قیصریه، بازاری به قدمت تاریخ اصفهان

4.3
از 7 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بازاری به قدمت تاریخ ایران
01 مهر 1397 08:00
0

بازار قیصریه، بازاری که در بافت تاریخی اصفهان واقع شده است. این بازار در گذشته به نام بازار سلطانی خوانده می‌شده است و در دوران صفویه جزو بزرگترین بازارهای عصر خود بوده است. بازار قیصریه قسمت قدیمی شهر اصفهان به نام کهنه میدان (میدان قیام امروزی) یا اصفهان عصر سلجوقی را به بخش جدید اصفهان در دوره صفویه وصل می‌کرده است.

بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه اصفهان

سردر بازار قیصریه اصفهان یکی از ارزشمندترین اثرات برجای مانده از دوره‌ی صفوی است. به طور کلی ساختار بازار قیصریه در سه طبقه ساخته شده بود که طبقه‌ی دوم بازار مربوط به امور دفتری و بازرگانی بوده و طبقه‌ی پایین دکان‌های اصناف مختلف در کنار هم مستقر شده بودند. از این بازار بزرگ، بازارهای دیگری منشعب می‌شوند که برخی از آنها هنوز نیز فعال هستند. طبقه سوم بازار که امروز تخریب شده است در گذشته نقاره خانه بوده است.

بازار قیصریه اصفهان

برخی از راسته‌های بازار قیصریه عبارت است از: بازار عریان، هارونیه، مخلص، سماورسازها، مقصود بیک و نیم آورد گلشن.

بازار قیصریه اصفهان

قبل از ورود به بازار قیصریه در سردر ورودی بازار چندتابلوی نقاشی خواهید دید که بخشی از این تابلو نقاشی از بین رفته است. مضامین این نقاشی‌ها برای گردشگران بسیار جذاب است. نقاشی اصلی که درست بالای ورودی قرار دارد، جنگ شاه عباس با ازبکان را نشان می‌دهد که صلابت و سربلندی ملی را به تصویر کشیده است. در بخش سمت چپ سردر نیز نقاشی شکارگاه است که نشان دهنده‌ی مضمونی از گذشته‌ی دور است که جدا شدن از پلیدی و رسیدن به پاکی را نشان می‌دهد. قسمت راست سردر نیز تصاویر عیش و نوش و زندگی دنیوی یا بهشت زمینی را با نشانه‌های غربی خواهید دید.

بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه اصفهان

در بالاترین قسمت سردر، صورت فلکی اصفهان (برج قوس) به چشم می خورد که در این تصویر کاشی کاری، نیم تنه‌ی تیرانداز جوانی با لباس عصر صفویه و با تنه‌ی شیر و دم اژدها دیده می‌شود که به سویی در حال تیراندازی است. این تصویر نشانگر صحنه‌ی مبارزه است که تیرانداز گویی همان آرش کمانگیر با دم حیوان افسانه‌ای است. جدای از نقاشی‌ها، بر فراز ایوان، ساعت بزرگی نصب بوده که از غنائم جنگی شاه عباس در جنگ با پرتغالی‌ها به شمار می‌رفته، که متاسفانه اکنون اثری از آن نیست.

بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه اصفهان

طبقه‌ی سوم بازار که اکنون تخریب شده، نقاره‌خانه‌ای بوده است که در آن با صدای موسیقی، اوقات روز اعلام می‌شده است. در حقیقت نقاره زنی و نقاره کوبی از قدیم در ایران متداول بود که البته فقط به منظور اعلام طلوع و غروب آفتاب نبود، بلکه برای آماده باش نظامی، در آئین‌های گوناگون و به مناسبت‌های مختلف، اطلاع اخبار مهم، يا تحويل سال نو و ورود کالاهايی را که مردم درانتظار رسيدن آن بوده‌اند، با نواختن آن اعلام می‌کردند.

بازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه اصفهان

در دو طرف اين سردر، دو سکوی وسيع وجود دارد که در روزگار قديم زرگران و جواهر فروشان بساط خود را بر روی آن پهن می‌کردند. جهانگردان مشهوری مانند ناصر خسرو و شاردن به توصيف بازار قيصريه پرداختند بطوریکه آنان علت نامگذاری اين بازار را شباهت اين بنای تاريخي به قيصريه يا قيساريا در آسيای صغير (ترکيه امروز ) دانسته‌اند.

ٰبازار قیصریه اصفهان

بازار قیصریه اصفهان

 

منبع: سیری در ایران، ویکی پدیا، بیتوته، ویزیت ایران

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی