‌کنند تا مسافر بتواند قبل از مراجعه به فرودگاه طبق آن عمل کند. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به قوانین متداول مربوط به بارهای خاص. این قوانین بسیار متغیر هستند و بسته به عوامل مختلف، هزینه‌ها و گاهی مجوز‌های خاصی لازم دارند. با لست‌سکند همراه باشید.

لوازم موسیقی

لوازم کوچک موسیقی مثل ویولون کوچک یا سازهای بادی کوچک را می‌توان در کنار همان کیف دستی کوچک با خود به داخل هواپیما برد اما شرط اصلی این است که نباید آن را بسته‌بندی کنید یا داخل محفظه‌ای بگذارید که نشود راحت بازش کرد.

قوانین خطوط هوایی برای بارهای خاص

لوازم موسیقی بزرگتر که نیاز به فضای بیشتری دارند و احتمال شکستن هم دارند قوانین متفاوتی شاملشان می‌شود که وابسته به شرکت هواپیمایی است. برای مثال اگر گیتار را با خود می‌برید می‌توانید آن را با خود به داخل هواپیما هم ببرید اما برخی از شرکت‌ها توصیه می‌کنند در صورت ضرورت یک بلیط اضافه بخرید تا گیتار شما در صندلی کناری‌تان باشد و آسیب نبیند. ویلن‌سل هم که از ویلون بزرگتر است وضعیت مشابهی دارد و با توجه به شرایط دلخواه مسافر می‌توان از صندلی اضافه استفاده کرد که در اغلب موارد با توجه به هزینه‌ها امکان این کار وجود ندارد و شرکت هوایی مسافر را ملزم به پرداخت هزینه‌ی اضافی برای حمل بار همراه با ساک‌های معمول می‌کند.

قوانین خطوط هوایی برای بارهای خاص

لوازم ورزشی

لوازم ورزشی متداولی که به عنوان بار مسافر حمل می‌شوند بیشتر شامل لوازم گلف، تخته اسکی، دوچرخه، اسکی روی برف و موارد مشابه هستند. اکثر ایرلاین‌ها این نوع لوازم ورزشی را که بسته‌بندی شده باشند به عنوان بار و بدون هزینه قبول می‌کنند و در برخی از ایرلاین‌ها حتی یک قایق هم قابل جابجایی است. بیشتر لوازم ورزشی که در ابعاد استاندارد قابل بسته‌بندی باشند شامل هزینه‌ی اضافی نمی‌شوند.

قوانین خطوط هوایی برای بارهای خاص

اما مواردی که نمی‌توان در ابعاد استاندارد بسته‌بندی‌شان کرد یا در کیف‌ها جایشان داد، شامل هزینه‌ی اضافی می‌شوند که بستگی به ابعاد و وزنشان دارد. این هزینه‌ی اضافی برای مثال در ازای لوازم اسکی می‌تواند از حدود ۱۰۰ دلار تا بالای ۲۰۰ دلار وابسته به خط هوایی محاسبه شود. یکی از گران‌ترین شرکت‌های هواپیمایی در این زمینه، قطر ایرویز است که هزینه‌ی اضافی حمل لوازم ورزشی بزرگ آن از ۳۵۰ دلار شروع می‌شود.

دوچرخه‌ها هم شامل هزینه و مقررات خاصی هستند. بخش‌هایی از دوچرخه مثل پدال‌ها باید باز شوند یا در صورت امکان، تا شوند. فرمان دوچرخه هم باید موازی با بدنه قرار بگیرد تا بسته‌بندی شود. وضعیت دوچرخه شرکت به شرکت متفاوت است. برای مثال در شرکت‌های آمریکایی، از ۷۵ تا ۱۵۰ دلار هزینه‌ی اضافی دارد  در برخی پروازها امکان دارد دوچرخه جزو وزن بار قابل حمل محاسبه شود و هزینه‌ی اضافی نداشته باشد.

قوانین خطوط هوایی برای بارهای خاص

برخی شرکت‌ها که مقصد سفرشان شامل کشورهایی خاص می‌شود، تخفیف‌هایی را برای لوازم ورزشی متداول در نظر می‌گیرند. برای مثال ایر تاهیتی برای افرادی که مدارک غواصی داشته باشند، امکان حمل لوازم غواصی را با تخفیف فراهم می‌کند. شرکت جت‌‌بلو هم با توجه به ورزش‌های فصلی یا مسابقات، هزینه‌های اضافی مربوط به لوازم ورزشی مثل دوچرخه و تخته اسکی را موقتاً حذف می‌کند.

قوانین خطوط هوایی برای بارهای خاص

حمل بارهای خاص، قوانین جامعی ندارد و بیش از بقیه وابسته به ابعاد و وزن بار است که اگر در کیف‌ها جا شوند و جزو لوازم متداول باشند، نیاز به مجوز ندارند و هزینه‌ای هم برایشان در نظر گرفته نمی‌شود اما بارهایی با ابعاد بزرگتر و وزن بیشتر حتماً شامل هزینه اضافی هستند. بهتر است قبل از سفر، تمامی موارد مربوط به حمل بارتان را با شرکت هواپیمایی که قصد سفر با آن را دارید، چک کنید. آیا برای شما هم پیش آمده که در سفر هوایی، بار غیر متدوالی را همراهتان داشته باشید؟

منبع: cnn.com