معبد آناهیتا، مامنی افسانه ای برای الهه آب در بیشاپور!

4.6
از 9 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
الهه آب، نیایشگاهی افسانه ای در ایران که از تصرف دور ماند! +تصاویر
30 آذر 1398 08:00
3

بیشاپور از شهرهای باستانی ایران در استان فارس و در نزدیکی شهرستان کازرون است و در زمان ساسانیان ساخته شده‌، اما در حال حاضر تنها ویرانه‌‎هایی از آن باقی مانده است. این شهر از قدیمی ترین شهرهایی است که تاریخچه ساخت آن بصورت مکتوب در سنگ نوشته ای موجود است. بیشاپور در شمال شهر کازرون قرار گرفته است. در بخش ایرانگردی امروز قصد داریم به معبدی افسانه ای در این شهر سر بزنیم، معبد آناهیتا! پس همراهمان باشید.

معبد آناهیتا

در سال 266 میلادی پادشاه ساسانی پس از پیروزی بر امپراتور روم، دستور داد در ناحیه‌ای خوش آب و هوا بر سر راه تخت جمشید به تیسفون شهری بنا کنند. این جاده در زمان هخامنشیان، شهرهای تخت جمشید و استخر را به شوش وصل می‌ کرد. شاپور نام خود را بر این شهر نهاد. بیشاپور تا قرن هفتم هجری آباد و مسکونی بوده‌ است و پس از آن ویران شده‌ است. بیشاپور گنجینه‌ای از آثار ارزشمند ساسانی مانند معبد آناهیتا است.

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا متعلق به ایزدبانوی آب و محلی برای نیایش بوده است. در نزد ایرانیان باستان چهار عنصر مقدس آب، خاک، باد و آتش از اهمیت ویژه ای داشته است و برای هر کدام از آنها الهه ایی در نظر داشتند. آناهیتا الهه آبهای زیرزمینی، مظهر زایش و زیبایی بوده است. 

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا  بصورت مکعب ساخته شده است و هر یک از اضلاع آن 14 متر است. این معبد برای هدایت آسانتر آب به صحن مرکزی معبد و جریان گردش آب، در عمق 6 متری از زمین ساخته شد تا آب رودخانه شاپور از طریق یک کانال 250 متری به درون آن سرازیر شود. با توجه به سنگهای تنظیم آب و جویهای سنگی و باریک که حرکت آب را به طرزی با شکوه به آبگیر وسط هدایت می کنند؛ برای تقسیم و جریان آب در این نیایشگاه، شیوه هایی بکار رفته تا چشم نوازی و شکوه آب، این عنصر مقدس را به زیباترین شکل ممکن به نمایش بگذارند. این معبد را از نزدیک دیده‌اید؟

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا

معبد آناهیتا