آسیاب خرابه، آبشار دیدنی جلفا

4.3
از 66 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
25 آبان 1395 15:00
0

آبشار آسیاب خرابه یکی از زیباترین مناطق دیدنی آذربایجان شرقی است. در نزدیکی آبشار ، یک آسیاب آبی وجود دارد که دارای ۱۰ متر ارتفاع و محوطه ی 200 متر مربعی است. این آسیاب در گذشته مورد استفاده مردم قرار می گرفته است . در گذر زمان قسمت های زیادی از آن تخریب شده و کاربرد خود را از دست داده است. وجود این آسیاب باعث شده تا این منطقه به آسیاب خرابه شهرت پیدا کند. نام این آبشار در زبان ترکی آذربایجانی " خراب دییرمان " است..

برای رسیدن به این مکان بسیار دل انگیز باید از جاده مرند-جلفا به هادیشهر (علمدارگرگر) وارد شد و با عبور از یک جاده خاکی در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و گذشتن از یک جاده فرعی، به دره ای باصفا رسید که محل آسیاب خرابه است. از تبریز تا جاده فرعی جلفا به علمدار 106 کیلومتر است. از علمدار تا آسیاب خرابه 27 کیلومتر راه خاکی است.

این منطقه چشمه ای دارد که آب آن از کوه کیامکی تامین می شود. در مظهر چشمه، درختان انجیر روییده اند، آب پس از تبدیل به آبشاری بسیار زیبا، ته دره به یک رشته جویبار می پیوندد و به سوی شمال دره جریان می یابد. در سمت راست ته دره آبشارهای فراوانی به وجود آمده است. تمام سطح دیواره ها پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است. صدها آبشار کوچک و بزرگ و صدای یکنواخت ریزش آب، چشم انداز بدیع و هوای خنک، از جاذبه های دلپذیر آن است.

ارتفاع آبشار اصلی آسیاب خرابه حدود 10 متر و. مساحت محوطه آن 200 مترمربع است.

آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه

آبشار آسیاب خرابه



منبع: همشهری آنلاین

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.