گنبد علویان، میراث سبز، عظیم و زیبای همدان!

4
از 7 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
گنبد سبز سلجوقیان، میراث عظیم و خیره‌کننده‌ی علویان در غرب ایران! +تصاویر
03 شهریور 1398 08:00
0

سفر به همدان سفر به تاریخ است، شهری با قدمتی 3 هزار ساله که انگار هر قسمت آن برگی از یک دوره‌ی تاریخی است. در بین این همه جاذبه‌ی تاریخی، پیشنهاد این بار ما سفر به شاهکار معماری بعد از اسلام در همدان است. پیشنهاد ما به شما گنبد علویان است. گنبدی که معماری و گچ‌بری‌های آن نمایانگر معماری دوره‌ی سلجوقیان است و جزئیات هنرمندانه‌ی آن شما را وادار به تحسین می کند.

گنبد علویان

بر اساس شواهد، این بنا از یادمانهای متعلق به اواخر دوره سلجوقیان در قرن ششم هجری است که توسط خاندان علویان در ابتدا به عنوان مسجد احداث شد و در گذر زمان با ایجاد سردابی در زیر زمین به مقبره آن خاندان تبدیل گردید.

گنبد علویان

این بنا در قرن 6 هجری و اواخر دوره سلجوقیان به عنوان مسجد برای اقامه نماز توسط خاندان علویان ساخته شد. این بنا در گذشته گنبدی داشته است که به علت بافت فرسوده، فرو ریخته، هرچند که دیواره‌های آن کاملا سالم و دست نخورده باقی مانده است. دو نفر از خاندان علویان در این گنبد دفن هستند و ارادت و علاقه مردم به سادات باعث شده که آن را گنبد علویان بنامند. این گنبد بنایی چهارضلعی دارد و در گوشه‌های آن لبه‌های ستاره‌ای شکل خواهید دید. برای رسیدن به درب ورودی مقبره باید از ۹ پله بالا بروید تا به بالای سکو برسید. دور این بنا توسط سازمان میراث فرهنگی، حصارکشی شده تا به خوبی از آن محافظت شود.

گنبد علویان

امیدواریم شما هم روزی به همدان رفته و از این بنای عظیم و زیبا، دیدن کنید.

گنبد علویان

گنبد علویان

گنبد علویان

گنبد علویان