راهنمای سفر ریلی در آذربایجان، تلفیقی از هیجان، زیبایی و ارزانی!

4.5
از 13 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سفر ریلی، از ایران تا روسیه!
06 شهریور 1397 10:00
3

سیستم حمل و نقل ریلی جمهوری آذربایجان در طول سال‌های اخیر توسعه بیشتری یافته و خطوط قبلی آن هم بازسازی شده‌اند. با این که آذربایجان کشور بزرگی نیست اما برای خطوط ریلی‌اش کارهای مثبتی انجام شده است، هرچند پایه‌های آن در زمان شوروی سابق ایجاد شده اما همین موضوع بر جذابیت آن افزوده است. باکو به صورت مستقیم به تفلیس، مسکو، خارکیف، روستوف و چند شهر دیگر که در مسیر هستند از طریق خطوط ریلی متصل شده است. قطارها نسبتاً مناسب هستند و قیمت‌های بلیط هم معقول به نظر می‌رسند. خط ریلی باکو به ایران از طریق مرز آستارا و باکو به ترکیه و از طریق گرجستان در حال تکمیل است. سفر با قطار در آذربایجان، شیوه‌ی جذابی برای گشت و گذار افرادی است که زمان کافی برای سفر دارند.

قطارهای داخلی راه حل ارزانی برای گردش در مناطق مختلف آذربایجان هستند. با کمتر از ۵ دلار می‌توان یک بلیط تهیه کرد و از قطارهای دارای تختخواب که تمیز هم هستند لذت برد. قطارهای شبانه هم گزینه‌ای عالی برای افرادی است که می‌خواهند در هزینه‌ی اقامتشان صرفه‌جویی کنند و در طول روز به گردش و تفریح بپردازند. در ادامه به بررسی دقیق‌‌تر جوانب مختلف سفر با قطار در آذربایجان می‌پردازیم.

زمانبندی حرکت قطارها

ساعت و مشخصات همه قطارها در سایت راه‌آهن آذربایجان (ady.az) که البته فقط به زبان آذری و روسی است قابل مشاهده هستند. در سایت‌های بلیط فروشی rzd.ru و tutu.ru هم می‌توانید ساعت‌ قطارها به مقصد روسیه را به زبان انگلیسی و روسی مشاهده کنید. برای سفر ریلی به مقصد تفلیس هم می‌توانید سایت راه آهن گرجستان (railway.ge) که زبان انگلیسی هم دارد را چک کنید.

زمانبندی حرکت قطارها

قیمت بلیط سفر با قطار در آذربایجان

قیمت بلیط همه مسیرها به جز مسیرهای روسیه در سایت راه آهن آذربایجان موجود است و برای مسیرهای روسیه هم می‌توانید به سایت‌های روسی که در بالا گفته شد مراجعه کنید.

قیمت بلیط‌ مسیرهای داخلی نزدیک قیمت اتوبوس است اما در مقایسه، قطار نسبت به اتوبوس خیلی راحت‌تر است و در بعضی مسیرها و کلاس‌ها، زمان سفر با قطار، طولانی‌تر است. بهتر است قبل از خرید بلیط، بررسی کنید که ایستگاه مقصد در کجا واقع شده است، چون در برخی شهرها مثل شکی، ایستگاه بیرون از شهر است و تا مرکز شهر باید تاکسی بگیرید پس این زمان و هزینه را هم باید در نظر بگیرید.

قیمت بلیط سفر با قطار در آذربایجان

بهترین زمان برای خرید بلیط

در کل همیشه می‌توان در قطارهای آذربایجان جای خالی پیدا کرد و فقط در طول تابستان، نوروز و تعطیلات امکان دارد که قطارها پر شوند پس بهتر است در این زمان‌ها زودتر برای خرید بلیط اقدام کنید. هرچه زودتر برای بلیط اقدام کنید گزینه‌های بیشتری برای انتخاب صندلی خواهید داشت، مواردی مثل تخت بالا یا پایین، نزدیک بودن یا دور بودن از دستشویی یا کلاس‌های یک، دو و سه قطار موارد قابل انتخابی هستند که بهتر است در زمان خرید بلیط قطار به آن‌ها توجه کنید.

بهترین زمان برای خرید بلیط

انواع صندلی و واگن‌های قابل انتخاب

قطارها و کلاس‌های راه آهن آذربایجان از همان طبقه‌بندی شوروی که در روسیه و کشورهای استقلال یافته وجود دارد پیروی می‌کنند.

  • obshye یا نوع معمولی (general) که فقط دارای صندلی است.
  • platzkart با تخت‌خواب معمولی و واگن‌های بدون در، که هر اتاق دارای ۳ تا ۶ تخت است.
  • platzkart با اتاق‌های جدا و در قابل قفل شدن با ۴ تخت در دو طبقه.
  • Lyux/SV یا درجه یک با اتاق‌ها جدای قابل قفل شدن و دو تخت.

در هنگام خرید بلیط به توضیحات هر کلاس و امکانات آن دقت کنید.

انواع صندلی و واگن‌های قابل انتخاب

خرید آنلاین بلیط

راحت‌‌‌ترین راه خرید بلیط قطارهای داخلی و خارجی آذربایجان از طریق سایت بلیط‌ فروشی راه آهن آذربایجان است که بخش فروش آن زبان انگلیسی هم دارد. هر نفر می‌تواند ۴ بلیط را به صورت آنلاین و با پرداخت از طریق مسترکارت یا ویزا کارت بخرد. خرید بلیط برای هر مسیر از ۱۰ روز قبل باز می‌شود و ۳ ساعت قبل از حرکت قطار بسته می‌شود.

نکته‌ی مهم این است که با خرید اینترنتی بلیط شما فقط تایید خرید را دریافت می‌کنید نه خود بلیط را، بعد از خرید اینترنتی باید در یک ایستگاه قطار کد تایید را ارائه کنید تا بلیط را دریافت کنید. در هنگام مراجعه باید تایید خرید را پرینت شده داشته باشید و در صورت خارجی بودن مسیر، پاسپورت هم باید همراهتان باشد.

بلیط مسیرها به مقصد روسیه و اوکراین از سایت‌هایی که در بخش زمانبندی گفته شد قابل خرید هستند. البته بلیط همه قطارهایی که از روسیه حرکت می‌کنند به صورت اینترنتی قابل خرید نیست و فقط مواردی که با «ЗР» در سایت روسی مشخص شده‌اند را می‌توان اینترنتی تهیه کرد.

مسیرها و مقصدها در سفر با قطار در آذربایجان

خطوط راه آهن آذربایجان همانطور که در تصویر زیر می‌بینید شامل ۵ خط اصلی است: خطی که به شمال می‌رود و بعد وارد روسیه می‌شود، دو خط غربی و دو خط جنوبی که یکی به آستارا و یکی به هورادز می‌‌رسد. در ادامه‌، سفر در مسیرهای داخلی و خارجی را توضیح می‌دهیم.

خرید آنلاین بلیط

قطارهای داخلی جمهوری آذربایجان

قطارهای مسیر داخلی، کند و قدیمی هستند. اگر دنبال ماجراجویی و کسب تجربه نیستید بهتر است از اتوبوس استفاده کنید. کیفیت خدمات و راحتی در قطارهای داخلی بستگی به کلاس انتخابی دارد اما چیزی که مهم‌تر است شخصیت و رفتار خدمه قطار  است که بیشتر شانسی است. 

امکان دارد واگن شما به شدت گرم شود و پنجره‌ها امکان باز شدن نداشته باشد، سیستم تهویه فقط تا یک الی دو ساعت بعد از راه افتادن به خوبی کار می‌کند و بعدش تاثیری ندارد. در توقف‌های طولانی هم تهویه خاموش می‌شود.

مسیر قطار به سمت روسیه

تا سال ۲۰۱۳ امکان گذر خارجی‌ها از مرز آذربایجان و روسیه امکان‌پذیر نبود اما حالا افراد غیر آذربایجانی هم می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. قطار مسیر باکو – دربند نسبتاً گران و کند است. پیشنهاد می‌شود برای گذر از مرز از تاکسی یا اتوبوس استفاده شود. بعد از عبور از مرز قطار تا دیگر شهرهای روسی هم می‌رود.

قطارهای داخلی جمهوری آذربایجان

مسیر قطار به ایران

در نخجوان که منطقه‌ی جدا مانده از آذربایجان است، امکان ورود به ایران و سفر تا مشهد فراهم است. ایران و آذربایجان سال‌ها است که پروژه بزرگی برای اتصال خطوط ریلی دو کشور شروع کرده‌اند و طبق خبرها خط باکو تا آستارا مورد بهره‌برداری قرار گرفته اما خط ریلی داخل ایران که از تهران به رشت و سپس آستارا می‌رسد هنوز در حال ساخت است. فعلا قطار شبانه فقط از باکو به مرز آستارا و بالعکس قابل استفاده است.

مسیر قطار به ایران

مسیر قطار به گرجستان

مسیر مستقیم بین باکو تا تفلیس ۱۴ ساعت طول می‌کشد و برای گذر از مرز در هر سمت، یک ساعت زمان لازم است. همین که وارد اولین ایستگاه در داخل گرجستان شوید تاکسی‌های زیادی برای سفر به تفلیس حاضر هستند اما می‌توانید با قطار هم به مسیر ادامه دهید.

مسیر شبانه که به شهر شکی می‌رسد در ادامه به سمت شهر بالاکان می‌رود و قیمت آن نسبت به مسیر اول که گفته شد خیلی ارزان‌تر است. بعد از آن می‌توانید صبح فردا از مرز عبور کنید و با تاکسی یا اتوبوس مسیر یک ساعت و نیم تا تفلیس را طی کنید.

مسیر قطار به گرجستان

منبع: caravanistan.com